Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Jordgeting är ingen art, utan det är en vanlig geting som bygger bo i marken

Du har rätt men dom är ändå aggressiva som fan.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Gissar på att du inte har stött på bålgetingar i Sverige då eller så har du sett någon enstaka som är vilse, vi stötte på en del när vi var ute och plockade hjortron på myrar i Norrbotten för väldigt många år sedan.

Människor stöter oftast på dem i närheten av deras bon/när de jagar mat, de är extremt aggressiva då och de ger fan inte upp när de väl bestämt sig för du är deras nästa lunch.

Skiter i vad Wikipedia eller någon annan artikel säger, de är allt annat än fredliga...

Bålgetingar finns inte i Norrbotten

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Bålgetingar finns inte i Norrbotten

Eh, jo.

Och nej det är inte jordgetingar, måste vara ganska blind om man blandar ihop dem 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Du har rätt men dom är ändå aggressiva som fan.

Jag tror ryktet de har om att vara mer aggressiva kommer från att man liksom är närmare boet. Trampar du genom ett getingbo så blir det jobbigt oavsett om det är i marken eller uppe i ett träd eller så, men risken att trampa igenom ett är förstås större om det är i marken.

Min syrra trampade igenom ett när hon gick på dagis och fick ett tjugotal stick och blev lite sjuk efteråt, rejält svullnad också, fröknarna fick klippa upp stöveln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Bålgetingar finns inte i Norrbotten

Skrivet av GuuFi:

Eh, jo.

Och nej det är inte jordgetingar, måste vara ganska blind om man blandar ihop dem 2.

Eh, nej.

Dold text
Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Wow en bilddump från "observationer", jag är nu övertygad!

Har ju fatt bott där i 20 år ( var ett tag sen senast men ändå ), spenderade en hel del tid i skogarna/myrar för jakt och annat roligt, har ganska bra koll på vad jag har sett och inte.

Har svårt att tro att det finns nissar som kammar hela Norrbotten och skickar in statistik på hur många insekter som bor i skogen/myrar...

Hörde samma visa om fästingar under tiden jag bodde där "Finns inte norra Sverige", ändå så plockade man dem från hundar/ungar varannan vecka.

Detta var 10-15 år sedan, det är 3-4 år sen man officiellt gick ut med att de ens existerar i norra Sverige men så är det när någon random analytiker sitter 100+ mil från faktiska stället och "vet"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Hmm, jag har bålgeting här varje dag. Har inte märkt att den varit speciellt aggressiv men stor som satan är den.
Låter som en helikopter också.

Tror de bor under taket.

Ang. sökningen så har säkert många i ditt område sökt på "stor geting".
Jag öppnade precis Chrome, som jag inte använt på 6 månader och skrev "stor ".
"Stor geting" blev 3e förslaget.

Vad jag har hört är dom mindre aggressiva än vanlig geting, fast ryktet har den fått på sig för att den ser stor och farlig ut.

Har man utrymme i sin trädgård, och det inte är för nära var man äter o.l. är det rekommenderat att man låter dom vara då dom tar död på i princip allt annat av insekter som finnas på tomten, inkl. vanliga getingar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Wow en bilddump från "observationer", jag är nu övertygad!

Har ju fatt bott där i 20 år ( var ett tag sen senast men ändå ), spenderade en hel del tid i skogarna/myrar för jakt och annat roligt, har ganska bra koll på vad jag har sett och inte.

Har svårt att tro att det finns nissar som kammar hela Norrbotten och skickar in statistik på hur många insekter som bor i skogen/myrar...

Hörde samma visa om fästingar under tiden jag bodde där "Finns inte norra Sverige", ändå så plockade man dem från hundar/ungar varannan vecka.

Detta var 10-15 år sedan, det är 3-4 år sen man officiellt gick ut med att de ens existerar i norra Sverige men så är det när någon random analytiker sitter 100+ mil från faktiska stället och "vet"...

Om du nu sitter på information om det här på riktigt och är helt säker så borde du nog rapportera in dina observationer till t. ex. Länsstyrelsen eller Sveriges Entomologiska Förening. Detta så det finns möjlighet för dem att bekräfta och uppdatera vad som idag är vedertagen fakta, så att myndigheter och andra organisationer med intresse i saken kan få reda på hur det verkligen ligger till.

Fästingar är dock känt att det idag är vanligt förekommande i kustlandet upp till Västerbotten, och mer sällan men fortfarande förekommande norröver. Inåt landet i Norrland finns det inte så mycket dock, men mig veterligen finns bekräftade fall även i fjällen. Fästingar sprids dock lättare med t. ex. fåglar än getingar gör.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Viking
Skrivet av GuuFi:

Wow en bilddump från "observationer", jag är nu övertygad!

Har ju fatt bott där i 20 år ( var ett tag sen senast men ändå ), spenderade en hel del tid i skogarna/myrar för jakt och annat roligt, har ganska bra koll på vad jag har sett och inte.

Har svårt att tro att det finns nissar som kammar hela Norrbotten och skickar in statistik på hur många insekter som bor i skogen/myrar...

Hörde samma visa om fästingar under tiden jag bodde där "Finns inte norra Sverige", ändå så plockade man dem från hundar/ungar varannan vecka.

Detta var 10-15 år sedan, det är 3-4 år sen man officiellt gick ut med att de ens existerar i norra Sverige men så är det när någon random analytiker sitter 100+ mil från faktiska stället och "vet"...

Jag fixade bara bilden åt @olga32 som jag citerade. Dra inte in mig i diskussionen. 😅

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad jag har hört är dom mindre aggressiva än vanlig geting, fast ryktet har den fått på sig för att den ser stor och farlig ut.

Har man utrymme i sin trädgård, och det inte är för nära var man äter o.l. är det rekommenderat att man låter dom vara då dom tar död på i princip allt annat av insekter som finnas på tomten, inkl. vanliga getingar.

Ja det jag hört också. Har vanligtvis en massa vanliga getingar under taket men sedan bålgetingen kom förra året så har ja inte sett så många vanliga getingar. Hade hoppats han skulle göra rent hus under raket på miljövänligt vis. Slipper jag krypa upp där med getingspray.

Jag har dock aldrig sett mer än en bålgetingen åt gången. Så vet inte om han/hon är ensam eller om de inte är så många.

Permalänk
Skrivet av gkod:

Ja det jag hört också. Har vanligtvis en massa vanliga getingar under taket men sedan bålgetingen kom förra året så har ja inte sett så många vanliga getingar. Hade hoppats han skulle göra rent hus under raket på miljövänligt vis. Slipper jag krypa upp där med getingspray.

Jag har dock aldrig sett mer än en bålgetingen åt gången. Så vet inte om han/hon är ensam eller om de inte är så många.

tror inte bålisar faktiskt blir speciellt många i en koloni om de inte har väldigt bra förutsättningar för att expandera sitt bo.

som sagt oftast ser man typ 1-3st flyga omkring kan dock tänka mig att ett gäng är kvar i boet hela tiden "vaktar" tar hand om larver/äggen m.m. men min erfarenhet att är iaf också att de inte verkar expandera till lika stora kollonier som vanliga getingar eller om de helt enkelt inte gör lika mycket vässen av sig utan kör en mer defensiv "stealthy aproach" när det kommer till kollonin vilket kan vara väldigt troligt med tanke på dess relativt långsamma flygstil och relativt avslappnade temperament.

personligen har jag inget emot mina hemtama bålisar under taket de stör mig inte förutom när de sätter igång tidigt som aset på mornarna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte bålisar faktiskt blir speciellt många i en koloni om de inte har väldigt bra förutsättningar för att expandera sitt bo.

som sagt oftast ser man typ 1-3st flyga omkring kan dock tänka mig att ett gäng är kvar i boet hela tiden "vaktar" tar hand om larver/äggen m.m. men min erfarenhet att är iaf också att de inte verkar expandera till lika stora kollonier som vanliga getingar eller om de helt enkelt inte gör lika mycket vässen av sig utan kör en mer defensiv "stealthy aproach" när det kommer till kollonin vilket kan vara väldigt troligt med tanke på dess relativt långsamma flygstil och relativt avslappnade temperament.

personligen har jag inget emot mina hemtama bålisar under taket de stör mig inte förutom när de sätter igång tidigt som aset på mornarna...

Nä de stör mig inte lika mycket som mygg.
Men har en inglasad altan och det är lite otrevligt att bli instängd där med en bålgeting när man försöker chilla xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Ja det jag hört också. Har vanligtvis en massa vanliga getingar under taket men sedan bålgetingen kom förra året så har ja inte sett så många vanliga getingar. Hade hoppats han skulle göra rent hus under raket på miljövänligt vis. Slipper jag krypa upp där med getingspray.

Jag har dock aldrig sett mer än en bålgetingen åt gången. Så vet inte om han/hon är ensam eller om de inte är så många.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte bålisar faktiskt blir speciellt många i en koloni om de inte har väldigt bra förutsättningar för att expandera sitt bo.

som sagt oftast ser man typ 1-3st flyga omkring kan dock tänka mig att ett gäng är kvar i boet hela tiden "vaktar" tar hand om larver/äggen m.m. men min erfarenhet att är iaf också att de inte verkar expandera till lika stora kollonier som vanliga getingar eller om de helt enkelt inte gör lika mycket vässen av sig utan kör en mer defensiv "stealthy aproach" när det kommer till kollonin vilket kan vara väldigt troligt med tanke på dess relativt långsamma flygstil och relativt avslappnade temperament.

personligen har jag inget emot mina hemtama bålisar under taket de stör mig inte förutom när de sätter igång tidigt som aset på mornarna...

De man ser som flyger ensam är spejare som tar hem humlor, bin, getingar etc men de letar aktivt efter bon så när de hittar ett getingbo, bikupa etc så flyger de hem igen och berättar vad de har hittat så kommer resten av kolonin för att plocka hem jackpotten https://www.youtube.com/watch?v=K_8B4bcrSs8

Kolonierna kan bli bra stora med tiden https://www.youtube.com/watch?v=W7feufpPAcw

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De man ser som flyger ensam är spejare som tar hem humlor, bin, getingar etc men de letar aktivt efter bon så när de hittar ett getingbo, bikupa etc så flyger de hem igen och berättar vad de har hittat så kommer resten av kolonin för att plocka hem jackpotten https://www.youtube.com/watch?v=K_8B4bcrSs8

Kolonierna kan bli bra stora med tiden https://www.youtube.com/watch?v=W7feufpPAcw

Ouuufh, okej ett sånt där bo vill jag inte ha uppe under taket O_O

Permalänk
Avstängd

Apropå ingenting så bodde jag på Åland ett tag och där hittade man alla möjliga konstiga stora kryp som kommit dit med båtar. Framförallt såg man massiva spindlar.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR