Nvidia uppges skala ned Geforce RTX 2060-produktionen för att prioritera "Ampere"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges skala ned Geforce RTX 2060-produktionen för att prioritera "Ampere"

Geforce RTX 2060 får enligt uppgift återgå till pensionärslivet för att lämna resurser till RTX 3000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför detta inte gjordes dag 1

Permalänk
Medlem

Tråkigt då de enda datorer som man kunnat rekommendera senaste halvåret ofta har varit prebuilt med 2060,
tänk om de skippat 16x0 istället, men de lär ju passa för datorer i 10k klassen (s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSkurre:

Fattar inte varför detta inte gjordes dag 1

It prints money. - nvidia

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSkurre:

Fattar inte varför detta inte gjordes dag 1

Förmodligen för att det inte fanns brist på de gemensamma passiva komponenterna från början, och nu när det är det så får de prioritera.

Så tolkar jag det när jag läser mellan raderna i alla fall.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19123037" userid="334337" name="CSkurre"]
Fattar inte varför detta inte gjordes dag 1
[/
För att nvidia vill sälja fler grafikkort. Du kanske missat det men det råder stor brist på grafikkort just nu.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

[quote postid="19123037" userid="334337" name="CSkurre"]
Fattar inte varför detta inte gjordes dag 1
[/
För att nvidia vill sälja fler grafikkort. Du kanske missat det men det råder stor brist på grafikkort just nu.

Jag känner att det inte är mycket som antyder att det kommer säljas fler grafikkort. Bara att de behöver prioritera 3000-serien över 2000-serien. Bristen på kretsar från Samsungs 8nm har ju varit grundorsaken till bristen på 3000-serien och den begränsningen lär ju vara kvar.

Men hoppas kan man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tråkigt då de enda datorer som man kunnat rekommendera senaste halvåret ofta har varit prebuilt med 2060,
tänk om de skippat 16x0 istället, men de lär ju passa för datorer i 10k klassen (s)

Det går inte att rekommendera någon dator med dedikerat grafikkort nu för tiden. Priserna är allt för horribla och verklighetsfrämmande. Har du redan ett äldre dedikerat grafikkort? Håll hårt i det och var nöjd med lägre upplösningar ett tag till. Har du inget? Köp en begagnad Ryzen-APU från AMD om du kan få tag i en och spela i 1080-upplösning med lägsta möjliga inställningar. Det har knappt skett någon utveckling på GPU-delen i dessa de senaste åren. Oftast bara någon enstaka fps förbättring i de flesta spelen.

Permalänk
Medlem

Jag håller hårt i mitt 2060... lär ju inte kunna uppdatera på många år. Och i reservdatorn/barnens lan-dator tuffar ett toppmodernt 780Ti på för fullt... De klagar inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det går inte att rekommendera någon dator med dedikerat grafikkort nu för tiden. Priserna är allt för horribla och verklighetsfrämmande. ...

När det finns behov av (ytterligare) en dator kan man mycket väl rekommendera de minst dåliga alternativen.
Jag blev till exempel tvungen att hjälpa en kollega välja delar till en komplett ny speldator efter att han separerat från sin sambo.

Permalänk
Medlem

Prebuilt med 2060 har varit helt OK, även prismässigt.

En komplett maskin med en 10600, 16gb ram, 512gb ssd, och ett RTX2060 för 7700:-. Helt OK.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag känner att det inte är mycket som antyder att det kommer säljas fler grafikkort. Bara att de behöver prioritera 3000-serien över 2000-serien. Bristen på kretsar från Samsungs 8nm har ju varit grundorsaken till bristen på 3000-serien och den begränsningen lär ju vara kvar.

Men hoppas kan man ju.

Grund frågan var ju var för nvidia inte gjorde detta dag 1 och då är mitt svar att de vill kränga fler grafikkort och då de maxat vad de kunnat sälja av Ampere på 8 nm så återupptog de turing på 12 nm för att kunna sälja mer.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

känner väl lite som att de *mäh bryr mig int längre* då de är konstant slutsålt iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det går inte att rekommendera någon dator med dedikerat grafikkort nu för tiden. Priserna är allt för horribla och verklighetsfrämmande. Har du redan ett äldre dedikerat grafikkort? Håll hårt i det och var nöjd med lägre upplösningar ett tag till. Har du inget? Köp en begagnad Ryzen-APU från AMD om du kan få tag i en och spela i 1080-upplösning med lägsta möjliga inställningar. Det har knappt skett någon utveckling på GPU-delen i dessa de senaste åren. Oftast bara någon enstaka fps förbättring i de flesta spelen.

Det beror på hur mycket pengar man har.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

NÄJ! Nu får bristen gärna fortsätta! Aldrig att jag har råd att köpa dator OCH bygga billjud OCH renovera moped OCH bygga sommarstuga OCH spara till en systemkamera...

...samtidigt som jag vägrar ta lån för att leka.

Om GPU:er kommer ner till normalpriser igen så får jag hoppas på att det tar slut på spik och kamerasensorer istället.

Skämt åsido, jag tror inte priserna kommer falla något nämnvärt tills 2022, men hoppas såklart att så är fallet. I bästa fall kanske det finns GPU:er till jul men knappast i närheten av AMD's och Nvidias rekommenderade priser.

Hade en kompis som köpte ett 2060 Ti i typ september för 5000 spänn, precis innan 3000-serien skulle finnas på hyllorna) då hans (mitt gamla) GTX 980Ti gick upp i rök. Jag tyckte han var galen då. Jävlar vilken tur han hade att 980Ti bestämde sig för att ge upp då och inte 2 månader senare!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770