Miners köpte 25 procent av alla grafikkort första kvartalet 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är man arbetslös om man jobbar 90%?

Man kan vrida på ett sådant påstående exakt hur man vill.

Enligt regeringen och deras statistik så behöver du endast vara inskriven på en kurs under en timme i veckan för att inte räknas som arbetslös😀
Man kan visa vilket resultat man vill genom att använda rätt värden i sin statistik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur var det nu. Miners förstör inte marknaden för gamers och det är fel att ställa grupp mot grupp och jag är bara dum? Funny how that didn't work out.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, och det lär tyvärr inte bli sista gången:

DESSA SATANS MINERS!

Är det inte så att enligt denna statistik är du en av dom om du köpt en GPU utan komplett dator?
Är så jag tolkat det iafall.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är faktiskt den enda rimliga slutsatsen.

Jäpp, morsan satte ingen idiot till världen.

Permalänk
Medlem

Tycker företaget i sin undersökning missar alla hobbygrävare då även dessa driver upp priserna. Idag är det så lönsamt med mining att även om man som privatperson får betala några tusenlappar över MSRP för ett begagnat grafikkort går det att få tillbaka pengarna på några månaders mining. Om det var så att 25-50 procent av alla nya grafikkort såldes till professionella miners men övriga marknaden (inklusive begagnatmarknaden) var orörd skulle ingen uppröras speciellt mycket av situationen. En liknelse kan vara tillverkningen av Xeon och Epyc som stjäl tillverkningskapacitet från Core ix och Ryzen och därmed driver upp priserna på de senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Detta motsäger ju vad Nvidia sa själva, att miningriggar endast stod för 300 miljoner av deras 5 miljarder i vinst.

Om omsättningen var 500 MUSD så kan det kanske stämma med 300 MUSD i vinst?

Permalänk
Avstängd

köp vad fan ni vill, jag har inga problem med att folk handlar det dom vill för sina pengar

Permalänk
Medlem

It takes money to make money, som det heter.
Det är irriterande så klart, men att spela spel är trots allt en lyxhobby.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dblade:

Jag glömde läsa artikeln. "Prognosen tar inte hänsyn till privatpersoner som bryter kryptovalutor i mindre skala." Tydligen är jag ingen miner i detta sammanhang.

Nej det är du inte, Gud signe dig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rocket:

köp vad fan ni vill, jag har inga problem med att folk handlar det dom vill för sina pengar

Så länge folk inte snor våra grafikkort, får de köpa vad fan de vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Miners o Scalpers lul.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om omsättningen var 500 MUSD så kan det kanske stämma med 300 MUSD i vinst?

Omsättningen var 5000 MUSD, dvs "$5 billion USD" mot "$300 million USD". Om jag inte har helt huvudet på sned, skulle det motsvara 6%, och inte ca 40% som man kan anta från grafen. Men det känns som det inte är hela sanningen, så det krävs nog mer detektivarbete innan vi får ett definitivt svar på hur mycket mining har bidragit till GPU-krisen. Om vi någonsin kommer få ett definitivt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Vänta, va? Det är alltså arbetslösa veganers fel att korten kostar det dubbla om de ens går att få tag i. Jag visste fan i mig det.

Ne jag kan ta på mej hela skulden för världen denna gången men någon annan får ta nästa gång 😋👍

Förlåt 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Miners..
Så vi andra ska lida för att vissa människor är så pass giriga, att de gör vad som helst för att få in lite stålar?

Vad trevligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jäkla Gajmers! Hindrar Miners från att få GPUer Det räcker inte med 75% av alla GPUer som finns utan skall såklart ha 100%.
(en smula ironi med en ännu mindre smula allvar i )

Jag trodde helt allvarligt att siffrorna var tvärt om Då har ju tre av fyra fått sina GPUer, här på forumet verkar det som ingen fått någon GPU på grund av miners.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vad gör miners för magiskt för att få tag på grafikkort? Hur lyckas de köpa, men inte ni?
Har de avtal på bulkköp från tillverkaren?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad gör miners för magiskt för att få tag på grafikkort? Hur lyckas de köpa, men inte ni?
Har de avtal på bulkköp från tillverkaren?

kanske inte tillverkaren, men butiker... om en stamkund köper 10 kort på ett bräde, lär denna kunna reservera kort som ingen annan tillåts reservera
butiken är ju nöjd om alla kort försvinner omedelbart
Red Panda Mining snubben har väl påpekat hur bra det är med rätt "kontakter"

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Miners..
Så vi andra ska lida för att vissa människor är så pass giriga, att de gör vad som helst för att få in lite stålar?

Vad trevligt.

Beror ju på vilket sätt man är girig. Att man ser sig ha större rätt till en vara för att man enbart skall ha kul, eller om man köper en vara för att ha kul och dessutom tjäna en slant?
Gör vad som helst för lite pengar?? Man köper ju en GPU, precis som en gaimer som vill ha kul gör.

Att spela datorspel är ingen mänsklig rättighet utan lyxkonsumtion på hög nivå.
Det är verkligen kul, men det gör det inte mer "rätt" än att mina krypto.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet : Medlemmar på Sweclockers köper upp 75% av alla nya grafikkort i Sverige trots att dom redan har ett RTX 2070 eller värre.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

700 000 grafikkort värda 500 000 000 USD.
Det blir drygt 700 USD per grafikkort.
Bara så vi tar med det "allmänt vedertagna" priset för ett grafikkort.

Jag har ett förslag, gör det omöjligt att orderlägga mer än tex 2 grafikkort att skickas till samma adress.
Det kommer göra det lite jobbigare för scalpers och miners att med botar damsuga rent

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Detta motsäger ju vad Nvidia sa själva, att miningriggar endast stod för 300 miljoner av deras 5 miljarder i vinst.
Spontant så vill man ju tro Nvidia, men samtidigt så vore det väl inte konstigt att de skulle vilja tona ner andelen de tjänar på cryptocrazen, helt i PR-syfte.
https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/202...

Alltså av dom 5 miljarderna (usd), så står gaming för runt hälften, och vad som ingår där vet vi inte riktigt, men det inkluderar iaf mobila kretsar osv (geforce now, kretsar till switch?) som denna nyhet inte behandlar, siffran 25% i nyheten handlar även om q1 i år inte q4 från fjolåret som nvidias uttalande var kopplat till.

Sen är det väl dessutom olagligt att ljuga inför sina aktieägare? Dock så var nvidia lite luddiga då dom sa att det var svårt att se exakt vart korten hamnar, men att dom estimerade att krypto stod för 100-300m usd av omsättningen, så dom kan ju alltid säga att dom räkna fel 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Inte enligt hur de mätte? De kollade på grafikkort sålda utan tillhörande andra datordelar, dvs kort som går in i mining riggar. Om du har en gamingburk med ett GPU som du minear med 90% av tiden borde det inte ge utslag i undersökningen.

Dessutom skulle jag säga att du på ett sätt bidrar till mindre grafikkortsbrist eftersom du sänker profitabiliteten på mining med din gaming rigg som du ju ändå hade köpt för gaming ifall mining ej existerat får man anta? De som köper upp stora mångder grafikort och sätter i industriella anläggningar är ju de som tar grafikkort ur marknaden.

Fast jag köpte gpu som enskilt köp helt utan andra delar för jag redan byggt en tillhörande dator tidigare. Nu minear jag mer på kortet än gamear eftersom tiden tyvärr inte funnits, men huvudsyftet var ändå en gamingrigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

PoW kan inte dö fort nog.

Kommer inte att ske.

En förkrossande majoritet av miners bryr sig inte ett dugg om vad kryptovalutaidealisterna brinner för, de är bara intresserade av att i slutändan växla över till någon fiatvaluta.

När Ethereum går till PoS så kommer miners istället gå till någon annan PoW kryptovaluta.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KingCobra:

Jag trodde helt allvarligt att siffrorna var tvärt om Då har ju tre av fyra fått sina GPUer, här på forumet verkar det som ingen fått någon GPU på grund av miners.

Hur drar du den slutsatsen?

Eller först och främst: Vilken slutsats är det du drar, mer preciserat? Vad menar du när du skriver att ”tre av fyra fått sina GPU:er”?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Alla ni som sade att miners inte bidrog till brist på grafikkort borde läsa siffran 25%

"från att först ha sjunkit till cirka 25 procent har det sedan klivit upp till 50 procent"

de förändrar ändå egentligen ingenting.. Bristen hade mer eller mindre varit den samma.. 100 kort eller 200 kort till gamers ja i slutänden står fler och väntar än de som fått.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad gör miners för magiskt för att få tag på grafikkort? Hur lyckas de köpa, men inte ni?
Har de avtal på bulkköp från tillverkaren?

Stora feta miners har direktkontakt med partnertillverkare.

Hobbyminers följer tipstråden här på SweC och köper på vanliga sidor. Även på begagnatmarknaden här på SweC köper miners grafikkort av gamers som uppgraderat.

Priserna är tillgång och efterfrågan, så länge det säljs ett 3070 på ett par sekunder för 10.000kr kommer priserna inte att sjunka, oavsett om det är en miner eller en gamer som köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad gör miners för magiskt för att få tag på grafikkort? Hur lyckas de köpa, men inte ni?
Har de avtal på bulkköp från tillverkaren?

Bra fråga, har fått tag i tre 3080 från Svenska butiker utan större ansträngning personligen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite synd att låta grafikkort idla, bättre låta miners få köpa dessa istället.

/s

Resonerar snarlikt med bilen. Den får alltid stå på tomgång när jag inte kör någonstans så att användandet maximeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Alla ni som sade att miners inte bidrog till brist på grafikkort borde läsa siffran 25%

"från att först ha sjunkit till cirka 25 procent har det sedan klivit upp till 50 procent"

Fast det där rör attatched rate, inte att miner har köpt 50% av alla kort. 25% får de från differansen mot förväntad attached rate om jag tolkar det rätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?