Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.

Elbilar är bra men på 70 talet när många hus byggdes med direktel så tyckte alla att det var det bästa, Sen kom oljan och alla ville ha vattenburet system och en oljepanna i huset och nu går man tillbaka till att mer och mer ska drivas med el. Vi har dessutom elbrist i Sverige kalla dagar och måste importera el och som våra politiker jobbar idag med att stänga ner våra kärnkraftverk kommer inte göra det bättre. Kärnkraftverken är än så länge vårt bästa reglerbara energislag även när det är -30 grader ute då varken vind, vatten eller sol ger funkar alls. Ok, solen kan ge något om det nu är klart väder de där få timmarna som solen faktiskt är uppe.

Sneglar lite mot någon hybrid när det är dax att byta men det handlar endast om att få ner förmånsbeskattningen för förmånsbilen och inte att jag kommer köra på el. Tyvärr är jag rädd att om senast fem år när tillräckligt många har gått över till elbil så kommer det läggas på en kilometerskatt på denna som kommer få upp priset per mil till ungefär likvärdigt mot vad det idag är att köra någon av de vanliga bränsledrivna bilarna. Se bara hur det blev med E85 som var guds gåva till bilisten och nu är mer eller mindre lika dyrt att köra på grund av ökad service, högre förbrukning och vissa bilar dessutom inte ens mår bra av det.

Jag hoppas på något bättre men tyvärr är vi inte där än men förhoppningsvis kommer det i framtiden.

Det går ju att få rätt bra ekonomi i elbil trots det höga inköpspriset, speciellt om man kör många mil som du verkar göra. Bränslekostnaderna är minst 3-4 ggr billigare än bensin/diesel. Man kör ganska snabbt in bränslekostnader så att totalkostnaden blir jämförbar/bättre än en fossilbil.

Och kan du verkligen inte lägga typ 15+15 minuter per dag på att ladda på så långa resor? (du får 160 mil/timme med en ny Tesla om du laddar batteriet optimalt). Du slipper ju tanka bensin/diesel, det tar ju också lite tid faktiskt. Och startar alltid med fulladdat hemifrån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

3-4 gånger billigare blir det inte ens om du kan ladda hemma.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Jo, det är det absolut inga problem att komma ner i.

Min Tesla har de senaste 100 milen snittat 1,3 KWh / mil. Laddar jag hemma kostar det mig under 2:- / mil

Med ett dieselpris som för nuvarande ligger runt 16,50 så kostar en dieselbil som drar 0,5 fortfarande över 8:- /milen.

4 gånger så dyrt alltså.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Han svarade dock en person som kör landsväg/motorväg. Snitten för elbilar generellt ligger snarare på 2 kWh/mil. Besvärligt att ladda hemma på resande fot också.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag för noggrann statistik, min Tesla är 4 ggr billigare/mil jämfört med vår tidigare Volvo V60 diesel som snittade 0,55 liter milen. Då kör vi blandat landsväg och motorväg. Räknar jag bara på motorväg så hamnar jag runt 3 ggr billigare milen.

Men visst, räknar man på supercharging pris för elen så hamnar man runt 2 ggr billigare.

Då har jag inte ens räknat in att min Tesla inte behöver servas mer än bromsar och slitagedelar, men det är ju bara en faktor om man inte har nybilsgaranti kvar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du har fel i ditt påstående!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Min Tesla har de senaste 100 milen snittat 1,3 KWh / mil. Laddar jag hemma kostar det mig under 2:- / mil

Med ett dieselpris som för nuvarande ligger runt 16,50 så kostar en dieselbil som drar 0,5 fortfarande över 8:- /milen.

4 gånger så dyrt alltså.

Detta stämmer med mina egna beräkningar. Och jag är själv sugen på att ta steget, då en elbils potential till miljövänlig drift i princip kan utnyttjas fullt ut i ett land med Sveriges energimix. Men det slutar också där. Det är fortfarande mest en vill-höver grej om man tittar på det strikt ekonomiskt. Det är fortfarande bland det dyraste sättet att ha bil idag allt inräknat, och då räknar jag också med grejer som leasing eller nya modellen abonnering. Den höga kapitalinsatsen gör det inte rationellt för "vanligt folk" att köpa en. Då räknar jag på 2000 mil årligen, vilket är nästan dubbelt upp mot genomsnittet och något mer än vad jag brukar köra.

Om du däremot har så mycket kapital att du anser att det inte kostar dig något att binda upp 500k+ i bil, ja då är det bara att tuta och köra.

Däremot är jag lite orolig att vi bara är i en oreglerad svacka när det gäller kostnaderna. Så fort det faktiskt kommer upp i skala, och staten kommer ikapp, kommer vi stå där med elektriska bilar förvisso vilket kan ses som en miljävinst. Men de kommer kosta lika mycket att äga, om inte mer, än en vanlig Volvo i dagens läge.

Det som börjar bli riktigt intressant nu är i sådana fall de gamla i3orna som nästan är humant prissatta.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Detta stämmer med mina egna beräkningar. Och jag är själv sugen på att ta steget, då en elbils potential till miljövänlig drift i princip kan utnyttjas fullt ut i ett land med Sveriges energimix. Men det slutar också där. Det är fortfarande mest en vill-höver grej om man tittar på det strikt ekonomiskt. Det är fortfarande bland det dyraste sättet att ha bil idag allt inräknat, och då räknar jag också med grejer som leasing eller nya modellen abonnering. Den höga kapitalinsatsen gör det inte rationellt för "vanligt folk" att köpa en. Då räknar jag på 2000 mil årligen, vilket är nästan dubbelt upp mot genomsnittet och något mer än vad jag brukar köra.

Om du däremot har så mycket kapital att du anser att det inte kostar dig något att binda upp 500k+ i bil, ja då är det bara att tuta och köra.

Däremot är jag lite orolig att vi bara är i en oreglerad svacka när det gäller kostnaderna. Så fort det faktiskt kommer upp i skala, och staten kommer ikapp, kommer vi stå där med elektriska bilar förvisso vilket kan ses som en miljävinst. Men de kommer kosta lika mycket att äga, om inte mer, än en vanlig Volvo i dagens läge.

Det som börjar bli riktigt intressant nu är i sådana fall de gamla i3orna som nästan är humant prissatta.

Det är nog inte långt bort innan en ny elbil med rimlig räckvidd kostar mindre än motsvarande fossil il, det är Elon Musks mål och avseende det så litar jag på honom (han är skum i övrigt).

Sen kan man ju alltid finansiera köpet utan leasing eller abonnemang. Tesla har kört 0,25% ränta varje år för Model 3,då är man dum om man binder upp 500k I en bil när man kan få den räntan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Nja, jag håller inte med när det gäller kostnad att elbil är dyrare. Jag gjorde noggrann kalkyl gällande elbil (i detta fall Enyaq) och Volvo V90/V60. Kolla denna artikel och ladda ner bilkostnadskalkylatorn https://hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Externa-nyheter/2020-10-08-El-die...

I mitt fall blev en Skoda Enyaq som privatleasas i 3 år med 1500mil/år billigare än en Volvo v60/V90 och det berodde mycket på fordonsskatten och bränslekostnaden (70 000 kr bonus tar leasingbolaget och är inräknat i leasingpriset). Sedan ska jag tillägga att det fortfarande inte är billigt på något sätt. För en välutrustad Enyaq iV80 Sportline betalar jag 6 400kr/mån + försäkring på 442 kr/mån (bor i Stockholm och prutade i princip inte alls på priset) och då ingår även service. Kostnaden för el bör ligga på ca 250-300 kr/mån (laddar i princip alltid hemma) och låser inget kapital. Dock behöver jag investera i permanent laddstolpe men det finns statlig bidrag på 50% av kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Nja, jag håller inte med när det gäller kostnad att elbil är dyrare. Jag gjorde noggrann kalkyl gällande elbil (i detta fall Enyaq) och Volvo V90/V60. Kolla denna artikel och ladda ner bilkostnadskalkylatorn https://hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Externa-nyheter/2020-10-08-El-die...

I mitt fall blev en Skoda Enyaq som privatleasas i 3 år med 1500mil/år billigare än en Volvo v60/V90 och det berodde mycket på fordonsskatten och bränslekostnaden (70 000 kr bonus tar leasingbolaget och är inräknat i leasingpriset). Sedan ska jag tillägga att det fortfarande inte är billigt på något sätt. För en välutrustad Enyaq iV80 Sportline betalar jag 6 400kr/mån + försäkring på 442 kr/mån (bor i Stockholm och prutade i princip inte alls på priset) och då ingår även service. Kostnaden för el bör ligga på ca 250-300 kr/mån (laddar i princip alltid hemma) och låser inget kapital. Dock behöver jag investera i permanent laddstolpe men det finns statlig bidrag på 50% av kostnaden.

Ska kolla in denna närmre, men verkar rätt mycket det jag själv satt ihop. Misstänker att min kalkyl blir som den blir då jag jämför på ett sätt som gäller för specifikt mig (så klart ).

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Såg att man kan leasa en Seat Mio Electric för 2795 kr. Verkar vara det billigaste elbilsalternativet just nu? Eller har jag missat något?

Det är ju hutlöst dyrt.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Såg att man kan leasa en Seat Mio Electric för 2795 kr. Verkar vara det billigaste elbilsalternativet just nu? Eller har jag missat något?

Det är ju hutlöst dyrt.

Kolla MG som nämnts tidigare i tråden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Han svarade dock en person som kör landsväg/motorväg. Snitten för elbilar generellt ligger snarare på 2 kWh/mil. Besvärligt att ladda hemma på resande fot också.

Nu svarade jag dock på ditt felaktiga påstående nedan. " [...] ens om du kan ladda hemma", vilket helt enkelt är fel. Av mina ca 2000 mil på ett år så kommer jag ladda max 200 av dem på laddare utanför hemmet. Så för mina förutsättningar, och många andra så blir "bränslekostnaden" i alla fall extremt låg.

Skrivet av Gainsgoblin:

Med det sagt så är det aldrig billigt att ha en fabriksny bil, speciellt inte en motorstark sådan. Så det är absolut inte billigare än att köpa en 10 år gammal Volvo Diesel. Om man däremot står och väljer mellan olika fabriksnya sedaner med 300+ hästar så är ekonomin svårslagen med Teslan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla MG som nämnts tidigare i tråden.

MG5 Electric såg intressant ut. Äntligen en elkombi. Lansering i Oktober alltså. Synd att det inte finns prisuppgifter på den ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag för noggrann statistik, min Tesla är 4 ggr billigare/mil jämfört med vår tidigare Volvo V60 diesel som snittade 0,55 liter milen. Då kör vi blandat landsväg och motorväg. Räknar jag bara på motorväg så hamnar jag runt 3 ggr billigare milen.

Men visst, räknar man på supercharging pris för elen så hamnar man runt 2 ggr billigare.

Då har jag inte ens räknat in att min Tesla inte behöver servas mer än bromsar och slitagedelar, men det är ju bara en faktor om man inte har nybilsgaranti kvar.

Den uppenbara frågan är hur billigt det kommer att vara i längden när den svårt fossilskatteberoende statskassan upptäcker att beskattningsbasen krymper, om folk gör det man påstår att man vill att de ska göra. Man kan förstås höja skatten på dieseln mer, men det kommer ju inte att rädda intäkterna om folk inte kör på diesel. Vill man inte skatta till döds annat som behöver el, så ligger det i farans riktning att man hittar på nya direkt fordonsinriktade skatter med nya förevändningar för varför de ska finnas.

Men visst, skratta så länge det varar om det högre inköpspriset går att räkna hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

4 gånger så dyrt alltså.

Detta är dock bara kostnaden för energin som behövs för att driva bilen, så en ärlig kalkyl på vad den faktiska kostnaden är lär inte sluta i en så stor skillnad på totalkostnaden per mil. Att bara räkna bränslekostnaden är ju den klassiska kalkylen för att komma fram till att olika former av kollektivtrafik är mycket dyrare, vilket sällan stämmer om man åker ensam. Däremot kan man ibland få en lägre verklig kostnad om man t ex är fyra personer i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu svarade jag dock på ditt felaktiga påstående nedan. " [...] ens om du kan ladda hemma", vilket helt enkelt är fel. Av mina ca 2000 mil på ett år så kommer jag ladda max 200 av dem på laddare utanför hemmet. Så för mina förutsättningar, och många andra så blir "bränslekostnaden" i alla fall extremt låg.

Med det sagt så är det aldrig billigt att ha en fabriksny bil, speciellt inte en motorstark sådan. Så det är absolut inte billigare än att köpa en 10 år gammal Volvo Diesel. Om man däremot står och väljer mellan olika fabriksnya sedaner med 300+ hästar så är ekonomin svårslagen med Teslan.

Vidhåller fortfarande att det inte blir 3-4 gånger billigare. Räkna in att du måste köpa en laddstolpe för X tusen och slå ut dessa på milen du kör. Det finns många dolda kostnader. Du kommer undan billigare i ren bränslekostnad men 3-4 gånger är det absolut inte.
Vill man vara oärlig och bara räkna kilowattpris mot dieselpris så går det kanske att få ihop den kalkylen även om du inte kör på 1,3 kWh i snitt om du kör landsväg. Att du säger du gör det är inte värt något tyvärr när det finns oberoende tester på vad förbrukningarna faktiskt landar på.

Jag är fortfarande inne på att byta till en elbil men jag ljuger inte för mig själv om kostnaderna. Det kommer bli klart dyrare än min nuvarande lösning och mest troligt mycket krångligare också pga bristen av laddare här uppe, men det kommer också bli klart roligare men vi får se när det dyker upp något som lockar fram köplusten. Ingen tesla gör då det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den uppenbara frågan är hur billigt det kommer att vara i längden när den svårt fossilskatteberoende statskassan upptäcker att beskattningsbasen krymper, om folk gör det man påstår att man vill att de ska göra.

Nja, enl VTI var skatteintäkterna från bensin och diesel drygt 60 miljarder (https://www.forskning.se/2020/07/02/hur-ska-framtidens-fordon-beskattas/), vilket givetvis är mycket pengar. Men samtidigt är statens totala inkomster ca 1000 miljarder (https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/). Mao motsvarar bränsleskatterna i ca 6% av de totala intäkterna, vilket knappast motsvarar beskrivningen "svårt fossilskatteberoende".

Det finns även flera studier som tyder på betydande samhällsekonomiska vinster av att minska användningen av fossila drivmedel, exempelvis färre sjuka och döda, vilket isf skulle leda till betydande besparingar inom både vården och när det gäller sjukersättningar - för att inte tala om det minskade lidandet pga exempelvis astma och cancer (ex. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/pollution-from-fossil-fuel-combustion-deadlier-than-previously-thought/)

/M

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, enl VTI var skatteintäkterna från bensin och diesel drygt 60 miljarder (https://www.forskning.se/2020/07/02/hur-ska-framtidens-fordon-beskattas/), vilket givetvis är mycket pengar. Men samtidigt är statens totala inkomster ca 1000 miljarder (https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/). Mao motsvarar bränsleskatterna i ca 6% av de totala intäkterna, vilket knappast motsvarar beskrivningen "svårt fossilskatteberoende".

Det finns även flera studier som tyder på betydande samhällsekonomiska vinster av att minska användningen av fossila drivmedel, exempelvis färre sjuka och döda, vilket isf skulle leda till betydande besparingar inom både vården och när det gäller sjukersättningar - för att inte tala om det minskade lidandet pga exempelvis astma och cancer (ex. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/pollution-from-fossil-fuel-combustion-deadlier-than-previously-thought/)

/M

Dessutom är ju inte elförbrukning obeskattad. Energiskatten 2021 är 44,5 öre per kWh.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Nu när det börjar dyka om användarupplevelser från nya Model S i USA så verkar den ha överträffat mina förväntningar. De verkar ha satsat stort på ljudisolering och trevligare interiör, jag blir väldigt taggad. Uppdateringarna de gjort på Model 3 har ju varit väldigt bra så det bådar gott. Får nog ligga kvar med bokningen på Model S faktiskt, känner att det kommer bli svårt att skippa den när den kommer och man fått se den…

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Nu när det börjar dyka om användarupplevelser från nya Model S i USA så verkar den ha överträffat mina förväntningar. De verkar ha satsat stort på ljudisolering och trevligare interiör, jag blir väldigt taggad. Uppdateringarna de gjort på Model 3 har ju varit väldigt bra så det bådar gott. Får nog ligga kvar med bokningen på Model S faktiskt, känner att det kommer bli svårt att skippa den när den kommer och man fått se den…

Blir det en "vanlig" dual motor eller satsar du på Plaid? Jag började titta lite på Plaid, och om den kommer med dragkrok kanske det skulle kunna vara intressant..

Jag tror dock att det förutsätter att Tesla lanserar sin försäkring. Jag vill inte testa försäkra med ett traditionellt bolag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

/M

För att använda din siffra alltså tio gånger så mycket som den avskaffade s.k. värnskatten eller cirka fyra gånger så mycket som den tidigare fastighetsskatten som fysiska personer betalade och i samma storleksordning idag med fastighetsavgift+skatt (beloppet har faktiskt ökat något). Men det är förstås betydelselöst och kommer genast att efterskänkas till bilismens väl och ve. Eller nej, det tror jag inte på, men det kanske du gör.

Citat en av sidorna du länker till, för övrigt: "Men när omställningen är slutförd och det inte längre finns möjlighet att välja mellan olika tekniker kommer vi inte längre att ha samma begränsningar."

Alltså, om jag ska spetsa till det lite: Ha, ni är grundlurade, upp med skatten för f*n!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag är fortfarande inne på att byta till en elbil men jag ljuger inte för mig själv om kostnaderna. Det kommer bli klart dyrare än min nuvarande lösning och mest troligt mycket krångligare också pga bristen av laddare här uppe, men det kommer också bli klart roligare men vi får se när det dyker upp något som lockar fram köplusten. Ingen tesla gör då det.

Min bil är nu 5 år gammal och har rullat ca 5300 mil. Ska i helgen göra det årliga oljebytet, för ca 700 kr. Det tar ungefär en halvtimme att göra själv. Många nämner just detta som en fördel hos elbilarna, att man slipper detta. 😁

Det övriga i den årliga servicen skiljer inte något mellan elbil och fossilbil. Byte av kupéfilter t.ex. eller smörjning av gångjärn, inspektion av dräneringar. Byte av bromsvätska vartannat år.

Annars så är det såklart en fördel med drivlinan hos en elbil, där finns mindre som "kan" krångla. Nu är det ju som tur inte så vanligt, även om många råkar ha mer otur än andra. Men eftersom försäkringen täcker maskinskador upp till 12 år eller 12 000 mil så ser jag dock inte detta som någon stor fördel för elbilarna.

Jag är trots det sugen på att byta till en elbil, men det går inte på något sätt att motivera det ekonomiskt iallafall. Speciellt eftersom jag bara kör mellan 1000 till 1500 mil som max per år.

Nej det är enkom för nöjes skull som man skulle byta bil nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Blir det en "vanlig" dual motor eller satsar du på Plaid? Jag började titta lite på Plaid, och om den kommer med dragkrok kanske det skulle kunna vara intressant..

Jag tror dock att det förutsätter att Tesla lanserar sin försäkring. Jag vill inte testa försäkra med ett traditionellt bolag.

Bara en vanlig dual motor, Plaid är specad med rollistan avdragen medan LR inte är det så skillnaden är mindre än det ser ut. Plaid uppnår ju dessutom det endast om man kör launch läget. Runt 3 sekunder i 0-100 räcker garanterat för mig.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Bara en vanlig dual motor, Plaid är specad med rollistan avdragen medan LR inte är det så skillnaden är mindre än det ser ut. Plaid uppnår ju dessutom det endast om man kör launch läget. Runt 3 sekunder i 0-100 räcker garanterat för mig.

Ja, 3,2 sekunder är ju definitivt inte dåligt, men när man är nere på de nivåerna är en sekund mindre skillnaden mellan sportbil och supersportbil. Sedan vad man egentligen ska med det till, ja, det är ju en annan fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Min bil är nu 5 år gammal och har rullat ca 5300 mil. Ska i helgen göra det årliga oljebytet, för ca 700 kr. Det tar ungefär en halvtimme att göra själv. Många nämner just detta som en fördel hos elbilarna, att man slipper detta. 😁

Det övriga i den årliga servicen skiljer inte något mellan elbil och fossilbil. Byte av kupéfilter t.ex. eller smörjning av gångjärn, inspektion av dräneringar. Byte av bromsvätska vartannat år.

Annars så är det såklart en fördel med drivlinan hos en elbil, där finns mindre som "kan" krångla. Nu är det ju som tur inte så vanligt, även om många råkar ha mer otur än andra. Men eftersom försäkringen täcker maskinskador upp till 12 år eller 12 000 mil så ser jag dock inte detta som någon stor fördel för elbilarna.

Jag är trots det sugen på att byta till en elbil, men det går inte på något sätt att motivera det ekonomiskt iallafall. Speciellt eftersom jag bara kör mellan 1000 till 1500 mil som max per år.

Nej det är enkom för nöjes skull som man skulle byta bil nu.

Så du gör oljebyte själv på en relativt ny bil? Då förlorar du rätt mycket på värdeminskning vid försäljning. Räkna med det också.
Sen är det inte alla elbilar som har årlig service. Vissa ligger på 6000 mil mellan service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vidhåller fortfarande att det inte blir 3-4 gånger billigare. Räkna in att du måste köpa en laddstolpe för X tusen och slå ut dessa på milen du kör. Det finns många dolda kostnader. Du kommer undan billigare i ren bränslekostnad men 3-4 gånger är det absolut inte.
Vill man vara oärlig och bara räkna kilowattpris mot dieselpris så går det kanske att få ihop den kalkylen även om du inte kör på 1,3 kWh i snitt om du kör landsväg. Att du säger du gör det är inte värt något tyvärr när det finns oberoende tester på vad förbrukningarna faktiskt landar på.

Behovet att köpa en 11 eller 22 kW laddare hem är rejält överdrivet i dagens debatt (och i denna tråd). Ok om du kör riktigt långa sträckor och behöver ladda ofta hemma till full laddning. Men för en vanlig medelanvändare av bilen så går det utmärkt med att ladda från ett dedikerat 230v uttag.
Jag har snabbladdat hemma 1 gång sen jag skaffade min kia e-niro den 1 april (320 mil kört), bara för att testa att den fungerade.
Så om du inte behöver ha bilen fulladdad från 22 på kvällen till 0600 på morgonen, utan att du kan koppla in den efter jobbet och bara skall ladda i 40 kwh (20 mil) till på morgonen så skippa snabbladdaren hemma.

Sen så är ju inte en laddpunkt som du köper hem något som går förlorat i värde. Räkna det som värdeökning på huset istället för att slå ut det på milen som bilen kör. I framtiden så kommer "11 kW billaddare i garaget" att vara lika attraktivt som "fiber" i husannonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så du gör oljebyte själv på en relativt ny bil? Då förlorar du rätt mycket på värdeminskning vid försäljning. Räkna med det också.
Sen är det inte alla elbilar som har årlig service. Vissa ligger på 6000 mil mellan service.

Betalade 1300 för mitt oljebyte på originalverkstad för några veckor sen. Inte direkt dyrt för något man gör varje 3000 mil.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Behovet att köpa en 11 eller 22 kW laddare hem är rejält överdrivet i dagens debatt (och i denna tråd). Ok om du kör riktigt långa sträckor och behöver ladda ofta hemma till full laddning. Men för en vanlig medelanvändare av bilen så går det utmärkt med att ladda från ett dedikerat 230v uttag.
Jag har snabbladdat hemma 1 gång sen jag skaffade min kia e-niro den 1 april (320 mil kört), bara för att testa att den fungerade.
Så om du inte behöver ha bilen fulladdad från 22 på kvällen till 0600 på morgonen, utan att du kan koppla in den efter jobbet och bara skall ladda i 40 kwh (20 mil) till på morgonen så skippa snabbladdaren hemma.

Sen så är ju inte en laddpunkt som du köper hem något som går förlorat i värde. Räkna det som värdeökning på huset istället för att slå ut det på milen som bilen kör. I framtiden så kommer "11 kW billaddare i garaget" att vara lika attraktivt som "fiber" i husannonser.

I så fall med en laddare som klarar av att gå via ett blått CEE-uttag. Schukouttag är – oavsett om de är helt nya eller inte – inte avsedda för långvarigt uttag av 16A. Det är ett recept på tråkiga grejer i längden.
Det bästa är att ha en dedikerad laddbox, och de få tusenlapparna som en sådan kostar i dag är i det långa loppet enkelt att räkna hem. Typ 2-standarden lär inte försvinna de närmaste åren. Däremot behöver den ju inte gå med full sprätt och 11 kW om körmönstret inte kräver det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bra 22 kw laddbox kostar ca 7000 kr inkl installation. Det blir ca 195 kr i månaden över 3 år. Därefter har du fortfarande kvar din laddare.
Att det en väsentlig dold kostnad håller jag inte riktigt med om...