Dagens fråga, använder du o-ringar på dina taktila brytare?

Permalänk
Medlem

Dagens fråga, använder du o-ringar på dina taktila brytare?

Så, du som sitter på taktila brytare, använder du dem som de är eller använder du o-ringar till dem för att slippa "klacket" från bottenljudet av nedslaget?

En undran ja satt på hur alla gör med sina mekaniska tangentbord med taktila brytare :).

Jag själv använder utan just nu, men jag använder det ibland, och ibland inte

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag har inga sådana. Har en massa mekaniska tangentbord. Det skulle vara kul att testa men ansträngningen för att köpa in och montera känns inte motiverad. Kanske om man skulle använda ett på jobbet och kollegorna klagar på ljudet?

Egentligen ska man ju inte slå ner tangenterna i botten om man trycker rätt på dem, det är väl hela poängen med det taktila klicket i mitten av tangentnedtryckningen på t.ex blåa/bruna cherry.

Permalänk
Medlem

Jag har provat några typer av o-ringar men beroende på tjocklek så har de antingen dödat känslan för mycket i tangenterna för mig eller så har de inte gjort någon större skillnad. Men det var på ett tangentbord med "mörkröda" Cherry MX-switchar (röda med aningen starkare fjädrar), så inte taktila brytare.

Nu använder jag istället ett Topre-tangentbord med dämpning under tangentbordet istället, jag föredrar den lite mjukare känslan jämfört med att ha det direkt på bordet. Först använde jag bara en bit vanlig brun kartong under, men nu har jag istället en bred musmatta i tyg som även tangentbordet får plats på.

Permalänk
Medlem

Har provat men nej, gillar inte det. Känns så svampigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mx Brown och svaret är JA. Mycket behagligare med o-ringar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

K70 mk2 low profile. Mx red brytare.

Dubbla 1.6mm o-ringar, trippelt på mellanslaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej. Mina tangentbord är redan så tysta eller högljudda jag vill ha dem så det gör ingen direkt skillnad. Det är inte som om det blev natt och dag i ljudnivå heller den gången jag testade det på ett gammalt Cooler Master. Inte värt pengarna, ansträngningen eller den kortare slaglängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Det skulle vara kul att testa men ansträngningen för att köpa in och montera känns inte motiverad.

Det är ju nåt man skulle kunna göra samtidigt som man har tbordet isärplockat för rengöring, då är det ju typ några få sek extra tid per tangent.
För du rengör väl ditt tbord mer noggrant i alla fall en gång om året?
https://en.varmilo.com/enblog/2021/02/22/how-to-take-care-of-mechanical-keyboard/

Sen ang trådens fråga.
Nej använder/har ej provat o ringar.
Är inte direkt sugen på att prova heller då jag är ganska säker på att jag inte skulle gilla det, dvs skulle troligen tycka det blir frö svampigt.
Skulle jag springa på ett tbord med oringar så visst skulle väl pilla på det i nån minut, men bor i en liten skithåla och närmsta städerna har inga butiker som det skulle dyka upp i och känner kanske två personer som vet vad ett mekaniskt tbord är för nåt.
kanske finns 1-2 till som kanske kan tänkas använda ett gammalt IBM Modell M än idag men då mer för att det var vad som kom med deras första dator och funkar än, än att det är FÖR att det är ett Modell M.

Så ingen stor chans att hitta nåt o pilla på med andra ord!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Lite "Dagens I-landsproblem" det hela, tycker jag

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

O-ringar är ju bara vettigt att få blå mx cherry brytare tysta vad är det för vett med dem annars?

Permalänk
Inaktiv

På ett tangentbord har jag dämpat, upplevde att den lät så pass mycket i min tidigare lägenhet. De två andra är inte dämpade, upplever inte att det behövs i nuvarande lägenhet, samt att dessa låter bättre utan.

Permalänk
Medlem

Sitter o-ringar i tangentbordet jag har på kontoret eftersom det var ett tillräckligt stort problem på mitt jobb för att sätta upp en regel om man tar med mekaniskt tangentbord

Måste säga att det sänker skrivkänslan ganska ordentligt. Det senaste året har jag dock suttit hemma för det mesta, så jag har kunnat smattra på så mycket jag vill!

Permalänk
Medlem

Cherry MX Brown med mjuka o-ringar, shore 45A, på mitt Varmilo VA88M Sakura https://www.amazon.se/gp/product/B06XFFVY8D/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Jag gillar det!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

På mitt förra tb med röda brytare så använde jag o-ringar både för ljudet och känslan. Nu kör jag med Logitechs brytare och har inte alls samma behov.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Jag har o-ringar i mitt jobbtangetnbord som har cherry brown switchar. Dämpade ljudet en del ifrån när tangenterna bottnar ut samt så tror jag det e lite trevligare att skriva på nu. Hemma så kör jag också cherry brown men inga o-ringar.

fixade dålig formatering och la till kommentar om hemmatangentbord.
Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Bruna cherry mx utan oring för jobb och taktila GL brytare från logitech (G915 tkl) vid spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med Cherry MX clear i mina tangentbord och eftersom de är ganska så tröga/tunga så blir det inte att man bottnar speciellt hårt när man skriver normalt.

Däremot gör det stor skillnad att dämpa kretskortet mot undersidan av tangentbordet, det tar bort ganska mycket skrammelljud, speciellt på tangentbord som är lite klena i konstruktionen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Körde o-ringar med mx brown ett tag, men har bytt mot qmx clips, känns bättre men testade dom aldrig sida mot sida.
Störst skillnad va nog att köpa en xxl musmatta o ha under och byta från ihåligt ikea bord till en solid bänkskiva om det är overall ljudet man tänker på

https://uniqey.net/en/accessories/17/qmx-clips-pcb-mount-110-....

Permalänk
Medlem

Beror på tangentbordet, vad man använder det till och om det tex stör grannar..
Av 5st mekaniska, har 3st oringar. Ett av t-borden varken låter, eller känns oskönt utan ringar och det med blå brytare låter fan osvsett så, där sket jag i det =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Musikälskare

Använder dessa på mitt Steelseries 6gv2 som har svarta brytare

Länk till amazon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har MX Red med ringar och även om det inte blev direkt ljudlöst när jag satte dit dem så gillar jag känslan. Den kortare slaglängden och det mindre skarpa nedslagsljudet tycker jag är värt det. Prova vet jag! Ringar är ju inte direkt superdyra....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Tycker det är skönare att hålla inne knapparna när man har oringar.
Oväsentligt för övrigt.

Mx Red.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag har MX Red med ringar och även om det inte blev direkt ljudlöst när jag satte dit dem så gillar jag känslan. Den kortare slaglängden och det mindre skarpa nedslagsljudet tycker jag är värt det. Prova vet jag! Ringar är ju inte direkt superdyra....

Håller med dig. Kör också o-ringar på MX Red. De blev lite tystare och så gillar jag det mjukare nedslaget. Det var varken dyrt eller jobbigt att fixa så är man nyfiken är det bara att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har provat men nej, gillar inte det. Känns så svampigt.

Håller med! Kan lika gärna köra membran då.

Permalänk

Föredrar att lägga in dämpmaterial i tangentbordet istället, så blir man av med mycket utav resonansen som uppstår. Mycket enklare än att sitta med varje separat keycap.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Hedersmedlem

Yes. O-ringar är ditmonterade
Cherry brown på ett vitt vortex Pok3r tangentbord.

Men jag tycker det skramlar alldeles för mycket ändå. Inte bara jag visserligen - sambon har en del åsikter kring det där också. 3 rum bort gormas det - "SKRIV TYSTARE!"

Så senaste året har jag gått över till Logitech MX keys som är bra mycket tystare.
Började med att jag använder det till jobbdatorn - och sedan tog det över helt. Framförallt för att man kan växla dator med knapptryck på tangentbordet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Använder det på mina linjära.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
DingDongerMcDongface

Eftersom att jag gillar att plåga andra med ljudet av mina små klapprande hovar på tangentbordet blir det utan o-ringar

Nä men skämt å sido, jag har faktiskt inte provat. Just nu har jag MX Brown (saknar dock mitt gamla tangentbord med MX Clear) och är nöjd med känslan, men man kanske ska testa.

Permalänk
Snusfri

Har det på mitt Ducky Shine 2 MX Brown, men inte på mitt Varmilo VA109M Sakura.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro