Sony Playstation VR får uppföljare 2022

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation VR får uppföljare 2022

Sony uppges planera lansering av nästa VR-headset till julhandeln 2022, bestyckat med OLED-paneler från Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här kunde Sony gjort en välgärning och göra så det funkar för PC med.

Utveckling och pris för VR går seeeegt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara anslutningen blir mindre dryg. Vore awesome om allt som krävdes är en usb-c från fronten på PS5:an men det kan man väl glömma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hoppas bara anslutningen blir mindre dryg. Vore awesome om allt som krävdes är en usb-c från fronten på PS5:an men det kan man väl glömma?

Det är vad som hitils sagts att det ska vara en kabel anslutning.
Men vad som vore awesome är om dom kan fixa en trådlös anslutning, känns lite som det är avgörande för egen del.
Inte trådlöst kanske inte köper.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Här kunde Sony gjort en välgärning och göra så det funkar för PC med.

Utveckling och pris för VR går seeeegt.

Nu är den troligen subventionerad men priset på Oculus Quest 2 är lågt med tanke på vad som erbjuds. Det är måttstocken konkurrenterna bör sikta och överstiga.

Avsaknad av trådlös asnlutning och något motsvarande Virtual Desktop/AirLink gör att andra lösningar går bort för mig. Går det inte ens köra trådat med PC känns det som slöseri med kisel.

Gamla Playstation VR gick att ansluta med lite arbete. Förhoppningsvis finns det någon liknande möjlighet även denna gång för de som vill ha den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Oh OLED, mer OLED åt folket! Dumt att de andra tillverkarna nästan helt gått över till LCD

Permalänk
Avstängd

Bra, nu kan de inte ha LCD igen på nästa Quest.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hoppas bara anslutningen blir mindre dryg. Vore awesome om allt som krävdes är en usb-c från fronten på PS5:an men det kan man väl glömma?

Det finns redan information ute (kanske t.o.m i patentet de sökte?) att det ska vara endast en kabelanslutning till headsetet.

Dock hoppas man på trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är den troligen subventionerad men priset på Oculus Quest 2 är lågt med tanke på vad som erbjuds. Det är måttstocken konkurrenterna bör sikta och överstiga.

Och här ser vi anledningen till att den är billigare:
Facebook will start putting ads in Oculus Quest apps

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Blir mitt första VR-headset. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anciegher:

Blir mitt första VR-headset. Spännande!

Japp samma här. Man är sjukt taggad på detta! Jag tror att PS5 generationen har en hel del roliga och intressanta VR spel att leverera! Själv hoppas jag att Gabe kan få tummarna loss och släppa Half-Life: Alyx till PS5. Hoppas kan man alltid

Permalänk

Fränt! Tror att Sony är big budget VR's största hopp den kommande tiden då trådlösa titlar dominerar totalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Här kunde Sony gjort en välgärning och göra så det funkar för PC med.

Utveckling och pris för VR går seeeegt.

Ja det gör det verkligen. VR är som fågel fenix, dör och återuppstår. Nu är det dags ännu en gång att dö känns det som.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Och här ser vi anledningen till att den är billigare:
Facebook will start putting ads in Oculus Quest apps

Tråkigt att folk börjar se Facebook som frälsaren och kräver att konkurrenterna ska försöka tävla med deras priser. Oculus blöder pengar för att skapa monopol och folk verkar tro att andra företag bara ska apa efter. Nä, ge mig fler premium headset ala Index så pungar jag hellre ut extra för att slippa Facebook. Hoppas på att PSVR går bra så att vi får lite konkurrens på mjukvarufronten.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, hoppas Sony satsar på detta en aning så vi får lite mer bra VR titlar.

Gillar ju VR grymt mycket och har i princip helt gått över till att bara spela VR. Problemet i mitt tycke är att det fortfarande görs för lite ordentliga spel till VR kan jag tycka, de flesta är ju också av ganska liknande genre. Skulle vilja ha något som Squad eller Post Scriptum i VR, välgjorda multiplayer spel i större skala med fordon etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

Och här ser vi anledningen till att den är billigare:
Facebook will start putting ads in Oculus Quest apps

Nu ögnade jag bara snabbt igenom artikeln då jag inte hinner läsa igenommen man får ju förmoda att det är upp till utvecklaren av VR mjukvaran om de vill tillåta reklam eller inte. Verkligen inte tilltalande om alla tvingas oavsett utvecklares tycke.

Sen har vi det andra bekymret med Facebook-tvånget. Jag har en Quest 1 så har ett vanligt Oculus-konto, men ska jag uppgradera till 2an måste jag koppla ihop mitt konto till min Quest. Ont om uppgraderingsvägar i dagsläget för min del.

Skrivet av BertilBesvärjaren:

Tråkigt att folk börjar se Facebook som frälsaren och kräver att konkurrenterna ska försöka tävla med deras priser. Oculus blöder pengar för att skapa monopol och folk verkar tro att andra företag bara ska apa efter. Nä, ge mig fler premium headset ala Index så pungar jag hellre ut extra för att slippa Facebook. Hoppas på att PSVR går bra så att vi får lite konkurrens på mjukvarufronten.

Jag ser gärna konkurrenter som iallafall matchar det Oculus Quest erbjuder, sen bryr jag mig mindre om vad det kostar. Kostar Valve Index 2 som matchar och går förbi det Oculus Quest 2 erbjuder det dubbla eller tredubbla? Inget problem för mig personligen.

Men när premiumlösningarna fortfarande är trådade så är det lite avtändande när många redan provat olika varianter av trådlös VR. Vi vill se mer utveckling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurgl:

Ser lovande ut, hoppas Sony satsar på detta en aning så vi får lite mer bra VR titlar.

Gillar ju VR grymt mycket och har i princip helt gått över till att bara spela VR. Problemet i mitt tycke är att det fortfarande görs för lite ordentliga spel till VR kan jag tycka, de flesta är ju också av ganska liknande genre. Skulle vilja ha något som Squad eller Post Scriptum i VR, välgjorda multiplayer spel i större skala med fordon etc.

Om du inte kikat på dessa innan så kanske det är värt en titt:
https://store.steampowered.com/app/496240/Onward/
https://store.steampowered.com/app/555160/Pavlov_VR/
https://store.steampowered.com/app/957790/WAR_DUST__32_vs_32_...

Finns mer förstås men tog en snabb titt i vad jag själv köpt och har mer lättillgängligt.

Permalänk
Medlem

Om reklam (inte som på bilden) skulle placeras på ett bra sätt hade jag inte haft ett problem med det överhuvudtaget. Men om det inte ser ut som att det hör hemma då förstör det bara.

Säg att man i ett spel åker förbi eller spelar runt Times Square vad är problemet med att något bilmärke skulle ha sin reklam på någon av skärmarna? Eller om man spelar ett WW2 spel och någon parkbänk har Coca-cola målat på den.

Tycker det mera handlar om hur det placeras och används. Att det finns reklam har jag inte något problem med.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Här kunde Sony gjort en välgärning och göra så det funkar för PC med.

Utveckling och pris för VR går seeeegt.

Har använt befintligt i både Linux och Windows utan problem.
Förhoppningsvis görs det mjukvara för att ansluta kommande till datorn med. Sannolikt så om det inte blir något hårdvarubundet som stoppar ett tag.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att se vad det landar på prismässigt Med förra PS:VR var det ju väldigt budgetvänligt, men iom att nästa verkar lite mer påkostad hårdvarumässigt blir det intressant och se om de håller samma spår eller om det är mer utav en premiumsatsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har använt befintligt i både Linux och Windows utan problem.
Förhoppningsvis görs det mjukvara för att ansluta kommande till datorn med. Sannolikt så om det inte blir något hårdvarubundet som stoppar ett tag.

Då det är roligare att fråga och få svar här än googla så undrar jag om du kan berätta om hur du gjorde, vad som behövdes, om det kostar och hur upplevelsen blev?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att se vad det landar på prismässigt Med förra PS:VR var det ju väldigt budgetvänligt, men iom att nästa verkar lite mer påkostad hårdvarumässigt blir det intressant och se om de håller samma spår eller om det är mer utav en premiumsatsning.

Beror lite hur Sony ser på det, ska det vara en "plattform" eller ska det vara ett "tillbehör till PS5"
Jag gissar nånstan 4000-5000kr dvs nästan lika mycket som konsolen om det är ett tillbehör.
Man kanske kommer kunna köpa nån bundle med lite "rabatt".

Vill Sony satsa på VR marknaden med egen plattform (kanske konkurrera mot Oculus) osv kanske dom kan sänka lite för att fånga in kunder men jag tror det blir "Tillbehörs" kategorin.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

PS5 har Wifi 6 så är väl inte helt omöjligt att det skulle kunna bli trådlöst, men jag är skeptisk. Kabel = inget köp. Trådlös VR is the way. Så otroligt befriande att inte känna en kabel krypa ner efter nacken.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

PS5 har Wifi 6 så är väl inte helt omöjligt att det skulle kunna bli trådlöst, men jag är skeptisk. Kabel = inget köp. Trådlös VR is the way. Så otroligt befriande att inte känna en kabel krypa ner efter nacken.

Jag hoppas Sony verkligen kommer med en lösning för trådlös anslutning.
Dom flesta har dessutom sin PS5 i tv bänken.
Det kommer resultera i spelande framför TVn och massvis med olyckor igen med trasiga tv apparater. Finns massa klipp på YouTube med VR fails där många är just PSVR spelande framför TVn

Nej VR spelande ska man kunna köra fritt. Kabel känns att gå bakåt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hoppas de portar spel från första PSVR eller bygger in någon lösning för att emulera. Men det lär väl inte hända när det gäller Sony... De kommer väl låta alla PSVR-spel dö tillsammans med hårdvaran.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Första VR var lite för dålig och omständig. Nu blir det en sladd bara och hårdvaran är mera kapabel. Dessutom är kontrollerna toppklass och upplösningen betydligt bättre.

I helhet tror jag det kommer gå riktigt bra för Sonys VR och att ta position tidigt kommer säkert bli en enorm fördel mot slutet av generationen.

Vad jag hört är det ganska många som väntat på detta. Om Sony binder hårdvaran med en fet titel kan det gå hur bra som helst. Kanske lika bra att boka, vill inte sitta utan igen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om du inte kikat på dessa innan så kanske det är värt en titt:
https://store.steampowered.com/app/496240/Onward/
https://store.steampowered.com/app/555160/Pavlov_VR/
https://store.steampowered.com/app/957790/WAR_DUST__32_vs_32_...

Finns mer förstås men tog en snabb titt i vad jag själv köpt och har mer lättillgängligt.

Jo precis, Pavlov har en del kartor med ett game-mode som heter Push som är litte battlefield inspirerat och har tanks etc. Det är väl det närmsta i mitt tycke hittills, men ganska få som spelar och det finns inga squads samt brister lite i teamwork aspekten ofta.
Onward är I rätt stil, men det är ju mer ett hardcore CS liknande spel än att det finns många fortdon, större skala osv.
WAR dust har jag kört en del, helt klart BF inspirerat och gillar det men känns som det behöver lite mer kärlek, det är ju inte enormt med content och olika välgjorde fordon precis. Ganska arkadigt...

Känner mig lite pessimistisk som skrev allt det där så avslutar med att nämna ett inte så välkänt men bra VR spel.
Hittills är ett av favoritspelen Into the Radius, ett ganska välgjort STALKER inspirerat spel i mer hardcore stuket. Endast SP dock.

Jag undrar om detta VR headset kommer använda sig av foveated rendering med ögontrackingen? Tror att den typen av teknik är ett ganska vettigt spår framåt för VR för att få till bra skärpa/upplösning utan att göra allt galet tungdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hoppas de portar spel från första PSVR eller bygger in någon lösning för att emulera. Men det lär väl inte hända när det gäller Sony... De kommer väl låta alla PSVR-spel dö tillsammans med hårdvaran.

Borde inte vara några problem.
många spel som finns på PSVR finns ju även på andra plattformar som har annan tracking än PSVR.
Tror nog även att "PSVR 2" kommer kunna tracka PS5 kontrollen precis som PSVR gör med PS4 kontrollen så dom spelen borde vara samma.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Molotov:

Beror lite hur Sony ser på det, ska det vara en "plattform" eller ska det vara ett "tillbehör till PS5"
Jag gissar nånstan 4000-5000kr dvs nästan lika mycket som konsolen om det är ett tillbehör.
Man kanske kommer kunna köpa nån bundle med lite "rabatt".

Vill Sony satsa på VR marknaden med egen plattform (kanske konkurrera mot Oculus) osv kanske dom kan sänka lite för att fånga in kunder men jag tror det blir "Tillbehörs" kategorin.

Tror absolut du har en poäng där! Förra varianten kändes ju mer tillbehör som du beskriver, och med tanke på att parhästen i det här fallet är PS5 är det nog väldigt sannolikt att det blir samma sak denna gången. 4000-5000 kronor tror jag ändå är hyfsat attraktivt.

Som jag förstått det på bekanta som arbetar med VR-utveckling är Oculus inte jätterolig att utveckla till just pga Facebooklåsningar. Får se hur det blir med content till nästa PSVR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurgl:

Jo precis, Pavlov har en del kartor med ett game-mode som heter Push som är litte battlefield inspirerat och har tanks etc. Det är väl det närmsta i mitt tycke hittills, men ganska få som spelar och det finns inga squads samt brister lite i teamwork aspekten ofta.
Onward är I rätt stil, men det är ju mer ett hardcore CS liknande spel än att det finns många fortdon, större skala osv.
WAR dust har jag kört en del, helt klart BF inspirerat och gillar det men känns som det behöver lite mer kärlek, det är ju inte enormt med content och olika välgjorde fordon precis. Ganska arkadigt...

Känner mig lite pessimistisk som skrev allt det där så avslutar med att nämna ett inte så välkänt men bra VR spel.
Hittills är ett av favoritspelen Into the Radius, ett ganska välgjort STALKER inspirerat spel i mer hardcore stuket. Endast SP dock.

Jag undrar om detta VR headset kommer använda sig av foveated rendering med ögontrackingen? Tror att den typen av teknik är ett ganska vettigt spår framåt för VR för att få till bra skärpa/upplösning utan att göra allt galet tungdrivet.

Du är väl bekant med spelen ser jag.

Into the Radius har jag kikat på ett par gånger, förr eller senare lär det nog bli ett köp med. Ser lovande ut ändå, speciellt om man gillar Stalker.

Med tanke på konsollernas begränsade prestanda och avsknad av uppgraderingsmöjligheter utan att byta ut hela konsolen så får man nog räkna med att alla trick som kan användas för att öka prestandan också kommer behöva användas.