Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut går det men banktjänstemännen brukar vilja att man antingen har långa löptider eller olika löptider för lånen så det ska bli så krångligt som möjligt att byta bank plus att det ska tillkomma kostnader vid detta beslut. Det gäller bara att kunna stå emot i dessa lägen då man många gånger tror att banktjänstemannen gör det för ens eget bästa, men i detta fall är det garanterat för bankens bästa.

Absolut, sen kan man väl resonera att det är ganska klokt på ett sätt att ta en lång löptid om man kan få en ränta på ~1% också. Det är osannolikt att det blir särskilt mycket billigare på 10 års sikt och man blir helt resistent mot höjda räntor tills det att man amorterat bort tillräckligt stora delar av lånet.

Ett lån på 2,5 miljoner med ränta som droppar fånr 1% till 0,5% skulle motsvara 12 500/år före ränteavdrag. Det är inga enorma besparingar jämtemot tryggheten att veta att man kan bo kvar om så räntan skulle dra iväg till 10%. Men då har väl hela bomarknaden kraschat å andra sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Absolut, sen kan man väl resonera att det är ganska klokt på ett sätt att ta en lång löptid om man kan få en ränta på ~1% också. Det är osannolikt att det blir särskilt mycket billigare på 10 års sikt och man blir helt resistent mot höjda räntor tills det att man amorterat bort tillräckligt stora delar av lånet.

Ett lån på 2,5 miljoner med ränta som droppar fånr 1% till 0,5% skulle motsvara 12 500/år före ränteavdrag. Det är inga enorma besparingar jämtemot tryggheten att veta att man kan bo kvar om så räntan skulle dra iväg till 10%. Men då har väl hela bomarknaden kraschat å andra sidan.

Håller med, tror inte räntorna kan gå ner så mycket mer som det ser ut just nu men man ska aldrig säga aldrig. Jag har blivit överraskad förut av mr Ingves

12500 kr är enorma pengar för vissa ska tilläggas även om det inte skulle ställa till det för mig. Det finns många i detta land som inte skulle klara av ens en mindre ökning av räntan. Många sitter dessutom på mycket större lån än 2,5 milj idag pga dagens priser på bostäder. De har utrymme enligt bankens kalkyler men frågan är om de vill leva efter dessa när det väl brinner.
Jag har bott i mitt hus i drygt fem år och enligt booli (litar inte fullt på detta) men även vad grannar sålt för så har värdet på mitt hus gått upp med minst 40% och då räknar jag lågt. Enligt booli så är det över drygt 60% ökning. Det är horribelt och absolut inte bra med snabba ökningar.

Givetvis kommer vi få se en sättning i huspriserna men frågan är bara hur mycket det går ner och när det sker. Vi har fortfarande bostadsbrist som håller uppe priserna och de låga räntorna. Problemet är att många yngre som vill köpa något sitter i skiten om de inte har föräldrar som kan tänka sig ta lån på sina befintliga hus eller har pengar sparande. Man blir orolig när man hör hur många i min ålder (nästan 50) som mer eller mindre lever från lön till lön och blir glad när barnbidraget kommer för då finns det utrymme att handla igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med, tror inte räntorna kan gå ner så mycket mer som det ser ut just nu men man ska aldrig säga aldrig. Jag har blivit överraskad förut av mr Ingves

12500 kr är enorma pengar för vissa ska tilläggas även om det inte skulle ställa till det för mig. Det finns många i detta land som inte skulle klara av ens en mindre ökning av räntan. Många sitter dessutom på mycket större lån än 2,5 milj idag pga dagens priser på bostäder. De har utrymme enligt bankens kalkyler men frågan är om de vill leva efter dessa när det väl brinner.
Jag har bott i mitt hus i drygt fem år och enligt booli (litar inte fullt på detta) men även vad grannar sålt för så har värdet på mitt hus gått upp med minst 40% och då räknar jag lågt. Enligt booli så är det över drygt 60% ökning. Det är horribelt och absolut inte bra med snabba ökningar.

Givetvis kommer vi få se en sättning i huspriserna men frågan är bara hur mycket det går ner och när det sker. Vi har fortfarande bostadsbrist som håller uppe priserna och de låga räntorna. Problemet är att många yngre som vill köpa något sitter i skiten om de inte har föräldrar som kan tänka sig ta lån på sina befintliga hus eller har pengar sparande. Man blir orolig när man hör hur många i min ålder (nästan 50) som mer eller mindre lever från lön till lön och blir glad när barnbidraget kommer för då finns det utrymme att handla igen.

Ja, unga har det definitivt ganska tufft idag. Vet bara mina egna förutsättningar vilka sett till utbildning och lön varit mycket goda men sett till rik familj, inte särskilt goda. Det är många unga som tjänar typ hälften så mycket och då har jag väldigt svårt att se
1. Hur man ens får lån (även de minsta lägenheterna kostar mer än 4,5x årsinkomsten i storstäderna)
2. Om man lyckas få ett lån, hur man klarar amorteringskravet på 3%.

Summa summarum i min situation så är jag glad att bo i en tvåa i en storstad vid 25-26 år men det kom fan inte gratis och försvinner inkomsten så pyser besparingarna iväg fort när det ska amorteras.

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Ska köpa min första bostadsrätt och har precis skrivit på papperna från banken för låneerbjudandet osv, så det är bara tillträdet kvar innan man är helt färdig. Min kontakt på banken skrev att han precis fått in mina påskrivna dokument och att allt såg OK ut, det enda som ska göras nu är att dokumenten ska godkännas av en tredje part. Vad menas med detta, är det någon intern granskning på banken (SEB i detta fall) eller är det mäklaren som ska godkänna det?

Permalänk
Medlem

Vilka dokument är det du skrivit på? Man signerar inga papper för ett lånelöfte sist jag jobbade.
Har du möjligtvis skrivit på köpekontraktet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Ja, unga har det definitivt ganska tufft idag. Vet bara mina egna förutsättningar vilka sett till utbildning och lön varit mycket goda men sett till rik familj, inte särskilt goda. Det är många unga som tjänar typ hälften så mycket och då har jag väldigt svårt att se
1. Hur man ens får lån (även de minsta lägenheterna kostar mer än 4,5x årsinkomsten i storstäderna)
2. Om man lyckas få ett lån, hur man klarar amorteringskravet på 3%.

Summa summarum i min situation så är jag glad att bo i en tvåa i en storstad vid 25-26 år men det kom fan inte gratis och försvinner inkomsten så pyser besparingarna iväg fort när det ska amorteras.

Jo, har en kompis som letar hus, han är en bit under 30 med sambo och nytt barn och att köpa något där han vill bo kommer inte bli billigt så även om han har bra lön så kommer det bli tufft. Ungdomar idag behöver ofta hjälp hemifrån för att ens ta sig in på bostadsmarknaden även om det så är en liten skrubb de ska ha och ännu värre är det om den dessutom ligger i en större stad.

Själv köpte mitt första hus i en småstad för 20 år sen och tyckte det var läskigt att man skulle behöva ta lån. Huset kostade då 630000 kr Var en helt ok villa från 70-talet så inget att klaga på. Sa efter när vi sålt det att jag aldrig mer ville ha hus då det var lite för mycket ansvar tyckte jag då men man var kanske inte vuxen nog för det då. Är väl jag kanske inte nu heller men nu har jag iallafall hus igen
Så det blev en del lägenheter mellan innan vi kom på att vi nog skulle ha ett hus igen och nu njuter man varje dag men som du säger så är det inte gratis att varken köpa eller underhålla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vilka dokument är det du skrivit på? Man signerar inga papper för ett lånelöfte sist jag jobbade.
Har du möjligtvis skrivit på köpekontraktet?

Köpekontrakt skrev jag på tidigare, det var bolåneerbjudantet där ränta, amortering, pantsättning osv framgår som jag skrev på nu i veckan och skickade tillbaka till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det går ju synka upp bindningstiderna senare? Efter två år kan man ex binda de med kortare lånen på ett år, eller 3 månader?

Om man hade haft allt bundet på 3 år hade det ju också kostat extra om man vill byta bank?

Problemet du skriver borde alltså således bero på att bindningstid är ett problem, inte att man har olika bindingstid på olika delar av lånet.

Eventuellt att man får lite sämre förhandlningsläge på de kortare lånen de året som diffar men det borde inte göra någon enorm skillnad.

Nej, problemet är inte bindningstiden, problemet är att man i praktiken inte kan ta en del av sitt lån och byta bank eftersom alla banker vill ha första prioritet på panten och antingen inte vill låna ut alls eller bara gör det till usla villkor om de inte får första tjing.

Om ett par tusen inte gör någon skillnad så behöver man ju inte bry sig alls, då kan ju banken köra på som de vill.

Skrivet av Massy:

Kan inte svara för orignalposten men jag har för tillfället mina lån på 2 år vardera med ett års förskjutning. På så vis går halva lånets bindningstid ut varje år vilket gör att det blir lite tröghet i det hela vid ränteändringar både upp och ner. Har SBAB för tillfället så det hålls inte på och förhandlas in i evigheten.

Ligger väl i snitt på 1,45% eller något just nu och det blir nog svårt att få ner mer med tanke på belåningsgrad etc, så känner väl spontant att jag inte är så orolig för att behöva förhandla. Om man skulle få ner det mer skulle det inte motsvara några större pengar ändå på 2 års sikt.

Hade jag bundit bägge delarna från start på typ 1,65% hade jag haft 1,65% ränta nu. Nu band jag halva 2 år, halva 3 månader. Efter ett år band jag del 2 på 2 år på 1,39% eller något i den stilen. Det var alltså värt det.

Man kan resonera tvärtom också, i en stigande marknad hade du tjänat på att binda allt på samma löptid. Jag har allt mitt bundet på tre år till 1,18 jämfört med en rörlig ränta på 1,6-1,7 sist jag förhandlade (före jul 2020), ettåringen låg på 1,5 har jag för mig.

SBAB är dessutom ett undantag med en tämligen transparent rabattalgoritm, övriga banker är i regel betydligt mer hemlighetsfulla och personberoende (både kund och rådgivare/säljare).

Skrivet av Massy:

Man får ju försöka bedöma sannolikheten för olika händelser också. Vad är mest troligt, att räntan sjunker till 0,5% eller stiger till 1,5%? Jag vet vad jag tror och det inte sjunkande ränta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Köpekontrakt skrev jag på tidigare, det var bolåneerbjudantet där ränta, amortering, pantsättning osv framgår som jag skrev på nu i veckan och skickade tillbaka till banken.

Låter skumt, har du skrivit på för lånet så är det ju beviljat. Normalt sett brukar en person handlägga lånet och en annan bevilja för att få objektiva ögon på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Låter skumt, har du skrivit på för lånet så är det ju beviljat. Normalt sett brukar en person handlägga lånet och en annan bevilja för att få objektiva ögon på saker.

Det skulle kunna vara medlemsansökan i föreningen som avses, men beskrivningen är så otydlig att det är svårt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skrivet av ztenlund:

Det skulle kunna vara medlemsansökan i föreningen som avses, men beskrivningen är så otydlig att det är svårt att veta.

Skickade frågan till banken vad som menas, får se vad jag får till svar

Edit: "det är en kollega till mig som kvalitetsgranskar så att all obligatorisk dokumentation är korrekt och finns i akten", nån intern grej på banken dvs.

Permalänk
Medlem

Antar att det du signerat bara hade din signatur på sig och det granskas nu om du beviljas lånet slutgiltigt. Brukar oftast vara en formalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nix, men det är samma sak som att säga "vi tittar på andra banker och ser vad de har att erbjuda" och det brukar som sagt ge eld i baken för din nuvarande bank. Jag gjorde så då vi tittade kort på att flytta banklånet och ett par dagar senare ringde min bankmans chef upp mig och ville prata om vårt lån
Man satt plötsligt i en rätt bra sits och kunde helt enkelt säga vad man hittat för erbjudande och om de ville matcha detta. Flyttar man lånet så flyttar man oftast besparingar också så de tappar en del.

Vi här i Sverige är helt enkelt för dåliga på att pruta och jag skulle säga att man kan pruta på det mesta. Kan tillägga att även jag är dålig på att pruta så är absolut inte någon som ska pruta på varje pryl man köper men köper jag någon dyrare sak eller många av samma så kan jag absolut be om rabatt eller att de skickar med något tillbehör. Köper man en säng så kan man be om att få täcke, köper man en bil så kan man be om vinterdäck eller liknande.
Det är alltid billigare för en butik att skicka med ett täcke än att ge dig 2000 kr i rabatt på sängen, täcket köper de in för 1000 kr men du får en vara som är "värd" 2000 kr som exempel.

Ah! Då är jag med!
Men om vi vänder på frågan, ifall vi säger att vi har "fått" bättre ränta hos en annan bank. Är man skyldig att visa det?

Jo precis, jag håller med där. Tack för din förklaring!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Ah! Då är jag med!
Men om vi vänder på frågan, ifall vi säger att vi har "fått" bättre ränta hos en annan bank. Är man skyldig att visa det?

Jo precis, jag håller med där. Tack för din förklaring!

Jag har aldrig fått frågan men man kan heller inte säga att man fått en ränta på 0,50% eller nåt. Du kan alltid kolla hos SBAB som ofta har en ok ränta direkt på hemsidan. Annars är det bara att ta ett par telefonmöten med olika banker och lyssna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har aldrig fått frågan men man kan heller inte säga att man fått en ränta på 0,50% eller nåt. Du kan alltid kolla hos SBAB som ofta har en ok ränta direkt på hemsidan. Annars är det bara att ta ett par telefonmöten med olika banker och lyssna.

Jag behövde inte visa Swedbank ( vilket jag valde i slutändan )
När jag sa att LF kunde ge 1.33% vilket var sant . Sen visade jag också på mobilen snabbt vad Skandia kunde ge via sin hemsida . Tror det var typ 1.35%

I slutändan fick jag ner Swedbank till en nivå jag var nöjd med och fick nyckelkund gratis 3 år . Vilket motsvarade skillnaden i räntekostnader, men fick då bättre pris på hemförsäkring osv så blev typ samma som LF i slutändan

Jag var dock där fredag eftermiddag just innan stängning obhan kändes allmänt less och ville bara hem, bokat alltid såna tider med bilbesiktning också 😏

Edit. Fan citerade fel. Ber om ursäkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Helt riskfritt kan det ju aldrig bli. Men samma sak gäller ju oavsett hur man bor. En hyresrätt kan bli svår att betala för om inkomsterna sjunker.

En buffert som är ganska säker bör man alltid ha oavsett hur man bor. Saker går sönder, man blir sjuk och sjukpenning dröjer, arbetslöshetskassa som är långsam, arbetsgivare som går i konkurs.. och så vidare.

Sen är det skillnad om man sitter med en miljon i lån eller 7-8. Ett billigt lån är lättare att hantera även om man lånar upp allt man får.

Anledningen till att jag började fundera och ställde frågan var för att tre av våra grannar har tvingats sälja sina hus, ganska så tätt inpå nu. Fann det smått olustigt när jag fick veta det faktiskt. Konstigt att det sker så tätt inpå.

Orsakerna i de tre fallen är skilsmässa, arbetslöshet och sjukdom.

Det här är väl absolut inget ovanligt såklart. Det är bara för att det sker på kort tid och är nära grannar som gör att man uppmärksammar det. Hur som så är det riktigt tråkigt för oss också, eftersom vi umgåtts med dem regelbundet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galming:

Jag behövde inte visa Swedbank ( vilket jag valde i slutändan )
När jag sa att LF kunde ge 1.33% vilket var sant . Sen visade jag också på mobilen snabbt vad Skandia kunde ge via sin hemsida . Tror det var typ 1.35%

I slutändan fick jag ner Swedbank till en nivå jag var nöjd med och fick nyckelkund gratis 3 år . Vilket motsvarade skillnaden i räntekostnader, men fick då bättre pris på hemförsäkring osv så blev typ samma som LF i slutändan

Jag var dock där fredag eftermiddag just innan stängning obhan kändes allmänt less och ville bara hem, bokat alltid såna tider med bilbesiktning också 😏

Edit. Fan citerade fel. Ber om ursäkt

Ingen fara men ett bra tips med bokning av tider är alltid välkommet. 😀😎

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Anledningen till att jag började fundera och ställde frågan var för att tre av våra grannar har tvingats sälja sina hus, ganska så tätt inpå nu. Fann det smått olustigt när jag fick veta det faktiskt. Konstigt att det sker så tätt inpå.

Det här är väl absolut inget ovanligt såklart. Det är bara för att det sker på kort tid och är nära grannar som gör att man uppmärksammar det. Hur som så är det riktigt tråkigt för oss också, eftersom vi umgåtts med dem regelbundet.

Skilsmässa är inte så konstigt om man nu plötsligt går från två till en inkomst och någon måste ta lånet på sig själv. Är det en större stad där priser ofta ligger högre så blir det tungt.
Vid arbetslöshet och sjukdom så är det också jobbigt men har man lite buffert och att man inte är överbelånad så går det ofta att lösa beroende på vilken sjukdom det handlar om, arbetslöshet finns det A-kassa som går in och hjälper men är man tungt belånad kan det också strula till det.
Jobbigt läge hur det än är.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tror mycket hänger hur man har förvaltat sin ekonomi innan man drabbas av nedgång i inkomsterna.

Använder man upp hela lönen varje månad så är det klart det går åt skogen om inkomsterna plötsligt går ner. Har man däremot ett stabilt sparande och klarar av att skala ner utgifterna fort så är möjligheterna att klara sig otroligt mycket bättre.

Värt att nämna är att flera av husen vi tittade på när vi köpte hus var skilsmässohus... och även det vi köpte. Men ofta flyttar nog folk från huset när de skiljer sig även för behovet av boende ändras och inte bara på grund av ekonomi.

Sen är det som tidigare nämnt stor skillnad om man bor i en småstad eller glesbyggd eller mitt i ett av de dyraste områdena i en storstad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jaha nej nej, tänker mig att man ändå håller sig till den rimliga gränsen
Men det lät som ett väldigt bra tips! Tack!:)

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, en kompis som ligger i skilsmässa fick lånelöfte på uppgifter där han också angav sin frus inkomst. Men dom kommer vara skilda om några månader.

Sa till honom att det där kommer nog ställa till det, han hävdade att man skulle uppge den nuvarande situation man befann sig i för tillfället.

Vem har rätt?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Snabb fråga, en kompis som ligger i skilsmässa fick lånelöfte på uppgifter där han också angav sin frus inkomst. Men dom kommer vara skilda om några månader.

Sa till honom att det där kommer nog ställa till det, han hävdade att man skulle uppge den nuvarande situation man befann sig i för tillfället.

Vem har rätt?

Båda. Han har rätt om den blivande ex-frun kommer vara delägare i det nya boendet, du har rätt om hon inte kommer vara det. Lånelöftet gäller under de premisser man sökt det, om något ändras är man skyldig att informera banken. Att man plötsligt är ensam låntagare är en sådan sak som definitivt kommer påverka bankens beslut.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vem har rätt?

Problemet kommer ju ändå uppvisas när han skall ansöka om bolånet, för då måste han uppge vilka som söker och deras inkomst. Så om exfrun inte kommer komma och skriva under för att äga halva bostaden kommer banken neka lånet om han inte kan bära det själv. Så han skapar bara problem för sig själv med att tänka så.

Permalänk
Medlem

Om man har ett barn som man inte har vårdnad av och inte skriver med denne i ansökan om lånelöfte, kan det komma fram vid ett senare skede?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Om man har ett barn som man inte har vårdnad av och inte skriver med denne i ansökan om lånelöfte, kan det komma fram vid ett senare skede?

Är du underhållsskyldig?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är du underhållsskyldig?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Då ska du nog inte undanhålla den informationen.
Tror det är billigare med underhåll än att ha vårdnaden i deras kalkyl dessutom

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Står du som förälder och med underhållsskyldighet tror jag tom att det dyker upp i systemet. Har barnet samma bank som dig gör det absolut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då ska du nog inte undanhålla den informationen.
Tror det är billigare med underhåll än att ha vårdnaden i deras kalkyl dessutom

Ingen aning om vad de har i sina kalkyler i den här frågan, men man kan ha vårdnaden och betala underhåll. Att man har vårdnaden innebär att man har bestämmanderätt kring barnet etc, men det betyder inte att barnet nödvändigtvis bor en enda sekund hos en. Det är två olika saker som inte exkluderar varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen aning om vad de har i sina kalkyler i den här frågan, men man kan ha vårdnaden och betala underhåll. Att man har vårdnaden innebär att man har bestämmanderätt kring barnet etc, men det betyder inte att barnet nödvändigtvis bor en enda sekund hos en. Det är två olika saker som inte exkluderar varandra.

Bra att du förtydligar, det här är ett ganska vanliga misstag/antagande. Att delad vårdnad betyder varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa, men så är det inte.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.