Team Group släpper DDR5-minnen – 32 GB kostar 399 USD

Permalänk
Melding Plague

Team Group släpper DDR5-minnen – 32 GB kostar 399 USD

Inför lanseringen av Intels "Alder Lake"-processorer i höst lanserar Team Group nya minnespaket enligt standarden DDR5 med hastigheter upp till 4 800 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt, hoppas på bättre pris till nästa år när upgrade ska ske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Naket som baket.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dat latens!?
Förklara gärna hur minnena blir snabbare och effektivare med varje generation när minnesfrekvens och latens ofta går hand i hand?
Vad jag förstått så drar olika applikationer nytta av olika egenskaper hos ett internminne?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Låter som att latensen blir ganska lidande med CL40, dubbelt upp jämfört med 3600 MHz i CL16. För den oinsatte, vad är högre premierat i spel? Latens eller minnesbandbredd?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lite dyrt, hoppas på bättre pris till nästa år när upgrade ska ske.

Ser man på priserna GPU-marknaden lämnar så kan vi räkna med runt 7-8000kr för 32GB för oss vanliga användare😀

Första produkten är väl alltid överprisad så räknar med att de kommer sjunka framöver i snabb takt om bara leveranser av komponenter funkar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Byggde några X99 just runtkring när DDR4 kom och vill minnas att vi lade en saftig summa på officiella Corsair Vengeance LPX 2133MHz-moduler. Känns lite lama nu

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Som vanligt så är de första modellerna svindyra och förmodligen sämre än de vassaste DDR4-minnena. 4000 kr för nakna moduler på 32 GB?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

2022 kommer att bli ett intressant år.
DDR5 har mognat och GPU samt CPU nyheter

Höll på att glömma, priserna har hamnat på normala nivåer igen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Som vanligt ingen mening att hoppa på nytt DDR-tåg på direkten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas och tro att priserna hinner rasa en bra bit tills det är dags att byta om några år.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som vanligt ingen mening att hoppa på nytt DDR-tåg på direkten.

Är väl kanske så AMD tänker med att nästa generation inte stödjer DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Låter som att latensen blir ganska lidande med CL40, dubbelt upp jämfört med 3600 MHz i CL16. För den oinsatte, vad är högre premierat i spel? Latens eller minnesbandbredd?

CL16 är inte med i JEDEC standarden för DDR4, den ligger närmare 20-24 för DDR4 3200MT.
Oavsett så kommer DDR5 också få sina "10 ns XMP" (överklock) varianter som vi är vana vid för DDR4, m.a.o. vilket skulle motsvara för en DDR5 4800 MT vara runt CL 24

Permalänk
Medlem

Helt ärligt är alltid nya DDRx minnen överdrivet dyra i början för vad man får. Känns som att priserna blir mer rimliga när AM5 dyker upp 2022. Om Alder Lakes prestanda hänger på DDR5 minnen så lär det bli vääääldigt dyrt. Kanske därför AMD inte känner att dem behöver stressa ut AM5.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Musikälskare

Redigt läckra var dom!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte ens rgb så nej tack!

Permalänk

Billigt för att vara ingångspris. Jag gav mer för mina ddr4 minne för inte så många år sedan. Kan det ha varit 2017?
Sedan lär minnespriserna sjunka och en dag blir ddr5 ett bättre alternativ än ddr4 för svenssonanvändaren, undra vilken denna dag blir?

Annars de stora fördelarna jag ser med ddr5 är bättre prestanda för iGPU, sedan billigare priser för de som har mycket ram. Och förhoppnings kommer våra enklare datorer även stöda mer minne. 32GB är idag rimligt för basic användning, inget alls märkvärdigt. Och har man detta krav så får man välja bort många laptops och de blir genast dyra.

*edit*
Förenklat tror jag inte gruppen gamers är de största vinnarna med DDR5, utan främst andra grupper. Gamers lär dock tillhöra de som öser in mycket pengar.
De som köper en basic laptop med iGPU, stora vinnare av ddr5. De som vill köpa en billig laptop med 16GB ram, så kan dessa bli billiga. Sedan de som har mycket ram, både personer och datacenter och sist kommer typ gamers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Redigt läckra var dom!

Antar du skriver detta halvt sarkastiskt men jag föredrar faktiskt detta över stickor med RGB eller vassa taggar och skit. Behövs en "heat shield" så hade det gärna fått vara en rak bockad plåt för min del, gärna svart då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som vanligt så är de första modellerna svindyra och förmodligen sämre än de vassaste DDR4-minnena. 4000 kr för nakna moduler på 32 GB?

Om de hamnar på 4000 kr så är det ju hyfsat ändå.

Första halvdassiga 32 GB-kitet DDR4-2133 jag köpte från Corsair kostade nästan 4500 kr.

Permalänk
Samsung Sverige

Det intressanta är ju att se vilken prestanda som det faktiskt ger. Precis som några andra sagt ser ju latenssiffran ganska hög ut, men verkligheten är ju inte alltid i linje med specifikationer på pappret. Dock kul med en ny teknik att börja kika på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Antar du skriver detta halvt sarkastiskt men jag föredrar faktiskt detta över stickor med RGB eller vassa taggar och skit. Behövs en "heat shield" så hade det gärna fått vara en rak bockad plåt för min del, gärna svart då också.

Varför skulle det vara sarkastiskt? alla har olika smak annars skulle det bara finna en av alla saker. jag själv föredrar helst helt rena stickor men inser att vissa kan behöva kylningen som flänsar i vissa fall ger. RGB har aldrig varit något för mig men det finns folk som gillar det också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför skulle det vara sarkastiskt? alla har olika smak annars skulle det bara finna en av alla saker. jag själv föredrar helst helt rena stickor men inser att vissa kan behöva kylningen som flänsar i vissa fall ger. RGB har aldrig varit något för mig men det finns folk som gillar det också.

Okej då är vi precis av samma åsikt