Intel spås tappa ytterligare andelar på den bärbara processormarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel spås tappa ytterligare andelar på den bärbara processormarknaden

Företagets nedåtpekande kurva tillskrivs till en viss del AMD:s framfart, men framför allt Apples skifte till egenutvecklade systemkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt att processorer med sämst energieffektivitet får det tuffast på bärbara marknaden. Gissar att även nvidia kan komma tappa lite andelar på mobila grafikkretsar för rimligtvis kan AMD både göra bundle deals med tillverkare som vill ha Ryzen, men har väl också snäppet bättre prestanda per watt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Laptopmarknaden tycker jag man kan dela in i olika grupper.
Budget, vilken troligen är den som säljer bäst i antal. Där växer sig olika Arm starkare med chromebook.
Sedan gamingdatorer/workstations och riktigt kraftfulla maskiner.

Bortsett från dessa grupper ovanför finns det lite olika typer och det är där Apple. Och jag tycker det för Intel är ett stort problem att de flesta Intel/AMD datorer inom denna klass inte ens är prisvärdiga. Man får ofta betala hutlös mycket pengar för att få sånt som borde vara standard etc.

*edit*
Ta denna Microsoft Surface Laptop Go 12" bärbar dator i5/8GB/256GB för 9000kr, procentuellt är inte skillnaden i pris så stor till en Apple M1. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag själv och andra tänker när vi ser specifikationen. 256GB lagring, när hade vi det senast i datorn. Var det runt år 2001? 8GB ram kanske år 2008. Visst kanske inte i laptoppen. Poängen är dyra datorer med låga specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laptopmarknaden tycker jag man kan dela in i olika grupper.
Budget, vilken troligen är den som säljer bäst i antal. Där växer sig olika Arm starkare med chromebook.
Sedan gamingdatorer/workstations och riktigt kraftfulla maskiner.

Bortsett från dessa grupper ovanför finns det lite olika typer och det är där Apple. Och jag tycker det för Intel är ett stort problem att de flesta Intel/AMD datorer inom denna klass inte ens är prisvärdiga. Man får ofta betala hutlös mycket pengar för att få sånt som borde vara standard etc.

*edit*
Ta denna Microsoft Surface Laptop Go 12" bärbar dator i5/8GB/256GB för 9000kr, procentuellt är inte skillnaden i pris så stor till en Apple M1. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag själv och andra tänker när vi ser specifikationen. 256GB lagring, när hade vi det senast i datorn. Var det runt år 2001? 8GB ram kanske år 2008. Visst kanske inte i laptoppen. Poängen är dyra datorer med låga specifikationer.

Fast behöver man mer än 256gb på en sån dator? Mesta ligger på molnet nu mera. Och det går inte riktigt att jämföra men 2001 så ska du nog va glad om du ens hade 80gb i en laptop. Liksom thinkpad x22 kom där 2001-2002 nånstans, hade 20gb hdd och 128mb ram. Sure 8gb ram är kanske lite lågt men för en dator där man kör typ office och allt annat på molnet så funkar det felfritt. Samt en laptop 2008 hade typ 512mb-2gb ram snarare, tänk på att det va tiden då netbooks va extremt populära och sålde i enorma mängder.

Så om du nu hade 256gb hdd 2001 och 8gb ram 2008 så är det förmodligen på en stationär dator som kostade betyderligt mycket mer än 9000kr. Och på den tiden va skillnaden mellan en stationär dator och en laptop ENORM tillskillnad från vad det är idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast behöver man mer än 256gb på en sån dator? Mesta ligger på molnet nu mera. Och det går inte riktigt att jämföra men 2001 så ska du nog va glad om du ens hade 80gb i en laptop. Liksom thinkpad x22 kom där 2001-2002 nånstans, hade 20gb hdd och 128mb ram. Sure 8gb ram är kanske lite lågt men för en dator där man kör typ office och allt annat på molnet så funkar det felfritt. Samt en laptop 2008 hade typ 512mb-2gb ram snarare, tänk på att det va tiden då netbooks va extremt populära och sålde i enorma mängder.

Så om du nu hade 256gb hdd 2001 och 8gb ram 2008 så är det förmodligen på en stationär dator som kostade betyderligt mycket mer än 9000kr. Och på den tiden va skillnaden mellan en stationär dator och en laptop ENORM tillskillnad från vad det är idag.

Min poäng var mycket pengar för en dator som ändå känns bristfällig.
Det går att argumentera för att man idag kör det mesta i molnet och därmed "kan köra på vad som helst", men det är då tufft att sälja premiumdatorer till vanligt folk. Apple M1 går an av flera orsaker som man får macOs, men övrigt med liknande specifikation i samma prisklass får det tufft.

*edit*
Och sedan som jag skrev och du nämnde, så pratade jag om hårdvara på den stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast behöver man mer än 256gb på en sån dator? Mesta ligger på molnet nu mera.

Fast - om man nu inte behöver mer än 8/256, och mest använder nätbaserade tjänster och media, skulle man då inte också klara sig med en enklare Chromebook eller till och med en iPad för under fyratusen (och under halvkilot)?
Ser de här minimikonfigurerade Windowslaptopparna som sånt som man erbjuder anställda för i huvudsak administrativa uppgifter. Som privatperson har jag svårt att se någon vits alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast - om man nu inte behöver mer än 8/256, och mest använder nätbaserade tjänster och media, skulle man då inte också klara sig med en enklare Chromebook eller till och med en iPad för under fyratusen (och under halvkilot)?
Ser de här minimikonfigurerade Windowslaptopparna som sånt som man erbjuder anställda för i huvudsak administrativa uppgifter. Som privatperson har jag svårt att se någon vits alls.

så personen som ev är intresserad av att köpa den du länkade för 9000kr, vad är det personen i fråga behöver mer ram eller utrymme till ? liksom som sagt, ytterst tveksam på att dom kommer sitta och redigera video på en sådan, ska dom sitta och pilla i stora databaser så är dom på servern och inte lokalt på datorn. Sure är du en super mega user av chrome och har 40 flikar uppe samtidigt så ja då är 8gb långt ifrån tillräckligt (men även om du hade haft mer så är det ändå en värdelös upplevelse på en sån liten maskin.

Sen får man tänka på att vad en som har kunskapen och kan sin hårdvara är ändå inte målgruppen på dessa maskiner. Utan den är snarare riktad mot han som bara ska ha en dator som inte ser ut som ett rymdskepp att kunna jobba i office på vift och när han väl är på jobbet kunna köra sina power point presentationer och på fritiden sitter han säkert på netflix eller facebook å diverse forum om ens det. Han vet förmodligen inte ens skillnad på hdd och ssd.

Liksom hade den stora massan tänkt som dig så hade apple gått i konkurs för länge länge sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

så personen som ev är intresserad av att köpa den du länkade för 9000kr,

Tror du blandar ihop personer, jag har inte länkat till några datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror du blandar ihop personer, jag har inte länkat till några datorer.

ja nej men datorn som länkades på inlägget jag svarade på först. ändrar inte faktumet att största delen av dom som köper laptops behöver inte mer än 256gb lagring och 8gb ram, allt över det är nästan bara att slänga pengar i sjön för dom.

Men som för mig, hade aldrig klarat mig på 256gb och knappt att 16gb ram räcker för min del. Men jag tillhör inte häller den målgruppen som skulle kunna tänkas köpa en surface laptop (som länkades innan)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

så personen som ev är intresserad av att köpa den du länkade för 9000kr, vad är det personen i fråga behöver mer ram eller utrymme till ? liksom som sagt, ytterst tveksam på att dom kommer sitta och redigera video på en sådan, ska dom sitta och pilla i stora databaser så är dom på servern och inte lokalt på datorn. Sure är du en super mega user av chrome och har 40 flikar uppe samtidigt så ja då är 8gb långt ifrån tillräckligt (men även om du hade haft mer så är det ändå en värdelös upplevelse på en sån liten maskin.

Sen får man tänka på att vad en som har kunskapen och kan sin hårdvara är ändå inte målgruppen på dessa maskiner. Utan den är snarare riktad mot han som bara ska ha en dator som inte ser ut som ett rymdskepp att kunna jobba i office på vift och när han väl är på jobbet kunna köra sina power point presentationer och på fritiden sitter han säkert på netflix eller facebook å diverse forum om ens det. Han vet förmodligen inte ens skillnad på hdd och ssd.

Liksom hade den stora massan tänkt som dig så hade apple gått i konkurs för länge länge sen.

Problemet för NonApple premiumdatorer är just att varför då köpa en sådan dyr dator? Om man inte ska göra något mer än det absolut enklaste så finns det billiga datorer som klarar av detta. T.ex denna för 5000kr: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... Visst det är rea, men det är alltid rea på någon liknande.

Intel och AMD har väldigt tufft att sälja datorer i "samma segment" som Apple. Och jag personligen vet ingen privatperson som skulle köpa dem utan bara företag. För börjar man närma sig Apple priser, så är så många nyfikna att bara lägga till lite mer och få en sådan.

För mig och många så är basic lättvikt pc runt 13" för över 10 000kr mer bara dyra. Visst man betalar för en premiumkänsla när det gäller tangentbord, skärm och annat. Men lika förbaskat så är de mer eller mindre en dator som man bara kan göra samma jobb på som på de billigaste.
Den 5000kr datorn jag länkade ovanför kan i princip köra samma laster som den 9000kr ultratunna.

*edit*
Man kan ha åsikter om att jag tycker. Men Apples laptops säljer bra, de pratade om 10%. Och det är inte 10% jämn fördelat mellan budget, gaming, workstation laptops etc. Utan det en en viss produktsegment där de tar stora andelar. Och det skulle vara intressant och se information om hur stor marknadsandel Apple har på ultratunna laptops för över 10 000kr till privatpersoner.

Permalänk

Inte så konstigt att man bytte till egen ARM-design. Jag gjorde misstaget att köpa en näst intill maxad MBP 16", 32 GB ram + 1 tb SSD med 8C Intel-cpu och Radeon 5500 8GB.
Kör ett videoredigeringsprogram eller försök att streama över 1080p veryfast, och batteristatus går baklänges. Med lägsta ljusstyrka på skärmen klarar den 2h med den lasten. Under laddning, 100%-0%.
Tyckte det var jättekonstigt, då CPU specar 45w tdp och nya nätdelen levererar 95w. Tills man läser på om Intels turbo-boost och att denna CPU ensamt drar mer än nätdelen kan ge.
Så, denna MacBook "pro" duger endast till PowerPoint och kortare videouppspelning. Värdelöst.
Kändes mer värt att köpa ett 3080ti till den stationära PC jag byggde i affekt när macbooken visade sig vara sämsta köp någonsin. Sanningen är att även om 3080ti är snordyrt så är prestandan man får för pengarna långt mer än samlade uppgraderingssteg hos en Apple laptop.
Och M1, om än snappy, är tyvärr också långt ifrån målet än så länge hos pro-användare.
Obehandlade enkla laster, jättebra prestanda för pengarna.
För video, ljudproduktion etc: Inte ännu kompatibelt eller kraftfullt nog.
Dock ett hopp om en bättre framtid. Ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Datavetare

Både Intel men även AMD har ett jätteproblem på bärbara datorer. Är övertygad att man inte kan förstå hur långt före Apple ligger, det trots att man än så länge bara släppt sin instegesmodell.

Den här grafen gör inte heller M1 rättvisa, för den visar framförallt de bärbara x86 CPUerna från sin absolut bästa sida då man lastar en kärna. När fler kärnor lastar kommer alla x86 modeller börja tappa prestanda per kärna medan M1 håller samma frekvens oavsett om en kärna är lastad eller om alla 4+4 kärnorna är lastade

Klicka för mer information
Visa mer

Intel verkar ju även fått till energieffektiviteten i deras uppdaterade version av 10 nm, de har nu lika eller bättre energieffektivitet jämfört med AMD

Exempel från AnandTechs deep-dive av Tiger Lake U, Intel kämpade med Ice Lake men med Tiger Lake U är man på banan igen (i Tiger Lake H verkar man skruvat frekvensknappen lite väl, bra prestanda med inte så bra perf/W...)

Problemet är åter igen när man ställer Intels/AMDs bärbara mot Apple är blir diskussionen lite som att fundera vilket SHL lag som är bäst (Intel/AMD), vilket kan vara intressant om man inte bryr sig om NHL (Apple).

Intel gör många saker rätt för tillfället, framförallt känns OneAPI som en riktigt spännande teknik som av allt att döma kommer infra det AMD haft som vision när de introducerade sitt APU-koncept (men som egentligen aldrig kommit förbi steget "bra iGPU" p.g.a. bristande programvara för GPGPU).

En teknik som OneAPI är blir extra viktig för just bärbara då GPGPU kan ge rejäl vinst i både prestanda men framförallt prestanda/W. Problemet är att även här ligger Apple i framkant sett till programvara, man har en klart snabbare iGPU än både Intel och AMD.

Ovanpå det innehåller M1 också en NPU (Neural Processor Unit) som ger prestanda på dGPU nivå för maskininlärning. Finns redan visst stöd för M1 NPU i program för bild och videobehandling, något som ger en rejäl prestandaboost för de operationerna.

Även Alder Lake ser ut att vara ett stort kliv för Intel och den borde åter ställa Intel som bästa x86 tillverkare, i all fall på mobilsidan. Frågan är vad kommer den kunna sätta emot M1X och/eller M2 som ligger under hösten 2021 samt början av 2022?

Apple brukar göra bra men relativt högt prissatta saker. På laptopsidan har vi fallet att om man är ute efter en "ultrabook", vilket i praktiken lägger en >10k SEK, så är Apple ofta både billigare och erbjuder en prestanda som Intel/AMD bara når i "släpbara" segmentet. Apple gör det med en CPU som förnedrar de andra genom att inte ens behöva en fläkt för att nå den prestandan...

Specifikt OneAPI gör att en Intel laptop inte känns helt uteslutet, men utanför det skulle i alla fall inte jag ens fundera på något annat än någon variant av MacBook för tillfället. Apple har lyft nivån på ultratunna bärbara till en helt ny nivå!

Är övertygad att Microsoft ser problemet, är mäkta förvånad om Intels problem inte skruvas upp ett par steg till inom något år. Microsoft måste jobba på att få fram sin egen "M1", Windows 11 kanske gör att Windows tillslut får vettigt ARM64 stöd. Även om Cortex A78 och Cortex X2 inte når M1 CPU-prestanda passerar de i alla fall allt Intel/AMD just nu har sett till utfört arbete per cykel. Vidare ryktas om att Nuvias CPU (företaget Qualcomm köpte för en tid sedan) ska vara helt i nivå med Apples CPU sett till prestanda. Så finns alternativ för Microsoft, om de nu inte jobbar på något själv, vilket det också ryktas om (fast det lär i så fall handla om Arm Cortex baserade saker).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast - om man nu inte behöver mer än 8/256, och mest använder nätbaserade tjänster och media, skulle man då inte också klara sig med en enklare Chromebook eller till och med en iPad för under fyratusen (och under halvkilot)?
Ser de här minimikonfigurerade Windowslaptopparna som sånt som man erbjuder anställda för i huvudsak administrativa uppgifter. Som privatperson har jag svårt att se någon vits alls.

Självklart kan man klara sig på "enklare", men en dator är mer än bara minne/minne - det finns ju även sådant som kvalitet på bygget, på skärmen, på styrplattan, på högtalarna och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet för NonApple premiumdatorer är just att varför då köpa en sådan dyr dator? Om man inte ska göra något mer än det absolut enklaste så finns det billiga datorer som klarar av detta. T.ex denna för 5000kr: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... Visst det är rea, men det är alltid rea på någon liknande.

Intel och AMD har väldigt tufft att sälja datorer i "samma segment" som Apple. Och jag personligen vet ingen privatperson som skulle köpa dem utan bara företag. För börjar man närma sig Apple priser, så är så många nyfikna att bara lägga till lite mer och få en sådan.

För mig och många så är basic lättvikt pc runt 13" för över 10 000kr mer bara dyra. Visst man betalar för en premiumkänsla när det gäller tangentbord, skärm och annat. Men lika förbaskat så är de mer eller mindre en dator som man bara kan göra samma jobb på som på de billigaste.
Den 5000kr datorn jag länkade ovanför kan i princip köra samma laster som den 9000kr ultratunna.

*edit*
Man kan ha åsikter om att jag tycker. Men Apples laptops säljer bra, de pratade om 10%. Och det är inte 10% jämn fördelat mellan budget, gaming, workstation laptops etc. Utan det en en viss produktsegment där de tar stora andelar. Och det skulle vara intressant och se information om hur stor marknadsandel Apple har på ultratunna laptops för över 10 000kr till privatpersoner.

ja men vad är det med det ? du kan köpa en begagnad bil för 10 000kr som gör jobbet lika bra som en för 50 000kr eller varför inte en ny för 300 000kr. Handlar om val, vill man ha en som inte är gjord av billig plast och lite större och tyngre ja då duger en chromebook eller en dator för runt 4000-5000kr för nästan alla. men vill man ha en lättare, gjort i kolfiber eller metall då kostar det mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den här grafen gör inte heller M1 rättvisa, för den visar framförallt de bärbara x86 CPUerna från sin absolut bästa sida då man lastar en kärna. När fler kärnor lastar kommer alla x86 modeller börja tappa prestanda per kärna medan M1 håller samma frekvens oavsett om en kärna är lastad eller om alla 4+4 kärnorna är lastade

Jag hade gärna sett motsvarande graf när testet kört i en timme med en rumstemperatur på 30 grader Celsius

Kan nämna att min jobbdator (HP ZBook 14u) redan går på knäna bredvid mig här i en rumstemperatur på 26 grader, medan min MacBook Air M1 inte märker av värmen alls (under normal last).

Nu vet jag att Turbo Boost/Burst Mode kan vara effektivt ibland, men samtidigt gör det att benchmarks (främst race to sleep) blir extremt missvisande.

Så länge det säljs fler ultrabooks än gaming laptops, så lär Intel ha en utmaning framför sig.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

ja men vad är det med det ? du kan köpa en begagnad bil för 10 000kr som gör jobbet lika bra som en för 50 000kr eller varför inte en ny för 300 000kr. Handlar om val, vill man ha en som inte är gjord av billig plast och lite större och tyngre ja då duger en chromebook eller en dator för runt 4000-5000kr för nästan alla. men vill man ha en lättare, gjort i kolfiber eller metall då kostar det mer.

Problemet är att Apple är så otroligt starkt varumärke inom detta segment. Och det blir lite som att man ska köpa en skiftnyckel, man ser ett random märke och den ser bra ut, men sedan ser man en Bahco för samma pris och vilken väljer man? Apple är så starkt varumärke idag så är det bara lite dyrare så väljer många en Apple produkt.

Problemet för Intel och AMD inom segmentet ultraportabel "folkdator" runt 10 000 -20 000kr är att det enda negativa man egentligen kan säga om Macbook är att man själv inte gillar macOS.
Det är när man kommer när man kommer utanför denna produktsegment som Intel och AMD idag har stor andel på. När Apple sedan släpper deras 16" Macbook Pro, så kanske den tar marknad av gaming, workstation.
Budget i sin tur tar chromebook bara större andel av från varje år.

Kvar är en grupp datorer som jag ofta köpte när jag var student (5000-10 000 standard laptop), dessa är dock ofta extremt prispressade.