Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Kan vara värt kika på. Just nu verkar dock inte länken funka för att ladda hem windows-versionen av Ryzen controller men ska kolla vid ett senare tillfälle om den funkar då.

Nuvarande länk från deras sida är fel (och leder till en äldre version). Denna gäller: https://gitlab.com/ryzen-controller-team/ryzen-controller/-/r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Nuvarande länk från deras sida är fel (och leder till en äldre version). Denna gäller: https://gitlab.com/ryzen-controller-team/ryzen-controller/-/r...

Tack! Tittade nog lite för slarvigt. Då ska jag kolla upp det programmet imorgon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Har nu testat lite...

Ingen större skillnad för mig med varken PK-3 eller MX-4. Alla kylpads ser ut att ha kontakt, och jag verkar ha fått på pastan helt rätt.

Slutsats - det verkar inte göra någon större skillnad att byta ut mot vanlig kylpasta.

Har även testat Ryzen Controller, och även om den fungerar så måste jag ställa den lågt för att få humana temperaturer.

Det beror dock sannolikt på att det är ca. 30C i rummet i skrivande stund.

Nu till det roliga; att stänga av CPU turbo gav toppenresultat.

Testat med 3DMark Time Spy:

(Turbo igång standard, utan Ryzen Controller)
Total: 10866
GPU: 11045
CPU: 9953
Max temp: 99C

(Turbo avstängd)
Total: 10770
GPU: 11034
CPU: 9489
Max temp: 80C

I stort sett ingen prestandaförlust till en markant tystare dator. Mycket trevligt.

Tyvärr verkar min musplatta vara helt död. Har inte testat det förrän nu då jag kört mus hela tiden, men den är totalt svart. Får ringa supporten i morgon.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Det finns nu 3st legion 5 pro:s på inet, om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt nedan, rekommenderar ni den? Eller någon annan i den prisklass? Några tips till mig, på väg att beställa

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Har nu testat lite...

Kul att du delar med dig med tester o erfarenheter. Det uppskattas!

Det finns ett par olika vägar man kan gå för att optimera CPU/GPU. På vilket sätt stänger du av din CPU Boost?
Har nämligen hört att det är populärt att använda Windows Power Plan för att tämja CPU:n men ändå ha boost påslaget men jag har ju inte fått min än så jag kan ju inte riktigt uttala mig om för-/nackdelar.

Många verkar gilla att köra CPU Boost på Efficient Agressive medan vissa istället kör sin optimering genom att ha CPU Boost på Agressive men sedan, beroende på vilken Power Profil, tämja CPU:n genom;
Quiet Mode: "AMD Power Slider" på Better Performance och "Min CPU" på 81%
Balanced Mode: "AMD Power Slider" på Better Battery och "Min CPU" på 81%
Performance Mode: "AMD Power Slider" på Battery Saver och "Min CPU" på 100%
(alltså man använder vissa batteriinställningar trots att man inte kör på batteri)

Kan hända att det inte är så stor skillnad eller att dessa inställningare kanske är aningen varmare jämfört med bara stänga av Boost men kanske kan vara värt att jämföra om man verkligen vill hitta de absolut optimala inställningarna beroende på användning.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Ni som köpt nedan, rekommenderar ni den? Eller någon annan i den prisklass? Några tips till mig, på väg att beställa

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Finns inte mycket som konkurrerar med L5P om man ser på Prestanda och Kvalité per Krona, speciellt det rabatterade priset. Ifall du/någon missat så finns det alltså en 10%-rabattkod hos Lenovo: AFNLENOVO

Dock så ska det komma Intel-versioner av Legion-modellerna "snart™" som förmodligen ger aningen, lite, lite mer prestanda mot en högre energiförbrukning och/eller temepratur, för ett aningen dyrare pris. De kommer också ha 2st Thunderbolt 4 om det är av intresse.
Det sägs även komma AMD Advantage Legion-versioner, alltså med AMD-grafikkort (RX6800M/RX6700M/RX6600M), som förmodligen kommer ge ännu bättre prestanda/krona men dessa är nog längre fram än "snart™", gissningsvis inte förrän efter sommaren.

Men just nu är L5P ganska svårslagen, alltså prestanda/krona.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Finns inte mycket som konkurrerar med L5P om man ser på Prestanda och Kvalité per Krona, speciellt det rabatterade priset. Ifall du/någon missat så finns det alltså en 10%-rabattkod hos Lenovo: AFNLENOVO

Dock så ska det komma Intel-versioner av Legion-modellerna "snart™" som förmodligen ger aningen, lite, lite mer prestanda mot en högre energiförbrukning och/eller temepratur, för ett aningen dyrare pris. De kommer också ha 2st Thunderbolt 4 om det är av intresse.
Det sägs även komma AMD Advantage Legion-versioner, alltså med AMD-grafikkort (RX6800M/RX6700M/RX6600M), som förmodligen kommer ge ännu bättre prestanda/krona men dessa är nog längre fram än "snart™", gissningsvis inte förrän efter sommaren.

Men just nu är L5P ganska svårslagen, alltså prestanda/krona.

Elgiganten har Lenovo 5an för 14490kr. Om man jämf de två, vad skiljer dem åt? Har läst att L5P som kostar ca 17100kr med rabatten har bättre skärm. Något annat?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275777...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Har nu testat lite...

Ingen större skillnad för mig med varken PK-3 eller MX-4. Alla kylpads ser ut att ha kontakt, och jag verkar ha fått på pastan helt rätt.

Slutsats - det verkar inte göra någon större skillnad att byta ut mot vanlig kylpasta.

Har även testat Ryzen Controller, och även om den fungerar så måste jag ställa den lågt för att få humana temperaturer.

Det beror dock sannolikt på att det är ca. 30C i rummet i skrivande stund.

Nu till det roliga; att stänga av CPU turbo gav toppenresultat.

Testat med 3DMark Time Spy:

(Turbo igång standard, utan Ryzen Controller)
Total: 10866
GPU: 11045
CPU: 9953
Max temp: 99C

(Turbo avstängd)
Total: 10770
GPU: 11034
CPU: 9489
Max temp: 80C

I stort sett ingen prestandaförlust till en markant tystare dator. Mycket trevligt.

Tyvärr verkar min musplatta vara helt död. Har inte testat det förrän nu då jag kört mus hela tiden, men den är totalt svart. Får ringa supporten i morgon.

Jag får skicka tillbaka min L5P, men de har fortfarande i lager, så jag beställde en ny.

Fick av diverse anledningar testa en Legion 7 lite mer grundligt, och resultatet:

(Turbo igång, helt stock)
Total: 12268
GPU: 12676
CPU: 10376
Max temp: 91C

Jag försöker inte på något sätt skriva ner L7 nu, men den går betydligt aggressivare i fläktar till ganska liten prestandavinst. Stänger man av turbo så går den ungefär som en Ryzen 7 5800H faktiskt.

Känns inte värt prisskillnaden för min del. Jag kommer att nöja mig med L5P (om jag någonsin får en maskin som fungerar som den ska vill säga).

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag får skicka tillbaka min L5P, men de har fortfarande i lager, så jag beställde en ny.

Fick av diverse anledningar testa en Legion 7 lite mer grundligt, och resultatet:

(Turbo igång, helt stock)
Total: 12268
GPU: 12676
CPU: 10376
Max temp: 91C

Jag försöker inte på något sätt skriva ner L7 nu, men den går betydligt aggressivare i fläktar till ganska liten prestandavinst. Stänger man av turbo så går den ungefär som en Ryzen 7 5800H faktiskt.

Känns inte värt prisskillnaden för min del. Jag kommer att nöja mig med L5P (om jag någonsin får en maskin som fungerar som den ska vill säga).

Ush va tråkigt, vad har du haft för problem? Skriver på min L5P.

Permalänk

Någon som vet hur lång leveranstid det brukar vara när man beställer från Lenovos sida ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Någon som vet hur lång leveranstid det brukar vara när man beställer från Lenovos sida ?

jag har beställt mitt l5p på torsdag fm och kurir kom med den dagen efter kl 11. (bor på en liten by)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Ush va tråkigt, vad har du haft för problem? Skriver på min L5P.

Musplattan helt död.

Skrivet av peckapecan:

Har tagit två dagar från beställning till leverans alla gånger jag beställt hittills.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Musplattan helt död.

Har tagit två dagar från beställning till leverans alla gånger jag beställt hittills.

Du har inte råkat avaktivera musplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firelava135:

Du har inte råkat avaktivera musplattan?

Nej, har testat allt. Den är helt död.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Elgiganten har Lenovo 5an för 14490kr. Om man jämf de två, vad skiljer dem åt? Har läst att L5P som kostar ca 17100kr med rabatten har bättre skärm. Något annat?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275777...

Du kan beställa 5an från lenovo med 13990:- utan rabatten(skall funka på dom med tror jag) annan skärm än l5p dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Du kan beställa 5an från lenovo med 13990:- utan rabatten(skall funka på dom med tror jag) annan skärm än l5p dock

Fast är de verkligen samma? På Elgigantens Lenovo Legion 5 spec står det Ryzen™ 7 5800H processor och på Lenovos Legion 5 spec står det AMD Ryzen™ 5 5600H Processor ( 3.30GHz 3MB )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Elgiganten har Lenovo 5an för 14490kr. Om man jämf de två, vad skiljer dem åt? Har läst att L5P som kostar ca 17100kr med rabatten har bättre skärm. Något annat? [...]

Skärmen på L5P har inte bara bättre upplösning men även bättre färgåtergivning och ljusstyrka. Kanske även bättre responstid, L5P har ca 4,5ms med Overdrive påslaget.
Grafikkortet har något högre TGP på 140W mot 130W.
L5P har chassi i metall, på locket och undersidan, plast i hög kvalité runt tangentbordet. Icke-Pro är helt i plast.

Så det är upp till dig att avgöra om de 2,600 kr är värt lite bättre kvalité och prestanda, dock får du väl fler FPS med icke-Pro eftersom du spelar i lägre upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Skärmen på L5P har inte bara bättre upplösning men även bättre färgåtergivning och ljusstyrka. Kanske även bättre responstid, L5P har ca 4,5ms med Overdrive påslaget.
Grafikkortet har något högre TGP på 140W mot 130W.
L5P har chassi i metall, på locket och undersidan, plast i hög kvalité runt tangentbordet. Icke-Pro är helt i plast.

Så det är upp till dig att avgöra om de 2,600 kr är värt lite bättre kvalité och prestanda, dock får du väl fler FPS med icke-Pro eftersom du spelar i lägre upplösning.

Tack för all info. Slog till på Lenovo Legion Pro 5 för 17099kr efter 10% rabatt från Lenovos sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Tack för all info. Slog till på Lenovo Legion Pro 5 för 17099kr efter 10% rabatt från Lenovos sida.

Ett bra val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min L5P idag. Allt verkar fungera (peppar, peppar), så förhoppningsvis är det här jakten stannar. Fina thermals orörd ur kartong, men testade bara som hastigast.

Har en halvrolig jämförelse på gång, men blir först på lördag.

Glad midsommar på er så länge!

Visa signatur

Permalänk

Spännande, Inet ser ut att få in sina L7 på Onsdag fortfarande. Hoppas det är så att det är bra exemplar och jag får min fort

Har någon koll på det här RAM minnes problematiken som L5P varit drabbad av om det är lika på L7?

Annars nån som har tips på en extra 1TB eller 2TB ssd man kan köpa och smälla in i extra ssd platsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Spännande, Inet ser ut att få in sina L7 på Onsdag fortfarande. Hoppas det är så att det är bra exemplar och jag får min fort

Har någon koll på det här RAM minnes problematiken som L5P varit drabbad av om det är lika på L7?

Annars nån som har tips på en extra 1TB eller 2TB ssd man kan köpa och smälla in i extra ssd platsen?

Vad jag har sett så har L7 bättre RAM.

Vilken extra SSD, som är bra beror på, men om du vill ha något prisvärt så kanske en sån här funkar.
https://www.komplett.se/product/1135886/datorutrustning/lagri...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Problemen med RAM är som sagt inte bara hos Lenovo/Legion utan hos Ryzen-CPU generellt och det gäller till största del dem som har 16GB RAM eller mindre.
Har man 32GB eller större mängd RAM så är det inte något större problem.
Det går att få aningen bättre prestanda för dem med 32GB med nytt RAM med bättre timings men vi snackar 0-5% skillnad (beroende på spel) för över 2 tusen krs investering.

Har hört om någon enstaka i andra länder som fått sämre RAM i Legion 7 men då har det alltså varit just de 16GB RAM-kitten (förmodligen RTX3070-versionen av Legion 7).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av p1er:

Problemen med RAM är som sagt inte bara hos Lenovo/Legion utan hos Ryzen-CPU generellt och det gäller till största del dem som har 16GB RAM eller mindre.
Har man 32GB eller större mängd RAM så är det inte något större problem.
Det går att få aningen bättre prestanda för dem med 32GB med nytt RAM med bättre timings men vi snackar 0-5% skillnad (beroende på spel) för över 2 tusen krs investering.

Har hört om någon enstaka i andra länder som fått sämre RAM i Legion 7 men då har det alltså varit just de 16GB RAM-kitten (förmodligen RTX3070-versionen av Legion 7).

Ja det var lite min uppfattning av det jag hunnit läsa mig till.
Hoppas inte det blir ändringar i datumet nu på måndag och att min skickas på onsdag och den är felfri utan några sjukdomar

Permalänk
Medlem

Förlåt om man sågar tråden lite men vad skulle man eventuellt vinna på att lägga in 32gb i min dator i sign mot original och vilka minne ska man sikta in sig på ?

Glad midsommar:)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Förlåt om man sågar tråden lite men vad skulle man eventuellt vinna på att lägga in 32gb i min dator i sign mot original och vilka minne ska man sikta in sig på ?

Glad midsommar:)

Spel brukar ju sällan kräva mer än 16GB RAM men man kan ändå optimera prestandan man får ut av CPU:n med mer och bättre RAM. Alltså, man kan säkert krama ur mer kraft från processorn med mer RAM men detta ger ju mest resultat i spel som är mer CPU-krävande och/eller vid lägre upplösningar och högre FPS.
AMD presterar iallafall tydligt bättre (i vissa spel) med mer optimalt RAM och framför allt med mer än 16GB. Så kan vara värt att kolla upp om Intel får samma vinst och om det är värt den extra kostnaden för dig.

Du har lite fler valmöjligheter iom Intel CPU och dess XMP, AMD CPU:er är som sagt mer kräsna och har fler kriterier att möta. Till exempel så avrundar AMD ojämna CL-timings uppåt, alltså RAM med CL 21 körs i CL 22 vilket Intel inte gör vad jag vet, plus att XMP inte stöds vilket gör att många RAM-minnen går bort för AMD.
Är inte lika insatt i Intel men har för mig att 10th Gen oftast lirar bäst med 2933Mhz RAM så jag hade kollat upp dem med bäst sub-timings och lägst CL, typ dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Spel brukar ju sällan kräva mer än 16GB RAM men man kan ändå optimera prestandan man får ut av CPU:n med mer och bättre RAM. Alltså, man kan säkert krama ur mer kraft från processorn med mer RAM men detta ger ju mest resultat i spel som är mer CPU-krävande och/eller vid lägre upplösningar och högre FPS.
AMD presterar iallafall tydligt bättre (i vissa spel) med mer optimalt RAM och framför allt med mer än 16GB. Så kan vara värt att kolla upp om Intel får samma vinst och om det är värt den extra kostnaden för dig.

Du har lite fler valmöjligheter iom Intel CPU och dess XMP, AMD CPU:er är som sagt mer kräsna och har fler kriterier att möta. Till exempel så avrundar AMD ojämna CL-timings uppåt, alltså RAM med CL 21 körs i CL 22 vilket Intel inte gör vad jag vet, plus att XMP inte stöds vilket gör att många RAM-minnen går bort för AMD.
Är inte lika insatt i Intel men har för mig att 10th Gen oftast lirar bäst med 2933Mhz RAM så jag hade kollat upp dem med bäst sub-timings och lägst CL, typ dessa.

Tack för utförligt svar

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Testat i 3DMark med både stock och bättre RAM:

(Med stock RAM)
Total: 10408
GPU: 10731
CPU: 8896

(Med bättre RAM)
Total: 10621
GPU: 10749
CPU: 9954

I övrigt exakt samma förutsättningar, så bra RAM gör absolut skillnad med Ryzen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis fått min L5pro från lenovo. Har någon av er upplevt problematiken med döda pixlar? Mitt exemplar kom med 3 stycken ur kartongen. 🙄