Huawei utlåsta från Sveriges 5G-nät

Permalänk
Medlem

Ni minns det här också?

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Litar inte på kinesiska grejer alls. Hur kan man låtsas att man gör det? Är till och med suspekt på min Xiaomi Yeelight LED strip jag har hemma.

Permalänk
Medlem

En tanke innan alla spyr galla
Hur svårt är det att hacka nätet och lyssna av det?
Finns många sett att göra de så vill nått land lyssna av ett annat land är det inte s svårt i dag med all teknik som finns..

Tror inte Kina så gärna skulle vilja skjuta sig i foten med att ha hårdvara inplanerat i 5g sakerna de finns andra vägar att ta som inte pekar rakt ut vem som är skyldig till avlyssningen...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Världen borde inte handla med kommunistdiktaturen Kina ö h t.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Det har jag inte hävdat.

De anställda inom Huawei är knappast slavarbetare, utan anställda som vilket annat företag som hellst.

Att Huawei blir utestängda i Sverige handlar inte om slavarbete, eller hur Kina behandlar sina invånare, utan om att USA säger att Huawei ska stängas ute, då de skyller att de ”spionerar” åt Kina som stat, utan att framlägga några bevis.

Men att USA (NSA) installerade utrustning i teknik, och spionerade på andra ländet, företag mm stoppade inte andra länder företag ftån USA att sälja sin utrustning, utan mer eller mindre bara ”ok, inte bra gjort, men kan vi köpa 1000 enheter till ok?”

USA är rädda för hur stora Kina börjar bli inom teknik mm, och hur dominanta de börjar bli i världen, och det hotar USA’s världsdominans.

Skulle Huawei varit ägt av personer i dx Tyskland hade ingen sagt något, men vara för att ägandet och företaget är baserat i Kina så är alla emot Huawei utan att konkreta bevis lagts fram som bevisar att de spionerar på länder/företag mm.

Det märks att du inte har en aning om und och säkerhetstjänst samt läget i Sverige?! Jag jobbar med just det och kan gladeligen säga att detta är ett mycket bra beslut. Kineserna har inget i våra infra att göra. Främst då mer och mer saker blir uppkopplade som kraftverken etc.

Det handlar inte om avlyssning på det viset. Det handlar om kontroll över infrastruktur

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Jag håller med i breda drag. Problemet är att det kan vara så att SÄPO och Försvarsmakten kanske tyckte det var en jättejättejättejätteliten risk men det kommer vi aldrig få veta eller hur? Det är där skon klämmer för mig.

Problemet är att Förvaltningsrätten inte heller vet, skulle det vara så att vi åtalar någon med hjälp av säkerhetsskyddsklassificerad information och underrättelseinformation finns möjlighet att försvara sig och för domstolen att göra en prövning. Här kommer rätten bara med hänvisning att bara dessa besitter underlaget och kan inte självständigt granska dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ni minns det här också?

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Litar inte på kinesiska grejer alls. Hur kan man låtsas att man gör det? Är till och med suspekt på min Xiaomi Yeelight LED strip jag har hemma.

Minns du att det är påhittat av journalisterna?

Permalänk
Medlem

Briljant beslut, hatten av för förvaltningsrätten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En tanke innan alla spyr galla
Hur svårt är det att hacka nätet och lyssna av det?
Finns många sett att göra de så vill nått land lyssna av ett annat land är det inte s svårt i dag med all teknik som finns..

Tror inte Kina så gärna skulle vilja skjuta sig i foten med att ha hårdvara inplanerat i 5g sakerna de finns andra vägar att ta som inte pekar rakt ut vem som är skyldig till avlyssningen...

I en bransch där jag rör mig i yttersta utkanten på, hörs röster som pratar om att avlyssning bedöms vara det mindre problemet i detta fallet. Det något större problemet handlar om kontrollen över en infrastruktur (mobilnät, intranät, vägnät, hamnar osv) för att i det långa loppet göra sig oumbärlig och då få en hävstång.
Om du inte har uppmärksammat Kinas byggande och successiva övertagande av infrastrukturen i bl.a Afrikanska länder de senaste 10 åren så rekommenderar jag det starkt.

Skrivet av NuZ:

Det märks att du inte har en aning om und och säkerhetstjänst samt läget i Sverige?! Jag jobbar med just det och kan gladeligen säga att detta är ett mycket bra beslut. Kineserna har inget i våra infra att göra. Främst då mer och mer saker blir uppkopplade som kraftverken etc.

Det handlar inte om avlyssning på det viset. Det handlar om kontroll över infrastruktur

Precis så, möjligheten till avlyssning är bara positiv sidoeffekt där målet är att tillskansa sig möjligheten styra vem och vad som får bruka den infrastruktur som byggs upp. En skrämmande utveckling har skett i många Afrikanska länder de senaste årtiondet när det kommer till Kinas övertagande och ägande av infrastruktur.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Säpo och försvarsmakten bör utvärdera nivån av sekretess på information som denna typ av beslut tas emot. Att möta konspirationer, fakenews och annat är minst lika viktigt för samhällets stabilitet som att motverka spionstater.

Se bara hur en dåre kunde komma till makten i världens mätigaste land med hjälp av lögner på twitter.

Mer fakta till folket!

Permalänk
Medlem

CCP, teknikstöld och diktatur..

Skrivet av anon330584:

Riktigt dåligt beslut av domstolen. Undra hur mycket de i domstolen fått betalt för beslutet att stånga ute Huawei?
Uselt. Medför bara en extremt stor onödig kostnad för alla kunder till bolagen, utan någon som helst vinst för användarna, eller Sverige som land.
Beslutet att stänga ute Huawei kan inte anses som välkommet, utan endast taget för att hålla en god fot med USA och dess handelskrig mot Kina.

Ang Volvo, så äga det av ett gemensamt ägt bolag av Volvo Group och Volvo Cars till lika delar.
Precis!
Varför?
Beslutet är enbart taget för att hålla Sverige på god fot med USA.

Tänk på det eu skrev, nästa gång du köpet en produkt, en väldigt stor del av tillverkningen idag sker i Kina, oavsett om det gäller teknik eller andra saker.

Bojkotta du allt som tillverkas i Kina så får du se hur lite du kan köpa som inte är Kkna urpsrung.
Tänker du lika dant när du köper din nya dator, telefon? Eller är det sekundärt i de fallen att det tillverkas i Kina?

Som rubriken gäller, vi ska inte göda en aggressiv diktatur, varesig med teknik, inflytande eller kapital. Hata USA hur mycket du vill, men vi kommer till ett val förr eller senare och då faller USA och västväderingar om en självklart. För oss som vill ha mer frihet och demokrati. Antingen är du okunnig, har tunnelseende eller trollar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att folk verkar acceptera argumentet att Kina inte är liberala och snälla som vi. Det finns absolut argument för att utestänga Huawei men den här snällisnationalismen är ett sätt för makten att bedra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Säpo och försvarsmakten bör utvärdera nivån av sekretess på information som denna typ av beslut tas emot. Att möta konspirationer, fakenews och annat är minst lika viktigt för samhällets stabilitet som att motverka spionstater.

Se bara hur en dåre kunde komma till makten i världens mätigaste land med hjälp av lögner på twitter.

Mer fakta till folket!

Tycker inte att försvarsmakten eller SÄPO har något som helst att göra med psyops i fred, media i stort har ett ansvar att bemöta den sortens propaganda och falskinformation.

Säga vad man vill om Trump, men det är skönt att han förlorade till sist, Q-konspiratoriker fick sig en rejäl knäpp på näsan iom. det.

Permalänk
Medlem

Lite synd att Banhhof nu lägger ner sin 10Gbit/s tjänst tills att de hittar ett annat icke-Huawei modem....

Typ.

För det är väl ingen sweclockare med 10Gbit via dem som kan tänka sig fortsätta använda ett Huawei-modem efter detta?

Typ.

Sverige borde även förbjuda alla kinseiska telefoner, eller telefoner tillverkade i Kina (vem vet vad som stoppas in i dem när ingen ser!)

Typ.

Inte bara telefoner. GPS:er. Hälsomätare. Datorkomponenter. Allt. (För återigen, vem vet vad som stoppas in i dem när ingen ser!)

Typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Genom att vara påläst

Många som tävlar där, kan Nordkorea möjligen vara sämre?

Skrivet av filbunke:

Lite synd att Banhhof nu lägger ner sin 10Gbit/s tjänst tills att de hittar ett annat icke-Huawei modem....

Typ.

För det är väl ingen sweclockare med 10Gbit via dem som kan tänka sig fortsätta använda ett Huawei-modem efter detta?

Typ.

Sverige borde även förbjuda alla kinseiska telefoner, eller telefoner tillverkade i Kina (vem vet vad som stoppas in i dem när ingen ser!)

Typ.

Inte bara telefoner. GPS:er. Hälsomätare. Datorkomponenter. Allt. (För återigen, vem vet vad som stoppas in i dem när ingen ser!)

Typ.

Halmgubbe på halmgubbe på halmgubbe här, tänker sätta eld på din äng i vilket fall. Jämförelsen med telefoner och allt vad det var är helt irrelevant. Central infrastruktur som fungerar genom internet går inte att jämföra med en telefon alls, jag kan välja att köpa en Huaweitelefon men jag kan inte välja vart min bank väljer att lägga sina internettjänster. Gäller samma sak för GPS osv, det går inte att jämföra med vad man kan beskriva som hjärtat i vårt moderna samhälle.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Synd att dom måste göra så jävla bra mobiler!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Tycker inte att försvarsmakten eller SÄPO har något som helst att göra med psyops i fred, media i stort har ett ansvar att bemöta den sortens propaganda och falskinformation.

Säga vad man vill om Trump, men det är skönt att han förlorade till sist, Q-konspiratoriker fick sig en rejäl knäpp på näsan iom. det.

Problemet är ju att vem som helst kan vara "media" idag när nyheterna flyttat ut i sociala kanaler, där vem som helst får kabla ut vad som helst för en liten slant till techjättarna.

Jag tycker positionerna behöver flyttas ut för att anpassa sig till den nya spelplanen.

Öppet krig finns i princip inte längre, men konflikter på den gråa skalan mellan krig och fred är ju vardagsmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Synd att dom måste göra så jävla bra mobiler!!

Kameran i min Huawei P40 Pro är grymt bra och byggkvalite är riktigt bra.

Hade en Huawei Nexus 6P många år innan denna som funka klanderfritt efter 5 års tid men ville uppdatera

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kameran i min Huawei P40 Pro är grymt bra och byggkvalite är riktigt bra.

Hade en Huawei Nexus 6P många år innan denna som funka klanderfritt efter 5 års tid men ville uppdatera

Ja!! Jag kör med en P20 Pro, och batteriet svällde upp så dom bytte batteri och skärm för ca ett år sedan.
Har jag tur så lär denna luren hålla länge, otrolig kamera precis som du säger!

Permalänk
Medlem

Inte taget ur luften

USA är lång ifrån Guds bästa barn när det kommer till övervakning. Fråga Snowden. Men, Huawei som tidigare subventioneras av Kinas regim och har åtskilliga ggr blivit påkommen med fingrarna i syltburken. Se vad som hände i bl.a. Holland.

Och det är ju bara vad som rapporterats. Ni kan ju gissa vad underrättelsetjänsten vet som de väljer att inte dela med sig av. Så det är rätt säkert inte "påtryckningar från usa" som är största anledningen.

Kina har ju bevisat att de har en ganska skev moralisk kompass. Så jag är rätt tacksam att väst börjat markera.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Bra. Kan tycka att Sverige borde bli ännu hårdare mot kommunistdiktaturen i öst. Förstår inte hur vi kan gulla så med dom. Världens sämsta stat!

Som Marx själv sa: kommunism är när man har miljardärer, ju fler miljardärer man har desto mer kommunistiskare är man.
Kina följer Marx ord ovanför utmärkt. Som du sa, kommunistdiktatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Problemet är ju att vem som helst kan vara "media" idag när nyheterna flyttat ut i sociala kanaler, där vem som helst får kabla ut vad som helst för en liten slant till techjättarna.

Jag tycker positionerna behöver flyttas ut för att anpassa sig till den nya spelplanen.

Öppet krig finns i princip inte längre, men konflikter på den gråa skalan mellan krig och fred är ju vardagsmat.

Vilket är varför oberoende journalister borde engagera sig i att granska dessa mindre sociala kanaler och deras agenda, det borde inte falla på underrättelsetjänst eller säkerhetspolis i en demokrati.