Permalänk
Medlem

Meditation

Någon mer än jag som har upptäckt meditation här?
Jag kände att mitt sinne ville bli bättre behandlat och efter jag upptäckt
meditation så föll bitarna på plats.
Det ger verkligen en insikt i ens egna medvetande som är svår att nå på
annat sätt. Och när man är klar får man en stor lyckokänsla över sig.
Sen hade jag en fontän sen tidigare som jag hade som "focal point", annars
har dom på spotify musik man kan använda om man inte har naturligt ljud
av vatten. Jag rekommenderar en att testa det om man inte gjort det tidigare.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Jag har provat ett par gånger i mitt liv men har aldrig lyckats, orkar inte försöka mer, men önskar att jag kunde meditera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag har provat ett par gånger i mitt liv men har aldrig lyckats, orkar inte försöka mer, men önskar att jag kunde meditera.

Tråkigt att höra, det funkade för mig första gången jag testade det.
Det finns olika sätt att meditera. tex. man kan lyssna på en berättarröst på spotify som säger vad man ska göra,
eller kan man bara sitta i skräddarställning och tänka på sin andning, hur man andas in och sen andas ut.
För mig gav det något att sitta och titta på min fontän medans jag gjorde det.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Nu har jag fortsatt meditera i fyra år efter min senaste post. Det har varit en trevlig resa än så länge. Det bästa är att det är lite "min" tid. Ungefär som en katt som rengör sin päls.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Jag började meditera bara en vecka eller två efter ditt första inlägg här och har hållt upp det dagligen i ja snart fyra år som du säger. De två första åren körde jag med Headspace, men kände inte för att betala mer efter det så har kört vidare på egen hand i tystnad, 20 minuter om dagen.

Svårt att säga vilken effekt det har haft. Kort-siktigt känner jag inget, kommer inte precis ut ur det med glädje och lättja eller nå. Lång-siktigt dock vill jag påstå att jag är mycket mer medveten om hur jag tycker och känner just i stunden och varför, och känner mig därför mer "i kontroll" och kan lättare fokusera på att hålla minen uppe och göra något produktivt när allt annars verkar skita sig. Eller om jag känner illa mot någon är det lättare att ta ett steg tillbaka och se över situationen på ett mer objektivt sätt. Kanske bara är ålder och "mognad" iof..

Tror det är många som provat på några gånger men känner att de inte "lyckas", som @hypermode för fyra år sen, kanske för att de jagar något mysko sinnes-tillstånd vilket inte är målet. Vad man behöver förstå är att det går liksom inte att helt totalt "misslyckas" när målet bara är att varva ner circusen bakom pannbenet. Lite som med yoga, folk tror de misslyckas för att de inte kan komma in fullständigt i en position, men missar att bara man försöker så gör man det mer eller mindre rätt, och mer rätt med tiden.

Rekommenderar vad Headspace har att erbjuda på Netflix om någon är intresserad att sätta igång på rätt spår, utan allt spirituelt trams.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Har hållit på med meditation sen jag var 15, så det är 20 år nu.
Varje kväll i 20 år blir ett par gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tror det är många som provat på några gånger men känner att de inte "lyckas", som @hypermode för fyra år sen, kanske för att de jagar något mysko sinnes-tillstånd vilket inte är målet. Vad man behöver förstå är att det går liksom inte att helt totalt "misslyckas" när målet bara är att varva ner circusen bakom pannbenet. Lite som med yoga, folk tror de misslyckas för att de inte kan komma in fullständigt i en position, men missar att bara man försöker så gör man det mer eller mindre rätt, och mer rätt med tiden.

Jo men jag tror också att min underliggande situation gör att mina tankar går fullständigt upp i varv istället för ner i varv som jag ändå kan göra till viss del om jag slappar med en film och typ ett digitalt brädspel på surfplattan eller så.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte passar alla, precis som med allt annat. Det gäller att hitta något man gillar. Viss typ
av meditation klarar jag inte av heller, jag gör bara mindful meditation där man fokuserar på sin andning.
Mest för att slappna av och få lite egentid.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Har aldrig mediterat. Såg en som gjorde det på ett bibliotek några gånger, och det såg bara skumt ut. Har inte lagt många levelup-poäng på min spiritualitet genom åren om man ska uttrycka sig så.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Vad kul att flera andra också är inne på meditation.

Alla borde få uppleva det fina som meditation har att erbjuda imo.

Jag har mediterat i varierande mängd i 5-7 år (? Minns inte när jag började). Det är en gamechanger känner jag.

Meditation, kan enligt min upplevelse leda till flera olika bra saker:
- självinsikt. Insikt i hur man mår, vad som händer uppi huvudet. Med insikten får man också en viktig pusselbit för att kunna ändra saker.
- mer närvaro i nuet. Det känns mer som att man lever, medans man lever, istället för att dagarna bara flyger förbi. Det kan kännas motsvarande för hjärnan som det gör för ögonen när man tar av sig ett par kraftigt tintade solglasögon ”aha, nu var jag tillbaka i verkligheten/nuet igen”.
- när man hamnar i ett avslappnatt meditativt tillstånd kan ibland viktiga insikter (små och livsförändrande) dyka upp, lösningar på problem kan dyka upp, bra idéer kan dyka upp. Antar det har att göra med att hjärnan är bortkopplad från allt annat vardagligt trams som snurrar runt i huvudet (vad ska jag äta ikväll? ska jag köpa en 144hz eller en 165hz skärm? Etc), och då finns plötsligt utrymme för djupare bra saker att dyka upp.
- mer lugn i själen och i vardagen. Tänk dig lite zen-master-munk som hanterar problem lite mer lättsamt än en stressad människa.

Allt händer inte på en gång. Det kan ta tid innan man märker av nyttan med meditation.

Men jag kan absolut rekommendera alla som inte redan provat det att göra så. Börja isåfall långsamt. Sittinte i en halvtimme i början. Frekvens är viktigare. Börja t.ex. 10 minuter om dagen 10 dagar i streck (kanske mer). Sen kan du börja fundera på att utvärdera om det var något att ha.

En viktig sak tror jag att veta, för dom som inte provat så mycket/alls, är att alla meditations-sessioner är inte lika lyckade. Ibland har jag suttit i 2 timmar i streck och tyckt att det varit fantastiskt. Ibland har 5 minuter känts jobbigt (kanske för att jag varit för stressad för nåt… fast det är väl egentligen då man behöver meditationen som mest).

Basic intro, vad gör man?
(jag hade till en början svårt att veta vad som var ett bra sätt att komma igång, finns ju så många varianter)
Det här tycker jag är en bra början:
- sitt i ett tyst rum.
- blunda.
- fokusera på din andning. Andetaget går in. Andetaget går ut. Vart känner du andningen som starkast? Fokusera på den punkten.
- förr eller senare kommer du tappa fokus på andningen. Det kommer dyka upp tankar, eller så hör du t.ex. nåt ljud, det kanske kliar nånstans. Det man gör då är att bekräfta för sigsjälv att man har uppmärksammat vad ens fokus ligger på. Utan att klandra sigsjälv för att man är ”dålig” som tappade fokus (det är naturligt, förväntat). Sen för man helt enkelt åter fokusen tillbaka på andningen.
- fokus och tappad fokus upprepas kontinuerligt. Tanken är att vi ska försöka vara medvetna om vart vi har huvudet.

Jag kan rekommendera appen Calm.
Den har en prenumerationstjänst, vilket kan vara behjälpligt för att komma igång, finns en 7 dagar gratis trial för nybörjare t.ex., (då hette den ”7 days of calm”) den är rätt bra. Men sen när man fått kläm på vad det är man ska göra så tycker iallafall jag det är nice med tystnad.

Tips: I Calm-appen kan man gratis köra en tyst timer, man kan ställa in en behaglig gong som ljuder när tiden är slut. Föredrar det framför t.ex. iPhone väckarklocka-timer. Ibland kör jag bara utan timer, tills jag tycker att meditationen är klar.

Tips: finns även bakgrundsljud man kan använda gratis om man vill ha lite lugn avslappningsmusik. Man kan även ladda ner fler bakgrundljud i Calm än dom som finns förinstallerade. Jag gillade länge en som heter ”celestial sunbeams”, den är väldigt lugn och behaglig (men föredrar som sagt numera tystnad).

Kul som sagt att flera var inne på meditation, och hoppas fler kan få upp ögonen för det

Jag avslutar med att citera något som en person som mediterat mycket längre än mig sa till mig en gång när vi pratade om meditation:
”Om alla världens ledare mediterade så tror jag inte att vi skulle ha några krig”.
Jag instämmer.

Missade skriva en grej
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har aldrig mediterat. Såg en som gjorde det på ett bibliotek några gånger, och det såg bara skumt ut. Har inte lagt många levelup-poäng på min spiritualitet genom åren om man ska uttrycka sig så.

Ingen fara det är bara att köpa meditations-credits som ger dig flera levels direkt istället.