3080, minnesöverklockning, är +1500Mhz max ?

Permalänk
Medlem

3080, minnesöverklockning, är +1500Mhz max ?

Bytte upp mig till 3080 och minar lite när jag inte spelar.
kortet klockar extremt bra, men av någon anledning lyckas jag inte gå över +1500Mhz på memory.

Varken Afterburner eller GPU Tweak låter mig fortsätta trycka minnet uppåt då +1500mhz är max man kan mata in.

Är det en begränsning i GDDR6X eller kan man gå förbi det ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Testa senaste MSI Afterburner beta. Jag tror du kan höja till +2000 på minnena där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

Testa senaste MSI Afterburner beta. Jag tror du kan höja till +2000 på minnena där.

Testade och det fungerade, +1700 blev det (om det nu är stabilt).. Allt över så kraschade programmet direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Testade och det fungerade, +1700 blev det (om det nu är stabilt).. Allt över så kraschade programmet direkt.

Det är nog stabilt tills det krashar, frågan är väl bara om det blir bättre prestanda då error correction troligen kickar in långt innan dess. Kan ju köra typ ungine rullandes medans du klockar minnena och se så du verkligen får mer prestanda, då du troligtvist inte får artefakter vid minnes oc som man fick förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Det är nog stabilt tills det krashar, frågan är väl bara om det blir bättre prestanda då error correction troligen kickar in långt innan dess. Kan ju köra typ ungine rullandes medans du klockar minnena och se så du verkligen får mer prestanda, då du troligtvist inte får artefakter vid minnes oc som man fick förr.

Förtydligande så använder jag enbart överklockningen till mining och då bara memory OC.
lite över tre timmar och 0.00% fel så får anse det helt lyckat ändå

Spelar på 1080p så kortet är redan overkill och behöver ingen OC i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Förtydligande så använder jag enbart överklockningen till mining och då bara memory OC.
lite över tre timmar och 0.00% fel så får anse det helt lyckat ändå

Spelar på 1080p så kortet är redan overkill och behöver ingen OC i spel.

Ahh japp då är väl frågan om du får högre hashrate återigen så bör du inte få fel pga error correction^^

Edit: Alltså om du kör eth bör du ligga runt 100 mh/s även med en lätt overklock på runt 5-600,alltså runt 10200mhz sträcket, får du långt över det med din overclock kanske det är okej, annars kan jag tycka att det är lite onödigt och köra kortet så hårt för va kan de bli, 50 öre extra om dagen. Spekulerar bara, men tänker mig att om kortet körs långt över, och måste error correcta mycket, kanske det genererar onödigt mycket värme helt i onödan, alltså onödigt slitage l:)

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ahh japp då är väl frågan om du får högre hashrate återigen så bör du inte få fel pga error correction^^

Edit: Alltså om du kör eth bör du ligga runt 100 mh/s även med en lätt overklock på runt 5-600,alltså runt 10200mhz sträcket, får du långt över det med din overclock kanske det är okej, annars kan jag tycka att det är lite onödigt och köra kortet så hårt för va kan de bli, 50 öre extra om dagen. Spekulerar bara, men tänker mig att om kortet körs långt över, och måste error correcta mycket, kanske det genererar onödigt mycket värme helt i onödan, alltså onödigt slitage l:)

"vanlig" oc på 3080 är mellan 93 - 100MH/s..
´Mina stats hamnade på: -100 Core +1700Mhz Mem och PL 67% med ett genomsnitt på 108MH/s @ 77-82c.

~8% (runt hundralappen i månaden) ish är visligen ingen inget enormt men rent värme och spänningsmässigt så ser jag faktiskt ingen märkbar skillnad på +1500 och +1700 så varför inte köra om det ändå är stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

´Mina stats hamnade på: -100 Core +1700Mhz Mem och PL 67% med ett genomsnitt på 108MH/s @ 77-82c.

~8% (runt hundralappen i månaden) ish är visligen ingen inget enormt men rent värme och spänningsmässigt så ser jag faktiskt ingen märkbar skillnad på +1500 och +1700 så varför inte köra om det ändå är stabilt.

Ja fan då verkar det ju ge nått bara tutta på

Permalänk
Medlem

Är 77-82c för minnet i +1700MHz? Det låter ju väldigt lågt.... full fart på fläktar & öppen låda?

Skrivet av hakd:

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Det är isåfall core. Inte en chans att minnena ligger under 100 grader.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Är 77-82c för minnet i +1700MHz? Det låter ju väldigt lågt.... full fart på fläktar & öppen låda?

Skrivet av Elfsberg:

Det är isåfall core. Inte en chans att minnena ligger under 100 grader.

85 -92c ligger hon på nu (core ~40c), iom att rumstemperaturen har stigit markant sen sist.
Har också klivit ner till 1650Mhz i memory då 1700 startade om mitt mining program lite då och då.

95% fläkt på kortet och 7! fläktar i chassit på max (relativt tysta fläktar ändå).
Noctua fläkten som ligger på kortet gör mellan 6 - 8c skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok! My bad. Grymt!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Bra tips med fläkten!

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk