Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ajdå det där lät inte bra alls. Kollade lite YT-tester som tyckte denna verkade vara bra. Beställt ett exemplar och hoppas den ska vara bra. För det priset är den ju ett fynd på pappret i alla fall.

Köpte också denna för någon månad sedan, men lämnade tillbaka den. IPS, bra pris och reviews verkade OK, men fungerade inte alls för mig, försökte verkligen men det gick inte. Två major problem; låg ljusstyrka samt den är inte curved, vilket gör att betraktningsvinklarna är ganska dåliga, sidorna på skärmen blir mörkare när du sitter framför den, det syns kanske inte direkt i spel, men siter man och kodar eller surfar så ser det hemskt ut.

Jag slutade till slut med att köpa denna https://www.webhallen.com/se/product/320003-Svive-34-Curved-g... vilket jag är extremt nöjd med.

Jag köpte också https://www.inet.se/produkt/2216336/aoc-34-cu34g2x-va-21-9-cu... som jag också lämnade tillbaka pga. Kass bild (smörig bild) och aning låg ljusstyrka. Förstår inte hur den kan ha så bra reviews, kanske var det något konstigt med den jag fick, men blev till slut mycket nöjd med Sviven i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Depending on your GPU i think it might be wise to at least consider lower resolutions if it is mostly for gaming. It requires way less/cheaper GPUs to run games at 1080p vs 1440p at same setting and framerates (off course resolution affects image quality as well). just a consideration

Han hade ju en G9 förut.

Permalänk
Medlem

Någon insatt i TV apparater som har upptäckt någon superdeal på elgigantens medlemsrea?
Är ute efter en billig men bra 75-88" TV . Ska mäta ikväll vad som blir optimalt men helst max 20k sek.

helst över 60hz och adaptiv synk på det.. vilken ska man välja?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon insatt i TV apparater som har upptäckt någon superdeal på elgigantens medlemsrea?
Är ute efter en billig men bra 75-88" TV . Ska mäta ikväll vad som blir optimalt men helst max 20k sek.

helst över 60hz och adaptiv synk på det.. vilken ska man välja?

Förra årets topmodell, samsung qe75q90t finns för 20 tusen på några butiker.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5297794
Finns även qe95t varianten för samma pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5294846

Skillnaden är vad jag vet bara one-connect boxen som gör att du har en separat box som du kopplar in dina grejer till och på så sätt kan få endast en kabel till tvn. Trevligt när man har den på väggen.

OLED är tyvärr ganska dyrt fortfarande i de storlekarna. LG CX som är också från förra året ligger på 30 tusen.

Permalänk
Medlem

Ville ha ett mekaniskt tangentbord till min raspberry pi och fann mer än vad jag hade hoppats på.

Cherry MX Red, TKL, löstagbar USB-C, samt en massa snygg RGB för 499kr (!)

Asus Rog Strix Scope TKL för 499kr som sagt, prissänkt ifrån 1399kr.

https://www.komplett.se/product/1170029/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Lägg till produkter i kassan och använd sedan koden deals2019se

Fick mycket nytta av denna rabattkod. Stort tack!

OBS: Inte längre giltig.

OBS
Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Fick mycket nytta av denna rabattkod. Stort tack!

OBS: Inte längre giltig.

Inlägget från 2019-06-03 14:38, troligt att den ändrats

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ville ha ett mekaniskt tangentbord till min raspberry pi och fann mer än vad jag hade hoppats på.

Cherry MX Red, TKL, löstagbar USB-C, samt en massa snygg RGB för 499kr (!)

Asus Rog Strix Scope TKL för 499kr som sagt, prissänkt ifrån 1399kr.

https://www.komplett.se/product/1170029/gaming/spelutrustning...

Jag är förvånad den plötsligt tog slut. Det fanns många kvar igår när jag tog upp den i fyndtipstråden vill jag minnas. Tur jag köpte en för ett par dagar sedan när @Drenjen tipsade om den. Jag gillar verkligen mitt Deltaco TKL-tangentbord men skulle den ge upp igen är det ännu mer bra med en reserv. Tyvärr har ASUS-tangentbordet bara två års garanti mot Deltacos fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag är förvånad den plötsligt tog slut. Det fanns många kvar igår när jag tog upp den i fyndtipstråden vill jag minnas. Tur jag köpte en för ett par dagar sedan när @Drenjen tipsade om den. Jag gillar verkligen mitt Deltaco TKL-tangentbord men skulle den ge upp igen är det ännu mer bra med en reserv. Tyvärr har ASUS-tangentbordet bara två års garanti mot Deltacos fem år.

Ah, missade det inlägget att det redan tipsats om detta tangentbord.
Risken är väl att någon kommer lägga några av dessa till ett pris av 800-900kr på tradera eller blocket inom kort tid :/

Minns inte exakt siffra vad det stod när jag beställde, men tror 14st?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ah, missade det inlägget att det redan tipsats om detta tangentbord.
Risken är väl att någon kommer lägga några av dessa till ett pris av 800-900kr på tradera eller blocket inom kort tid :/

Minns inte exakt siffra vad det stod när jag beställde, men tror 14st?

Bara bra det lyfts fram mer, jättebra pris var det! Sen om någon vill göra en vinst på det så har jag inga problem med det, artikeln har ju dessutom varit prissänkt i nästan en vecka så folk har haft gott om tid på sig. 800-900 kr är mycket bättre än de 1400 kr eller vad det gick för innan.

Aha okej. Komplett säljer ju på flera marknader så är väl därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Andra pro’s får fylla i det jag missar, men det här är sånt jag uppfattat som bra att veta:

- som du säger, uppdateringafrekvensen. Jag gick förra året från 60hz till 144hz. Det blev faktiskt ganska stor skillnad. Speciellt i shooters/fps. När man gör snabba rörelser, t.ex. en 180° vändning, så är bilden man ser mycket smidigare. Hoppas du förstår vad jag menar. Om det tar 1 sekund för dig att göra en 180° snurr så kommer du med en 144hz skärm se 144 bildrutor under den snurren, istället för 60 bildrutor. Det blir en lite mindre ”hackig” resa, vilket ju faktiskt kan påverka ens uppfattningsförmåga av spelet (man kanske har lättare att se en fiende som står o gömmer sig bakom en låda halvvägs i snurren ifall bilden är mindre hackig). Jag skaffade faktiskt precis också en till skärm på 165hz, men där kunde iallafall inte jag märka av någon uppenbar skillnad mot 144hz.

- Responstid. Hur snabbt bilden skiftar pixlar. Ju snabbare desto bättre förstås.

- Skärmstorlek: Många som lirar shooters professionellt verkar köra med 24” 1080p skärmar. Det sägs vara en väldigt uppskattad storlek för att man inte behöver röra huvudet så mycket (jämfört med en större skärm) och man kan därför ha snabbare reaktionstid. 1080p är en sweet spot för den skärmstorleken och man kan få höga frame rates jämfört med en skärm med högre upplösning som kräver mer av datorn.

- Upplösning: Det här beror ju på vilken skärmstorlek man väljer. Båda mina skärmar är 27”. Min 144hz skärm har upplösningen 1080p. Min 165hz skärm har upplösningen 1440p. En sak jag hoppades på med den nya skärmen var förutom lite mer detaljrik grafik att det skulle hjälpa precisionsskott på avstånd med sniper. Samt att upptäcka små fienderörelser på lååånga avstånd (tänk dig att fienden bara är ett par pixlar på skärmen). Jag har märkt att jag tycker att 1080p är ok för en 27” skärm, men inte optimalt. Fler pixlar i dom lägena nämnda ovan ger mig som spelare mer information att gå på.
Högre upplösning blir förstås jobbigare för dator, så om ens dator har svårt att hänga med förlorar man frames istället, vilket eventuellt är en större nackdel.

- typ av panel. Jag valde IPS för att det har fin färgåtergivning, då jag även håller på med grafik. Andra paneltyper sägs ha sina fördelar, som refreshrate. Just det här är jag inte så insatt i så kan inte säga mer om det. Men beroende på hur hardcore du är med spelandet kan det vara värt att kolla upp mera.

Edit:
G-sync / Freesync:
Låser grafikkortets uppdateringsfrekvens till skärmens för att minimera lagg och screen tearing (bilden förvrängs vid snabba rörelser).
G-sync är Nvidias grej. Kräver kompatibelt grafikkort och skärm som stödjer g-sync.

Lycka till med skärmvalet!

Otroligt omtänksamt och välskrivet av dig scaleo86!
Jag förstår (tror) jag precis exakt vad du menar!

Får jag fråga vad det är för skärmar du har köpt? Märken och modell?
Är det främst för det grafiska arbetet som du har två (2) skärmar?
Funderar på om mitt hörn-skrivbord klarar av två bildskärmar bredvid varandra 😅

Tag för att du tog dig sådan tid scaleo86!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Otroligt omtänksamt och välskrivet av dig scaleo86!
Jag förstår (tror) jag precis exakt vad du menar!

Får jag fråga vad det är för skärmar du har köpt? Märken och modell?
Är det främst för det grafiska arbetet som du har två (2) skärmar?
Funderar på om mitt hörn-skrivbord klarar av två bildskärmar bredvid varandra 😅

Tag för att du tog dig sådan tid scaleo86!

Extra kul att vara till hjälp när man så fin reaktion tillbaka, inga problem 😊

Jag ville ha två skärmar inte enbart för det grafiska arbetet. Tycker det är smidigt och fördelaktigt på alla möjliga sätt. T.ex.
- grafik & annat kreativt arbete: referenser till vänster, Photoshop/Premiere till höger.
- annat arbete: ”input” till vänster (typ research, websidor, etc), ”output” till höger (t.ex. att skriva ett mail, lägga ihop en presentation i Powerpoint eller liknande).
- gaming/streaming: OBS & Spotify till vänster, spelet till höger.
Osv osv

Javisst! Dom här skärmarna köpte jag:

I början av 2020 köpte jag efter en del research AOC 27G2U. 27”, 1080p, 144hz, IPS, 1ms responstid, freesync. 120 % sRGB färgskala, 103 % Adobe RGB färgskala, 16,7 miljoner färger.
Jag minns första gången jag startade Overwatch att jag kände mig rätt ”blown away” av dom fina färgerna. Mitt mål med den här skärmen där och då var att köpa en IPS-skärm som också skulle funka för både grafik och gaming och ändå kännas prisvärd. Det tycker jag absolut att den har gjort. Och, inte minst, den behövde funka bra med den lite långsammare gaming-datorn jag hade innan jag uppgraderade nyligen. Ville få ok framerates i spel, därför föll valet på 1080p istället för 1440p.

Kostar 2390kr nu på Power. När jag köpte den var den lite dyrare (tror den kostade runt 3000 då), men jag kan tyvärr inte säga om det här är den mest prisvärda skärmen idag med liknande specs, har tyvärr inte längre koll. Det kommer ju nytt hela tiden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192457

Nu förra veckan köpte jag Dell S2721DGFA. 27”, QHD 1440p, 165hz, 1ms responstid, g-sync & freesync premium pro. DisplayHDR 400, 98% DCI-P3-färgtäckning, 1,07b färger.
Enda anledningen att jag köpte den var för att jag en tid funderat på att det skulle vara nice med två 27”-skärmar till nya datorn. (Det har alltså inget att göra med att den andra skärmen inte längre ”duger” eller så) Och om jag ändå skulle köpa en ny, då skulle det bli en 1440p IPS, eftersom nya datorn klarar av det. Och så dök ett bra erbjudande upp på den här skärmen såg jag här på Swec, så slog till.
Jag är jättenöjd med den.

Kostar 3811kr nu på Amazon Sverige. Jag köpte den för typ 100kr mindre förra veckan. Men är fortfarande ett bra pris. På näst billigaste kända shoppen (Inet) kostar den 4490kr.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08NFBKNMY
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5631628

Är jättenöjd med båda skärmarna. Tycker färgerna är väldigt bra i båda och dom presterar likvärdigt i spel. Föredrar ändå 1440p pga större workspace på skärmen & lite bättre skärpa. Men 1080p’n är absolut inte dålig alls.

Är bara lite osmidigt nu att ha två skärmar som har olika upplösningar eftersom fönster och saker inte har samma storlek på dom båda skärmarna. Men så får det vara ett tag.

Angående ditt hörnskrivbord, testa mät lite vettja, dom här båda skärmarna är 61,1 cm breda vardera

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att dell skärmen jag tipsade om och även beställde hem själv har jag returnerat nu tyvärr. Fantastisk skärm överlag men fick fruktansvärd eyestrain och huvudvärk och nästan feberliknande symptom efter att ha suttit framför den 1 timme bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kan tillägga att dell skärmen jag tipsade om och även beställde hem själv har jag returnerat nu tyvärr. Fantastisk skärm överlag men fick fruktansvärd eyestrain och huvudvärk och nästan feberliknande symptom efter att ha suttit framför den 1 timme bara..

Det var märkligt! :s Jag har suttit framför den en hel del ändå sen jag fick hem den och har inte känt av någonting konstigt.
En sak jag märkte när jag precis kopplade in den var att den blev inställd på 1080p, fick ändra till 1440p själv. 1080p på en 1440p-skärm gör ju att bilden blir lite skum. Undrar om det kan ha varit det? Laddade du ner drivrutinerna från Dell? Kalibrerade du skärmen och gjorde textvisning-optimeringsgrejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kan tillägga att dell skärmen jag tipsade om och även beställde hem själv har jag returnerat nu tyvärr. Fantastisk skärm överlag men fick fruktansvärd eyestrain och huvudvärk och nästan feberliknande symptom efter att ha suttit framför den 1 timme bara..

Drog du ner ljusstyrkan? Den brukar alltid vara alldeles för högt ställd som default på typ alla skärmar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är trög när det gäller Elgigantens förtur till sommarrean?
Är inloggad, men går man in på någon produkt och försöker lägga till den i antingen kassan för att köpa online eller hämta i butik så är det ordinarie pris som står.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Är det bara jag som är trög när det gäller Elgigantens förtur till sommarrean?
Är inloggad, men går man in på någon produkt och försöker lägga till den i antingen kassan för att köpa online eller hämta i butik så är det ordinarie pris som står.

Samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är det bara jag som är trög när det gäller Elgigantens förtur till sommarrean?
Är inloggad, men går man in på någon produkt och försöker lägga till den i antingen kassan för att köpa online eller hämta i butik så är det ordinarie pris som står.

Går man till kundvagnen så gäller reapriset.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Går man till kundvagnen så gäller reapriset.

Priset ändras på vissa prylar. Ett kylskåp får nytt pris i kassan men inte Sony 10 ii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Går man till kundvagnen så gäller reapriset.

Inte för mig.
Kikar på två olika mobiler till sonen, och båda landar på fullpris i kassan.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
ska vara 1490

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
ska vara 1690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Inte för mig.
Kikar på två olika mobiler till sonen, och båda landar på fullpris i kassan.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
ska vara 1490

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
ska vara 1690

Hm, konstigt. Testade några varor och dom funkade men inte dessa, kanske deras databas som inte hänger med riktigt så man får vänta en liten stund då

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Ja var tvungen att gå till min sida o klicka i "Jag vill gå med i kundklubben" då ändrades priset direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Hm, konstigt. Testade några varor och dom funkade men inte dessa, kanske deras databas som inte hänger med riktigt så man får vänta en liten stund då

Varför blir man inte förvånad när det gäller Elgiganten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Varför blir man inte förvånad när det gäller Elgiganten...

Sant asså, deras hemsida är nog den värsta jag vet när det gäller återförsäljare dessutom haha

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ville ha ett mekaniskt tangentbord till min raspberry pi och fann mer än vad jag hade hoppats på.

Cherry MX Red, TKL, löstagbar USB-C, samt en massa snygg RGB för 499kr (!)

Asus Rog Strix Scope TKL för 499kr som sagt, prissänkt ifrån 1399kr.

https://www.komplett.se/product/1170029/gaming/spelutrustning...

Plockade upp ett jag med, det var för bra pris för att inte köpa hehe. Har varit sugen på att testa ett TKL-bord ett tag så det var perfekt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzan:

Produkt: Sony Hörlurar in-ear MDR-EX650APT
Länk: https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/MDREX650...
Kategori: Hörlurar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2465367
Pris: 249kr

För oss som fortfarande använder trådade hörlurar, 5/6 i betyg från ljud och bild.

NetOnNet tar samma pris, dvs 249:-
MDR-EX650APT
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/in-ear/sony-md...

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Hur är mikrofonen i dessa? Gär det att ha ett samtal utomhus?

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Snälla ta bort detta då det är allt utom ett bra pris för minnen som inte alls är bra.

Vad ogillar du med minnena? Kan du rekommendera några andra runt samma pris? Är genuint intresserad.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Snälla ta bort detta då det är allt utom ett bra pris för minnen som inte alls är bra.

Man kan använda knappen Rapportera, men framför allt så ska man inte svara i Dagens Fynd-tråden...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Vad ogillar du med minnena? Kan du rekommendera några andra runt samma pris? Är genuint intresserad.

Tack på förhand.

https://www.inet.se/kategori/834/ddr4?filters=%7B%22108%22%3A...

Bara där hittar man minnen som är billigare och bättre 2933 CL 16 är inget jag skulle be nån köpa.