Africrypt-grundare försvunna med 69 000 bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Africrypt-grundare försvunna med 69 000 bitcoin

Investeringsplattformen Africrypts grundare är försvunna tillsammans med bitcoin värderat till miljardbelopp efter påstått dataintrång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cryptovalutor en enda stor skumraskaffär skapad och till för att skrukar ska kunna gotta sig.
Vill man sätta dit dessa så går det men allt sånt här är så djupt rotat det är redan rika och mäktiga som bara skaffat sig mera låssas pengar som man sen trasar mot "riktiga"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Ändå lite om man jämför med Mt. Gox härvan… 650 000 bitcoins försvann där, kommer aldrig glömma den hjärtskärande reddit tråden om folk som hade gått ifrån att vara miljonärer till bankrutt 😕

Permalänk
Medlem

Stackars..

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ändå lite om man jämför med Mt. Gox härvan… 650 000 bitcoins försvann där, kommer aldrig glömma den hjärtskärande reddit tråden om folk som hade gått ifrån att vara miljonärer till bankrutt 😕

Fast de var då bara "värda" $344 miljoner. Så, sett till "värdet", så är det här en magnitud värre.

Permalänk
Medlem

det är så underbart att crypto är decentraliserat och att inga storbanker kontrollerar det /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Känns bara så absurt att någon kan stjäla värden för flera miljarder med några knapptryckningar. Visst, stora värden har försvunnit tidigare. Men då ofta genom avancerade upplägg som pågått under många år och med många inblandade, inte genom en handfull av människor som genomför allt på några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Det jag älskar mest med den skandalen är namnet på "banken". Mt. Gox låter ju så anrikt och mäktigt. Det stod för Magic The Gathering Online Exchange om jag kommer ihåg korrekt. Jag hade inte villat ha mina miljoner hos ett spelkortföretag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Cryptovalutor en enda stor skumraskaffär skapad och till för att skrukar ska kunna gotta sig.
Vill man sätta dit dessa så går det men allt sånt här är så djupt rotat det är redan rika och mäktiga som bara skaffat sig mera låssas pengar som man sen trasar mot "riktiga"

Det kan man tro, men det betyder inte att det är sant. Du får ta och läsa på lite.

Permalänk
Medlem

Googlar man så verkar dom haft en liknande tjänst innan som även den blev hackad. Go figure.

Permalänk
Medlem

Time to regulate yet?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

det är så underbart att crypto är decentraliserat och att inga storbanker kontrollerar det /s

hahaha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Och att man slipper snuttefiltar som tex insättningsgarantin. Det skall vara mer vilda västern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nigeria är överlägset Afrikas största ekonomi, så hen avfärdar investeringar i Afrikas tredje största ekonomi för att den största var med om ett bedrägeri.

Intressant! Tydligen gick Nigeria om Sydafrika som största ekonomi för bara ett par år sedan, jag antar att det har med oljepriset att göra? Dock har Sydafrika högst BNP per capita, Nigeria är ändå tre gånger fler invånare.

Edit: Det är roligare än så! Över en natt (2014) gick Nigeria upp som största ekonomi, eftersom dom inte hade uppdaterat sina BNP-siffror på 24 (!) år!
https://amp.theatlantic.com/amp/article/360288/

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Intressant! Tydligen gick Nigeria om Sydafrika som största ekonomi för bara ett par år sedan, jag antar att det har med oljepriset att göra? Dock har Sydafrika högst BNP per capita, Nigeria är ändå tre gånger fler invånare.

Inte bara oljepris. Sydafrika har stadigt avvecklat mycket av sin produktivitet och blir mindre och mindre politiskt stabilt. Nigeria är givetvis också politiskt instabilt men det är ett större land som genomgår förbättringar och industrialisering. Nigerfloden ger utmärkt transport och kraft och landet har både petroleum och rika mineraler. Nigeria kommer säkert lyckas bli ett mycket rikt land om de får iordning sin politik och etniska motsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men det här är framtiden ju!!!!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Mata inte trollen, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen...
Var det någon här som blev drabbad måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du får nog börja lära dig om pengar. Se igenom hela den här serien.
https://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Alltid lika roligt när gamers som är sura över grafikkort ska tycka till om krypto.

Angående dina älskade privatägda storbanker: Annual losses from white-collar crimes are estimated at $426 billion to $1.7 trillion. ...bara i USA då.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Alltid lika roligt när gamers som är sura över grafikkort ska tycka till om krypto.

Angående dina älskade privatägda storbanker: Annual losses from white-collar crimes are estimated at $426 billion to $1.7 trillion. ...bara i USA då.

men...

Den siffran gäller för alla ekonomiska brott. Eller tror du att en kryptovaluta plötsligt löser alla ekonomiska brott? Så där magiskt?

Dvs när anställda stjäl, när frakt stjäls, försäkringsfusk, skattefusk, pengatvätt, osv.

https://www.ojp.gov/pdffiles1/Photocopy/167026NCJRS.pdf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

men...

Den siffran gäller för alla ekonomiska brott. Eller tror du att en kryptovaluta plötsligt löser alla ekonomiska brott? Så där magiskt?

Dvs när anställda stjäl, när frakt stjäls, försäkringsfusk, skattefusk, pengatvätt, osv.

https://www.ojp.gov/pdffiles1/Photocopy/167026NCJRS.pdf

Hade inte tid att googla på mer. Sitter vid frisören nu.

Det är bara så dumt att folk sitter och hejar på kartelliknande storbanker. Hur många gånger har inte dessa behövt bailouts efter massiv korruption.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Hade inte tid att googla på mer. Sitter vid frisören nu.

Det är bara så dumt att folk sitter och hejar på kartelliknande storbanker. Hur många gånger har inte dessa behövt bailouts efter massiv korruption.

Handlar mer om att funderar på om något är skäligt eller inte.
Du trodde allvarligt att det försvinner mellan $426 miljarder och $1.7 biljoner från amerikanska banker varje år?
Mellan $1300 och $5100 för varje amerikan?

Hoppas dock att du får tid efter frisören att googla lite mer så du kan skriva lite mer om denna massiva korruption

Sett till bailouts så betalde de amerikanska bankerna tillbaka det de fick efter kraschen 2008.

https://projects.propublica.org/bailout/

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de som nu förlorat pengar också förlorat företoendet för krypto som fenomen, och att det sänder schockvågor genom hela "communityt" så att alla kryptovalutor minskar i värde. permanent. Det händer ju om och om och om igen så någonstans borde folk lära sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att de som nu förlorat pengar också förlorat företoendet för krypto som fenomen, och att det sänder schockvågor genom hela "communityt" så att alla kryptovalutor minskar i värde. permanent. Det händer ju om och om och om igen så någonstans borde folk lära sig.

Folk har ju förlorat pengar på trisslotter i alla år. Men så länge chansen att man vinner stort finns så kommer folk fortsätta.

Och som med sparande i aktier/fonder och liknande så är det smart att inte ha mer än man accepterar att förlora på samma ställe.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Och vad exakt är det som hindrar andra "banker"/växlare att göra samma sak?

Bara skylla på hackers och försvinna... Seems legit.

Kan lika gärna investera i monopolpengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Folk har ju förlorat pengar på trisslotter i alla år. Men så länge chansen att man vinner stort finns så kommer folk fortsätta.

Visst, men de som håller på med krypto har ju gjort bedömningen att chansen till vinst är större än om de hade köpt lotter för pengarna. Det är den bedömningen jag hoppas ändras när sådant här händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och vad exakt är det som hindrar andra "banker"/växlare att göra samma sak?

Bara skylla på hackers och försvinna... Seems legit.

Kan lika gärna investera i monopolpengar.

Tulpanlökar! De är fysiska ting som man kan odla! Eller äta om man är riktigt desperat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tulpanlökar! De är fysiska ting som man kan odla! Eller äta om man är riktigt desperat!

Om någon undrar vad detta är en referens till: https://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, men de som håller på med krypto har ju gjort bedömningen att chansen till vinst är större än om de hade köpt lotter för pengarna. Det är den bedömningen jag hoppas ändras när sådant här händer.

Jag gjorde bedömningen att Inet tog ett överpris för mitt kort så jag passar på att tjäna lite pengar så länge det är lönsamt med mitt kort. I värsta fall slits fläktarna ut något i förtid men det är enkelt löst. Och förlorar jag alla mina mynt så har det kostat mig kanske 200kr i el i några månader så det är inte hela världen.

Skulle däremot inte våga gå in med hela mitt sparande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb