Africrypt-grundare försvunna med 69 000 bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om någon undrar vad detta är en referens till: https://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

Du menar inte att någon redan haft samma idé? Jag är inte först?

Det visar ju dock att det är en lysande idé. Genomförandet var ju inte 100% då, men det kommer att bli så mycket bättre nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag gjorde bedömningen att Inet tog ett överpris för mitt kort så jag passar på att tjäna lite pengar så länge det är lönsamt med mitt kort. I värsta fall slits fläktarna ut något i förtid men det är enkelt löst. Och förlorar jag alla mina mynt så har det kostat mig kanske 200kr i el i några månader så det är inte hela världen.

Skulle däremot inte våga gå in med hela mitt sparande.

Glöm inte kondingarna. 5K eller uppåt är nog lugnt med 2,5K och nedåt så bör du vara orolig för mer än fläktarna på sikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Valutor en enda stor skumraskaffär skapad och till för att skrukar ska kunna gotta sig.
Vill man sätta dit dessa så går det men allt sånt här är så djupt rotat det är redan rika och mäktiga som bara skaffat sig mera låssas pengar som man sen trasar mot "riktiga"

Så nu blev det rätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så nu blev det rätt.

Japp, avskaffa alla valutor, vare sig de är krypto eller fiat. Vi skall tillbaka till byteshandel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du menar inte att någon redan haft samma idé? Jag är inte först?

Det visar ju dock att det är en lysande idé. Genomförandet var ju inte 100% då, men det kommer att bli så mycket bättre nu!

Jag vet inte om du är seriös nu, men det hade varit fantastiskt om du råkade välja tulpaner som ett slumpvist exempel. Det är en av de mest välkända fallen av ekonomiska bubblor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om du är seriös nu, men det hade varit fantastiskt om du råkade välja tulpaner som ett slumpvist exempel. Det är en av de mest välkända fallen av ekonomiska bubblor.

Det hade det varit, men nu är det inte så.

Edit:

https://www.livecoinwatch.com/price/TulipToken-TULIP

Permalänk
Medlem

Imponerad över att folk fortfarande ligger med stora summor utanför egna plånböcker. Vissa lär sig aldrig antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte kondingarna. 5K eller uppåt är nog lugnt med 2,5K och nedåt så bör du vara orolig för mer än fläktarna på sikt.

Har köpt billiga kort från miners efter både 2013 och 17 topparna till mig själv och vänner som jag byggt åt. Har haft 0 problem jag är inte orolig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Hade inte tid att googla på mer. Sitter vid frisören nu.

Det är bara så dumt att folk sitter och hejar på kartelliknande storbanker. Hur många gånger har inte dessa behövt bailouts efter massiv korruption.

Äpplen och Päron much?

Det finns inga storbanker i modern tid som tömt sina klienters konton och åkt till Seychellerna.
Om det skulle inträffa så vi i Sverige insättningsgarantin som försäkrar vanligt folk att deras pengar är säkra.

När BTC-banken töms av en korrupt medarbetare eller grundaren så är du körd. Det finns ingen garanti eller något organ som kan hindra det eller hjälpa dig.

Att storbanker och eller investeringsinstitut faller för att de tar ohälsosamma risker i sina investeringar är något helt annat, och sällsynt.
Det kan upplevas som en katt och råtta lek när lagen alltid ligger några steg efter girigheten, men jakten är i alla fall ett arbete som pågår.

Om nu BTC skulle ersätta den vanliga ekonomin, hur tror du alla white collars skulle agera när spelplanen är 100% oreglerad?
Skulle det vara bra eller dåligt för dig och mig att det inte finns några garantier över huvud taget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Handlar mer om att funderar på om något är skäligt eller inte.
Du trodde allvarligt att det försvinner mellan $426 miljarder och $1.7 biljoner från amerikanska banker varje år?
Mellan $1300 och $5100 för varje amerikan?

Hoppas dock att du får tid efter frisören att googla lite mer så du kan skriva lite mer om denna massiva korruption

Sett till bailouts så betalde de amerikanska bankerna tillbaka det de fick efter kraschen 2008.

https://projects.propublica.org/bailout/

Nej, det trodde jag inte. Läsförståelsen är på topp ser jag. White collar crime skrev jag.

Ska jag googla åt dig nu? Finns väl hur mycket som helst några knapptryck bort om du är intresserad. Swedbank gillar ju att tvätta pengar t.ex.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nej, det trodde jag inte. Läsförståelsen är på topp ser jag. White collar crime skrev jag.

Angående läsförståelse, den är som sagt på topp för mig. Du tog upp den siffran kopplat till privatägda storbanker:

Citat:

Angående dina älskade privatägda storbanker: Annual losses from white-collar crimes are estimated at $426 billion to $1.7 trillion. ...bara i USA då.

Men annars kan du ju förklara varför du av någon anledning kopplade den totala kostnaden för all ekonomisk brottslighet till privatägda banker? Om det nu inte var vad du skrev:

Citat:

Hade inte tid att googla på mer. Sitter vid frisören nu.

Du hittade ett par siffror, missade vad det handlade om, det lät ju bra? typ?

Citat:

Ska jag googla åt dig nu? Finns väl hur mycket som helst några knapptryck bort om du är intresserad. Swedbank gillar ju att tvätta pengar t.ex.

Du hävdade något, hade ju uppskattat en källa för dina påståenden. Det är ju så det fungerar, annars så blir det ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Gällande sidospåret om privatägda banker...

Insatta pengar i en bank är i de flesta fall, upp till ett visst värde, garanterade av staten.
I Sverige är beloppet 1.050.000kr per person och institut.
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarant...

I USA så är det upp till $250.000 för varje person, bank och kontotyp.
https://www.fdic.gov/resources/deposit-insurance/brochures/in...

Vilket också då är en skillnad här. Försvinner dina kryptopengar så är du helt rökt. Försvinner dina vanliga pengar (om tex en bank går i konkurs), så försvinner inte allt beroende på hur mycket man har sparat.

Permalänk
Medlem

Lite pga sånt här som skiten borde förbjudas totalt och över allt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Lite pga sånt här som skiten borde förbjudas totalt och över allt.

/Homer_S

Detta är småpotatis jämfört med vad investerare förlorade när Bernie Madoff härjade( https://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Madoff ), så egenligen borde vi nog stänga av Wall Street när vi ändå är i farten med förbuden. Att folk själva kan ta beslut om risk känns snabbt väldigt långt borta direkt när något med pengar nämns i Sverige/på Sweclockers.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Detta är småpotatis jämfört med vad investerare förlorade när Bernie Madoff härjade( https://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Madoff ), så egenligen borde vi nog stänga av Wall Street när vi ändå är i farten med förbuden. Att folk själva kan ta beslut om risk känns snabbt väldigt långt borta direkt när något med pengar nämns i Sverige/på Sweclockers.

Nja... Från din länk.

Citat:

The amount missing from client accounts was almost $65 billion, including fabricated gains. The Securities Investor Protection Corporation (SIPC) trustee estimated actual losses to investors of $18 billion, of which $14.418 billion has been recovered and returned, while the search for additional funds continues

$65 miljarder inklusive av Madoff uppdiktade vinster.
$18 miljarder är vad de som investerade i hans fond hade gett honom och inte fått tillbaka.
$14,418 miljarder av dessa har sedan givits tillbaka.

Vilket innebär att $3,582 miljarder försvann. Här hävdas det att $3,6 miljarder försvann. Dvs ungefär lika mycket...

Nu kan man ju diskutera att de som investerade hade kunnat investera någon annanstans, osv... Å andra sidan så kan jag inte kräva pengar av en investerare för att denne har lyckats sämre än någon annan investerare...

Hursomhelst, jag skulle inte kalla det småpotatis i jämförelse med Madoff.

Edit: Bröderna själva hävdar att de som mest hade $200 miljoner och att bara $5 miljoner har försvunnit. Så om rapporteringen inte är korrekt så är det ju inte jämförbart. Man kan ju också fråga sig vilka som skulle tänka sig att investera massor med bitcoins hos två män som bara är 21 och 18 år, men i stort sett ingen erfarenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nja... Från din länk.

$18 miljarder är vad de som investerade i hans fond hade gett honom och inte fått tillbaka.

Vilket innebär att $3,582 miljarder försvann. Här hävdas det att $3,6 miljarder försvann. Dvs ungefär lika mycket...

Nu kan man ju diskutera att de som investerade hade kunnat investera någon annanstans, osv... Å andra sidan så kan jag inte kräva pengar av en investerare för att denne har lyckats sämre än någon annan investerare...

Hursomhelst, jag skulle inte kalla det småpotatis i jämförelse med Madoff.

Edit: Bröderna själva hävdar att de som mest hade $200 miljoner och att bara $5 miljoner har försvunnit. Så om rapporteringen inte är korrekt så är det ju inte jämförbart. Man kan ju också fråga sig vilka som skulle tänka sig att investera massor med bitcoins hos två män som bara är 21 och 18 år, men i stort sett ingen erfarenhet...

I samma liga bör ju OneCoin nämnas:

https://www.bbc.com/news/stories-50435014

Uppskattat belopp som försvunnit € 4 miljarder - € 15 miljarder.

Det har ju sina nackdelar med vilda västern när det handlar om ekonomiska institutioner, även om jag är rätt negativt lagd mot hur banker arbetar.

Permalänk
Medlem

Det är sådant här som lägger ett löjets skimmer över hela kryptovalutabranschen. Sådant här händer ju jämt och ständigt. Hur ofta händer det i den riktiga bankvärlden?

Permalänk
Medlem

Varför har man sin coins i en "bank" och inte bara sin digital plånbok?
Finns det några fördelar med det som ränta eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Det är lättare i många fall om du spekulerar och köper och säljer mellan olika coins. Om du bara ska sitta på dessa över lång tid, vilket många gör med bitcoin så känns det rätt dumt ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nja... Från din länk.

Tänker att man ska jämföra äpplen med äpplen, här har arbetet att få tillbaka pengar knappt börjat så en rättvis jämförelse borde vara 18 vs 2,4(dagens värde på BTC). Lite inflation på pengarna sedan det hände gör gapet ännu större. Det är väldigt sällsynt att folk lyckas fly med Bitcoin utan att stora delar tas tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

I detta fallet lovade dom rätt hög avkastning på ens insättningar i krypto så ja.

Permalänk
Medlem

Har man sin krypto på något annat än sin egna wallet så är det en risk man själv har valt att ta. Att skrika om att bannlysa krypto för att folk inte har tagit nödvändiga åtgärder för att säkerställa säkerheten av sin egendom är i min mening helt fel.

Man får faktiskt ta lite ansvar för vilka man litar på och gör business med. Fokus borde ligga på att utbilda och försöka stoppa bedragare. Inte förbjuda det dom bedrar folk med. Gäller att jobba för att stoppa det vid roten av problemet, inte bara knipsa av dåliga grenar.

Not you keys - not your coins.

Permalänk
Rekordmedlem

Lite småsmällar får man tåla, jag hoppar på nästa "annonspar" som dyker upp om kryptoinvesteringar och lån, man kan bara vinna...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det är sådant här som lägger ett löjets skimmer över hela kryptovalutabranschen. Sådant här händer ju jämt och ständigt. Hur ofta händer det i den riktiga bankvärlden?

Beror väl på vad man jämför med.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bankruptcy_of_Lehman_Brothers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ändå lite om man jämför med Mt. Gox härvan… 650 000 bitcoins försvann där, kommer aldrig glömma den hjärtskärande reddit tråden om folk som hade gått ifrån att vara miljonärer till bankrutt 😕

Du behöver inte tycka så synd om de flesta GOX användare om nuvarande pris håller i sig. Det verkar luta åt att dom får tillbaka 10-20% av de BTC de hade i slutet av 2013 eller när det nu va sidan gick ner. Hur många andra kan säga att dom har kvar så många procent av de BTC dom hade utanför MTGOX på den tiden? Iaf inte jag! 0/X blir 0 sist jag kollade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tänker att man ska jämföra äpplen med äpplen, här har arbetet att få tillbaka pengar knappt börjat så en rättvis jämförelse borde vara 18 vs 2,4(dagens värde på BTC). Lite inflation på pengarna sedan det hände gör gapet ännu större. Det är väldigt sällsynt att folk lyckas fly med Bitcoin utan att stora delar tas tillbaka.

För något så volatilit som bitcoin så måste man ju titta på värdet när det stals. Annars blir det ju konstigt. Om någon stal ett bitcoin när de var var värt $250 och det senare är värt $60.000, vad gäller då? Eller om de nu stal bitcoin för $3,6 miljarder och bitcoin skulle rasa till 0, har de inte längre stulit något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För något så volatilit som bitcoin så måste man ju titta på värdet när det stals. Annars blir det ju konstigt. Om någon stal ett bitcoin när de var var värt $250 och det senare är värt $60.000, vad gäller då? Eller om de nu stal bitcoin för $3,6 miljarder och bitcoin skulle rasa till 0, har de inte längre stulit något då?

Absolut, du har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Angående läsförståelse, den är som sagt på topp för mig. Du tog upp den siffran kopplat till privatägda storbanker:

Men annars kan du ju förklara varför du av någon anledning kopplade den totala kostnaden för all ekonomisk brottslighet till privatägda banker? Om det nu inte var vad du skrev:

Du hittade ett par siffror, missade vad det handlade om, det lät ju bra? typ?

Du hävdade något, hade ju uppskattat en källa för dina påståenden. Det är ju så det fungerar, annars så blir det ju bara löjligt.

Missade väl inte alls vad det handlade om? Vad du håller på.

Om du kan skriva allt det där till mig så kan du väl knappa in några bokstäver i valfri sökmotor?

Har ingen större lust med någon typ av nörd-battle på sweclockers forum med dig. Har bättre saker för mig. Om du vill tro att korruption och ekonomisk brottslighet inte förekommer så får du väl göra det.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Missade väl inte alls vad det handlade om? Vad du håller på.

Om du kan skriva allt det där till mig så kan du väl knappa in några bokstäver i valfri sökmotor?

Har ingen större lust med någon typ av nörd-battle på sweclockers forum med dig. Har bättre saker för mig. Om du vill tro att korruption och ekonomisk brottslighet inte förekommer så får du väl göra det.

Du drog till med siffror som handlar om den totala årliga kostnaden för ekonomisk brottslighet i USA, och du kan fortfarande inte förklara vad de skulle ha att göra med privatägda banker. Har försökt få en förklaring, men du klarar inte av ge någon, så då ser jag det som klarlagt att du inte förstod vad siffrorna gällde. Och då släpper jag det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Absolut, du har rätt.

Och i det andra har du rätt, vi får se hur mycket av det som går att få tillbaka. Och som jag skrev tidigare, det kan också handla om mycket färre bitcoins. Vi får se.