Är inte typ 90% av utveckling att googla fram koden/kodmallarna/dokumenteringen man behöver?
Jag kan googla och kan följa tekniska detaljer (har mekat i RegEdit sedan Windows 98 utan förstörda datorer).
YouTube kan lära mig olika programmeringsspråk. Jag läste Programmering A-C på gymnasiet med VG i betyg.
Det beror på vilken ambitionsnivå du har med din applikation. Om applikationen endast ska fungera och inte mer, så räcker det med väldigt grunda kunskaper. Ungefär som att jag kan bygga en dator genom att lägga ut komponenterna på golvet och koppla in alla sladdarna i rätt hål (finns YouTube-videor som lär mig var varje kabel ska in). Om min ambitionsnivå är att få en dator som går att starta så räcker ju det!
Men om jag vill ha en dator som kan stå på i flera år utan att gå sönder kanske det inte jättebra att lägga ut prylarna på golvet. Att få in komponenterna i ett chassi är iofs inte heller så svårt, det kan jag också lära mig på YouTube. Men skruvar är ju så jobbiga - silvertejp är mycket lättare för att få saker att fästa! Eller varför inte lim? Jag har ju inte högre ambitionsnivå än att den ska starta och köra. När datorn slutar fungera kan jag bara kasta den och bygga en ny.
Om du är ett företag som vill tillhandahålla en webbplats 24/7 har du förmodligen lite högre krav på koden som skrivs än att någon har kopierat den från nätet. Det krävs att utvecklaren har en förmåga att förstå hela lösningen och implementera saker på ett hållbart sätt - inte bara med silvertejp och Google.