Är du SweClockers nästa utvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte typ 90% av utveckling att googla fram koden/kodmallarna/dokumenteringen man behöver?

Jag kan googla och kan följa tekniska detaljer (har mekat i RegEdit sedan Windows 98 utan förstörda datorer).

YouTube kan lära mig olika programmeringsspråk. Jag läste Programmering A-C på gymnasiet med VG i betyg.

Det beror på vilken ambitionsnivå du har med din applikation. Om applikationen endast ska fungera och inte mer, så räcker det med väldigt grunda kunskaper. Ungefär som att jag kan bygga en dator genom att lägga ut komponenterna på golvet och koppla in alla sladdarna i rätt hål (finns YouTube-videor som lär mig var varje kabel ska in). Om min ambitionsnivå är att få en dator som går att starta så räcker ju det!

Men om jag vill ha en dator som kan stå på i flera år utan att gå sönder kanske det inte jättebra att lägga ut prylarna på golvet. Att få in komponenterna i ett chassi är iofs inte heller så svårt, det kan jag också lära mig på YouTube. Men skruvar är ju så jobbiga - silvertejp är mycket lättare för att få saker att fästa! Eller varför inte lim? Jag har ju inte högre ambitionsnivå än att den ska starta och köra. När datorn slutar fungera kan jag bara kasta den och bygga en ny.

Om du är ett företag som vill tillhandahålla en webbplats 24/7 har du förmodligen lite högre krav på koden som skrivs än att någon har kopierat den från nätet. Det krävs att utvecklaren har en förmåga att förstå hela lösningen och implementera saker på ett hållbart sätt - inte bara med silvertejp och Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi väljer att lämna över det till vår samarbetsparter Academic Works för att bland annat kunna gå på semesterledighet. Förra rekryteringen gjordes under semestertider och den här gången önskar jag kunna vara mer ledig. Det har tidigare gått bra att rekrytera vår förra fullstack-utvecklare på egen hand (och min egen tjänst), men vi ville även prova vad externa partners kan komma med till bordet.

Jag förstår! Ha en underbar semester

Personligen hade jag nog varit intresserad om det fanns mer info om lönespann och remote-arbete. Det är oftast Steg 1 när man ska sålla bland rekryterare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av HULTAS:

Jag förstår! Ha en underbar semester

Personligen hade jag nog varit intresserad om det fanns mer info om lönespann och remote-arbete. Det är oftast Steg 1 när man ska sålla bland rekryterare.

Tack så mycket, jag ska göra yttersta att beta av backloggen i år igen.

Vi tillämpar individuell lönesättning på företaget, finns inget generellt lönespann för den här eller andra tjänster vi utannonserar i framtiden. I dessa tider följer vi Folkhälsomyndighetens direktiv och jobbar hemifrån, om möjligt. När pandemin upplöses är planen att återgå till att jobba från kontoret.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på varför ni valt att utveckla ett eget ramverk istället för något av de mer etablerade ramverken såsom React, Vue eller Angular?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Bigfudge:

Är lite nyfiken på varför ni valt att utveckla ett eget ramverk istället för något av de mer etablerade ramverken såsom React, Vue eller Angular?

När utvecklingen påbörjats runt 2014/2015 hade dessa ramverk inte gjort sin första 1.0 lansering. Antingen chansar man och hoppas på att utvecklingen från annat håll blir stark eller så väljer man att gå sin egen väg. Det här har lett till vi inte har några* beroenden och kan skapa något som fungerar för vår verksamhet.

* Använder ytters få externa JS-libraries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

<BODY BGCOLOR="#000000">
.....

Vad ligger lönen på?

<BODY BGCOLOR="#008000">

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Finns inga skallkrav att ha studera IT i någon form, vi kommer inte begära ut dina betyg från någon kurs. Formuleringen finns där för att undvika ansökningar från individer som öppnat en Youtube tutorial och gjort en Github-projekt, för att sedan kalla sig frontend-utvecklare.

Attans, och jag som uppfyller alla övriga krav men inte har någon egen YT-kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptopkillen:

Under senaste åren har sweC blivit sämre.
Tänker främst på , reliken emilakered som slutade.

Jag surfade in på denna härliga sida ungefär när quad core q6600 kom.

Tror jag måste återvända Flashback kontot ....damma av kontot igen.

Lycka till swec.

https://youtu.be/s8Y4hNzyzok
https://youtu.be/MbQfLQFfkoE

Lite OT men ändå, var det ovanstående inlägg som ledde till en avstängning för användaren i fråga eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

När utvecklingen påbörjats runt 2014/2015 hade dessa ramverk inte gjort sin första 1.0 lansering. Antingen chansar man och hoppas på att utvecklingen från annat håll blir stark eller så väljer man att gå sin egen väg. Det här har lett till vi inte har några* beroenden och kan skapa något som fungerar för vår verksamhet.

* Använder ytters få externa JS-libraries.

Jotack, vi valde 2014 att använda oss av angularJs(då bara angular för ett då nytt projekt. Det har kommit tillbaka och bitit oss lite nu..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jotack, vi valde 2014 att använda oss av angularJs(då bara angular för ett då nytt projekt. Det har kommit tillbaka och bitit oss lite nu..

Stod själv i valet och kvaliten att köra AngularJS typ 2015 har jag för mig att det var men ryktena sa att Angular 2 skulle vara helt annorlunda. Så här i efterhand var det nog rätt val att vi inte körde det med tanke på vad som hände sen. Men det kanske är en annan diskussion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Lite OT men ändå, var det ovanstående inlägg som ledde till en avstängning för användaren i fråga eller något annat?

Nu var det ett tag sedan jag svingade bannhammaren här, men nej, det regelbrytande inlägget raderas. Och det är inget i det där inlägget som bryter mot reglerna heller. Allmänt gnäll är bara tråkigt, inte regelbrytande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Nu var det ett tag sedan jag svingade bannhammaren här, men nej, det regelbrytande inlägget raderas. Och det är inget i det där inlägget som bryter mot reglerna heller. Allmänt gnäll är bara tråkigt, inte regelbrytande

Tack för info, jo, tänkte också att det inlägget i sig inte kändes så illa även om det inte direkt tillförde något heller.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sebbepojken:

Men skruvar är ju så jobbiga - silvertejp är mycket lättare för att få saker att fästa! Eller varför inte lim? Jag har ju inte högre ambitionsnivå än att den ska starta och köra. När datorn slutar fungera kan jag bara kasta den och bygga en ny.

Du beskriver ju det jag jobbar med! Devops i Kubernetes/Terraform. Dra upp det så det funkar. Går något sönder så rivs det och byggs upp igen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Som redan lyfts: Stockholm går bort, men jag vet personer som skulle slå dubbla bakåtvolter om de fick möjlighet att jobba för SweC och inte behövde flytta till hufvudstadhen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av improwise:

Lite OT men ändå, var det ovanstående inlägg som ledde till en avstängning för användaren i fråga eller något annat?

Skrivet av Mental:

Nu var det ett tag sedan jag svingade bannhammaren här, men nej, det regelbrytande inlägget raderas. Och det är inget i det där inlägget som bryter mot reglerna heller. Allmänt gnäll är bara tråkigt, inte regelbrytande

Utan att gå in på detaljer i det här fallet (vilket vi aldrig gör); absolut inte. Vi är mottagliga för kritik och åsikter, så länge man inte är otrevlig blir man inte avstängd. Det finns andra skäl här helt enkelt.

Mitt inlägg är också det sista gällande den här frågan då vi generellt sett inte diskuterar specifika modereringsärenden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har ni missat "eller motsvarande arbetslivserfarenhet"?
Känns ju spontant att en person som vill jobba för SweC med stor sannolikhet är en person som kan lära sig koda själv också.

Håller med dig om det. 100%

Permalänk
Inaktiv

puf, skulle aldrig vara 100% på kontoret igen.

Permalänk

Låter rätt så intressant att kunna jobba på Sweclockers!
Däremot så kommer naturligtvis frågan om bostad upp. Hur ser bostadsmarknaden egentligen ut idag där nere i Stockholm?
Kan Geeks hjälpa till på den fronten?

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Webpiraten:

Låter rätt så intressant att kunna jobba på Sweclockers!
Däremot så kommer naturligtvis frågan om bostad upp. Hur ser bostadsmarknaden egentligen ut idag där nere i Stockholm?
Kan Geeks hjälpa till på den fronten?

Bostadsmarknaden är pressad i vanlig ordning här. Tyvärr har vi inte möjligheter att hjälpa till på den fronten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Mycket prat om distansarbete i tråden. Jag kan förstå varför man vill att en frontendutvecklare befinner sig på plats, särskilt om övriga anställda är det.

Däremot så tror jag ju också på iden om att ett 100% remote företag är mycket bättre än krav på att folk ska finnas på plats.

Jag frilansar för ett sådant företag just nu, och jämfört med mitt tidigare kontorsarbete kan jag nämna följande fördelar:

1. När jag arbetade på kontor så pendlade jag ca. 45 min enkel väg till arbetet. Bara detta snor tid från min fritid (och mina 3 barn!), bombarderar mig med intryck och gör mig tröttare i allmänhet, vilket gör att man helt enkelt inte orkar vara lika produktiv på arbetsplatsen.
2. Att arbeta på kontor ställer det naturliga kravet på att alla ska arbeta under exakt samma tidsschema. Detta är något som min kund slopat helt, och alla arbetar när dom vill. Detta betyder att jag är helt utvilad varje dag. Det gör mig mer produktiv och har gett mig tillbaka drivet och ambitionerna jag hade som ung 20-åring. Krävs andra åtgärder för att se till att allas arbete synkar upp men detta är definitivt hanterbart med modern teknologi.
3. Kostnadsbesparingar. Jobbar alla hemifrån behövs inget kontor, och ni kan lägga årshyran och försäkring för lokal på företagets sommarfester iställer.
4. Kompetensen du kan anställa är inte längre geografiskt bunden. Jag har kollegor i Kanada, Usa, Polen, Australien, Spanien, och det är helt fenomenalt hur skickliga och lätta att arbeta med varenda en av dom är.

Punkt 1 och 2 har varit särskilt viktiga för min mentala hälsa. Jag har under alla år arbetat på gränsen till utbrändhet (och även varit diagnosterad som helt utbränd under ett halvår i mitt liv). Att må så bra som jag gör nu, och att faktiskt älska mitt arbete som jag gör idag gynnar både mig och min kund, och jag tycker att SweC-gänget förtjänar samma upplevelse.

Jag arbetar medvilligt 16 timmarsdagar ibland, för att jag njuter av det, när jag tidigare blev utbränd av vanliga 8 timmars dagar. Bara grejen att man kan bryta närsomhelst (om inget möte är inbokat) för att ta en dusch, gå en promenad, spela en basketmatch med sina polare är fenomenalt för mentala hälsan och produktiviteten. Och faktumet att du kan vakna 0230 och sätta dig och arbeta när du är i natt-zonen om du vill (alla kodare känner igen detta!), är endast positivt för företaget.

Slut på min rant, söker inte arbete och är inte frontendutvecklare, men jag hoppas att jag kanske påverkat SweCs (och andras) syn på hur stor skillnad man kan få i livskvalitet och arbetskraft av att embracea 100% remote!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Mycket prat om distansarbete i tråden. Jag kan förstå varför man vill att en frontendutvecklare befinner sig på plats, särskilt om övriga anställda är det.

Däremot så tror jag ju också på iden om att ett 100% remote företag är mycket bättre än krav på att folk ska finnas på plats.

Jag frilansar för ett sådant företag just nu, och jämfört med mitt tidigare kontorsarbete kan jag nämna följande fördelar:

1. När jag arbetade på kontor så pendlade jag ca. 45 min enkel väg till arbetet. Bara detta snor tid från min fritid (och mina 3 barn!), bombarderar mig med intryck och gör mig tröttare i allmänhet, vilket gör att man helt enkelt inte orkar vara lika produktiv på arbetsplatsen.
2. Att arbeta på kontor ställer det naturliga kravet på att alla ska arbeta under exakt samma tidsschema. Detta är något som min kund slopat helt, och alla arbetar när dom vill. Detta betyder att jag är helt utvilad varje dag. Det gör mig mer produktiv och har gett mig tillbaka drivet och ambitionerna jag hade som ung 20-åring. Krävs andra åtgärder för att se till att allas arbete synkar upp men detta är definitivt hanterbart med modern teknologi.
3. Kostnadsbesparingar. Jobbar alla hemifrån behövs inget kontor, och ni kan lägga årshyran och försäkring för lokal på företagets sommarfester iställer.
4. Kompetensen du kan anställa är inte längre geografiskt bunden. Jag har kollegor i Kanada, Usa, Polen, Australien, Spanien, och det är helt fenomenalt hur skickliga och lätta att arbeta med varenda en av dom är.

Punkt 1 och 2 har varit särskilt viktiga för min mentala hälsa. Jag har under alla år arbetat på gränsen till utbrändhet (och även varit diagnosterad som helt utbränd under ett halvår i mitt liv). Att må så bra som jag gör nu, och att faktiskt älska mitt arbete som jag gör idag gynnar både mig och min kund, och jag tycker att SweC-gänget förtjänar samma upplevelse.

Jag arbetar medvilligt 16 timmarsdagar ibland, för att jag njuter av det, när jag tidigare blev utbränd av vanliga 8 timmars dagar. Bara grejen att man kan bryta närsomhelst (om inget möte är inbokat) för att ta en dusch, gå en promenad, spela en basketmatch med sina polare är fenomenalt för mentala hälsan och produktiviteten. Och faktumet att du kan vakna 0230 och sätta dig och arbeta när du är i natt-zonen om du vill (alla kodare känner igen detta!), är endast positivt för företaget.

Slut på min rant, söker inte arbete och är inte frontendutvecklare, men jag hoppas att jag kanske påverkat SweCs (och andras) syn på hur stor skillnad man kan få i livskvalitet och arbetskraft av att embracea 100% remote!

Håller med!
Som jag sa tidigare jag kommer aldrig arbeta 100% på kontoret igen.
Att man kommer in på möten köper jag men som sagt inte 100%

Permalänk

Inte jätte konstigt att vissa personligheter är mer produktiva hemifrån. Läste BBC artikel om introverta personer hade visat ökad produktivitet under covid när dem var tvungna att jobba hemifrån. Introverta personer överstimulerar sin omgivning så dem fick mycker mer frid hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Introverta personer överstimulerar sin omgivning så dem fick mycker mer frid hemifrån.

Förlåt en ordmärkare, men du menar väl snarare att introverta personer överstimuleras av sin omgivning?
(sin sociala omgivning då)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Inte jätte konstigt att vissa personligheter är mer produktiva hemifrån. Läste BBC artikel om introverta personer hade visat ökad produktivitet under covid när dem var tvungna att jobba hemifrån. Introverta personer överstimulerar sin omgivning så dem fick mycker mer frid hemifrån.

Skrivet av Roger W:

Förlåt en ordmärkare, men du menar väl snarare att introverta personer överstimuleras av sin omgivning?
(sin sociala omgivning då)

Ska jag tala om mig själv i sammanhanget av ämnet så är jag förvisso intryckskänslig, men däremot också hyffsat extrovert. Blir dock väldigt introvert ibland som symptom av för mycket intryck. Pratar om intryck som mycket bilar/folk i rörelse, väldigt tätt bebyggda områden med mycket som händer, väldigt många som pratar samtidigt, osv. Så inte nödvändigtvis sociala intryck heller.

Tror ju dock att mängden distraktioner på en arbetsplats stör allas produktivitet på ett sätt eller annat. Väldigt ofta pratglada kollegor som står och tomsnackar om irrelevanta grejer, stör både sig själva och folk runtom dom. Detta händer aldrig när man jobbar på distans

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ska jag tala om mig själv i sammanhanget av ämnet så är jag förvisso intryckskänslig, men däremot också hyffsat extrovert. Blir dock väldigt introvert ibland som symptom av för mycket intryck. Pratar om intryck som mycket bilar/folk i rörelse, väldigt tätt bebyggda områden med mycket som händer, väldigt många som pratar samtidigt, osv. Så inte nödvändigtvis sociala intryck heller.

Ok fast när det går utöver sociala intryck så är det nog egentligen inte introvert/extrovert man pratar om längre.
En tydligare förklaring introvert/extrovert tycker jag är att extroverta personer får energi när de träffar andra människor medan introverta människor tappar energi bland människor.

Skrivet av anon334363:

Tror ju dock att mängden distraktioner på en arbetsplats stör allas produktivitet på ett sätt eller annat. Väldigt ofta pratglada kollegor som står och tomsnackar om irrelevanta grejer, stör både sig själva och folk runtom dom. Detta händer aldrig när man jobbar på distans

Sant förstås - man kan ju bli störd vad man än är för typ av människa

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Förlåt en ordmärkare, men du menar väl snarare att introverta personer överstimuleras av sin omgivning?
(sin sociala omgivning då)

Ahh såklart.. språk inte min starka sida.

Permalänk
Inaktiv

Är det en frontendare eller en full stackare ni söker? 😂 PHP är inte frontend. Det är bara full stackare som kör.

Edit: Sär skrivningen var med veten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon14781:

Är det en frontendare eller en full stackare ni söker? 😂 PHP är inte frontend. Det är bara full stackare som kör.

Edit: Sär skrivningen var medveten.

"Vi är extra intresserad om du:"
Kan Php....

🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Ey, uvecklarN: Lägg till en smiley knapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

"Vi är extra intresserad om du:"
Kan Php....

🙄

Ja, Vilket då indikerar på att man inte söker enbart en frontendare útan backendare också. Sen kan man ju förståss ifrågasätta valet att använda PHP till en stor sajt som Sweclockers. varför man inte använder något modernare som node.js för backend.