Dell XPS 7390 problem med USB-C till A-dongel

Permalänk

Dell XPS 7390 problem med USB-C till A-dongel

Hej, har på senare tid haft en del problem med min Dell XPS. I och med att den inte har USB-A portar utan bara C och Thunderbolt så har jag en Satechi adapter från USB-C till A och HDMI. Detta har funkat bra fram tills för nån månad sen. Jag har haft andra problem med datorn som krävt ominstallation, ny bios FW m.m så vet inte om detta är relaterat eller ej.

Problemet är att musen laggar när jag har den kopplad till dongeln. Det är en Logitech MX Anywhere S2 eller vad den nu heter. Fick nu senast även felmeddelande i Windows att "okänd USB-enhet kräver mer effekt än porten kan ge". Musen funkar på en annan dator så allt pekar på att det är dongeln som spökar.

Nu senast så laggade allt när jag hade dongeln + mus ikopplad. När jag försökte skriva i word t.ex så tog det evigheter innan nått hände. Efter att ha kopplat ur mus och dongen så var allt bra igen.

Vad tror ni? Dell har bara bett mig uppdatera drivrutiner m.m. Inget har hjälpt. Om en ny dongel / adapter behövs, vad kan rekommenderas? Behöver egentligen bara kunna koppla in min MX-mus samt ett USB-headset eller så. Är det bättre att köpa USB-C prylar? Finns det ens USB-C trådlösa möss t.ex?

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem

Har en likadan dator, osäker på modellnummer, men Dell XPS med enbart USB-C.

Jag har dock ett headset som jag märkt påverkar mina trådlösa enheter.
Testa koppla ur usb headsetet och se om det gör någon skillnad.
Annars kan det vara dongeln som börjar ge upp, kabeln böjs ju fram och tillbaka framförallt om man man flyttar runt datorn.

Jag har 2 donglar, en tror jag kom med datorn, enbart USB-C till USB-A, bra som nödlösning.
Den andra är troligen liknande du har.
Bästa vore ju att ha USB-C kontakt direkt (då behöver man inte dongeln), men som du säger finns väldigt få möss med USB-C.
USB minnen brukar jag enbart köpa med USB-A i ena änden och USB-C i andra änden.
Typ som denna:
https://www.webhallen.com/se/product/279267-SanDisk-Ultra-Dua...
Men har även andra märken.

Är du lite händig inom elektronik kan du göra om dina USB-A kontakter till USB-C
https://www.youtube.com/watch?v=V-vFtiDYiIw&t=323s
Dock försvinner ju allt vad gäller garantier om det är något man kräver.

Jag har inte gjort det ännu, men funderar att göra det så fort jag får en överbliven logitech "dongel".