Xtrfy MZ1 RGB "Zy's Rail" – skapad av en rakethoppande ninja

Permalänk
Melding Plague

Xtrfy MZ1 RGB "Zy's Rail" – skapad av en rakethoppande ninja

Xtrfy är tillbaka i testlabbet med ett pekdon ihop med Youtube-profilen "Rocket Jump Ninja"

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Vägledare

Intressant snubbe som jag kollat på i många år och som alltid tar med en mängd detaljer i sina test av möss.

Permalänk
Medlem

Huruvida en mus passar en eller inte beror ju dels på hur man håller musen men också på ens handstorlek. Jag har MZ1 själv och har som tur är nästan exakt samma handsstorlek som RocketJump. Jag håller den annorlunda än jag håller andra möss, antingen med hybrid claw-palm eller en slags palmgrepp där musen ligger långt fram. Eftersom den är lite smalare fram än många andra möss och har annan form kan jag hålla två fingrar ovanpå och tredje på sidan utan problem vilket inte känns bra på bredare och högre möss.

Jag är väldigt nöjd med den, tillsammans med Logitech g-pro wireless är det min favoritmus av alla jag har testat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Den där musen ger mig 1999 Graphite iMac-vibbar ... *ryser*.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om du kunde låna ut musen till någon som kör ett annat grepp för att se vad andra säger nu när den har en så udda form

Permalänk
Medlem

Håller inte med om påståendet "Otroligt låg vikt" alls. Tycker själv att den är knappt godkänd för en mus i denna storlek med honeycomb design. Vikten för denna mus är då enligt Xtrfy 56 gram utan kabel och 59 gram med kabel, men från reviews på YouTube så verkar den väga närmare strax över 60 gram. För att ge perspektiv på detta så väger Finalmouse Superlight 2, en mus som har honeycomb design och är så nära man kan komma när det kommer till storlek, ynka 47 gram. Alltså ca 13 gram mindre. Anledningen till att Xtrfy MZ1 väger så mycket är framförallt RGB. Genom att bara ta bort delar av RGB:n går det att kapa bort mer än 5 gram och det går även genom att ta bort andra onödiga grejer som ej är viktiga för funktion, få ner vikten till 50 gram. Vilket jag anser mycket mer rimligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Eftersom den är såpass låg ser det inte ut som mycket utrymme för tumgrepp för personer som mig som har ganska stor/tjock tumme. Greppar personligen med fingertip där jag brukar greppa mestadels med tummen och ringfingret och de andra fingrarna ligger bara lätt på musen. Skulle tro denna skulle ge problem med icke önskade klicks med sidoknapparna som var bl.a. orsaken varför jag ansåg att den allra första generationen av DeathAdder var obrukbar. Redan Logitechs populära lätta trådlösa är lite gränsfall att tummen vill släpa lite mot musmattan.

Denna har nog en såpass udda form att den definitivt inte kommer att passa alla, både storleken och formen kan ge problem och knappast kommer många kunna palm greppa den heller de som föredrar det men tycks överlag vara anpassad för små-medium händer för claw eller fingertip grepp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte så dyr som jag trodde den skulle vara... prisvärd ?, det är inte samma sak dock.

Inget jag kommer köpa, men kul att se tillbehör under 1000-lappen som annars Logitech gärna pushar upp priserna till...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den ser då inte snygg ut iaf. Ser ut som nåt billigt 3D printat skräp.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon hemmagjort

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Min förra mus hade "hål" vilket funkar rätt bra de blir svalt o så, men efter några månader blir inte hålen så trevliga fulla i död hud och sånt tyvärr och det tar en bra stund att göra rent om det inte är smidigt att tabort hela överdelen och tex använda diskborste.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Kör med den som main mus sen den släpptes. Helt olik alla andra möss jag har, men efter ett par dagar sitter den som handen i handsken för mitt fingertip grepp

Permalänk
Medlem

Gick från G305 wireless till denna. Är mycket nöjd som hög sense fingertip-grip användare.

Permalänk
Medlem

Musens form är annorlunda än andra, om någon är intresserad av vad som låg bakom formen gjorde han en video som förklarade det, runt 1 minut in börjar han tala om formen:
https://www.youtube.com/watch?v=OvzXMulTyJY

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Imponerande test med så mycket data, bra gjort. Förklarar varför jag ibland har tilt problem när jag trycker på sidknapparna.. alldeles för hårda jämfört med main. Jag har moddat min då jag hade samma problem som testaren att bakdelen är alldeles för hög. Tagit bort bakdelen plus rgb strippsen så vikten är typ 46-47 g nu. Känns enormt bra nu.

Permalänk

Mycket bra recension Kenneth!

Jag hade varit intresserad av denna, men nu har jag vant mig med trådlös mus och vill inte gå tillbaka till trådad.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju helt klart hur den ser ut, inte hur den presterar och känns!

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rna:

Det viktigaste är ju helt klart hur den ser ut, inte hur den presterar och känns!

Det är ju tyvärr en viktig aspekt för många!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Håller inte med om påståendet "Otroligt låg vikt" alls. Tycker själv att den är knappt godkänd för en mus i denna storlek med honeycomb design. Vikten för denna mus är då enligt Xtrfy 56 gram utan kabel och 59 gram med kabel, men från reviews på YouTube så verkar den väga närmare strax över 60 gram. För att ge perspektiv på detta så väger Finalmouse Superlight 2, en mus som har honeycomb design och är så nära man kan komma när det kommer till storlek, ynka 47 gram. Alltså ca 13 gram mindre. Anledningen till att Xtrfy MZ1 väger så mycket är framförallt RGB. Genom att bara ta bort delar av RGB:n går det att kapa bort mer än 5 gram och det går även genom att ta bort andra onödiga grejer som ej är viktiga för funktion, få ner vikten till 50 gram. Vilket jag anser mycket mer rimligt.

Honeycomb? De har endast lämnat en mängd hål på musen, för och göra den lättare.

Aja.. lär ju krypa ut någon sorts växande flora med tiden ur en sån här mus.

Permalänk
Medlem

Har använt en coolermasters m711 som har liknande form.
Tyvärr så fick jag ont i handen av att använda den formen på möss, men annars hade detta varit ett givet köp.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

En riktigt try before you buy mus.. tycker inte det är fördelaktigt att den inte väger något och har en sån pass låg passform. Inte heller gillar jag hur teflonfötterna sitter på undersidan. Tror att m42:an är betydligt bättre köp isåfall.