Microsoft Surface, något att ha?

Permalänk
Medlem

Jag ser på min som i huvudsak en platta med windows, i samma division som androidplattor och ipad. Att använda den som en laptop under längre stunder är inte speciellt bekvämt, men funkar under t.ex. resor.
För mig som mestadels använder den som tablet så är pennan viktigaste tillbehöret. Jag har visserligen ett litet bluetooth tangentbord (ej officiella) men det används sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tycker personligen att det är smidigare att sitta med en tablet / platta i knät än en laptop. Men det är jag det.

För att förtydliga. Det gällde alltså när man har tangentbordet ikopplat. Då anser iaf jag att det är knepigt att sitta med den i knät etc. Men jag förstår om detta ändå är en subjektiv upplevelse. Men ville ändå ge en förvarning.

Att ha tangentbordet ikopplat och använda den i hängmattan låter på snudd till omöjlighet skulle jag nog tro, dock

Om du använder den som en tablet (dvs utan tangentbord) så funkar det OK i knät.

Permalänk
Medlem

Surface pro är en väldigt underskattad produkt måste jag säga. Du får väldigt mkt för pengarna helt klart. Ännu mer om du köper begagnat. Så behöver man ha en windowssurfplattabärbardatorhybrid så är det inget dumt val. Jag använder min (surface pro 4) både som platta och som nu som bärbar dator med tangentbord. Fungerar klockrent.

Det enda negativa är batteritiden. Den är usel.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Surface pro är en väldigt underskattad produkt måste jag säga. Du får väldigt mkt för pengarna helt klart. Ännu mer om du köper begagnat. Så behöver man ha en windowssurfplattabärbardatorhybrid så är det inget dumt val. Jag använder min (surface pro 4) både som platta och som nu som bärbar dator med tangentbord. Fungerar klockrent.

Det enda negativa är batteritiden. Den är usel.

Vet dock inte om detta motsvarar det skyhöga priset.
Detta med tanke på att man får en minst lika kraftfull laptop för runt 6000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft en Surface Book 2. Var på det stora hela väldigt nöjd med den. Det som störde mig dock var att man inte kunde ha igång bakgrundsbelysningen hela tiden utan den släcks automatiskt efter ett tag (kan ha varit efter 20 sek, minns inte exakt). Så då är man tvungen alltså att röra touchpaden eller trycka ned någon tangent för att det ska tändas igen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Jag har tidigare haft en Surface Book 2. Var på det stora hela väldigt nöjd med den. Det som störde mig dock var att man inte kunde ha igång bakgrundsbelysningen hela tiden utan den släcks automatiskt efter ett tag (kan ha varit efter 20 sek, minns inte exakt). Så då är man tvungen alltså att röra touchpaden eller trycka ned någon tangent för att det ska tändas igen.

Det ska gå att ställa in, har för mig att det är under batteriinställningar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Bit010:

Eller så köper man en kraftfull laptop och sparar en massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det ska gå att ställa in, har för mig att det är under batteriinställningar.

Nej, det går inte ställa in. Inte på Surface Book 2 i alla fall:

https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/keyboar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Nej, det går inte ställa in. Inte på Surface Book 2 i alla fall:

https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/keyboar...

Aha, då skiljer det sig tydligen. Jag har en vanlig surface pro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag har en Surface Book 2, och den har det överlägset bästa tangentbordet jag någonsin har testat. Min XPS 17 har ingenting att komma med när det kommer till tangentbordet. Även skärmen är fantastisk, om än något breda kanter runt skärmen. Bra batteritid, hyfsad prestanda och grym kvalitet är också fördelar med Surface Book-serien.

Permalänk
Medlem

Just att de inte är så attraktiva som nya eller att många känner till dem gör att de är sjukt prisvärda beggade. För surf, film o lättare kontorsarbete fungerar även äldre surface pro alldeles utmärkr

Permalänk
Medlem

Jag har en Surface Pro 1 och en Surface Go 1. Och jag kan inte rekommendera någon av serierna. Jag trodde att man fick det bästa av två världar; en bra ultrabook och en bra laptop, men sanningen är att man får något som är en halvbra platta och en halvbra laptop.

Det finns inte många program för Windows som är designade för plattor. Faktiskt skulle man nog kunna säga att operativsystemet i sig inte är det; att använda filhanteraren eller valfri webbläsare är mycket krångligare på en Surface-platta än Android och iOS-plattor.

Andra problem är av fysisk karaktär. Att ha en Surface i knäet är obekvämt, och tangentborden imponerar absolut inte. De tar också upp mycket plats när de ställs på bord, på grund av stället som måste fällas ut.

Sedan har vi batteritid och prestanda. Här har nyare modeller blivit bättre, men ingen Surface har bra batteritid, enligt mig. Prestanda är dock okej på min Surface Pro, och de nyare är ju ännu bättre. Surface Pro 7 Plus har ju t.ex. tiger lake i5/i7 och finns med 16 GB RAM, vilket säkert räcker för mångas användande.

Med allt det sagt finns det ju nischade användningsområden som Surface är riktigt bra för. Vissa spel fungerar ju bra med touch, och vissa av dessa finns bara på Windows. För den som jobbar mycket i Photoshop kan jag tänka mig att det är nice att rita direkt på skärmen, osv. Men sådant gör inte jag längre.

Sist men inte minst kan jag nämna att den största anledningen till att jag valde bort Surface Pro när jag köpte ny dator var priset. Alla brister ovan hade varit okej om datorn inte hade kostat så ofantligt mycket, i förhållande till kvalité och ”upplevelsen”. Man blir ju lite fundersam på vad man betalar för, när man läser alla de rapporter om problem som användare skriver om på Surface subreddit, t.ex.

Tl;dr: Jag hade tittat på en annan dator.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super