Ljudredigeringsprogrammet Audacity börjar samla in användardata

Permalänk
Medlem

Har använt audicity sen slutet på 90talet när jag behöver klippa till lite audio. Så detta är verkligen tråkiga nyheter.
Och sedan så undrar man ju vad dom samlar in i brottsbekämpande syfte? Det första man tänker på är ju piratkopiering, icke att förväxla med privatkopiering, men vem ser skillnad på det? Och sen hur ser man skillnad på det? pratar vi filnamn? i så fall kan
ju vilken fil som helst med "fel" keyword generera en rapport.
Helt klart är ju att jag som privatperson absolut inte får samla in dylika uppgifter, eller "sälja" dylika uppgifter. (icke att förväxla med piratperson

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mitt största problem med Chromebook är att den använder Chrome. Skrämmande när man inser hur Chrome(ium) slagit ut all konkurrens, förutom skadeskjutna Firefox idag. Använder ett program en inbyggd webbläsare? Troligen inbakad Google.

Väldigt off-topic, men jag installerade Firefox (89.0.2) som första webbläsare i Windows 11

Litar inte heller så mycket på Microsoft som gör allt för att trafiken ska gå via Edge och Bing. Största prestandavinsten i 11:an var att stänga av Widgets helt och hållet (Group Policys samt avinstallation).

Permalänk
Medlem

Verkar som de skrivit ytterligare en uppdatering för att förtydliga deras användning https://github.com/audacity/audacity/discussions/1225

Åtminstone så hävdar de att det inte kommer säljas vidare och de kallar mängden data "väldigt begränsad". Dock så håller jag nog med att det fortfarande känns mer som ett försök att dämpa skadan än att faktiskt lösa problemet. Om de nu insisterar på att samla in data så vill jag ändå kunna välja att inte delta (opt-out), eller ännu hellre att man aktivt måste välja att delta och det är avslaget som standard (opt-in).

Vill minnas att GDPR i de flesta fall kräver opt-in.

Permalänk
Medlem

Det var bra längesedan. Nu är det Adobe Audition.

Men ja, dröjer väl inte länge innan det blir en fork av det som klarar sig bättre än orginlet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ånej, gratis är inte så gratis som vi vill att det ska vara...trist.

Med tanke på att den alltid har varit gratis och nu byter riktning så är det inte så konstigt att folk blir lite upprörda, särskilt eftersom dom har valt detta sätt att "ta betalt" på. Tror inte att folk skulle blivit lika upprörda om dom hade tagit betalt med faktiska pengar istället.

Skrivet av walkir:

Ett tips är att använda PiHole eller NextDNS samt Radio Silence eller FireWall App Blocker och inte lita på något program

Jag tipsade om Ocenaudio, då jag tycker att Audacity spelat ut sin roll för många många år sedan. Jag kör Windows, macOS samt GNU/Linux, så det är trevligt med program som fungerar på samtliga plattformar.

Spelat ut sin roll? Är du seriös? Om man behövde ett litet audio program som ändå kan väldigt mycket så var det ju toppen, hur kan det spela ut sin roll? Är du säker på att det inte är du som har fått andra behov?

Skrivet av anon5930:

Mitt största problem med Chromebook är att den använder Chrome. Skrämmande när man inser hur Chrome(ium) slagit ut all konkurrens, förutom skadeskjutna Firefox idag. Använder ett program en inbyggd webbläsare? Troligen inbakad Google.

Sedan hur Chrome länge installerades, som adware/malware mer eller mindre dolt med andra program. Samt nag-screens i andra webbläsare än i Chrome.

Hur menar du att Firefox är skadesjutet?

Skrivet av orig_rejser:

Datainsamling kan ju också vara för att förbättra sin mjukvara? Crasher, vilka funktioner som används mest, regionala skillnader osv. Nytta om de har flera produkter att utveckla.
Alla säljer ju inte data.

Skulle alla sluta använda alla saker som skickar data så fanns nog snart inget kvar.

Öppen källkod har väl inget med nått att göra förutom att då är dom ju väldigt transparanta och man kan bidra till produktutvecklingen. Alla är ju inte google eller facebook.

När jag varit med och byggt inhousemjukvara så rapporterades det in mycket som skedde, gjorde att vi tidigt såg potentiella problem innan användarna blev allt för arga.
Kunde skriva om det så blev dom toknöjda över att vi jobbade på saker innan dom knappt hänt

Visst kan det vara för bra saker, men när dom har lagt in den där paragrafen i EULA så verkar det lite underligt. In house är en helt annan sak än en open source programvara som är gjord för alla och jag antar att ni inte sålde användardata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var bra längesedan. Nu är det Adobe Audition.

Men ja, dröjer väl inte länge innan det blir en fork av det som klarar sig bättre än orginlet.

Beror väl kanske på vilken budget man har, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför inte bara vara transparenta och erbjuda alternativ.

"Hej, du har två val om du vill använda vår produkt."

1. Vi skördar data om dig och dina närmaste och säljer till högstbjudande för att finansiera utvecklingen av vår produkt som kostar pengar.
2. Du är med och betalar en liten struntsumma för att vi ska fortsatt kunna ge dig en kvalitativ produkt, i gengäld lovar vi att inte ta reda på allt om dig och dina närmaste och sälja vidare.

Allt annat än detta alternativ borde lagstiftas emot. Jag är så förbenat trött på att det ska vara så OK för företag att samla information om en utan mitt medgivande. Sätt stopp för skiten en gång för alla istället!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Vill minnas att GDPR i de flesta fall kräver opt-in.

Jag vill tro att det var så det skulle funka, i teorin. I verkligheten är full delning av användardata förvalt, och det är upp till dig som internetanvändare att på VARJE sida du besöker på nätet, gå in i olika menyer och bestrida/bocka ur olika typer av insamling. En del är gjorda för att underlätta valen, men de flesta för att krångla till det och försvåra.
Många gånger kringgås GDPR genom EULA som ingen vettig människa orkar gå igenom. Bara förbjud skiten. Om jag betalar för en produkt ska mina personuppgifter inte säljas vidare till vem som helst som vill köpa dem, och därmed får kalla sig för "partner" i EULA'n.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiggin:

Jag vill tro att det var så det skulle funka, i teorin. I verkligheten är full delning av användardata förvalt, och det är upp till dig som internetanvändare att på VARJE sida du besöker på nätet, gå in i olika menyer och bestrida/bocka ur olika typer av insamling. En del är gjorda för att underlätta valen, men de flesta för att krångla till det och försvåra.
Många gånger kringgås GDPR genom EULA som ingen vettig människa orkar gå igenom. Bara förbjud skiten. Om jag betalar för en produkt ska mina personuppgifter inte säljas vidare till vem som helst som vill köpa dem, och därmed får kalla sig för "partner" i EULA'n.

Ofta är det gjort så att man gång på gång måste svara på samma frågor, där alternativen är just riggade så man ska godkänna allt. Lite som när man installerade program med adware förr där man nogrant fick kolla om något fortfarande var ibockat.

Hade gärna sett att EU gett några varnande exempel faktiskt.

Permalänk

Relevant bild:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Wtf! Mordförsök på en som forkar! Låter som att man får passa sig för allt som ens påminner om Audacity i framtiden, för här pratar vi om riktiga kriminella som är med i bilden. Ouch!

Cyberkriminella överhuvudtaget börjar bli riktigt störande, saknar den gamla goda tiden när det bara fanns lite virus.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad i helvete har den här världen kommit till? Vem kan vara mot detta förutom såklart om företaget själva hade gnällt, men en troll-armé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad i helvete har den här världen kommit till? Vem kan vara mot detta förutom såklart om företaget själva hade gnällt, men en troll-armé?

Vem har en Trollarmé? Tänk Ryssland. Putin själv myntade begreppet "Hybrid-krigsföring", sakta, sakta flyttar man fram positionerna utan att "vanligt folk" ens reagerar. Kina håller på med något liknande. Stod det inte i dom nya användavillkoren specifikt "kontoret i Moskva".

Men att cutta folk i armen med en Butterfly verkar lite starkt ens för Troll!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Wtf! Mordförsök på en som forkar! Låter som att man får passa sig för allt som ens påminner om Audacity i framtiden, för här pratar vi om riktiga kriminella som är med i bilden. Ouch!

Cyberkriminella överhuvudtaget börjar bli riktigt störande, saknar den gamla goda tiden när det bara fanns lite virus.

Eller den gamla goda tiden när 4chan var "vettiga"

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Eller den gamla goda tiden när 4chan var "vettiga"

Om det bara är forumnördar som löper berserk, då har verkligen 4chan gått utför, från botten till ännu lägre hur nu det är möjligt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skilda maskiner för olika syfte. Behöver inte programmet tillgång till Internet så får det köras på en maskin som saknar tillgång till Internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.