Steam Hardware Survey i juni – Nvidia och Intel tar marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Steam Hardware Survey i juni – Nvidia och Intel tar marknadsandelar

Valve presenterar statistik från användarna under juni månad och för ovanlighetens skull ser AMD ut att ta ett kliv bakåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får ju frågan om man vill vara med i undersökningen eller ej då man startar Steam och det är dags för undersökningen.
Så nog stämmer den nog väldigt bra sedan vet jag inte hur många som säger att dom inte vill vara med i den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska naturligt med tanke på spolstrålningen där nvidia ligger långt före?
Sedan kan jag tycka att AMDs kort är gräsligt fula till utseende som man inte vill visa upp i sitt chassi med glaspanel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Citat:

En av de största förlusterna i juni månad står Oculus Quest 2 för som tappar nästan halva sin marknadsandel

Verkar röra sig om en felaktig registering då ”Övrigt” har ökat ovanligt mycket också. Skulle kunna vara något med headsetversionerna eller Air Link kanske.

Permalänk
Medlem

Min nya burk är AMD ✔👀

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

nvidia 76%, jävlar

Permalänk
Medlem

Nvidia och Intel har alltid varit bra på marknadsföring.
Hur bra en produkt än spelar det inte så stor roll om man inte kan nå breda massan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Halldin:

Verkar röra sig om en felaktig registering då ”Övrigt” har ökat ovanligt mycket också. Skulle kunna vara något med headsetversionerna eller Air Link kanske.

Hehe japp, nu när du säger det.
Sjukt att jag inte drog den parallellen själv.
Får skylla på att @jonast lurade i mig lakritschips som gjorde att jag nästan spydde

Uppdaterar artikeln

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Halldin:

Verkar röra sig om en felaktig registering då ”Övrigt” har ökat ovanligt mycket också. Skulle kunna vara något med headsetversionerna eller Air Link kanske.

Nu när du säger det inser jag att min Quest 2 inte registrerades alls. Hade den visserligen inte inkopplad när jag fick förfrågan, men har haft den inkopplad nyligen.

Behöver den vara aktivt inkopplad för att Steam ska registrera den? Har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu när du säger det inser jag att min Quest 2 inte registrerades alls. Hade den visserligen inte inkopplad när jag fick förfrågan, men har haft den inkopplad nyligen.

Behöver den vara aktivt inkopplad för att Steam ska registrera den? Har faktiskt inte reflekterat över det förrän nu.

Nope, ska räcka att den har varit ansluten (även trådlöst alltså) någon gång under den föregångna månaden. Men det verkar inte registreras felfritt.

Permalänk
Inaktiv

Steams hardware survey som man aldrig får någon fråga om. Är det känt vad som krävs för att man ska få förfrågan ens?

Permalänk
Medlem

Tror inte man kan dra så många slutsatser månad-för-månad från Steams Hardware Survey.

Siffrorna visar att Windows 10 minskar och Windows 7 ökar kraftigt, samtidigt som antalet användare med nyare instruktionsuppsättningar såsom SSSE3, SSE4.1, AVX, m.m. sjunker.

Tolkar man siffrorna bokstavligt skulle detta indikera att många användare har nedgraderat till äldre system.

Det känns mer sannolikt som att det är ett allmänt jitter i siffrorna orsakat av det slumpmässiga urvalet av användare.

Personligen förstår jag inte varför Valve inte bara har en opt-in för att samla in denna statistik från alla användare varje månad då detta skulle ge mer jämförbara siffror.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Steams hardware survey som man aldrig får någon fråga om. Är det känt vad som krävs för att man ska få förfrågan ens?

Inget mer avancerat än att du är en användare av tjänsten, och att du haft igång steam så att du kunnat få förfrågan den månad det gäller av allt att döma.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tragiska siffror. Hoppas AMD kan överleva.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Tja de brukar ha lite olika roliga resultat då och då och ibland galet stora hopp som 30-40% i språk skillnader ibland.

Steams VR headset identifiering suger också, har varit med 3 ggr nu senaste 1,5 året och inte en enda gång har den 'hittat' mitt Oculus headset som vart inkopplat. Så jag skulle inte lita allt för mycket just på den biten av statistiken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Steams hardware survey som man aldrig får någon fråga om. Är det känt vad som krävs för att man ska få förfrågan ens?

Ta ett specifikt företag/institut som gör valundersökningar: hur ofta har de pratat med just dig? Ändå har de rätt träffsäkra resultat.

Förutsatt att Steams HW-survey görs på statistiskt någorlunda korrekta grunder behöver de inte något gigantiskt urval. Säg att de använder sig av låga tusentals användare varje gång.

Om jag räknat korrekt (vilket inte man inte ska slå sig allt för mycket i backen på då det gick rätt fort...), så är sannolikheten att just ditt konto blir valt vid ett givet tillfälle mindre än 0,1 promille.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken uppsving 2060 fick helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Tror inte man kan dra så många slutsatser månad-för-månad från Steams Hardware Survey.

Siffrorna visar att Windows 10 minskar och Windows 7 ökar kraftigt, samtidigt som antalet användare med nyare instruktionsuppsättningar såsom SSSE3, SSE4.1, AVX, m.m. sjunker.

Tolkar man siffrorna bokstavligt skulle detta indikera att många användare har nedgraderat till äldre system.

Det känns mer sannolikt som att det är ett allmänt jitter i siffrorna orsakat av det slumpmässiga urvalet av användare.

Personligen förstår jag inte varför Valve inte bara har en opt-in för att samla in denna statistik från alla användare varje månad då detta skulle ge mer jämförbara siffror.

Är det inte rimligt möjligtvis? Senaste halvåret har det varit dyrt eller svårt att köpa eller bygga sig en dator så kan tänka mig att när nya intressenter ska in i gemet så dammar man av familj/bekantas äldre datorer och kör på dem så länge.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ta ett specifikt företag/institut som gör valundersökningar: hur ofta har de pratat med just dig? Ändå har de rätt träffsäkra resultat.

Förutsatt att Steams HW-survey görs på statistiskt någorlunda korrekta grunder behöver de inte något gigantiskt urval. Säg att de använder sig av låga tusentals användare varje gång.

Om jag räknat korrekt (vilket inte man inte ska slå sig allt för mycket i backen på då det gick rätt fort...), så är sannolikheten att just ditt konto blir valt vid ett givet tillfälle mindre än 0,1 promille.

Kan vara att underlaget alt metoden ändrats genom åren ty för kanske fem-sex år sen fick jag den flera gånger, nu har jag inte sett den på åtminstone fyra år. Steam-användningen har inte direkt ändrats. Finns förvisso folk som vinner lotto flera gånger också.

Summa blir att det inte är så mycket att oroa sig över. Även om man har en liten rädsla över att flockdjur ser statistiken och tänker att jag måste köpa Nvidia som alla andra så inser man att A går inte att göra så mycket åt och B spelar ingen som helst roll egentligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag räknat korrekt (vilket inte man inte ska slå sig allt för mycket i backen på då det gick rätt fort...), så är sannolikheten att just ditt konto blir valt vid ett givet tillfälle mindre än 0,1 promille.

Isåfall lär det inte vara att de slumpar vilka som ska få den varje gång. Jag har svarat på den absolut minst 5 ggr de senaste åren.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

Isåfall lär det inte vara att de slumpar vilka som ska få den varje gång. Jag har svarat på den absolut minst 5 ggr de senaste åren.

Fast det går inte att utröna sådant baserat på enskilda personliga anekdoter.
Steam har över en miljard konton varav över 100 miljoner är aktiva en given månad.

Jag har haft steam sedan det lanserades och har fått frågan fyra gånger sedan de började föra statistiken. Två av gångerna har varit i år, två månader i rad dessutom.
Det är inte ett tecken på någonting. Det går inte att extrapolera något alls ur det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Inget mer avancerat än att du är en användare av tjänsten, och att du haft igång steam så att du kunnat få förfrågan den månad det gäller av allt att döma.

Lite knepigt att man inte kollar fler system för att få exaktare resultat. Men exakthet kanske inte är syftet med undersökningen heller.

Hade personligen inte haft något emot att kunna köra opt-in på alla datorer jag själv har som använder Steam och då varje månad får utvärderas. Bara för att undersökningen inte görs innebär det inte att datorerna slutat existera eller användas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Fast det går inte att utröna sådant baserat på enskilda personliga anekdoter.
Steam har över en miljard konton varav över 100 miljoner är aktiva en given månad.

Jag har haft steam sedan det lanserades och har fått frågan fyra gånger sedan de började föra statistiken. Två av gångerna har varit i år, två månader i rad dessutom.
Det är inte ett tecken på någonting. Det går inte att extrapolera något alls ur det.

Nej, men det är lite det jag menar.
Det som det går att extrapolera ut är att det inte kan vara helt slumpat med 0.1 promille chans att väljas per gång. Sannolikheten att jag skulle ha fått den 5+ ggr på några år skulle isåfall vara helt fantastiskt låg, sannolikt klart under 1 på miljarden även om jag missat några däremellan också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hade inte crypto valuta funnits så kanske hade dessa siffor sett annorlunda ut eventuellt jämnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Lite knepigt att man inte kollar fler system för att få exaktare resultat. Men exakthet kanske inte är syftet med undersökningen heller.

Hade personligen inte haft något emot att kunna köra opt-in på alla datorer jag själv har som använder Steam och då varje månad får utvärderas. Bara för att undersökningen inte görs innebär det inte att datorerna slutat existera eller användas.

Fast vi vet ju inte hur många de kollar. För att ha ett något sånär statistiskt säkert underlag behöver de bara några tusen respondenter varje månad. Kollar man det över tid så får man sedan en bra indikation på om det fluktuerar för mycket. (Och ja det har funnits blips på radarn men de är sällsynta och sticker ut och då kan man bortse från dem.)

Jag vet inte hur många respondenter de har varje månad men jag skulle tro att det rör sig om tiotusentals, vilket långt mer än tillräckligt för att se de breda penseldragen. Däremot kan det fortfarande slå på de små skillnaderna, t.ex. rankingen bland grafikkort som bara har bråkdelar av en procents marknadsandel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DJ-SAAB:

Hade inte crypto valuta funnits så kanske hade dessa siffor sett annorlunda ut eventuellt jämnare.

Om det hade funnits en stark sådan korrelation borde det ha synts tidigare. Men några paralleller är nog svåra att dra där historiskt.
AMD tog inte stora kliv framåt när de var bäst för mining t.ex.

Om du tänker på mer renodlad mining så syns det förstås inte alls här, detta är ju datorer med steam på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nope, ska räcka att den har varit ansluten (även trådlöst alltså) någon gång under den föregångna månaden. Men det verkar inte registreras felfritt.

Min G2 registrerades inte fasten den varit inkopplad dagar innan.

Intressant att Other på VR ökat sp markant. Skulle inte förvåna mig om det är airlink Quest som inte registreras vanligt. Liknande uppgång där som nedgång på Quest 2.

Permalänk
Medlem

Snart så försvinner en från Nvidia och intel över till AMD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Steams hardware survey som man aldrig får någon fråga om. Är det känt vad som krävs för att man ska få förfrågan ens?

steam://takesurvey/2

Kör på ;p Behöver klistra in det i "kör" (win+r)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Wow, vad ska man säga. Nvidia och Intel aeger ju.