Permalänk

Endast tyst

Hej hej!

Behöver lite tips om vad man ska lägga ut stålars på om man vill ha en tyst dator, överklockning bryr jag mig inte om. Sitter just nu med Volcano 9, 1st 120mm enermax fläkt, 1st enermax 80mm fläkt, Nätagg som följer med Neonlight lådan och ett Asus GF4 grafikkort.

Har stannat fläktar och testat för att försöka komma fram till vad som låter mest, tycker datorn låter på tok för mycket och den enda fläkt jag egentligen tycker är tyst är den på 120mm.

Vad skulle ni satsa på för att göra den tystare?

Permalänk
Medlem

Re: Endast tyst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av briljander
Hej hej!

Behöver lite tips om vad man ska lägga ut stålars på om man vill ha en tyst dator, överklockning bryr jag mig inte om. Sitter just nu med Volcano 9, 1st 120mm enermax fläkt, 1st enermax 80mm fläkt, Nätagg som följer med Neonlight lådan och ett Asus GF4 grafikkort.

Har stannat fläktar och testat för att försöka komma fram till vad som låter mest, tycker datorn låter på tok för mycket och den enda fläkt jag egentligen tycker är tyst är den på 120mm.

Vad skulle ni satsa på för att göra den tystare?

Jag skulle satsa på en bärbar om du vill ha den tyst

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig kan du behålla de fläktarna du har och köpa vridpotentiometrar på www.elfa.se Med dom kan du ställa in hastigheten på fläktarna. Annars finns det ju färdiga "byggen" typ Zalman fanmate. Då kan du ju ställa in hur mycket datorn ska låta. Bara att skruva ner farten på fläktarna så mycket du vågar

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

skaffa passiv kylning till graffet det hjälper som fan

Permalänk
Medlem

ett enkelt knep är ju att fixa ljudisolering...
50x50x1cm på biltema för 29:- tror jag det va...
dom har öven 2 å 3cm också.
annars kan du ju sänka volten på fläktarna.
du kan tex köra grafikkortsfläkten på 7volt å sätta en 80mm på 5-7 volt under kortet...
sen kan du borra upp ett hål eller många små hål i nätagregatet å sätta in en 120mm i botten på det.
då kan du köra 80mm fläkten i nätagregatet på 7v å 120mm fläkten på 5v...
ganska billiga å simpla moddar...

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Re: Re: Endast tyst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Jag skulle satsa på en bärbar om du vill ha den tyst

Tjejen har redan en bärbar P4:a 2.0:a, fujitsu som tom satsar på tystare maskiner men jag må säga att när den blir varm & fläkten drar igång kan man knappast kalla den tyst heller.
Så ditt "roliga" inlägg funkade inte, varför sa du inte till mig att köpa en gammal pentium.. dem
kan man ju köra utan fläktar i stort sett?

Permalänk

Det sitter ju redan motstånd på enermax fläktarna, men den på 80mm låter ganska bra även när man kör den på lägsta.

20kr : Ditt förslag om att fixa dit en 120mm fläkt på nätagget lät ganska intressant, funderade
först på att köpa ett nytt nätagg men på det där viset kan man ju komma billigare undan.

Volcanon låter ju inte så värst mycket om man drar ner den på lägsta rpm men då blir dock prollen ganska varm, måste nog fixa bättre genomströmming i chassit för att det skall funka.

Gärna fler tips om ni har, tackar annars för dem ni gett hittills

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sitter ju redan motstånd på enermax fläktarna, men den på 80mm låter ganska bra även när man kör den på lägsta.

Antingen s är din Enermax fläkt trasig eller så har du mycket känslig hörsel.

Jag har 3 st Enermax 80mm, på lägsta varv och dom hörs knappt. Prova att ta lös fläkten och köra den för att kolla så att inte lådan "förstärker" ljudet, om den gör det så fixar du någon form av gummibrickor mellan fläkt och chassie.

Det upstår ju också en del ljud när luften strömmar genom de utstansade hålen i chassiet (fläktskyddet), det sänker ljudnivån en del om man kapar bort plåten framför fläkten.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
ett enkelt knep är ju att fixa ljudisolering...
50x50x1cm på biltema för 29:- tror jag det va...
dom har öven 2 å 3cm också.

Har själv klistrat biltemas 1cm-plattor i datorlådan och jag måste säga att de inte dmpar särskilt mycket, så köp tjockare plattor! Så tjocka du får plats med.
Och så gummiupphängning till fläktar och HD:n så ska det nog bli bra.
Ev. lite extra isolering runt HD:n (sök på forumet, vet att jag läst en hel del om det), men pass på, den kan bli ganska varm om den inte får någon luft.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Endast tyst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av briljander
Tjejen har redan en bärbar P4:a 2.0:a, fujitsu som tom satsar på tystare maskiner men jag må säga att när den blir varm & fläkten drar igång kan man knappast kalla den tyst heller.
Så ditt "roliga" inlägg funkade inte, varför sa du inte till mig att köpa en gammal pentium.. dem
kan man ju köra utan fläktar i stort sett?

Stäng av pr0n´et så den bärbara inte får så mycket att tänka på
Då kanske den blir kallare och förhoppningsvis lite tystare

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

ED_209:
ljudisolering dämpar som sagt inte in/utblås om man inte moddar om datorn rätt rejält.
så ljudnivån på dom fläktarna ändras lite eller inget alls, men fläktarna mitt i datorn dämpas rejält å hårdiskar, grafikkort å annat skit också...
in/utblås å 7v å fläktarna mer centralt i datorn på 12v å man får en tyst dator som e hyfsat sval...

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

detta är mitt TYSTA system;

Intel P4 2.4b med CNPS7000-ALCU

Ti4200 med ZA80HP-A passiv kylfläns

Seagate barracuda IV 40GB

Western Digital, 8Mb cache med hemmagjord dämpning (O-ringar + dämpande material från biltema + gammalt CD-RW höje

Dämpande material från Biltema som klär insidan av mitt Chieftec Dragon Miditower.

detta är min config... tyst som attans. Det enda jag nu ska åtgärda är Nätagget som man fortfarande kan höra ett svagt susande från.

Permalänk

Thaz : Ska testa det efter helgen, hinner inte nu. Men det kan nog vara så som du säger. Får ta och lägga till "gummipluppar" till listan över vad som skall inhandlas.

Iceman17: Inte min laptop, tror inte hon tankar så mycket jenna filmer direkt

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte sett eller hört en enda burk med fläktar som inte låter mkt... Det finns många som snackar om att det är HDDn som låter mest osv, men jag är skeptisk. Jag har endast en nätaggsfläkt i min dator, detta pga att hur jag än har gjort med fläktar på 80 o 120 mm så blir de inte tysta (om man inte drar ner så mkt så de stannar). Men ska du inte sova bredvid den så räcker det väl med alpha fläns (enermax 80mm på den) o sen passiv till grafikkort o eventuellt någon papst som chassifläkt, men det bör du inte behöva. Helt tyst blir det dock inte förens fläktarna är borta (hhdn får man iof aldrig tyst på).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur drar man ned spänningen på nätaggregatsfläkten? Och VÅGAR man göra det utan att sätta på fet fläkt under?

Permalänk
Medlem

Enermax låter ju som FAN! Jag kör min 80mm i 7v och har vridit ner poten till hälften, inte fan är den tyst ändå...