Sony WH1000XM3 inställningar och eq

Permalänk
Medlem

Sony WH1000XM3 inställningar och eq

@snajk @Axxt
Startade en ny tråd så inte nån tycker det blir för OT i diskussionstråden

(För nya intresserade läsare: detta är en fortsättning på diskussion om dessa lurar som ägde rum på sida 1167 och någon/några sidor dessförinnan i tråden Dagens Fynd - Diskussionstråden )

Skrivet av snajk:

Jo EQ hjälpte en del också. Många av lägena var inte alls i min smak dock, men "Upprymd" funkar ganska bra.

Spännande, jag hade exakt samma upplevelse. Det var just ”Upprymd” jag tyckte verkade vara nåt att ha. Dom andra föll mig inte i smaken direkt heller.

Med tanke på det, om du vill kan du ju testa den inställningen jag landade på sen.

Sony: egen EQ med platt kurva + Clearbass mellan +3 och +6 (eller mer eller mindre beroende på hur mkt bas du gillar).
Spotify eq: ”Rock”.

Du hade ju redan gjort det, men testa gärna igen stäng av/på ”Kon av omgivningsljud” även med denna eq. Den gör ju väldigt stor skillnad. Jag själv föredrar faktiskt NC på.

Vad störigt btw att Spotify ändrar musikkvalitéinställningen till default varje gång den auto-uppdaterar :/

Permalänk
Medlem

Känns kanske som ett PM hade varit mer på sin plats här?

Ett generellt tips är att sätta en eq så "nära" själva hörlurarna som möjligt. Dvs hellre i någon Sony-mjukvara (som jag antar finns) än i Spotify.

Permalänk
Medlem

Får ta och testa dessa inställningar.
Vore kul att höra vad andra tycker låter bra
NC igång är ett måste för mig. I sjukhus miljö så finns alltid prylar som låter och människor som pratar.
Aldrig en tyst minut. Skulle aldrig klara av hörlurar utan NC.
Och mina öron tackar nog mig också, slippa dra upp volymen till max.

Är helt underbart att lyssna tex på Ludovico Einaudio utan behöva dra på max i volym

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Känns kanske som ett PM hade varit mer på sin plats här?

Ett generellt tips är att sätta en eq så "nära" själva hörlurarna som möjligt. Dvs hellre i någon Sony-mjukvara (som jag antar finns) än i Spotify.

Drog inte ett PM då vi var flera som hade diskuterat. Sen var det många som verkar ha köpt dessa lurar. Om fler personer hade samma funderingar kring ljudet och följde diskussionen kände jag att det var bättre att diskussionen fick fortsätta öppet för alla intresserade att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Får ta och testa dessa inställningar.
Vore kul att höra vad andra tycker låter bra
NC igång är ett måste för mig. I sjukhus miljö så finns alltid prylar som låter och människor som pratar.
Aldrig en tyst minut. Skulle aldrig klara av hörlurar utan NC.
Och mina öron tackar nog mig också, slippa dra upp volymen till max.

Är helt underbart att lyssna tex på Ludovico Einaudio utan behöva dra på max i volym

Visst är det skönt att slippa kringljuden ja! Här i den galna sommarvärmen är det 2 fläktar och en AC jag är glad att NC’n hjälper tysta.

Jag ska testa lyssna på låten du nämnde sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Drog inte ett PM då vi var flera som hade diskuterat. Sen var det många som verkar ha köpt dessa lurar. Om fler personer hade samma funderingar kring ljudet och följde diskussionen kände jag att det var bättre att diskussionen fick fortsätta öppet för alla intresserade att läsa.

Det tackar jag för! Jag har beställt, men inte fått lurarna ännu. Är helt novis på den här prisklassen av lurar så jag suger åt mig då mycket matnyttigt som möjligt 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scaleo86:

@snajk @Axxt
Startade en ny tråd så inte nån tycker det blir för OT i diskussionstråden

(För nya intresserade läsare: detta är en fortsättning på diskussion om dessa lurar som ägde rum på sida 1167 och någon/några sidor dessförinnan i tråden Dagens Fynd - Diskussionstråden )

Spännande, jag hade exakt samma upplevelse. Det var just ”Upprymd” jag tyckte verkade vara nåt att ha. Dom andra föll mig inte i smaken direkt heller.

Med tanke på det, om du vill kan du ju testa den inställningen jag landade på sen.

Sony: egen EQ med platt kurva + Clearbass mellan +3 och +6 (eller mer eller mindre beroende på hur mkt bas du gillar).
Spotify eq: ”Rock”.

Du hade ju redan gjort det, men testa gärna igen stäng av/på ”Kon av omgivningsljud” även med denna eq. Den gör ju väldigt stor skillnad. Jag själv föredrar faktiskt NC på.

Vad störigt btw att Spotify ändrar musikkvalitéinställningen till default varje gång den auto-uppdaterar :/

Tjena. Tack för svaret och tråden. Jag har inte riktigt haft tid eller ork att pilla med detta det senaste, det är för varmt för att göra något annat än att bada typ. Men jag ska absolut gräva vidare med hjälp av tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

@snajk @Axxt
Startade en ny tråd så inte nån tycker det blir för OT i diskussionstråden
(För nya intresserade läsare: detta är en fortsättning på diskussion om dessa lurar som ägde rum på sida 1167 och någon/några sidor dessförinnan i tråden Dagens Fynd - Diskussionstråden )
Sony: egen EQ med platt kurva + Clearbass mellan +3 och +6 (eller mer eller mindre beroende på hur mkt bas du gillar).
Spotify eq: ”Rock”.

Testade körde dina inställningar och ljudet blev helt klart renare mot tidigare!
Mycket bra. Så kör den nu som en favorit.

Tyckte det lät okej innan, men detta var klart ett steg åt rätt håll.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Testade körde dina inställningar och ljudet blev helt klart renare mot tidigare!
Mycket bra. Så kör den nu som en favorit.

Tyckte det lät okej innan, men detta var klart ett steg åt rätt håll.

Jamen vad kul att höra! Sen kanske det finns ännu bättre inställningar förstås, mer anpassade till exakt vad man lyssnar på för musik o så. Så det kan ju vara värt att testa modifiera lite reglagen manuellt också kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Fått hem nya kuddar från Wicked Audio, får bli att testa på Fredag.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB