Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har en Electrolux i 4000kr~ klassen.

"Köpte speciellt en där vattnet kommer ut så för att slippa bli vräkt som man kan bli med en modell som skickar ut vattnet som ånga."

????

Att man har förbud mot en windowsshaker som hela tiden dräller kondensvatten på utsidan är fullt förståeligt då det kan orsaka fasadskador och röta bakom denna, men en portabel AC utblås med uppångad kondens har inte mer än 50-60% Rh fukt i luften vid 45 grader C utblåstemperatur ur slangen och är torrare luft (i avseende hur mycket vatten den kan ta upp) än den inkommande luften utifrån som kväll och nattetid ofta är nära 100% Rh. - det handlar inte om att det bolmar synlig vattenånga ur en portabel AC utlopps-slang eller att det skulle rinna någon vatten...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har en splitmodell? : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är det bara jag som har en splitmodell? : /

https://i.imgur.com/4TltJLT.jpg

en sån vore nice! verkar dock inte finnas så många på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

en sån vore nice! verkar dock inte finnas så många på marknaden

Min är säkert 10 år så jag misstänker att dom fasats ut. Kan ju vara att utvecklingen gått framåt så dom med tjockslang kyler lika bra eller nåt?
Min ska ha 15000 BTU iallafall, ingen aning om vad nya har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Min är säkert 10 år så jag misstänker att dom fasats ut. Kan ju vara att utvecklingen gått framåt så dom med tjockslang kyler lika bra eller nåt?
Min ska ha 15000 BTU iallafall, ingen aning om vad nya har

ja då blir det ju steget upp till luftvärmepump, men det går ju inte när man bor i lägenhet..
en med separat utomhusdel måste gå betydligt tystare än en med slang genom fönstret..
min kan jag iaf inte ha på natten då kompressorn låter way för mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är det bara jag som har en splitmodell? : /

https://i.imgur.com/4TltJLT.jpg

Oj var fick du tag på den! Detta är ju bättre än en portabel AC och samma princip som en "vanlig" luftvärmepump. Visst kanske en del kan se det som en nackdel att ha två enheter samtidigt slipper man tänka på den varma luften.

Jag har sett att det finns en annan typ av AC i en del länder som man hänger i ett fönster som öppnas nedtill.
Där har man också en separat inne- och ute- del.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj var fick du tag på den!

Köpte den på blocket för en herrans massa år sen. Fick den billigt då hjulen var sönder på den, därav den gulliga lilla plattformen den står på.
Det finns nya som ser likadana ut på tex amazon.de

https://www.amazon.de/-/en/REMKO-RKL-495-Conditioning-Efficie...

Jag minns inte vad jag betalade men inte fasen var det några 16000:- iallafall. Kan vara så att dom är så dyra för att det inte finns så många portabla splitmodeller ute på marknaden.

Permalänk
Medlem

Håll i denna - de är sällsynta och finns bara på någon enstaka specialbutik i bästa fall idag och med prislapp norr om 10 papp.

De var lite mindre ovanliga förr och det som stökade till var om privatpersoner fick lossa slangpaketet (med snabbkoppel) för bättre transportbarhet (vilket de inte fick till slut av lobbyingen från kylindustrin vilket gjorde dem mindre attraktiva och i stort sett dödade marknaden för denna typ av maskin - med R290-fyllning som idag så är det annan utgångsläge då det inte är någon HCF-gas och därmed inte går under köldmedelsförordning som avser HCF-gaserna).

Om den är baserad på köldmedlet R407C (bör finnas en lapp på maskinen) så kan det i teorin ersättas med propan eller propylen om maskinen av någon anledning skulle tappa sin köldmedelsinnehåll (då till 40% av angivna köldmedelsvikten för R407C) - för det är precis det man gjort med dagens portabla AC att konvertera gamla R22/R407C-maskiner till R290 (propangas) med väldigt små justeringarsom att ta bort eller flytta upp till överkan gnist-källor som okapslade reläer och kontakter eller göra dem helt elektriskt styrda med halvledare) för de tillverkare som hade dom linorna kvar i produktion medans de tillverkare som helhjärtat satsade på R410A för att spara lite koppar i slingorna med smalare rör (tillverkaroptimerat och sämre COP som kunden senare får betala kontinuerligt för i form av högre strömförbrukning) stod helt plötsligt utanför EU:s marknad med de köldmedelsdirektiven som finns och enda vägen för dem utan att scrappa hela designen är att konvertera för R32 vilket också innebär annan kompressor än den för R410A och då kan man inte slåss i lågprissegmentet längre när det gäller portabla AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Beroende på vad du har för fönster/vädringsluckor så kanske det går att fixa med datorfläktar?

Kör själv med portabel AC men brukar ha datorfläktar som drar in luft på natten för att få ''gratis'' kylning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-4a5ddfccb4867ace4c7676cc64ba9099.jpg
4 stycken 200mm fläktar på bilden med en Lian Li fläktkontroller om jag minns rätt och en portabel hårddisks strömadapter som matar dem med 12 volt.

Noctua har en liten PWM kontroller som funkar bra att styra flera PWM fläktar med och man får det nästintill ljudlöst på låga varv.

Tänkt på datorfläktar jag med men det måste väl finnas färdiga frånluftsfläktar för det eller är datorfläktar dom enda som finns? Hmmm ... Men det kanske är enda lösningen 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är det bara jag som har en splitmodell? : /

https://i.imgur.com/4TltJLT.jpg

Jag hade en som kylde som bara den men den lät också därefter. Sålde den och köpte två st andra. På min hade jag problem med isbildning som gjorde att den blev lite farlig att använda i vardagsrummet där den började spruta ut vatten på parkettgolvet.

KCC-41DI hette den.

Jag är lite intresserad av en sån här:
https://www.klarstein.se/Luftkonditionering/AC-och-Luftkondit...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdb:

Tänkt på datorfläktar jag med men det måste väl finnas färdiga frånluftsfläktar för det eller är datorfläktar dom enda som finns? Hmmm ... Men det kanske är enda lösningen 😕

Kanske något i stil med denna då: https://www.led-grower.eu/ventilator-boxfan-one4air-o30cm/
Enda nackdelen är väl att den säkert är rätt så högljudd även på lägre hastighet men flyttar säkert bra med luft. Fixar man så att det blir mer eller mindre lufttätt runt så den endast kan suga in luft utifrån så lär den säkert kyla bra om det är kallare ute än inne.

Finns ju förstås också frånluftsfläktar för badrum och liknande men de är väl gjorda för fast installation och 230V så är väl inte direkt lagligt om man fixar ihop något med dem själv antar jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Kanske något i stil med denna då: https://www.led-grower.eu/ventilator-boxfan-one4air-o30cm/
Enda nackdelen är väl att den säkert är rätt så högljudd även på lägre hastighet men flyttar säkert bra med luft. Fixar man så att det blir mer eller mindre lufttätt runt så den endast kan suga in luft utifrån så lär den säkert kyla bra om det är kallare ute än inne.

Finns ju förstås också frånluftsfläktar för badrum och liknande men de är väl gjorda för fast installation och 230V så är väl inte direkt lagligt om man fixar ihop något med dem själv antar jag.

Det är den första boxfläkten jag sett som var en rund "housing" som en pc fläkt. Ska söka mer på den för att se hur bra "sug" effekt den har 🙂
Det jag vill ha är en fläkt som kan klara av att funka som en frånluftsfläkt för då kan jag ha fläktar som låter på andra sidan lägenheten men få en lätt bris genom sovrummet då det skapas undertryck med hjälp av fläktarna. Svalka utan att ha oljudet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har du den typen av fönster där du kan montera en sådan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Blev en Woods Milan 9K med fönsterkitt, ska ha den i vardagsrum som är ca 30 kvadrat öppen planlösning. Hoppas vi blir nöjda. Katterna och vårt spädbarn har det tungt i denna värme

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nån som vet något trix får att få luften att blanda sig bättre? Börjar ledsna på att fötterna är kalla samtidigt som man svettas ändå under armarna, har en sån som riktar kalluften uppåt

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur det kommer sig att Julas dyrare "anslut" är specificerad att klara rum 16-23kvm samtidigt som Electrolux "ChillFlex Pro EXP34U338CW" med nära på identiska specifikationer klarar att kyla rum upp till 50kvm? Hur kan uppskattnimgen av rumstorlek skilja så mycket?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Kyleffekt 3500 W
Kylningskapacitet 12000 Btu/h
Effekt 1450 W

Electrolux har samma kyleffekt, 3500w och kylningskapacitet 12000 Btu/h men på en effekt om 1300w mot Ansluts 1450w.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5099669

Tjejen köpte nämligen nån typ polsk portabel AC på jula som dom tog in tillfälligt. Den ser nästan identisk ut som den billiga "anslut" men påstås klara 33kvm på typ 8000 BTU, vilket jag kan bekfäfta att den inte gör. Anledningen till att hon valde den var för att hon läste "33 kvm" och trodde då sen skulle vara bättre än dom andra som "bara klarade" 23kvm trots 12000 BTU. Min gissning att polack-ACn ljuger om vad den klarar... eller så har dom gjort mätningar i ett rum som har typ 150cm i takhöjd.

Skulle oavsett behöva en bättre... nu jobbar hon på jula och har personalrabatt. Därför undrar jag om den dyrare inte borde vara likvärdig med Electroluxen och ändp klara större ytor. Stänger vi till badrum, hobbyrum och sovrum så är det bara vardagsrum, hall och kök som skulle behöva kylas och dessa är ca 45 kvm. Några tips rekommendationer? Är ansluts med sina 12000 btu ändå lämplig. Kan 23kvm som den är speccad att klara vara en underdrift?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du den typen av fönster där du kan montera en sådan?

Nej det har jag inte. Men jag öppnar hela fönstret och sätter dit en skiva. På det sättet kan jag å dit en sån där förstermodell också. Bara att kapa ett större hål i skivan än vad jag har nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nån som funderat på att installera sin portabla AC som klassisk "window unit"? Funderade på om man kunde sätta upp en skiva i vädringsfönstret, men istället för att såga ut hål för slangarna, då såga ut ett hål som matchar både från-/och-till-luft på AC-enheten sätta tätningslister på skivan och "docka" enheten mot skivan så att det sluter tätt. Alltså köra utan slang helt och hållet? Skulle det ge än bättre verknimgsgrad tror ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan någon förklara hur det kommer sig att Julas dyrare "anslut" är specificerad att klara rum 16-23kvm samtidigt som Electrolux "ChillFlex Pro EXP34U338CW" med nära på identiska specifikationer klarar att kyla rum upp till 50kvm? Hur kan uppskattnimgen av rumstorlek skilja så mycket?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Kyleffekt 3500 W
Kylningskapacitet 12000 Btu/h
Effekt 1450 W

Electrolux har samma kyleffekt, 3500w och kylningskapacitet 12000 Btu/h men på en effekt om 1300w mot Ansluts 1450w.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5099669

Tjejen köpte nämligen nån typ polsk portabel AC på jula som dom tog in tillfälligt. Den ser nästan identisk ut som den billiga "anslut" men påstås klara 33kvm på typ 8000 BTU, vilket jag kan bekfäfta att den inte gör. Anledningen till att hon valde den var för att hon läste "33 kvm" och trodde då sen skulle vara bättre än dom andra som "bara klarade" 23kvm trots 12000 BTU. Min gissning att polack-ACn ljuger om vad den klarar... eller så har dom gjort mätningar i ett rum som har typ 150cm i takhöjd.

Skulle oavsett behöva en bättre... nu jobbar hon på jula och har personalrabatt. Därför undrar jag om den dyrare inte borde vara likvärdig med Electroluxen och ändp klara större ytor. Stänger vi till badrum, hobbyrum och sovrum så är det bara vardagsrum, hall och kök som skulle behöva kylas och dessa är ca 45 kvm. Några tips rekommendationer? Är ansluts med sina 12000 btu ändå lämplig. Kan 23kvm som den är speccad att klara vara en underdrift?

För att antal kvm är helt upp till tillverkaren att speca. Elektrolux tex räknar med att luften ute är svalare än luften i lägenheten vilket gör att undertrycket ACn skapar hjälper till att kyla lägenheten och därmed klarar den av att kyla större yta. Sen är nästa del i vilken temperatursänkning som avses m.m.

Så det är meningslöst att titta på antalet kvadratmeter en AC kan kyla utan titta på vilken kyleffekt (BTU, kWh) den kan leverera istället. Därefter handlar det om att sprida kylan i lägenheten vilket avgör hur stor del av lägenheten som blir svalare

Permalänk
Medlem

nån som har nån erfarenhet av såna här kylare https://www.komplett.se/product/1021984/hem-hushaall/hushaall... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

nån som har nån erfarenhet av såna här kylare https://www.komplett.se/product/1021984/hem-hushaall/hushaall... ?

Evaporativ kylare - dvs. kyler genom att ånga upp vatten i rumsluften och samtidigt gör den mycket fuktigare.

Detta fungerar bara om miljön har tämligen konstant påfyllnad med torr luft som tex. ökenområden eller att man arbetar i varma miljöer som ugnar gående i närheten och håller lufttemperaturen hög och därmed låg Rh-värde.

Köper man i Sverige och försöker använda den så tror jag att man kommer att bli besviken - särskilt på sensommaren när luftfuktigheten är väldigt hög nära dygnet runt.

Dessa kräver också underhåll med rengörning/byte av filtar eller vad de nu använder för förångningen ganska ofta - annars kommer det snart lukta sur disktrasa om dem av all damm som binds i den fuktiga delen och växer en massa bakterier och svampar på.

Har personlig erfarenhet av en sådan mackapär i kontorslokal på 80-talet där kollegor satt och utan skötsel (dvs byta filt, tömma ut den allt skitigare brinevattnet som fuktade filten och rengöra tråget etc. - och det måste göras typ 1-2 gånger i veckan upptäckte vi...), är inte alls bra med sådan om man har olika allergiska besvär vilket orsakade att maskinen snart inte användes alls. Själv satt jag i ett annan rum med vattenledningskyld kompressor-AC och det var helt annan klimat där... - jag rekommenderar inte den här typen av evaporativa kylare för någon om man inte är beredd att hela tiden 'pyssla' med den och att det finns torr luft hela tiden för funktionen och utan att det blir för fuktig luft i rummet)

Permalänk
Medlem

Ah okej tackar för svar 👍

Permalänk
Medlem

Efter några dagar sedan 2-slangsmodikationen så kan jag iaf säga att den rullar på utan några problem.
Kan inte påstå att det blir kallare, men jag upplever att rummet håller kylan lite bättre, kompressorn behöver inte gå så mycket.

Permalänk
Medlem

Ett jäkla pendlande mellan behagligt och på gränsen till att jag knappt kan röra mig utomhus och be att jag sitter med en sån här maskin tack och lov. 27-29°i Örebro till helgen. Jag vet vad jag kommer göra i helgen...sitta med ac'n påslagen. Konstant...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Efter några dagar sedan 2-slangsmodikationen så kan jag iaf säga att den rullar på utan några problem.
Kan inte påstå att det blir kallare, men jag upplever att rummet håller kylan lite bättre, kompressorn behöver inte gå så mycket.

Precis, jag skulle beskriva det på samma sätt. Det är inte så konstigt heller om man tänker på vad som händer med en ac som bara har en utblåsslang.

  • Undertrycket gör att det sugs in mer varm luft utifrån i samma mängd som det som blåser ut.

  • Dessutom så sugs den nedkylda luften i rummet in i acn och ut genom utblåsslangen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Luftkonditioneringen exploderade

Det här har inte vi inte stött på i den här tråden än? Känner inte ens till sajten de ska ha beställt sina maskiner ifrån? Läskigt trots allt. Man vill veta anledningen till explosionen

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Expondo? Aldrig hört talas om. Sen förstår jag inte ens hur hon lyckades beställa en öht. Sökning på air condition ger inget direkt korrekt resultat, och menyerna hjälper ju inte direkt. Inte för mig i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Luftkonditioneringen exploderade

Det här har inte vi inte stött på i den här tråden än? Känner inte ens till sajten de ska ha beställt sina maskiner ifrån? Läskigt trots allt. Man vill veta anledningen till explosionen

Låter som nån billig kinavariant av AC.
Vissa saker köper man inte från okända märken oavsett pris. Tex sådant som drar en hel del ström och ska stå igång utan tillsyn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter som nån billig kinavariant av AC.
Vissa saker köper man inte från okända märken oavsett pris. Tex sådant som drar en hel del ström och ska stå igång utan tillsyn.

Jo, tror min första tanke var "undrar om det fanns CE märkning" men fortfarande, kunde ju gått riktigt illa. Tur ingen skadades och att de får ordentlig ersättning. Ett tyskt kontor som uppenbarligen säljer farliga prylar..

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Expondo? Aldrig hört talas om. Sen förstår jag inte ens hur hon lyckades beställa en öht. Sökning på air condition ger inget direkt korrekt resultat, och menyerna hjälper ju inte direkt. Inte för mig i alla fall.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter som nån billig kinavariant av AC.
Vissa saker köper man inte från okända märken oavsett pris. Tex sådant som drar en hel del ström och ska stå igång utan tillsyn.

Det går bara att hitta "swamp coolers". Kan tänka mig att det är den här eller någon väldigt snarlik om det är baksidan av apparaten som syns i bilden med den sotiga väggen. Tänk skruven utåt hörnet på baksidan:

https://www.expondo.se/uniprodo-luftkylare-3-i-1-10-l-vattenb...

Vatten, el, dålig kvalitet med vad man kan förmoda är obefintligt säkerhetstänk från tillverkaren - vad kan gå fel?

Skrivet av LURKOVIC:

Jo, tror min första tanke var "undrar om det fanns CE märkning" men fortfarande, kunde ju gått riktigt illa. Tur ingen skadades och att de får ordentlig ersättning. Ett tyskt kontor som uppenbarligen säljer farliga prylar..

Säkert märkt med "China Export", om den är märkt, dvs något man sätter dit för att de ska finnas, men vad märkningen ska innebära struntar man i...

ovansidan --> baksidan