Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Läst flera nyheter som spår att kommande sommar kommer bli lika varm som förra året. Har därför redan börjat kika på en portabel AC för att kyla sovrummet.

Det som slår mig är hur snålt utbudet är.

Filtrerar på prisjakt efter frånluftsrör, 10,000 BTU och att det ska finnas i lager och det ger 2 träffar:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s396255361#rparams=b=s...

Är det för tidigt, kommer de stora kedjorna plocka in närmare inpå sommaren? Eller är det p.g.a. nya hårdare EU-krav?

Permalänk
Medlem

Det är nog lite tidigt ännu

Men, du får lätta lite på dina filtreringsregler i prisjakt

10000 BTU motsvarar ungefär 3 kW kyleffekt och det är bättre att söka på effekt i Watt och jag fick fram typ 10 varav 3 är med R290 som köldmedel (R290 = renad propan-gas) vilket är att föredra rent miljömässigt

fokusera på maskiner som själv ångar upp kondensvatten och ångan förs ut med varmluften i röret och att det stå så uttalat så i produktbeskrivningen - de som inte skriver något om det har ofta inte detta och det blir evigt tömmande av byttor med kondensvatten då det kan produceras över 1 liter i timmen för en större maskin.

de med R410A är lagerstädning då sådant inte längre får produceras för försäljning inom EU sedan ett par år - trodde faktiskt att allt sådant tog slut i sommras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigglebean:

Läst flera nyheter som spår att kommande sommar kommer bli lika varm som förra året. Har därför redan börjat kika på en portabel AC för att kyla sovrummet.

Det som slår mig är hur snålt utbudet är.

Filtrerar på prisjakt efter frånluftsrör, 10,000 BTU och att det ska finnas i lager och det ger 2 träffar:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s396255361#rparams=b=s...

Är det för tidigt, kommer de stora kedjorna plocka in närmare inpå sommaren? Eller är det p.g.a. nya hårdare EU-krav?

Skrivet av xxargs:

Det är nog lite tidigt ännu

Men, du får lätta lite på dina filtreringsregler i prisjakt

10000 BTU motsvarar ungefär 3 kW kyleffekt och det är bättre att söka på effekt i Watt och jag fick fram typ 10 varav 3 är med R290 som köldmedel (R290 = renad propan-gas) vilket är att föredra rent miljömässigt

fokusera på maskiner som själv ångar upp kondensvatten och ångan förs ut med varmluften i röret och att det stå så uttalat så i produktbeskrivningen - de som inte skriver något om det har ofta inte detta och det blir evigt tömmande av byttor med kondensvatten då det kan produceras över 1 liter i timmen för en större maskin.

de med R410A är lagerstädning då sådant inte längre får produceras för försäljning inom EU sedan ett par år - trodde faktiskt att allt sådant tog slut i sommras...

Hej,

Jag är också ute efter en portabel AC, har ni något tips som kan fungera? Ska kunna kyla ca 20 kvadrat stängt rum (86 kvadrat lägenhet men tänkte bara kyla sovrum). Får ej vara kylklampar osv. Får låta (lagom?) då jag ej tänkte ha igång under natten utan mest till jag går och lägger mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Är också väldigt intresserad då astman har gått åt hela helvete av värmen redan nu. Försöker läsa på ordentligt men skulle verkligen uppskatta hjälp.

Ifall någon skulle kunna skumma igenom prisjakt eller så och ge en rekommendation skulle det verkligen göra min dag. Ska bara kunna kyla ett vanligt sovrum.

Struntar i hur rörlig och portabel den är, bryr mig inte om nästan alla funktioner eller om den är miljösmart eller lite mer högljudd än andra.

Tjänar man något på att vänta 1-2 månader? Trodde köpa medan de fortrarande finns var rätt val.

Permalänk
Medlem

Har du astma så vill du helst inte dra in luft i stora mängder som det görs med portabla AC - du det vill ha är splitmaskin - problemet är att portabla sådana där utedelen kan ställas på en balkong har närmast upphört att existera och var redan från början ordentligt dyra.

Det har göra med att det är köldmedieslangar mellan enheterna som inte längre får kopplas in och ur av användaren själv (även om de har i det närmaste helt läckfria koppel) pga. olika kylmedelsförordningar och utan att koppla isär slangarna så blir de extremt klantiga att flytta och hantera...

Med andra ord en fast montera L/L-värmepump med AC-funktion är den bästa lösningen - men jag lider med dig om du bor i hyresrätt och BRF där sådana saker inte får installeras i fastigheterna - vilket brukar vara normen.

---

Bl.a Elektrolux har en bunt portabla AC-maskiner (med tjock luftslang) med R290 - åk runt på gubbdagis titta och lyssna - be dom slå på deras demomaskiner och fråga noga angående om maskinerna förångar upp sin egen kondens eller om att man hela tiden måste tömma en bytta vatten per 1-3 timmar när det är mycket fuktig luft (köp inte dem - du kommer att hata dessa maskinerna redan efter någon eller ett par dagar när du hela tiden måste tömma - ladda hem tänkta maskinens instruktionsböcker och se om man måste koppla in avloppsslang eller inte innan köpebeslut)

Det är typ nu området April/Maj man skall handla om man skall handla alls - kommer värmebölja Juni/Juli som det gjorde förra året så kommer det bli snabbt soptorrt i affärerna igen - nu den här gången i början av eventuella värmeböljan och inte som förra gången när folk till slut bestämde sig att köpa för att man inte stod ut längre, så fans det inga maskiner att köpa längre... det misstaget kommer många inte göra om...

Varför det kanske inte fylls på i affärerna som det gjorde förr (som i somras måste ha varit en historisk lagerrensning på alla tänkbara hyllvärmare i avseende portabla AC ur deras grossistlager) beror på att med den allt minskade tillåtna GWP-polen för HCF-köldmedel som beslutas på EU-nivå gör att maskiner med R407C och R410A som köldmedel blir allt dyrare och färre får importeras och även färre tillverkas och det är än så länge minoritet som ställer om för R290 (propan) då man inte kan köra samma kompressorer och rördragning i maskinerna som de senaste 10 årens R410A-fyllda maskiner (det är lättare för dem som fortfarande körde på R22/R407C att gå över till R290 som köldmedel, men dessa tillverkare har blivit närmast utkomkurerade av billiga kinesiska R410A-maskiner eller tvingas gå över till R410A då dessa är billigare att bygga (men sämre COP/EER) - och nu helt plötsligt måste de backa igen till äldre och dyrare konstruktioner och även där moderniseras på maskiner som kunden inte vill betala men än några tusenlappar för....

Permalänk
Medlem

Lite halvdåligt utbud i Sverige men det kanske inte är så konstigt.
Ska med köpa nån i år, vet bara inte vilken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bl.a Elektrolux har en bunt portabla AC-maskiner (med tjock luftslang) med R290 - åk runt på gubbdagis titta och lyssna - be dom slå på deras demomaskiner och fråga noga angående om maskinerna förångar upp sin egen kondens eller om att man hela tiden måste tömma en bytta vatten per 1-3 timmar när det är mycket fuktig luft (köp inte dem - du kommer att hata dessa maskinerna redan efter någon eller ett par dagar när du hela tiden måste tömma - ladda hem tänkta maskinens instruktionsböcker och se om man måste koppla in avloppsslang eller inte innan köpebeslut)

De Electrolux-maskiner jag har hittat på nätet har inkoppling för avloppsslang, men de verkar (enligt manualen) inte kräva det för att leverera kyla, bara för luftavfuktning eller värme-funktion. Kan man lita på det?

Fönsteradaptern/fönstertätning är det jag undrar mest över när man ska köpa en AC. Jag har 125 cm breda fönster som öppnas i nederkant. Någon som kan rekommendera en bra modell på AC som levereras med en bra fönsteradapter eller kan rekommendera en bra fönsteradapter att köpa löst?

Permalänk
Medlem

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Jag beställde denna. Vi hade klarat oss relativt OK utan AC men då vi har en liten ettåring och temperaturen redan nu är 26 grader inne (förra sommaren som kallast 33, ja, vi har försökt isolera ut värmen) så tog vi beslutet att köpa en. Fick tag på en för 4800 så vi slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

De Electrolux-maskiner jag har hittat på nätet har inkoppling för avloppsslang, men de verkar (enligt manualen) inte kräva det för att leverera kyla, bara för luftavfuktning eller värme-funktion. Kan man lita på det?

Fönsteradaptern/fönstertätning är det jag undrar mest över när man ska köpa en AC. Jag har 125 cm breda fönster som öppnas i nederkant. Någon som kan rekommendera en bra modell på AC som levereras med en bra fönsteradapter eller kan rekommendera en bra fönsteradapter att köpa löst?

Nej det kan du inte lita på.
När man kyler luft får du alltid restprodukter av värme och vatten, en AC sprutar ut kall luft i ena änden och varm i den andra samt samlar upp vatten i ett tråg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej det kan du inte lita på.
När man kyler luft får du alltid restprodukter av värme och vatten, en AC sprutar ut kall luft i ena änden och varm i den andra samt samlar upp vatten i ett tråg.

fast 'rätt' maskiner pumpar och duschar eller stänker med fläkten på den varma kondensorn så att den blöts upp och ånga upp kondensen (och hjälper att kyla kondensorn lite extra och ökar effektiviteten på maskinen) och vattnet förs bort som ånga med luften som går ut genom luftslangen.

dock finns det alltid en dräneringsplugg i botten för att kunna tömma maskinen innan den rullas iväg och ställs på förvar.

Maskiner som inte har kondensförångning har ofta löstagbara byttor i någon lucka - ett skarpt varningstecken att det då är en maskin man hela tiden måste tömma kondensvatten och det är mycket och kan vara över en liter i timmen vid fuktigt väder (rötmånaderna i sverige)

Det viktiga är att hitta och dubbelkolla att maskinerna faktiskt har kondensförångning (under olika namn och benämning som det finns maskiner) och de i lite högre prisklass (som elektrolux) gör förmodligen detta medans de som är i området 2-3000:- kan mycket väl ha skippat den biten.

en sak till att titta på är hur mycket de väger, är det 16 - 23 kg maskin så skall man vara väldigt observant medans är de över 30 kg så är de mer välbyggda och har troligen kondensförångning.

och en väg att kolla är att läsa maskinens manual - innan köp!!

Permalänk
Medlem

Slog själv till på en Electrolux på 3.4 kW (slutsåld nu), men valet stod mellan den och NetOnNets AC med det egna märket Andersson, https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Intressant med den AC:n är att den har lite extra lullull i form av WiFi så man kan starta maskinen redan innan man kommer hem och då komma hem till en nerkyld bostad efter jobbet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på en bra split-maskin?

Köpte en vanlig portabel AC på 12000 BTU förra året som kylde bra men vill egentligen ha en split som skall vara tystare. Kikat på den nedan på Amazon men vet inte hur bra den är och köper ju helst i Sverige för enkel hemforsling och garanti osv.

Bodde jag i hus hade jag bara installerat luftvärmepumpar men nu tänkte jag ställa ut splitdelen på balkongen när jag vill ha kyla.

https://www.amazon.de/dp/B00JECQDKG/ref=sspa_dk_detail_0?psc=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigglebean:

Läst flera nyheter som spår att kommande sommar kommer bli lika varm som förra året. Har därför redan börjat kika på en portabel AC för att kyla sovrummet.

Det som slår mig är hur snålt utbudet är.

Filtrerar på prisjakt efter frånluftsrör, 10,000 BTU och att det ska finnas i lager och det ger 2 träffar:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s396255361#rparams=b=s...

Är det för tidigt, kommer de stora kedjorna plocka in närmare inpå sommaren? Eller är det p.g.a. nya hårdare EU-krav?

Köp så fort som möjligt. Efterfrågan styr priset(kolla Prisjakts statistik på en portabel AC som funnits hos Prisjakt i minst 12 månader). Billigast är att köpa på vintern för dom vill bli av med sina lager. Plus att man kan hitta demo/returvaror med vanlig garanti men runt 1000 kronor billigare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är det någon som har koll på en bra split-maskin?

Köpte en vanlig portabel AC på 12000 BTU förra året som kylde bra men vill egentligen ha en split som skall vara tystare. Kikat på den nedan på Amazon men vet inte hur bra den är och köper ju helst i Sverige för enkel hemforsling och garanti osv.

Bodde jag i hus hade jag bara installerat luftvärmepumpar men nu tänkte jag ställa ut splitdelen på balkongen när jag vill ha kyla.

https://www.amazon.de/dp/B00JECQDKG/ref=sspa_dk_detail_0?psc=...

För kännedom så är det Du kallar för "split-maskin" inte tystare bara för att det är "split-maskin".
Har själv en Delonghi från år 2006 som just är sådan och köpte en ny modern(reserv) Delonghi i vintras som är en vanlig portabel.

Den från i år är totalt sett tystare och drar mindre el(har bara provkört samt tagit isär den för att inom en snar framtid stoppa in ett styrkort).

Den som är delad har radiatorn(med fläkt) utomhus, d.v.s. har inget frånluftsrör, men drar mer ström och väsnas mer p.g.a. av att utomhusenheten väsnas med sin fläkt och AC:n inomhus väsnas med sin fläkt och sin kompressor.

Det låter som om Du letar efter en delad modell för fast montage där hela kompressorn sitter utomhus och inomhus har Du i praktiken enbart en fläkt.

Att tänka på(egen erfarenhet) med en delad enhet är att om man har en inglasad balkong(trots flera öppna sektioner, dock inte samtliga) så kommer det bli väldigt varmt för utomhusenheten och således sänka effektiviteten.

Samtidigt så används min(den gamle alltså, ny står som reserv) enbart för att kyla rackskåpet och styrs automatiskt utav servern via WiFi(eller ett dumt s.k. offline läge om den tappar kontakt) utan min inblandning.

Mitt tips är att om man vill ha det kallt inomhus i t.ex. sovrummet så skall man ha alla dörrar och fönster stängda samt göra allt vad man kan för att minska solens förmåga att lysa in i sovrummet. Kolla även till-luftsventilen i sovrummet ifall där kommer varmluft på kvällen. Om där kommer varmluft så får Du göra något som förhindrar det, men tänk på att Du behöver syre i sovrummet. Har Du däremot växter i sovrummet så klarar Ni Er tillsammans väldigt bra utan till-luft. Växterna älskar koldioxid och dom belönar dig med syre. Ge dom bara sol dagtid och vatten då och då så blir det billigare.

Behöver själv ingen AC i sovrummet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

För kännedom så är det Du kallar för "split-maskin" inte tystare bara för att det är "split-maskin".
Har själv en Delonghi från år 2006 som just är sådan och köpte en ny modern(reserv) Delonghi i vintras som är en vanlig portabel.

Den från i år är totalt sett tystare och drar mindre el(har bara provkört samt tagit isär den för att inom en snar framtid stoppa in ett styrkort).

Den som är delad har radiatorn(med fläkt) utomhus, d.v.s. har inget frånluftsrör, men drar mer ström och väsnas mer p.g.a. av att utomhusenheten väsnas med sin fläkt och AC:n inomhus väsnas med sin fläkt och sin kompressor.

Det låter som om Du letar efter en delad modell för fast montage där hela kompressorn sitter utomhus och inomhus har Du i praktiken enbart en fläkt.

Att tänka på(egen erfarenhet) med en delad enhet är att om man har en inglasad balkong(trots flera öppna sektioner, dock inte samtliga) så kommer det bli väldigt varmt för utomhusenheten och således sänka effektiviteten.

Samtidigt så används min(den gamle alltså, ny står som reserv) enbart för att kyla rackskåpet och styrs automatiskt utav servern via WiFi(eller ett dumt s.k. offline läge om den tappar kontakt) utan min inblandning.

Mitt tips är att om man vill ha det kallt inomhus i t.ex. sovrummet så skall man ha alla dörrar och fönster stängda samt göra allt vad man kan för att minska solens förmåga att lysa in i sovrummet. Kolla även till-luftsventilen i sovrummet ifall där kommer varmluft på kvällen. Om där kommer varmluft så får Du göra något som förhindrar det, men tänk på att Du behöver syre i sovrummet. Har Du däremot växter i sovrummet så klarar Ni Er tillsammans väldigt bra utan till-luft. Växterna älskar koldioxid och dom belönar dig med syre. Ge dom bara sol dagtid och vatten då och då så blir det billigare.

Behöver själv ingen AC i sovrummet.

Nej den behöver väl inte vara tystare men i realiteten så verkar de flesta moderna split maskiner vara tystare inomhus än de portabla enheterna. Funderar på att flytta till en lägenhet med 2 balkonger och då kan jag dessutom skaffa 2 för att kyla hela lägenheten perfekt.

Sen får man ju nyttan av att man inte blåser ut luft det vill säga hämtar man inte in mer luft än vanligt med pollen och allt vad det innehåller.

Skulle gärna ha en fast monterad enhet men de flesta bostadsrättsföreningar gillar inte det, hade jag haft hus hade jag installerat typ 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej den behöver väl inte vara tystare men i realiteten så verkar de flesta moderna split maskiner vara tystare inomhus än de portabla enheterna. Funderar på att flytta till en lägenhet med 2 balkonger och då kan jag dessutom skaffa 2 för att kyla hela lägenheten perfekt.

Sen får man ju nyttan av att man inte blåser ut luft det vill säga hämtar man inte in mer luft än vanligt med pollen och allt vad det innehåller.

Skulle gärna ha en fast monterad enhet men de flesta bostadsrättsföreningar gillar inte det, hade jag haft hus hade jag installerat typ 3.

Om Du inte hör ljudet ifrån balkongen så lär det vara tystare. Två fläktar(det är det man får med en delad portabel enhet) med olika karaktär låter alltid mer än 1 fläkt. Om Du bor i en bostadsrätt så är det lika viktigt som i en hyresrätt att inte väsnas för mycket. Min stannar sin kylning absolut senast klockan 21:56 just p.g.a. att utomhusenheten låter mer än bara luft som pumpas ut(t.ex. som en vanlig kompakt enhet gör).

Har själv två där ena är delad och den nya är kompakt, och den nya är tystare(kanske blir värre med åren baserat på drifttid).

Angående pollen så är mitt tips att sätta filter(skall redan finnas i aggregaten i fastigheten) på till-luftsventilerna, eftersom vilken AC man har har ingen betydelse om man har tätt så att varmluft inte hittar vägen in i bostaden där slangen går ut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om Du inte hör ljudet ifrån balkongen så lär det vara tystare. Två fläktar(det är det man får med en delad portabel enhet) med olika karaktär låter alltid mer än 1 fläkt. Om Du bor i en bostadsrätt så är det lika viktigt som i en hyresrätt att inte väsnas för mycket. Min stannar sin kylning absolut senast klockan 21:56 just p.g.a. att utomhusenheten låter mer än bara luft som pumpas ut(t.ex. som en vanlig kompakt enhet gör).

Har själv två där ena är delad och den nya är kompakt, och den nya är tystare(kanske blir värre med åren baserat på drifttid).

Angående pollen så är mitt tips att sätta filter(skall redan finnas i aggregaten i fastigheten) på till-luftsventilerna, eftersom vilken AC man har har ingen betydelse om man har tätt så att varmluft inte hittar vägen in i bostaden där slangen går ut.

Ja idén var ju att ställa den så jag inte hör den från insidan.

Visst hjälper filter en del men om man kör en AC som pumpar ut luft räcker det inte alltid med till-luftsventiler utan man måste ibland öppna ett fönster någon annanstans. Speciellt om man inte vill störa ventilationssystemet för mycket i allmänhet.

Split enheter har helt enkelt en hel del fördelar som gör att jag är mer sugen på sådana, speciellt om jag kommer behöva ha 2 st i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

fokusera på maskiner som själv ångar upp kondensvatten och ångan förs ut med varmluften i röret och att det stå så uttalat så i produktbeskrivningen - de som inte skriver något om det har ofta inte detta och det blir evigt tömmande av byttor med kondensvatten då det kan produceras över 1 liter i timmen för en större maskin.

Därför jag gav bort min Zibro. Fick tömma flera gånger per dag och den lilla byttan satt längst ner och man spilde varje gång man skulle tömmma: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=197560

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Är också väldigt intresserad då astman har gått åt hela helvete av värmen redan nu. Försöker läsa på ordentligt men skulle verkligen uppskatta hjälp.

Ifall någon skulle kunna skumma igenom prisjakt eller så och ge en rekommendation skulle det verkligen göra min dag. Ska bara kunna kyla ett vanligt sovrum.

Struntar i hur rörlig och portabel den är, bryr mig inte om nästan alla funktioner eller om den är miljösmart eller lite mer högljudd än andra.

Tjänar man något på att vänta 1-2 månader? Trodde köpa medan de fortrarande finns var rätt val.

Bra pris på inet på dessa maskiner
Äger själv den lilla och har den i sovrummet..Sover som en bebis även under jobbiga pollen perioder

https://www.inet.se/kampanj/5170/pollenkampanj

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bra pris på inet på dessa maskiner
Äger själv den lilla och har den i sovrummet..Sover som en bebis även under jobbiga pollen perioder

https://www.inet.se/kampanj/5170/pollenkampanj

Har en Xiaomi också och den är inte dålig men Auto läget upplever jag inte alls att den renar så bra som andra maskiner gör på Auto (men den är tystare på Auto än andra). Den låter helt enkelt partikelnivån gå upp mer innan den ökar på fläkten. Skruvar man upp fläkthastigheten låter den dessutom mer än andra maskiner för liknande nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Slog själv till på en Electrolux på 3.4 kW (slutsåld nu), men valet stod mellan den och NetOnNets AC med det egna märket Andersson, https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Intressant med den AC:n är att den har lite extra lullull i form av WiFi så man kan starta maskinen redan innan man kommer hem och då komma hem till en nerkyld bostad efter jobbet.

Vilken Elektrolux köpte du då?
Och vad tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@xxargs: Förfyllda system är olagliga att installera själv i EU sedan en tid tillbaka som du säger, så det är bara till att kontakta kyltekniker. Det är den billigaste lösningen – alltså att låta en kyltekniker installera ett system med utedel – om du inte kan köra portabel ac med frånluft-slang. Det är ju också egentligen enda möjligheten att kyla ner en hel lägenhet eller helt hus, större hus behöver säkert multi-split för att det ska fungera effektivt fast det är en annan fråga.

Bor du i lägenhet är det bara att fråga föreningen/fastighetsägaren om de är okej och fråga om lov.

Förtydande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vilken Elektrolux köpte du då?
Och vad tycker du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Har bara testat den och är än så länge väldigt nöjd.
Ska beställa och installera fönstertätning innan den körs igång, vill inte ha in en massa mygg på sommaren.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Har bara testat den och är än så länge väldigt nöjd.
Ska beställa och installera fönstertätning innan den körs igång, vill inte ha in en massa mygg på sommaren.

Har den behållare som man måste tömma hela tiden? Funderar själv på köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@xxargs: Förfyllda system är olagliga i EU sedan en tid tillbaka, så det är bara till att kontakta kyltekniker.

Vet inte vilket sammanhang du avser - men enhetsmaskiner som portabla AC (dvs. inte är splittade med rörledning som för brukaren möjliga att ta isär och sätta ihop i sin användning) får fortfarande säljas fyllda och fullt funktionsdugliga då den tänka användaren inte gör ingrepp i kylslingan.

Det är därför det är svårt att idag hitta portabel AC med separat inne och uteenheten med slang mellan och där uteenheten tänkt att kunna hängas på utsidan av fönster eller på balkong och de som finns är snordyra.

Och reglerna gäller ändå inte för köldmedel med låg GWP som propan/isobutan (GWP 3) utan bara när det gäller HCF-köldmedier med GWP 150 och högre.

Det kommer vara förbud mot köldmedel med GWP högre än 150 för portabla AC från och med 2020. - denna år är sista året som dyliga nya maskiner kan tillverkas med köldmedel som R410A (de får fortfarande säljas efter datumet - men bara det som redan finns i lager innanför EU:s gränser) - efter det så skall köldmediets GWP-värde vara lägre än 150. (man har satt gränsvärdet för att R152a skall klara sig då det är tillräckligt lik R134a att det i många fall kan fungera som drop in. - ett tag var kravet 50 men man släppte lite på det...)

Splitmaskiner med eftermonterad rördragning (som installeras av kyltekniker) med mindre än 3 kg köldmedel får inte använda köldmedier över GWP 750 efter 2025 - med andra ord är det inte många år kvar för maskiner fyllda med R410A. (man har satt gränsvärdet för att R32 skall klara sig och kunna användas i fortsättningen också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vet inte vilket sammanhang du avser - men enhetsmaskiner som portabla AC (dvs. inte är splittade med rörledning som för brukaren möjliga att ta isär och sätta ihop i sin användning) får fortfarande säljas fyllda och fullt funktionsdugliga då den tänka användaren inte gör ingrepp i kylslingan.

Det är därför det är svårt att idag hitta portabel AC med separat inne och uteenheten med slang mellan och där uteenheten tänkt att kunna hängas på utsidan av fönster eller på balkong och de som finns är snordyra.

Och reglerna gäller ändå inte för köldmedel med låg GWP som propan/isobutan (GWP 3) utan bara när det gäller HCF-köldmedier med GWP 150 och högre.

Det kommer vara förbud mot köldmedel med GWP högre än 150 för portabla AC från och med 2020. - denna år är sista året som dyliga nya maskiner kan tillverkas med köldmedel som R410A (de får fortfarande säljas efter datumet - men bara det som redan finns i lager innanför EU:s gränser) - efter det så skall köldmediets GWP-värde vara lägre än 150. (man har satt gränsvärdet för att R152a skall klara sig då det är tillräckligt lik R134a att det i många fall kan fungera som drop in. - ett tag var kravet 50 men man släppte lite på det...)

Splitmaskiner med eftermonterad rördragning (som installeras av kyltekniker) med mindre än 3 kg köldmedel får inte använda köldmedier över GWP 750 efter 2025 - med andra ord är det inte många år kvar för maskiner fyllda med R410A. (man har satt gränsvärdet för att R32 skall klara sig och kunna användas i fortsättningen också)

Du pratade om enheter med utedel, ett tag fanns de förfyllda systemen (förfyllda rör, så man inte behöver evakuera ledningarna) på marknaden som du kunde installera själv utan någon utrustning, men efter de inte är tillåtna att installeras av andra än kyltekniker så försvann de såklart. De portabla delade AC-systemen där ledningarna redan var monterade är inte heller på marknaden längre i någon större utsträckning, finns dock inga regler som hindrar dem. Det är väl snarare att de försvann p.g.a. och i samband med att systemen du kunde installera själv utan utrustning och dra genom väggar kom ut på marknaden.

I USA kan du fortfarande köpa och installera dessa easy fit-system själv. Då installation kostar 4-7k funkar det såklart inte att sälja dessa system här utan installation. De som säljer direkt till konsument och inte har installationstjänster säljer därför inte dessa och professionellt installerade system kommer inte förlita sig på ledningar i fast längd som är förfyllda utan kommer använda den längd som behövs. Ingen ÅF vill för den delen få massor reklamationsärenden från kunder med illegalt installerade system.

De portabla luftkonditioneringsenheter med två delar kostar hur som helst därför mer än AC/värmepump + installation så det är bara till att kontakta din lokala kyltekniker som sagt, om du inte kan köra med enhet med utblås.

Billigaste lösningen idag är alltså AC med inne+utdel. Enheter utan easy fit är billigare, AC+installation är billigare än delad portabel.

Du får installera delad portabel AC som är vattenkyld, och behöver inte dra dessa genom fönster eller dylikt utan kan ta upp hål för vattenledningarna, men de får du betala multum för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du pratade om enheter med utedel, ett tag fanns de förfyllda systemen (förfyllda rör, så man inte behöver evakuera ledningarna) på marknaden som du kunde installera själv utan någon utrustning, men efter de inte är tillåtna att installeras av andra än kyltekniker så försvann de såklart. De portabla delade AC-systemen där ledningarna redan var monterade är inte heller på marknaden längre i någon större utsträckning, finns dock inga regler som hindrar dem. Det är väl snarare att de försvann p.g.a. och i samband med att systemen du kunde installera själv utan utrustning och dra genom väggar kom ut på marknaden.

I USA kan du fortfarande köpa och installera dessa easy fit-system själv. Då installation kostar 4-7k funkar det såklart inte att sälja dessa system här utan installation. De som säljer direkt till konsument och inte har installationstjänster säljer därför inte dessa och professionellt installerade system kommer inte förlita sig på ledningar i fast längd som är förfyllda utan kommer använda den längd som behövs. Ingen ÅF vill för den delen få massor reklamationsärenden från kunder med illegalt installerade system.

De portabla luftkonditioneringsenheter med två delar kostar hur som helst därför mer än AC/värmepump + installation så det är bara till att kontakta din lokala kyltekniker som sagt, om du inte kan köra med enhet med utblås.

Billigaste lösningen idag är alltså AC med inne+utdel. Enheter utan easy fit är billigare, AC+installation är billigare än delad portabel.

Du får installera delad portabel AC som är vattenkyld, och behöver inte dra dessa genom fönster eller dylikt utan kan ta upp hål för vattenledningarna, men de får du betala multum för.

I Kina kostar en liten tvådels AC runt 150USD. Dock vill man ju ha inverter och tyst innedel, då sticker det säkert iväg lite.

Konstigt att det inte finns att få tag på i Sverige. Kanske andra delar av europa?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Har bara testat den och är än så länge väldigt nöjd.
Ska beställa och installera fönstertätning innan den körs igång, vill inte ha in en massa mygg på sommaren.

Ja den är jag med inne på att köpa.

Vart hitta du fönster kittet?
Lyckas inte lokalisera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Köpte den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Har bara testat den och är än så länge väldigt nöjd.
Ska beställa och installera fönstertätning innan den körs igång, vill inte ha in en massa mygg på sommaren.

Hej! Vad gjorde att ditt val för på den? Någon särskild funktion?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag chansade på en billig på hornbach. Sambon garvade när jag åkte och köpte en för 2 helger sen.... Då var det lagerstatus runt 60st i min närmsta butik. Nu har dom 2 kvar.

Förra sommaren var hemsk, räcker med att det blir 1 vecka i den stilen för att investeringen ska kännas värd.