Microsoft uppdaterar förhandsversionen av Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jo, jag fattar det. Har man ett workflow som funkar, så vill man inte sabba det. Men samtidigt finns det argumentet för samtliga funktioner som nånsin funnits, både objektivt bra och dåliga sådana. Man kan inte hålla kvar kod för varenda funktion som nånsin funnits, speciellt inte när folk primärt gnäller om bloat (och gammal kod som ingen använder måste väl vara definitionen av bloat?) bara för att det finns folk som tycker det råkar vara det bästa sen rostat bröd.

Jag antar att alternativet är att sitta kvar på Win10 så länge, eftersom det uppenbarligen beter sig som du vill?

Workflow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

...
Om never combine inte kommer i en framtida W11-version kommer jag inte uppgradera, det är den enda deal-breakern för mig, allt annat med W11 är jag ok med.

Det första jag gör när jag installerar Windows är att stänga av combine i Taskbar. jag väntar nog längre innan jag uppgraderar om man inte kan ha det som vanligt. Visst är det snyggt om det bara är en ikon med ett litet streck, men inte alls användarvänligt. Tror också det kan bero på hur man arbetar, om man har många fönster uppe, använder tangentbordet mer och sådana saker om man stör sig på combine eller inte i Taskbar. I Win 11 fallet är det Design före funktion.

Skrivet av merdique:

Håller med till fullo. De senaste kanske 5 åren inbillar jag mig en trend i mjukvaruutveckling att man ökar antalet steg det tar att göra vissa moment, förstår det inte alls men det kanske är nåt utvecklare fått för sig motverkar stress?
Finns en hel del saker som i Windows 10 tar 2-3 steg mer att utföra än vad det gjorde i Windows 7, bara några exempel jag kommer på ur minnet, ändra refresh rate på skärmen, ändra egenskaper för ljudkortet. Det enda sättet att utföra många av dessa moment för att vara ungefär på samma nivå som Windows 7 är via den gamla kontrollpanelen.

Att öka stegen kan vara ett sätt att successivt minska på inställningar, och vi ser ju stora förändringar genom åren av detta i Windows, och allra mest nu i Windows 11. I Windows 11 har de tagit bort många inställningsmöjligheter i Taskbar och startmenyn, m.fl.

Om man ska göra ett program som har få möjligheter till inställningar så är det enklare att koda, så enkelt är det. Sedan Smarttelefonerna kom till så har det smittat av sig till operativsystem och program på datorn som har blivit plattare i GUI och med mycket mindre inställningar.

En tråkig trend för en datornörd

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag får det inte riktigt att fungera i VM. Får bara att "your pc does not meet the minimum hardware requirement for windows 11. your channel option will be limited" när jag ska välja vilken nivå av insider jag ska köra så har bara ett alternativ (som inte låter mig uppgradera...)

Någon som på rak arm har en aning om vad som kan vara orsaken? Min burk är redo för windows 11 även med de kommunicerade hårda kraven..

Har provat säkra att VM-burken har 100GB utrymme, 2 cpu-kärnor och 4GB ram. Krävs det något mer man måste fixa för att det ska lira? Körde en windows 10 pro i VMen.

Sannolikt att inte Secure Boot eller aktiv TPM hittas. Vet inte hur du åtgärdar det virtuellt tyvärr

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jimsofie:

Workflow?

Arbetsflöde. Jag förmodar att anledningen till att man är avig till gruppering av ikoner är att man enkelt vill få tag i en specifik version av samma program som är öppet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag får det inte riktigt att fungera i VM. Får bara att "your pc does not meet the minimum hardware requirement for windows 11. your channel option will be limited" när jag ska välja vilken nivå av insider jag ska köra så har bara ett alternativ (som inte låter mig uppgradera...)

Någon som på rak arm har en aning om vad som kan vara orsaken? Min burk är redo för windows 11 även med de kommunicerade hårda kraven..

Har provat säkra att VM-burken har 100GB utrymme, 2 cpu-kärnor och 4GB ram. Krävs det något mer man måste fixa för att det ska lira? Körde en windows 10 pro i VMen.

Rullar på fint här under Proxmox, installerade win10 pro, sedan uppgraderade jag till win11.

Uefi, q35, 4cores, 8GB ram, 64GB HDD.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

En arbetskamrat körde Taskbar shuffle, något gratisprogram för att åstadkomma detta för några år sedan. Osäker dock om det fungerar i Windows 10. Googlar jag så verkar det "officiellt" vara för upp till Vista. Men det borde finnas något nyutvecklat som gör motsvarande. Via inställningar eller register hack går nog inte.

Tackar.

(win) 7+ taskbar tweaker verkar kunna göra det också. Får undersöka saken vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Tackar.

(win) 7+ taskbar tweaker verkar kunna göra det också. Får undersöka saken vidare.

Den senaste versionen av 7+ taskbar Tweaker fungerar inte med min version av win 11 iaf. Och det kommer upp en ruta när man kör programmet att den inte stöder win 11 och länk till detta bloginlägg: https://rammichael.com/7-taskbar-tweaker-and-a-first-look-at-...

Man får hoppas att han löser det på något sätt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

@Lagers:
Har du testat DOpus i Windows 11? Känns som att det löser mycket av problemen med taskbaren.

Känns inte som att Windows 11 kommer få mig att välja bort varken Open-Shell eller DOpus

Däremot känns taskbaren så dålig nu att den knappt fyller något syfte längre. Inget stöd för drag&drop, påtvingad gruppering och ingen möjlighet att flytta/ändra storlek på taskbaren utan att ge sig in i registret. Dockan från DOpus ger mig oändligt fler möjligheter.

Se bild nedan där jag försöker dra en PNG-fil till Paint:

I bilden går det även att se hur layouten för klocka, datum och systray-ikonerna hamnar lite snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Lagers:
Har du testat DOpus i Windows 11? Känns som att det löser mycket av problemen med taskbaren.

Känns inte som att Windows 11 kommer få mig att välja bort varken Open-Shell eller DOpus

Däremot känns taskbaren så dålig nu att den knappt fyller något syfte längre. Inget stöd för drag&drop, påtvingad gruppering och ingen möjlighet att flytta/ändra storlek på taskbaren utan att ge sig in i registret. Dockan från DOpus ger mig oändligt fler möjligheter.

Se bild nedan där jag försöker dra en PNG-fil till Paint:
https://i.imgur.com/u1Xao2J.png

I bilden går det även att se hur layouten för klocka, datum och systray-ikonerna hamnar lite snett.

Jag installerade det nu, men har bara en VM som jag har windows 11 på, så lekt väldigt lite däri. Det enda som lockar att installera windows 11 är för nyhetskänslan, men den är ju verkligen sämre för användaren när de tar bort viktiga saker från Windows 10 (ingen gruppering, text i taskbar). Om de tog tillbaka de funktionerna i taskbaren skulle jag nog överväga att snart gå med i insider och installera den.

I Windows 10 så kan man hålla ner shift och den öppnar i Paint (kom jag fram till nu). om man inte har shift så blir den fäst på något sätt. Men jag har inte saktat den funktionen i Windows. Egentligen en logisk funktion att kunna dra och släppa på ikonen. Har inte Mac det så?

Vi får se om de ändrar sig eller hur det blir med Taskbaren eller om t.ex. 7+ Tweaker taskbar löser det.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Den senaste versionen av 7+ taskbar Tweaker fungerar inte med min version av win 11 iaf. Och det kommer upp en ruta när man kör programmet att den inte stöder win 11 och länk till detta bloginlägg: https://rammichael.com/7-taskbar-tweaker-and-a-first-look-at-...

Man får hoppas att han löser det på något sätt.

Jag gissar på att det beror en sådan ändring av W11 källkod att tidigare metoder att ändra på inställningen inte längre kan ändras. Det kan vara så att möjligheten helt är borttagen ur Windows 11 koden och då får vi finna oss i hur det ser ut. Eller så läggs den till igen

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag gissar på att det beror en sådan ändring av W11 källkod att tidigare metoder att ändra på inställningen inte längre kan ändras. Det kan vara så att möjligheten helt är borttagen ur Windows 11 koden och då får vi finna oss i hur det ser ut. Eller så läggs den till igen

Vi får verkligen hoppas att det inte är borttagen ur koden och kan ändras i regedit, eller kommer tas bort efter betan (om den finns kvar). Man kanske kan vänja sig bort med att se programnamn och hur många fönster som är öppna, men det kommer vara svårt. Det kan ju vara så att andra saker dyker upp som gör att Windows 11 uppgradering är en självklarhet, men än så länge känns det lite tunt på den fronten.
Jag ser iaf fram emot att följa betan nu under hösten. Alltid spännande att se vad som dyker upp.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

Stannar kvar på W10 tills dom fixar taskbar åtminstone. Att inte kunna flytta utan stänga av stacking och inte kunna flytta osv är inte något jag kan leva med under daglig användning.
Kör numera vertikal taskbar och har tidigare bara kört topp-horisontal, så nej tack. Bytte nyligen till vertikal och det är faktiskt väldigt trevligt och ger en känsla av mycket mer extra skärmutrymme än det egentligen ger.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har någon hört om när det släpps till Beta kanalen?

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Stannar kvar på W10 tills dom fixar taskbar åtminstone. Att inte kunna flytta utan stänga av stacking och inte kunna flytta osv är inte något jag kan leva med under daglig användning.
Kör numera vertikal taskbar och har tidigare bara kört topp-horisontal, så nej tack. Bytte nyligen till vertikal och det är faktiskt väldigt trevligt och ger en känsla av mycket mer extra skärmutrymme än det egentligen ger.

Indeed. Är förvisso beta, men lagget jag upplevde i scrollningen inuti mappar, dvs sidokolumnen till vänster (index?) var helt horribel. Är en Surface Pro 1796, så 5:e generationen. Och man såg bokstavligt talat linjer innan texten hade renderats på mappnamnen.
Hoppas det löser sig snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Indeed. Är förvisso beta, men lagget jag upplevde i scrollningen inuti mappar, dvs sidokolumnen till vänster (index?) var helt horribel. Är en Surface Pro 1796, så 5:e generationen. Och man såg bokstavligt talat linjer innan texten hade renderats på mappnamnen.
Hoppas det löser sig snart.

Har också en Surface Pro 5:e generationen med en i7 7660U, 8 GB RAM, 256 GB SSD, Intel Iris Plus Graphics 640. Använder en Microsoft Blåtandsmus för att ha USB porten ledig till annat och på min fungerar det klockrent. Inga problem med scrollning eller annat. Uppdaterade nyss till 22000.71 utan problem.

Denna:
Microsoft Surface Pro i7 8GB 256GB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4339181

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har också en Surface Pro 5:e generationen med en i7 7660U, 8 GB RAM, 128 GB SSD, Intel Iris Plus Graphics 640.
Använder en Microsoft Blåtandsmus för att ha USB porten ledig till annat och på min fungerar det klockrent. Inga problem med scrollning eller annat. Uppdaterade nyss till 22000.71 utan problem.

Jag har en i5...kan det vara det som spökar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag har en i5...kan det vara det som spökar?

Det eller grafiken! Ibland kan det ju även bli fel på installationen. Har du testad att installera om?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det eller grafiken! Ibland kan det ju även bli fel på installationen. Har du testad att installera om?

Vad ska jag installera om? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad ska jag installera om? 🙂

En ren installation av Windows 10, den licens som följde med vid köpet. Sen dev. preview Windows 11.
Kanske fungerar bättre då, om du orkar gå igenom processen

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

En ren installation av Windows 10, den licens som följde med vid köpet. Sen dev. preview Windows 11.
Kanske fungerar bättre då, om du orkar gå igenom processen

Aha, ok. Ja jag har inget viktigt på datorn direkt, den agerar typ enbart soffdator 😂
Ska ta och testa och se om det hjälper.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aha, ok. Ja jag har inget viktigt på datorn direkt, den agerar typ enbart soffdator 😂
Ska ta och testa och se om det hjälper.

Här är en som har installerat på en Surface Pro 3 från 2014 och har inte heller några problem (IceKey):
#19166118

För att förtydliga så har jag gått via Windows Insider Programme och och där valt Dev Channel för att få Windows 11 i Windows Update.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Här är en som har installerat på en Surface Pro 3 från 2014 och har inte heller några problem (IceKey):
#19166118

Får ta och testa det, hoppas det blir skillnad. Annars vet jag inte vad som skulle spöka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Indeed. Är förvisso beta, men lagget jag upplevde i scrollningen inuti mappar, dvs sidokolumnen till vänster (index?) var helt horribel. Är en Surface Pro 1796, så 5:e generationen. Och man såg bokstavligt talat linjer innan texten hade renderats på mappnamnen.
Hoppas det löser sig snart.

Nej, det är inte ens beta. Det är pre-beta, development versionen.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nej, det är inte ens beta. Det är pre-beta, development versionen.

Blandade ihop orden lite.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har du provat Edge IE mode? Kanske fungerar med det?
https://docs.microsoft.com/en-us/deployedge/edge-ie-mode

Det fungerar i Edge internet explorer kompatibilitetsläge.
Däremot så verkar det väldigt omständligt att försöka få det att fungera permanent i ett win10 home.
Att välja IE kompatibilitetsläge var gång är lite bökigt då man omdirigeras till en "not supported" sida innan man hinner välja kompatibilitetsläget och det fungerar inte att välja läget då och försöka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Stannar kvar på W10 tills dom fixar taskbar åtminstone. Att inte kunna flytta utan stänga av stacking och inte kunna flytta osv är inte något jag kan leva med under daglig användning.
Kör numera vertikal taskbar och har tidigare bara kört topp-horisontal, så nej tack. Bytte nyligen till vertikal och det är faktiskt väldigt trevligt och ger en känsla av mycket mer extra skärmutrymme än det egentligen ger.

Skaffa DisplayFusion på Steam, är väl mest menat för de med flera skärmar, men du kan ställa in gruppering i den appen till disabled. Använder det själv. Innan Windows 11 så hade man inte ens aktivitetsfältet på sekundära skärmar, DisplayFusion fixade det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Skaffa DisplayFusion på Steam, är väl mest menat för de med flera skärmar, men du kan ställa in gruppering i den appen till disabled. Använder det själv. Innan Windows 11 så hade man inte ens aktivitetsfältet på sekundära skärmar, DisplayFusion fixade det.

Använder inte taskbar på sekundära skärmar. Men är inte något man ska behöva använda en mjukvara för att fixa

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060