Funderat lite på hur VPN program fungerar.
Om har det installerat och aktiverat på en enhet. Har man då de aktiverat på alla enheter som är anslutna till samma router eller det är bara där man har VPN programmet?
Sen kan du sätta upp en VPN anslutning direkt på din router om den stödjer det och är tillräckligt snabb, då tunnlas all trafik på nätverket. Dock brukar konsumentrouters vara rätt klena så förvänta dig ingen bra hastighet om du ger dig på det.
Sen kan du sätta upp en VPN anslutning direkt på din router om den stödjer det och är tillräckligt snabb, då tunnlas all trafik på nätverket. Dock brukar konsumentrouters vara rätt klena så förvänta dig ingen bra hastighet om du ger dig på det.
Beror ju på vilket VPN protokoll också, körde OpenVPN på min r7800 och fick ut runt 80 mbit, medan över Wireguard 600 mbit (kom inte upp i över den hastigheten native med två senaste ISPerna över stadsnätet tyvärr i de två senaste bostäderna).
Skulle tro att den orkade högre än så om jag fick ut det av nätet.
Om jag har en Synology NAS på Colocation, kan jag skapa en VPN anslutningen till den då så att den fungerar som om jag har den hemma?
Det måste ju isf. göras i routern?