TP-Link Archer A9 Portforward

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer A9 Portforward

Hej har nu suttit i 2 dagar om inte mer och försökt öppna upp portar på min router TP-link Archer A9, Men inget händer

testat att öppna upp tex port 25565 för minecraft server tex, men den hittas inte när jag använder mig utav Canyouseeme.org,
Kan detta bero på att jag sitter med fiber som går via Ip-Only! eller finns det något mer än att bara öppna porten för att det ska funka?

Statics IP funkade utmärkt (tror jag)
Varit tvungen att använda mig utav utorrent för att öppna upp port men även det funkar inte längre.

MVH AT123

Permalänk
Medlem

Det troliga är att du är bakom en CG-NAT. Ring kundtjänst hos din ISP och be om ett publikt IP. Bahnhof låter kunder ändra det själva via någon hemsida, men jag känner inte till någon annan som gör det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som @nu1mlock skrev ovan kan det vara CG-NAT som spökar, gå in på http://ifconfig.io/ och kolla om din IP börjar på 10.64.x.x till 10.127.x.x. Gör den det så sitter du bakom CG-NAT och får kontakta din ISP. Om inte så får du skriva igen så hjälper vi dig vidare

Permalänk
Medlem

@Xcorp Vad jag ser där inne på ipconfig.io så ligger min ip adress inget mellan 10.64.x.x till 10.127.x.x
Min ligger mellan vid 31.x.x.x

Troligen tittade jag rätt ställe på den hemsidan

MVH AT123

Permalänk
Medlem

Om du ringer din ISP så får du reda på läget direkt. Mycket snabbare än att gissa sig fram. Återkom sedan så ska vi se om du behöver felsöka routern eller om det har löst sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du ringer din ISP så får du reda på läget direkt. Mycket snabbare än att gissa sig fram. Återkom sedan så ska vi se om du behöver felsöka routern eller om det har löst sig.

Ännu snabbare är att kolla IP på WAN i routern och whatismyip.com. Om de inte är samma så ligger man bakom NAT.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

@Phod
Ska kolla det när jag är hemma igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Ännu snabbare är att kolla IP på WAN i routern och whatismyip.com. Om de inte är samma så ligger man bakom NAT.

liten fråga, i själva routern, vad är det andra ordet istället för WAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AT123:

liten fråga, i själva routern, vad är det andra ordet istället för WAN?

En router har oftast ett interface för WAN (Wide Area Network), som är kopplingen mot internet, och ett eller flera interface för LAN (Local Area Network), som är ditt lokala nätverk. Det kan hända att din router presenterar det här med andra namn eller i värsta fall inte alls.

Men om du kollar runt i din routers interface så kanske du ser tilldelade IP-addresser o.dyl. någonstans. De du har på ditt LAN är säkert 192.168.någonting.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

En router har oftast ett interface för WAN (Wide Area Network), som är kopplingen mot internet, och ett eller flera interface för LAN (Local Area Network), som är ditt lokala nätverk. Det kan hända att din router presenterar det här med andra namn eller i värsta fall inte alls.

Men om du kollar runt i din routers interface så kanske du ser tilldelade IP-addresser o.dyl. någonstans. De du har på ditt LAN är säkert 192.168.någonting.

vad jag har kollat nu så står det inte ngn stans samma ip som det kommer upp på hemsidan du skickade, Där emot så har jag googlat lite extra nu när jag kom hem då jag har Bredband2 leveratör, kan det vara så att dom inte tillåter öppna portar eller ?

Mvh AT123

Permalänk
Medlem
Skrivet av AT123:

vad jag har kollat nu så står det inte ngn stans samma ip som det kommer upp på hemsidan du skickade, Där emot så har jag googlat lite extra nu när jag kom hem då jag har Bredband2 leveratör, kan det vara så att dom inte tillåter öppna portar eller ?

Mvh AT123

OK, då ligger du bakom NAT. Så här skriver Bredband2 om publik IP i sin FAQ:

Citat:

Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så kommer vi att se över möjligheten att ordna detta till dig.

Och det är en publik IP du behöver om du ska öppna portar, annars kommer inte klienter från internet åt din router. De kan ansluta till det ip du ser på whatismyip.org, men sedan går trafiken inte vidare till det IP din router faktiskt har.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, då ligger du bakom NAT. Så här skriver Bredband2 om publik IP i sin FAQ:

Och det är en publik IP du behöver om du ska öppna portar, annars kommer inte klienter från internet åt din router. De kan ansluta till det ip du ser på whatismyip.org, men sedan går trafiken inte vidare till det IP din router faktiskt har.

Okej, då för att jag ska kunna öppna upp portar så behöver jag kontakta Bredband2 för att få en Publik Ip ? Om jag har förstått allt rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AT123:

Okej, då för att jag ska kunna öppna upp portar så behöver jag kontakta Bredband2 för att få en Publik Ip ? Om jag har förstått allt rätt?

Om någon från internet ska komma åt dina öppna portar behöver du ha en publik IP, ja. Annars kommer man ju inte åt din router från internet, och de öppna portarna blir tämligen meningslösa.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om någon från internet ska komma åt dina öppna portar behöver du ha en publik IP, ja. Annars kommer man ju inte åt din router från internet, och de öppna portarna blir tämligen meningslösa.

Okej, Tack för informationen! Blir då att kontakta Bredband2 imorgon och kolla om man kan få tillgång till en Public IP.
Återkommer där efter om det behövs mer hjälp!

MVH

Permalänk
Medlem

Allt detta hade ju varit löst om du bara hade ringt Bredband2 i morse... Dom har även en chat. Öppettider fram till kl. 18. Nu tog det ett dygn extra helt i onödan.

Visa signatur

press nu1mlock