Permalänk
Medlem

Sia Apelsinchoklad med krossade digestivekex och bananskivor tycker jag om.

Permalänk
Medlem

Stafsäters Pistageglass är nog den bästa pistageglass jag ätit, fantastiskt bra.

Under dessa varma dagar har hemgjord isglass dock suttit fint. Colaextrakt till sodastream, vatten, och limesaft så får man en riktigt revlig colaisbit som håller smaken bättre än när man gör den på mer utspädd saft eller läsk.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Sunneborn från hemglass glömde jag för fan 😁
Fan finns inte den att köpa separat för?!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sunneborn från hemglass glömde jag för fan 😁
Fan finns inte den att köpa separat för?!

Är det Sundborn Punschbägare du tänker på? De har varit slut hela våren men nu finns de i egen förpackning.

Årets favoritglass har blivit Daffy, som ju i år bara finns i mixpaket, hoppas den kommer tillbaka i egen förpackning igen 😋

Kan ju tipsa folk som gillar Engelholmsglass och Sia att över hälften av Hemglass sortiment tillverkas av dem. Står det "producerad i sverige" är det dem som producerat

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Är det Sundborn Punschbägare du tänker på? De har varit slut hela våren men nu finns de i egen förpackning.

Årets favoritglass har blivit Daffy, som ju i år bara finns i mixpaket, hoppas den kommer tillbaka i egen förpackning igen 😋

Kan ju tipsa folk som gillar Engelholmsglass och Sia att över hälften av Hemglass sortiment tillverkas av dem.

Den runda ljusgula eller vilken färg det nu är 🙂
Synd bara att glassbilen inte kommer där jag bor 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dom flesta vet säkert detta o det kanske står nånstans i tråden men LIDL brukar ha mycket glass av olika "ovanliga" märken. Finns många bra sorbeter att köpa där. Mango eller citron är bra smaker för sorbet tycker jag. Sorbet känns oftast friskare en varm sommardag o det är oftast inget i den som kommer från en ko-spene heller

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

I Testfaktas glassmaskinstest gick andraplatsen till Champion CHGM210, som Cervera säljer för 349:-.

Ja de funkar, man får kyla ner glassmeten i kylen innan man kör den i glassmaskinen om det är en modell med en kylkloss annars brukar de inte orka med att kyla glassen helt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det var nästan det fånigaste jag hört! Kom igen i så fall och bli barn på nytt!
Hemma hos mig finns det bara vuxna men vi har i så fall "barnkalas" mer än en gång i veckan.

Skrivet av RVX:

Då har jag nog gått i barndom om det skulle stämma 😂
Glass och tecknad film växer man aldrig ifrån 🥸

Barn på nytt blir jag flertalet ggr i veckan. Spelar en hel del dataspel fortfarande.

Permalänk
Medlem

Älskar glass.

Finns inget tråkigare än folk som
"Å vad gott med glass! Vi har ett helt big pack vanilj så ät nu!"

-_- hur tråkig kan man bli?

Glass är en konst, en art, ett liv. (Obs ej lakrits)

Blåbär.
Körsbär.
Mala ner riktiga jordgubbar i krossad choklad glass och göra god glass röra!
Div Kola.
M,m.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Älskar glass.

Finns inget tråkigare än folk som
"Å vad gott med glass! Vi har ett helt big pack vanilj så ät nu!"

-_- hur tråkig kan man bli?

Glass är en konst, en art, ett liv. (Obs ej lakrits)

Blåbär.
Körsbär.
Mala ner riktiga jordgubbar i krossad choklad glass och göra god glass röra!
Div Kola.
M,m.

Öhhh. Lakrits är det goaste som finns, helt klart det bästa valet om det finns i glasshyllan.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Bg Pack funkar alla dagar i veckan, det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Valfri smak (eftersom smaken är som baken) från GROM. Man kan ha olika smak, men denna glass är tillverkad på ett sätt som gör att den verkligen står ut. Tycker man att den är för dyr så får man helt enkelt begränsa sitt glassätande - så god är denna.

Permalänk
Medlem

Min favoritglass är den som brorsbarnen äter på stranden och så är det automagiskt minst 30 minuter till nästa bad och lek, farbror får vila.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Valfri smak (eftersom smaken är som baken) från GROM. Man kan ha olika smak, men denna glass är tillverkad på ett sätt som gör att den verkligen står ut. Tycker man att den är för dyr så får man helt enkelt begränsa sitt glassätande - så god är denna.

https://prod-wolt-venue-images-cdn.wolt.com/5f7b8d5179e9db5ab59c944f/da83e468-0751-11eb-ad58-3ecfcd21e6bf_format_4000x3000_3.jpg

Ser ju riktigt fina ut. Var köper man dom?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ser ju riktigt fina ut. Var köper man dom?

Grom brukar finnas i alla större mataffärer, åtminstone Ica Maxi, annars kan de finnas i tex delikatessbutiker.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Glass hör hemma på barnkalas tycker jag.

Fyllde 40 förra veckan, imorrn ska jag ha glasskalas för hela släkten!

Antar jag är som barn på nytt...40årskris kanske

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ser ju riktigt fina ut. Var köper man dom?

Skrivet av Vinolik:

Grom brukar finnas i alla större mataffärer, åtminstone Ica Maxi, annars kan de finnas i tex delikatessbutiker.

Har för mig att jag sett den på ICA Maxi. Den har en helt egen kyldisk i Borlänge har jag för mig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Öhhh. Lakrits är det goaste som finns, helt klart det bästa valet om det finns i glasshyllan.

Usch! Det värsta jag smakat var lakrits- och hallon-rippel i vaniljglass.
Nu har jag aldrig gillat lakrits och klarar knappt ens doften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fyllde 40 förra veckan, imorrn ska jag ha glasskalas för hela släkten!

Antar jag är som barn på nytt...40årskris kanske

Har också passerat 40 och jag är bannemej inte bättre själv. Som liten skit sprang man runt och pangade i skogen med pinnar och leksaker. Idag gör jag samma sak fast digitalt. Så visst fan är man barnslig alltid.

Permalänk
Medlem

Ägglikör..
Skulle kunna mörda för ägglikör, som jag har letat.
Har även gjort själv, men blev inte lika bra eller så är mina smaklökar senila.

Finns på ngn glassbar på södermalm och ngn i vasastan, men drygt att åka 6mil ToR för lite glass.

Permalänk
Medlem

Ska testa ställena Matgeek testade i Stockholm, Mjukmjuk sen kommer jag inte på namnen.

Kan rekommendera SNÖ på Kvarnholmen, tog en pistasch och choklad senast och jag vart inte besviken, möjligtvis priset men äter inte glass så ofta så det blir finare glass när det väl händer.

Permalänk
Medlem

Salmiakpulver i Lidls svenska vaniljglass. Blanda till mjukglass.

Ett tips är att när man blir sugen på glass, ställa glassen och en djup tallrik i kylen. Sen kan man vänta en timme och känna efter om man fortfarande är sugen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ett tips är att när man blir sugen på glass, ställa glassen och en djup tallrik i kylen. Sen kan man vänta en timme och känna efter om man fortfarande är sugen.

Nej, det går inte. Är man sugen på glass så äter man glass. Man väntar inte en timme för att se om det går över. Bästa sättet att hantera frestelser är att omedelbart falla för dem. Sen går det över. Tills nästa gång.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

King Kong på Smultronstället i Söderköping är grym!

Just nu är jag svag för Glassmagasinet i Visby hamn, men kanske är partiskt eftersom jag bor här

Skrivet av Reventor:

Vad gäller Pints rekommenderas Magnum Salted Caramel, eller Rocky Rauk från Gute Glass!

Stora backdelen med Gute Glass som jag märkt av är att kvaliteten varierar kraftigt, alltså de är sönderfrusen och isig ganska ofta när man äter den har jag erfarit

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

OOPS! Nånting hände och det blev två av samma inlägg. Hmm, det kan man kalla "med eftertryck".

Det är därför denna händiga knapp finns:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är därför denna händiga knapp finns:
https://i.imgur.com/0er0oVo.png

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ureet:

I Testfaktas glassmaskinstest gick andraplatsen till Champion CHGM210, som Cervera säljer för 349:-.

Lite sugen på att slå till faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ser ju riktigt fina ut. Var köper man dom?

Som någon annan sa, bör finnas i större livsmedelskedjor (t.ex. ICA). Har du beslutsångest kan jag varmt rekommendera deras pistageglass. Helt makalös är den.

Permalänk
Medlem

Bilden till artikeln. Någon på redaktionen har varit på Smultronstället i Söderköping ser jag?

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

Jag har aldrig riktigt gillat vanlig glass, sån man köper i vanlig butik, framförallt inte vanlig gräddglass.

Nä om jag ska äta glass så ska det vara italiensk gelato eller liknande. Typ Sticky Nicky i Stockholm har en del rätt bra glass. Citron+Blåbär är så jävla gott faktiskt...