Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag hade en Qlima PH534 som bestämde sig för att spontant explodera i våldsam brand. Lyckades släcka den relativt snabbt med pulversläckare, men nu måste lägenheten saneras från pulver istället...
Vid kontakt med tillverkaren så är den modellen återkallad pga känt elfel.
Försäkringsbolaget får inte tag på någon som kan genomföra saneringen I närtid då det är semestertider och covid.
Bra start på semestern.

Nåväl, kunde varit betydligt mycket värre. Hade jag inte varit hemma så hade det kunnat gå betydligt mycket sämre än att bara behöva sanera pulver...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Jo, tror min första tanke var "undrar om det fanns CE märkning" men fortfarande, kunde ju gått riktigt illa. Tur ingen skadades och att de får ordentlig ersättning. Ett tyskt kontor som uppenbarligen säljer farliga prylar..

CE? Hmmm, har den någon så står det säkert i så fall för China Export tänkte väl tillverkaren, ja men det har vi ju

Skrivet av ztenlund:

Det går bara att hitta "swamp coolers". Kan tänka mig att det är den här eller någon väldigt snarlik om det är baksidan av apparaten som syns i bilden med den sotiga väggen. Tänk skruven utåt hörnet på ovansidan:

https://www.expondo.se/uniprodo-luftkylare-3-i-1-10-l-vattenb...

Vatten, el, dålig kvalitet med vad man kan förmoda är obefintligt säkerhetstänk från tillverkaren - vad kan gå fel?

Säkert märkt med "China Export", om den är märkt, dvs något man sätter dit för att de ska finnas, men vad märkningen ska innebära struntar man i...

Living on the extreme side of life

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LURKOVIC:

Luftkonditioneringen exploderade

Det här har inte vi inte stött på i den här tråden än? Känner inte ens till sajten de ska ha beställt sina maskiner ifrån? Läskigt trots allt. Man vill veta anledningen till explosionen

I artikeln står det bland annat att:
"Hon slog till och la en beställning. En apparat dök inte upp. En fungerade inte. Den tredje exploderade."

Pekar rätt mycket åt att det var något extremt billigt och därmed potentiellt farligt, särskilt om personen lyckades få iväg tre beställningar i följd!

En sak jag funderat på är hur viktigt det är med utrymmet runt den portabla AC:n för intaget av luft. Självfallet ställer man den inte i ett hörn. I mitt sovrum så är det tilluftsventiler typ 10 cm direkt från den portabla AC:n vilket borde räcka ge tillräckligt med "ny" luft?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I artikeln står det bland annat att:
"Hon slog till och la en beställning. En apparat dök inte upp. En fungerade inte. Den tredje exploderade."

Pekar rätt mycket åt att det var något extremt billigt och därmed potentiellt farligt, särskilt om personen lyckades få iväg tre beställningar i följd!

En sak jag funderat på är hur viktigt det är med utrymmet runt den portabla AC:n för intaget av luft. Självfallet ställer man den inte i ett hörn. I mitt sovrum så är det tilluftsventiler typ 10 cm direkt från den portabla AC:n vilket borde räcka ge tillräckligt med "ny" luft?

Just detta, nu vet vi ju inte vilken modell det var exakt. Men av att utgå från den som ex länkades ovan för 1000:- ca så ja...säger väl tyvärr i så fall en del om kvalitén.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd med Biltemas AC för 3500 kr, tyvärr så passade inte min typ av fönster det fönsterkittet som inkluderades, men ACn kyler på rätt bra ändå. Beställde det där billiga fönsterkittet i nylon från Amazon, det får fungera som en nödlösning.

https://www.biltema.se/hem/stadning/luftavfuktare/portabel-lu...

Inför nästa sommar så planerar jag höra med min lokala glasmästare för att se om dom kan fixa ett separat glas i polykarbonat med en utskärning för slangen. Såg flera sådana lösningar på Youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=fu1u1HoBtUs

Permalänk
Medlem

Går det att rengöra sinn Chillflex pro på något vis?
Det luktar lite unket ibland när den går, antar att det finns bakterier eller något som frodas i rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag hade en Qlima PH534 som bestämde sig för att spontant explodera i våldsam brand. Lyckades släcka den relativt snabbt med pulversläckare, men nu måste lägenheten saneras från pulver istället...
Vid kontakt med tillverkaren så är den modellen återkallad pga känt elfel.
Försäkringsbolaget får inte tag på någon som kan genomföra saneringen I närtid då det är semestertider och covid.
Bra start på semestern.

Nåväl, kunde varit betydligt mycket värre. Hade jag inte varit hemma så hade det kunnat gå betydligt mycket sämre än att bara behöva sanera pulver...

Sa de vad för känt elfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det luktar lite unket ibland när den går, antar att det finns bakterier eller något som frodas i rören.

Inte rören men på kylflänsarna på evporatorn - något som alla AC förr eller senare råkar ut för på sin kylande del och moder natur knackar på.

Titta efter rengöringsspray för värmepumpar (innerdel) och ofta kommer du åt flänsarna i överkant från baksidan (bakom dammfiltret)

Det som fastnar och sedan matar bakterierna på flänsarna så att det luktar unket (speciellt efter att kompressorn stannat) är rumsdamm och pollen som satt sig på den våta kalla ytan i evaporatorn.

Gör det till en god regel att köra på fläkt en god stund (upp till halvtimme faktiskt) innan (för att torka ut evaporatorn) du stänger av maskin för lite längre tid, så går det längre tid mellan rengöringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har diskuterats en del i tråden men har inte sett någon lösning. Kombinationen väta och avlagringar i kondensorn förångaren gynnar mikrobiell tillväxt. Finns speciell rengöringssprej för AC men det är nog högst tveksamt om det går att använda på portabla enheter.

Har inte fått någon lukt i min ännu men bävar för dagen det kommer eftersom jag är kraftigt överkänslig mot mögel m.m.

EDIT: För långsamt också i vanlig ordning.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Inte rören men på kylflänsarna på evporatorn - något som alla AC förr eller senare råkar ut för på sin kylande del och moder natur knackar på.

Titta efter rengöringsspray för värmepumpar (innerdel) och ofta kommer du åt flänsarna i överkant från baksidan (bakom dammfiltret)

Det som fastnar och sedan matar bakterierna på flänsarna så att det luktar unket (speciellt efter att kompressorn stannat) är rumsdamm och pollen som satt sig på den våta kalla ytan i evaporatorn.

Gör det till en god regel att köra på fläkt en god stund (upp till halvtimme faktiskt) innan (för att torka ut evaporatorn) du stänger av maskin för lite längre tid, så går det längre tid mellan rengöringar.

Är du säker på att sådan spray går att använda på portabla enheter? Att spraya in något där känns jäkligt läskigt. Finns det inte risk att det hamnar vätska där det inte ska?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast det är inte kondensorn (som blir varm under drift) som är problemet utan evaporatorn (blir kall) - utfälld fukt, kondens på evaporatorns kalla ytor sitter länge i evaporatorns flänsar även när man stänger av och ger tid för bakterierna att växa till.

Vill man göra egen häxblandning så kan man prova med Virkon S eller ekvivalent motsvarighet i brukslösning i blomsprutflaska då det både tvättar (har tensider) och desinficerar (med klor på samma sätt som klorin men i neutral lösning, vilket också ökar effekten underklorsyra som gör själva jobbet att döda bakerier - klorin skall man dock undvika då den är lite för alkaliskt och kan ge sig på aluminiumet) - låt maskin sedan svettas med körning i 'dry'-läge på max kyla och lägsta fläktfart och dränera hela tiden på dess (båda) kondensutlopp för att få ut eventuell guck - efterskölj med 1-2 blomspruteflaskor med rent vatten sprutat på evaporatorns kylflänsar i grövre dimform så att det skvalar ut mycket vatten i kondensavloppen och gör det tills helt ren vatten kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Är du säker på att sådan spray går att använda på portabla enheter? Att spraya in något där känns jäkligt läskigt. Finns det inte risk att det hamnar vätska där det inte ska?

Man får inte spruta på allt utan precis bara där man ser flänsarna för evaporatorn och alltid i dimform med fläkt igång på lägsta fart så att det sugs in lite mellan flänsarna. - det fanns AC-rengörings varianter för bilar som gav 'raklödder' som kletade sig fast på flänsarna på evaporatorn efter kupéfläkten sugit skummet (fläkten är före evaporatorn i de flesta bilar så skummet måste sugas igenom fläkten...) och sakta 'smälte' och den vägen fick in regöringsmedlet på evaporatorns flänsar - som kanske bekant är evaporatorn på en bil inte alls lätt att komma åt.

På portabel AC är alltid fläkten efter evaporatorn (bakifrån sett) och även om man sprutar ganska hårt med blomsprutan i dimform på evaporatorn på baksidan av portabla AC:n så kommer man inte blåsa igenom evaporatorns flänsar utan det mesta fastnar i flänsarna och det som ev tar sig igenom åker med luften ut i form av små droppar.

Förutom eventuell temperatursensor som man skall undvika att spruta på så är det inte speciellt mycket elektronik där och evaporatorn svettas ju vatten hela tiden och droppar i underkant när AC arbetar.

Fläktarna som sådan drivs av motor på sidan så det är bara en plast eller aluminiumtrumma med vingar som snurrar efter evaporatorn mot utblåset för kalla luften.

Har för mig att det fans en tråd med bildserie tidigare i tråden när man plocka ned en sådan maskin - titta på bilderna och sedan gör egen uppfattning.

---

Brukar inte gå så långt att man har 'mögel' i maskin, men biofilmen (som är så tunn att du inte ser den) som så småningom etablerar sig på evaporators flänsar är väldigt speciell sort bakterier som klarar kallt, fukt och uttorkning i cykler - ger dessvärre en unken sur disktrasedoft efter en tid och speciellt när man stänger av AC och evaporatorn blir varm igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Sa de vad för känt elfel?

Du kan läsa på deras hemsida. Det är ingenting jag direkt hört eller sett innan det var för sent tyvärr. Rent mirakel att det skedde när jag var hemma bara.
Det är en pdf, så jag kan inte länka direkt till den här.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LURKOVIC:

Jo, tror min första tanke var "undrar om det fanns CE märkning" men fortfarande, kunde ju gått riktigt illa. Tur ingen skadades och att de får ordentlig ersättning. Ett tyskt kontor som uppenbarligen säljer farliga prylar..

Det står väl China Export på allt väl?

Permalänk
Medlem

Det är alltså elfel i hur de kopplar in nätsladden - men det oroande är att plaster i sådana maskiner skall vara av självslocknande typ - dvs, inte sprida och förstärka brand om hettan som tänder tas bort - men det är klart är det fullt utvecklat så hjälper inget alls såvida kåpan inte är gjort i stålplåt som dem maskinen från början av 2000-talet hade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast det är inte kondensorn (som blir varm under drift) som är problemet utan evaporatorn ...

Förlåt, evaporatorn (förångare på svenska?) ska det ju givetvis vara. Som den n00b man är så blandar jag fortfarande ihop de två.

Skrivet av xxargs:

Man får inte spruta på allt utan precis bara där man ser flänsarna för evaporatorn och alltid i dimform med fläkt igång på lägsta fart så att det sugs in lite mellan flänsarna. - det fanns AC-rengörings varianter för bilar som gav 'raklödder' som kletade sig fast på flänsarna på evaporatorn efter kupéfläkten sugit skummet (fläkten är före evaporatorn i de flesta bilar så skummet måste sugas igenom fläkten...) och sakta 'smälte' och den vägen fick in regöringsmedlet på evaporatorns flänsar - som kanske bekant är evaporatorn på en bil inte alls lätt att komma åt.

På portabel AC är alltid fläkten efter evaporatorn (bakifrån sett) och även om man sprutar ganska hårt med blomsprutan i dimform på evaporatorn på baksidan av portabla AC:n så kommer man inte blåsa igenom evaporatorns flänsar utan det mesta fastnar i flänsarna och det som ev tar sig igenom åker med luften ut i form av små droppar.

Förutom eventuell temperatursensor som man skall undvika att spruta på så är det inte speciellt mycket elektronik där och evaporatorn svettas ju vatten hela tiden och droppar i underkant när AC arbetar.

Fläktarna som sådan drivs av motor på sidan så det är bara en plast eller aluminiumtrumma med vingar som snurrar efter evaporatorn mot utblåset för kalla luften.

Har för mig att det fans en tråd med bildserie tidigare i tråden när man plocka ned en sådan maskin - titta på bilderna och sedan gör egen uppfattning.

---

Brukar inte gå så långt att man har 'mögel' i maskin, men biofilmen (som är så tunn att du inte ser den) som så småningom etablerar sig på evaporators flänsar är väldigt speciell sort bakterier som klarar kallt, fukt och uttorkning i cykler - ger dessvärre en unken sur disktrasedoft efter en tid och speciellt när man stänger av AC och evaporatorn blir varm igen.

Tack för den utförliga informationen, det får bli att testa det om (när ...) jag börjar få det problemet med min. Skönt att höra att det inte växer regelrätt mögel också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill modda den här med ventilationsrör för insug för att slippa undertryck och i bästa fall förbättra verkningsgraden. Enligt manualen är båda grillarna upptill och nedtill till-luft. Så var ska man i så fall fästa slangen för att hämta luft utifrån? Radiatorn ser ut att löpa både upptill och nedtill. Men det är bara upptill det finns ett filter som går att ta bort för rengöring. Bör jag täppa till ena grillen där slangen inte ska fästas? Den borde väl inte behöva mer till-luft än det som ska ut genom slangen. Eller...?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vill modda den här med ventilationsrör för insug för att slippa undertryck och i bästa fall förbättra verkningsgraden. Enligt manualen är båda grillarna upptill och nedtill till-luft. Så var ska man i så fall fästa slangen för att hämta luft utifrån? Radiatorn ser ut att löpa både upptill och nedtill. Men det är bara upptill det finns ett filter som går att ta bort för rengöring. Bör jag täppa till ena grillen där slangen inte ska fästas? Den borde väl inte behöva mer till-luft än det som ska ut genom slangen. Eller...?

https://i.postimg.cc/g2mQZMHf/20210719-155322.jpg

Det torde vara fördelaktigt om den får in någon luft att kyla som den kan blåsa vidare ut i rummet, om det inte är ett kylskåp du ämnar konstruera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det torde vara fördelaktigt om den får in någon luft att kyla som den kan blåsa vidare ut i rummet, om det inte är ett kylskåp du ämnar konstruera.

Så vilken till-luft är det som ska tas in utifrån för att det inte ska bildas undertryck? Är det till-luften nedtill eller upptill?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Så vilken till-luft är det som ska tas in utifrån för att det inte ska bildas undertryck? Är det till-luften nedtill eller upptill?

Den nedre rimligtvis, övre lär vara intag för kalla sidan (förångaren) som kyler rumsluften. Jag tycker inte heller att det borde behövas grövre slang än den för frånluft men beroende på vad för typ av slang och längd man använder är det ju fortfarande ett extra motstånd som tillkommer. Hur det påverkar livslängd för fläkt m.m. vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Den nedre rimligtvis, övre lär vara intag för kalla sidan (förångaren) som kyler rumsluften. Jag tycker inte heller att det borde behövas grövre slang än den för frånluft men beroende på vad för typ av slang och längd man använder är det ju fortfarande ett extra motstånd som tillkommer. Hur det påverkar livslängd för fläkt m.m. vet jag inte.

Tack för svar!
Läste en tråd på byggahus där det nämndes att om man bara sätter på "fan mode" så ska den inte suga in den luft som ska tas utifrån och man ska på så sätt kunna avgöra var slangen ska kopplas på. Men det förutsätter att det är två separata tilluftintag. När jag sätter på fan mode så suger den fortfarande genom båda intagen?! Gör det att den här modellen inte är lämplig för modden?

Vad skulle hända om jag gör en utsågning av en skiva som precis tätar till för hela bakstycket av maskinen, remmar fast denna i skivan, ställer på en hylla i fönstret som en "window unit"? Dvs att all luft tas utifrån? Blir lär bli övertryck antar jag? Är det skadligt för hälsan på något sätt i så fall?

Update:
Testade nu att köra maskinen inne i rummet. När jag täcker det undre insuget med ett papper så hindras flödet ut genom utblåsröret. Och när jag täcker det övre så så hindras utblåset in i rummet. Så du hade rätt. Nu gäller det bara att köpa ventilationsslang på minst 15cm diameter. Hade helst gått upp i dimension ytterliggare för att inte kväva maskinen, men största jag hittar på biltema är 15,2 cm. Nån som vet om det finns ännu större att köpa nånstans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Nedtill!

Kondensorn och kompressorn sitter i nedre kammare, evaporatorn i övre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Chris_Kadaver: Nedtill!

Kondensorn och kompressorn sitter i nedre kammare, evaporatorn i övre.

Tack! Lyckades lista ut det. Uppdaterade det tidigare inlägget. Vet du om det finns större ventilationsslang att tilllgå än 15,2 cm? Slangen som följde med maskinen är 15 cm ungefär. Eftersom insugshålet är så mycket större än utblåset hade jag helst haft ett lite större insug för att inte riskera att kväva maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Lyckades lista ut det. Uppdaterade det tidigare inlägget. Vet du om det finns större ventilationsslang att tilllgå än 15,2 cm? Slangen som följde med maskinen är 15 cm ungefär. Eftersom insugshålet är så mycket större än utblåset hade jag helst haft ett lite större insug för att inte riskera att kväva maskinen.

Yrkesbutiker kan nog beställa hem allt som går att tillverka. Finns ~180, ~200 och ~250 på Amazon.

Ingen risk att kväva maskinen med 15 cm. Mindre luft att kyla när man kör tvåslangs, så generellt så går den mindre.

Permalänk
Medlem

Har en lägenhet på 67m2 öppen planlösning så enda dörren är ytter och toalett.

Blir lite problematiskt då att isolera kylan på något vis så funderar på att slå till på en Woods Palermo 22k 6.4kW 22k btu kylning https://hemmy.se/klimat-o-varme/ac-luftkonditionering/luftkon... någon som har erfarenhet av dessa?

Utöver layouten så är fönstren speciella så funderar på om man kan använda sig av rensluckor för från luften. Har 2 st i sovrummet i taket antar att det är från köksfläkten men osäker.

Annan sak är det något man skall tänka på gällande input strömmen, har 10A i alla uttag förutom spisens 15A

Några tips eller kanske nån annan ac?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag lyfter ämnet så kan de som vet fylla på. Det kan väl vara vanskligt att trycka ut luft i köksventilationen? Jag har sett en del hus där det är skyltat för kompanistryk på att mekaniskt tvinga in luft i kanalerna då det trycker ut os i andra lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Jag lyfter ämnet så kan de som vet fylla på. Det kan väl vara vanskligt att trycka ut luft i köksventilationen? Jag har sett en del hus där det är skyltat för kompanistryk på att mekaniskt tvinga in luft i kanalerna då det trycker ut os i andra lägenheter.

Ja, använd absolut inte köksventilation som utblås. Det kan påverka andra lägenheter osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

6.4 kW kyleffekt kommer behöva så mycket frånluft i slangen att det finns ingen normal stuss och ventilationsrör-diameter i befintliga hus ventilation som kan svälja det - gissar att din slang är 150 eller tom. 200 mm i diameter och det är sällan mer än 3 meter utdragen och så kort måste rörlängden hållas så vidare det inte går ut i det fria direkt efter eller i en _mycket_ större luftrtumma med aktiv drag.

denna kommer förmodligen omsätta runt 500-600 m^3 luft i timmen ut genom slangen.

en skafferigenomgång till utsidan med 90 mm-rördirameter klarar nätt och jämt en 7000 BTU portabel AC om dess slangfläkt blåser hårt och gallret på utsidan inte är för tät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

6.4 kW kyleffekt kommer behöva så mycket frånluft i slangen att det finns ingen normal stuss och ventilationsrör-diameter i befintliga hus ventilation som kan svälja det - gissar att din slang är 150 eller tom. 200 mm i diameter och det är sällan mer än 3 meter utdragen och så kort måste rörlängden hållas så vidare det inte går ut i det fria direkt efter eller i en _mycket_ större luftrtumma med aktiv drag.

denna kommer förmodligen omsätta runt 500-600 m^3 luft i timmen ut genom slangen.

en skafferigenomgång till utsidan med 90 mm-rördirameter klarar nätt och jämt en 7000 BTU portabel AC om dess slangfläkt blåser hårt och gallret på utsidan inte är för tät.

Röret verkar vara på 200 och 1m.

Air flow
950 m³/h enligt deras spec. Men går den alltid på 100% Vet att fläkt kan man oftast styra hastighet men aggregatet går 100% oavsett tills den börjar nå utsatt temp?

Ser ut som man kanske skall satsa på något mindre men är det värt att köra de mer vanliga på 4kw om man vill faktiskt kyla och inte använda sen som en kall fläkt?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Röret verkar vara på 200 och 1m.

Air flow
950 m³/h enligt deras spec. Men går den alltid på 100% Vet att fläkt kan man oftast styra hastighet men aggregatet går 100% oavsett tills den börjar nå utsatt temp?

Ser ut som man kanske skall satsa på något mindre men är det värt att köra de mer vanliga på 4kw om man vill faktiskt kyla och inte använda sen som en kall fläkt?

Den större elektrolux trycker ut 600 m3/h genom 150mm slang. Så inte allt orimligt att denna kör på 1000 m3/h eller mer. Dom jag sett verkar bara ha ett läge på hastigheten tyvärr förutom på kylsidan som kan ha något svalare läge. Troligtvis eftersom kompressorn aldrig verkar gå på halvfart utan i intervaller.

Med tanke på priset varför inte skaffa två st på halva effekten? Eller börja med en och testa hur långt du kommer och därefter komplettera med en extra som du kopplar in på en annan säkring så kommer du lätt runt det problemet också. Jag har en 3a på 80 m2 (2 förråd+ badrum) och en elektrolux EXP34... kyler hela lägenheten förvånansvärt bra även om det så klart inte blir fullt så kallt i alla rum och ACn går på max 24/7.