Meshnätverk eller kraftig router till mindre hus/tomt?

Permalänk
Medlem

Meshnätverk eller kraftig router till mindre hus/tomt?

vill börja med att säga att jag, trotts stort intresse i relaterade ämnen, har NOLL kunskap i lingot kring nätverk...

Har ett trähus på 1,5 våningar (tänk er en liggande kil) på totalt 128m2 med tomt som stäcker sig ut ca, 5-10m runtom huset.
Sitter just nu på en ca 5år gamal TP-link Archer C7 router och signalen i den börjar bli riktigt klen till övervåningen samt utanför huset(måste nå laddstation för elbil bl.a.).

Själva "nätverksbasen" är i ett elskåp/värmepump-skåp med isolerade dörrar o väggar på nedervåningen (dock ganska centralt), så den placeringen är väl inte direkt optimal med så mycket väggar runt sig.
Me njag skulle vilja ha ne router bas i det skåpet i form av en klassisk platt enhet som får plats där inne och som jag kan koppla in alla enheter som kräver sladd (larm, tv, speldator m.m.) men sen ha en signal som är kraftig nog att ta sig ut över hela tomten alternativt en mesh-lösning där det ändå är något basstationsliknande i elskåpet, vill itne ha massa extenders som skapar extra nätverkspunkter/noder utan jag vill hålla mig till ett nätverk (eller ja ett 2,4 och ett 5).

Vet inte om jag lyckats beskriva mina problem orderntligt men går det att lösa utan att spendera många tusen på deluxdelar?

Tack!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Bäst resultat får du om du köper en accesspunkt, placerar den där det är dålig täckning (eller t.ex. i taket i mitten av huset, så hela huset täcks). Dra en nätverkskabel och sedan är du klar.

Näst bäst blir ett dyrare meshnätverk om du verkligen, verkligen inte kan dra en kabel till accesspunkten.

Edit: Som router passar tex Edgerouter X. Bra och fungerande accesspunkter är t.ex. Ubiquiti. Jag själv använder TP-Link EAP245. Den täcker 240kvm på två våningar men ger rätt dålig hastighet i ena änden av huset pga att jag har accesspunkten i andra änden istället för mitten av huset. En extra accesspunkt löser förstås det, men jag behöver ingen högre hastighet just där.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bäst resultat får du om du köper en accesspunkt, placerar den där det är dålig täckning (eller t.ex. i taket i mitten av huset, så hela huset täcks). Dra en nätverkskabel och sedan är du klar.

Näst bäst blir ett dyrare meshnätverk om du verkligen, verkligen inte kan dra en kabel till accesspunkten.

Edit: Som router passar tex Edgerouter X. Bra och fungerande accesspunkter är t.ex. Ubiquiti. Jag själv använder TP-Link EAP245. Den täcker 240kvm på två våningar men ger rätt dålig hastighet i ena änden av huset pga att jag har accesspunkten i andra änden istället för mitten av huset. En extra accesspunkt löser förstås det, men jag behöver ingen högre hastighet just där.

Hm, intressant idé.

Tack, ska kolla på den lösningen och se om det kan vara något.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra