Seagate rullar ut 20 TB-hårddiskar utan HAMR-teknik under året

Permalänk
Melding Plague

Seagate rullar ut 20 TB-hårddiskar utan HAMR-teknik under året

Med Heat Assisted Magnetic Recording kan extra mycket data klämmas in i en 3,5-tumsenhet, men kommande hårddiskar cementerar att tekniken inte krävs för 20 TB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Skulle inte tacka nej till 8st i mitt nya NAS-bygge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mina 8TB WD RED, rullat dygnet runt i snart 4 år utan stopp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle inte tacka nej till 8st i mitt nya NAS-bygge.

Vad ska du med det till?

Jag fattar att behovet av lagring ökar, men vi närmar oss såklart den punkt när vi behöver ta ställning till vad som ska tas bort, och då menar jag både privat, men även på en större strukturell nivå.

Jag, som är en självutnämnd digital horder, har 5st 4TB diskar i min NAS.
Den är ju inte full på något sätt, men 98% av det jag har använder jag aldrig.
Skulle jag fylla den med film, vilket jag antar att många gör, och det är något som tar plats, så skulle jag ju antingen sitta och kolla på film konstant, annars skulle ju precis samma sak gälla där.
Jag har en del filmer på den såklart, och typ samma sak där, 95% används aldrig.

Visst, jag fattar, alla är inte som jag, men jag tror att alla fortfarande har 24h på sina dygn.

Permalänk
Inaktiv

Man får ju tänka att molnet är ju bara data hos någon annan. Dock är det bra att ha ett eget arkiv. Film/Bild-lagring. Dock kommer det användas mest i datacenters. Ska bli kul och se hur länge mina Exos x16 16TB överlever. 5 års garanti säger de.

Permalänk
Inaktiv

20TB, skapligt. Behöver byta mina diskar då de är för gamla för att kännas pålitliga. 4st 4TB idag och kommer nog nöja mig med 4st 12TB istället men blir aldrig riktigt av att jag köper. Chia ställer till det med förstås.

Permalänk

nice, dock är det viktiga för mig att diskarna är TYSTA och snurrar i max 5400rpm vilket många av de större diskarna inte gör, därför har jag 4st 14TB NAS WD140EMFZ (shuckade ur WD Elements) har 2st i drift just nu och 2st ligger som backup eller tills jag behöver mer utrymme, otroligt tysta och stör ej likt tidigare WD Gold 12TB 7200rpm, går lätt att ha i samma rum man sover i men kör burken just nu i vardagsrummet då den är kopplad till TV.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Dom är väl inte kända för att deras diskar ska hålla länge eller har dom förbättrat sig.

Man tackar aldrig nej till mer hårddiskutrymme.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Med så stora hårddiskar borde något snille göra en uppsättning som riktar sig till spelare.
En stor hårddisk som även har en SSD som lagrar dom mest använda filerna.

Vi är väldigt många som skulle köpa en sådan, tro det eller ej.
1. Att lagra äldre spel på som inte behöver ligga på en SSD.
2. Även många nya spel funkar ypperligt utan att ligga på en SSD.

Är priset per GB rätt för ovanstående skulle den säljas i kopiösa mängder.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vad ska du med det till?

Jag fattar att behovet av lagring ökar, men vi närmar oss såklart den punkt när vi behöver ta ställning till vad som ska tas bort, och då menar jag både privat, men även på en större strukturell nivå.

Jag, som är en självutnämnd digital horder, har 5st 4TB diskar i min NAS.
Den är ju inte full på något sätt, men 98% av det jag har använder jag aldrig.
Skulle jag fylla den med film, vilket jag antar att många gör, och det är något som tar plats, så skulle jag ju antingen sitta och kolla på film konstant, annars skulle ju precis samma sak gälla där.
Jag har en del filmer på den såklart, och typ samma sak där, 95% används aldrig.

Visst, jag fattar, alla är inte som jag, men jag tror att alla fortfarande har 24h på sina dygn.

För folk som håller en digital backup av sitt filmbibliotek så räcker inte 20TB särskilt länge. Låt säga 3-400 (4k) filmer kanske.
För att inte tala om tv serier, mina kopior av alla fem säsonger av Stargate Atlantis tar över 800GB och det är bara full HD

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Vad ska du med det till?

Jag fattar att behovet av lagring ökar, men vi närmar oss såklart den punkt när vi behöver ta ställning till vad som ska tas bort, och då menar jag både privat, men även på en större strukturell nivå.

Jag, som är en självutnämnd digital horder, har 5st 4TB diskar i min NAS.
Den är ju inte full på något sätt, men 98% av det jag har använder jag aldrig.
Skulle jag fylla den med film, vilket jag antar att många gör, och det är något som tar plats, så skulle jag ju antingen sitta och kolla på film konstant, annars skulle ju precis samma sak gälla där.
Jag har en del filmer på den såklart, och typ samma sak där, 95% används aldrig.

Visst, jag fattar, alla är inte som jag, men jag tror att alla fortfarande har 24h på sina dygn.

Jag håller med dig helt och hållet. Hade tidigare en NAS där filmer och musik låg men nu med streaming och musikappar så känns behovet ha minskat enormt.
Har fortfarande någon snurrdisk i min dator sär samma musik och filmer fortfarande ligger och även en extern hårddisk som blivit över med samma innehåll. Används väldigt sällan.

Inom server och molnlösningar förstår jag att lagringen ökar men hos mig som privatperson så minskar det hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

5400 och 5900 RPM-diskar blir allt mer sällsynta - inte ens om du köper WD-RED+ är du garanterad några 5400 RPM utan lika gärna kan få 7200 RPM även om det rapporterar 5400 RPM via SMART.

Man har sett att det 'ljugs' friskt på just dessa att det som står i databladet inte stämmer (men också har brasklappen i databladet "variabel varvtal" - inte som folk tror att varvtalet går upp och ned när disken arbetar utan kan vara modell med 5900 eller 7200 RPM då alla diskar kör med fix varvtal) när man gör tidsmässig statistik på sökningar och/eller mäter akustiskt och det visar sig vara 7200 RPM-diskar...

tex. om din 14 TB diskdrive WD140EMFZ har R/N (Regulatory Number" aka "Agency Model Number") "US7SAP140" så är det en "WD Ultrastar DC HC520 7200-RPM SATA interface drive" och av modell HGST model numbers WUH721414ALE6L4 eller WUH721414ALE6L1 vilka båda är 7200 RPM-driver - du kan mycket väl köra på en 7200 RPM-drive fast du tror att det är en 5400 RPM-drive.

Man måste ofta ha en annan head-assembly för 5400 RPM-diskar än 7200 RPM för rätt flyghöjder över skivan etc. och sådana diversifieringar i produktlinor är kostsamma. Externa USB-diskar får helt enkelt de diskar som för tillfället tillverkas i produktionen och de allra flesta 3.5" diskar är sedan länge endast 7200 RPM, såvida det inte är gamla NOS-lager från nedlagda Tandon-fabriken man tömmer hos WD - i stort sett alla diskar från WD har sin ursprung från HGST idag.

Detta är både bra och dåligt - dåligt att HD-företagen och speciellt WD ljuger, det bra att många som tror att de har 5400 RPM-diskar sitter på 7200 RPM-diskar utan att ha märkt det vilket visar att det går att göra 7200RPM-diskar tysta.

Varvtalet på spindeln har inget med livslängden att göra idag, och att diskarna upplevs svalare beror till stor del att de är fyllda med helium istället för luft (mindre viskös uppvärmning i gasflödena från skivorna i jämförelse med luftfyllnad) - jag har ett antal Enterprise-hårddiskar på 10 KRPM som gått över 90000 timmar i 24/7 nu.

Permalänk
Medlem

Min fundering runt HD med stor lagring är om HD pajar förloras mycket data. Kanske bättre att ha flera HD istället som inte har så stor lagringskapacitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rolnil:

Min fundering runt HD med stor lagring är om HD pajar förloras mycket data. Kanske bättre att ha flera HD istället som inte har så stor lagringskapacitet.

Du kommer aldrig ifrån behovet av backup. Såvida inte datan är mer eller mindre värdelös då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag håller med dig helt och hållet. Hade tidigare en NAS där filmer och musik låg men nu med streaming och musikappar så känns behovet ha minskat enormt.
Har fortfarande någon snurrdisk i min dator sär samma musik och filmer fortfarande ligger och även en extern hårddisk som blivit över med samma innehåll. Används väldigt sällan.

Inom server och molnlösningar förstår jag att lagringen ökar men hos mig som privatperson så minskar det hela tiden.

Ja den gamla tiden när man körde HTPC och behövde massa plats för spelfilmer man antingen rippat från DVD eller laddat ner från nätet är förbi mer eller mindre. Idag behöver jag plats för mina egna videoprojekt istället. Och då behöver jag mycket plats. Har i skrivande stund 28TB varav 75% använt utrymme. Så det blir snart dags att utöka ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Min fundering runt HD med stor lagring är om HD pajar förloras mycket data. Kanske bättre att ha flera HD istället som inte har så stor lagringskapacitet.

Köper du en stor disk så köper du en till likadan för din backup av första disken (samma sak när man köper NAS så behöver man köpa lika många till diskar för dess backup...) och förvaras urkopplad mellan backuptillfällena, såvida det inte är temporär 'värdelös' data på disken där ett frånfall inte ger konsekvenser.

Problemet är inte annorlunda idag som när en 100 GB stor disk var 'enormt' stort och kostade 10 papp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Ja den gamla tiden när man körde HTPC och behövde massa plats för spelfilmer man antingen rippat från DVD eller laddat ner från nätet är förbi mer eller mindre. Idag behöver jag plats för mina egna videoprojekt istället. Och då behöver jag mycket plats. Har i skrivande stund 28TB varav 75% använt utrymme. Så det blir snart dags att utöka ytterligare.

Då förstår jag dina behov men tror inte du hör till standardanvändaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag håller med dig helt och hållet. Hade tidigare en NAS där filmer och musik låg men nu med streaming och musikappar så känns behovet ha minskat enormt.
Har fortfarande någon snurrdisk i min dator sär samma musik och filmer fortfarande ligger och även en extern hårddisk som blivit över med samma innehåll. Används väldigt sällan.

Inom server och molnlösningar förstår jag att lagringen ökar men hos mig som privatperson så minskar det hela tiden.

För dem flesta kanske. Jag rippar och kollar på så mycket filmer jag kan men det är inte det som det handlar om.

Har jag skaffat en projektor/tv samt förstärkare och högtalare som klarar av 4k med bra ljud så är det en pungspark att kolla på streamingtjänsterna.

Kvalitén är på tok för låg och det känns som utvecklingen i bildkvalité har gått åt fel håll de senaste åren.

Anger alltid det som anledning nr1 när jag säger upp streamingtjänster.

Accepterar man sämre kvalité / har inte speciellt bra utrusning så är ju streaming good enough, men tänker aldrig acceptera att "framtiden" betyder flera steg bakåt i kvalité.

There are dozens of us!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

För dem flesta kanske. Jag rippar och kollar på så mycket filmer jag kan men det är inte det som det handlar om.

Har jag skaffat en projektor/tv samt förstärkare och högtalare som klarar av 4k med bra ljud så är det en pungspark att kolla på streamingtjänsterna.

Kvalitén är på tok för låg och det känns som utvecklingen i bildkvalité har gått åt fel håll de senaste åren.

Anger alltid det som anledning nr1 när jag säger upp streamingtjänster.

Accepterar man sämre kvalité / har inte speciellt bra utrusning så är ju streaming good enough, men tänker aldrig acceptera att "framtiden" betyder flera steg bakåt i kvalité.

There are dozens of us!

japp samma här...4K Blu-ray remux ftw.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

För dem flesta kanske. Jag rippar och kollar på så mycket filmer jag kan men det är inte det som det handlar om.

Har jag skaffat en projektor/tv samt förstärkare och högtalare som klarar av 4k med bra ljud så är det en pungspark att kolla på streamingtjänsterna.

Kvalitén är på tok för låg och det känns som utvecklingen i bildkvalité har gått åt fel håll de senaste åren.

Anger alltid det som anledning nr1 när jag säger upp streamingtjänster.

Accepterar man sämre kvalité / har inte speciellt bra utrusning så är ju streaming good enough, men tänker aldrig acceptera att "framtiden" betyder flera steg bakåt i kvalité.

There are dozens of us!

Hur rippar man 4k bluray?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soppman:

Hur rippar man 4k bluray?

Ungefär lika som med vanlig Bluray. Kompatibel läsare och mjukvara som klarar av att avkryptera typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ungefär lika som med vanlig Bluray. Kompatibel läsare och mjukvara som klarar av att avkryptera typ.

Kan du länka till sådan mjukvara ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soppman:

Kan du länka till sådan mjukvara ?

Nope.. det är mot reglerna att länka något för att bryta/knäcka ett kopieringsskydd =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av soppman:

Kan du länka till sådan mjukvara ?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607889-lamplig-lasare...

Rippar via Makemkv. Att få tag på en kompatibel läsare och få igång det var något krångligt men värt det. Nu fungerar alla filmer. Sista inlägget har lite info om vad som krävs för att få det att fungera.

Skrivet av anon333222:

Nope.. det är mot reglerna att länka något för att bryta/knäcka ett kopieringsskydd =P

Inget brytande eller knäckande preics, och fullt lagligt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då förstår jag dina behov men tror inte du hör till standardanvändaren.

Sant. Men en "standardanvändare" kan i princip köra/köpa en värdelös Dell/HP för att fortfarande "surfa på"-

Förstår jur du menar, men ändå inte tillräcklig "förståelse" för att köpa värdelös Dell/HP..
-Surf och ordbehandling kan man köra 100% snaabbt på obslolet hårdvara om man gör clean insstall av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vad ska du med det till?

Jag fattar att behovet av lagring ökar, men vi närmar oss såklart den punkt när vi behöver ta ställning till vad som ska tas bort, och då menar jag både privat, men även på en större strukturell nivå.

Jag, som är en självutnämnd digital horder, har 5st 4TB diskar i min NAS.
Den är ju inte full på något sätt, men 98% av det jag har använder jag aldrig.
Skulle jag fylla den med film, vilket jag antar att många gör, och det är något som tar plats, så skulle jag ju antingen sitta och kolla på film konstant, annars skulle ju precis samma sak gälla där.
Jag har en del filmer på den såklart, och typ samma sak där, 95% används aldrig.

Visst, jag fattar, alla är inte som jag, men jag tror att alla fortfarande har 24h på sina dygn.

Får jag fråga varför vi närmar oss en punkt där vi måste ta ställning till vad vi ska lagra och inte lagra? Låter på dig som vi närmar oss någon slags lagringssingularitet som vi måste undvika

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Sant. Men en "standardanvändare" kan i princip köra/köpa en värdelös Dell/HP för att fortfarande "surfa på"-

Förstår jur du menar, men ändå inte tillräcklig "förståelse" för att köpa värdelös Dell/HP..
-Surf och ordbehandling kan man köra 100% snaabbt på obslolet hårdvara om man gör clean insstall av windows.

Absolut så kräver det inte så bra hårdvara för att visa materialet men att arbeta med tunga videofiler kräver säkert mer.
Har man en SSD så kommer man väldigt långt för en användare som bara ska köra windows, surfa, kolla film och skriva lite i word.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soppman:

Kan du länka till sådan mjukvara ?

Såg att @Ceogar hunnit före.

Skrivet av anon333222:

Nope.. det är mot reglerna att länka något för att bryta/knäcka ett kopieringsskydd =P

Vi snackar inte piratkopiering här. Få eller ingen pirat skulle lägga ner jobbet med att ladda hem och konfigurera mjukvaran, köpa kompatibel läsare, köpa film och lägga ner tid och arbete på att göra något de kan söka sig till och ladda hem från vilken sökmotor som helst.

Det har varit tillåtit tidigare, men vem vet, de kanske ändrat sig?

Skrivet av Ceogar:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607889-lamplig-lasare...

Rippar via Makemkv. Att få tag på en kompatibel läsare och få igång det var något krångligt men värt det. Nu fungerar alla filmer. Sista inlägget har lite info om vad som krävs för att få det att fungera.

Inget brytande eller knäckande preics, och fullt lagligt.

Har själv, någonstans, en BW-16D1HT (köpt 2018) med relativt gammal firmware, mitt exemplar läser allt. Eller läste iallafall, var ett tag sedan den senast användes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut så kräver det inte så bra hårdvara för att visa materialet men att arbeta med tunga videofiler kräver säkert mer.
Har man en SSD så kommer man väldigt långt för en användare som bara ska köra windows, surfa, kolla film och skriva lite i word.

Korrekt. Men då är man rätt begränsad vad man kan göra på datorn.
Vill man göra mer än att "surfa", behöver man stort och snabbt lagringsutrymme, bra CPU med så många kärnor som möjligt etc. Vill man bara "surfa" räcker det med en Snapdragon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut så kräver det inte så bra hårdvara för att visa materialet men att arbeta med tunga videofiler kräver säkert mer.
Har man en SSD så kommer man väldigt långt för en användare som bara ska köra windows, surfa, kolla film och skriva lite i word.

Antar du menar SATA-SSD. Ja, det är helt sant. Men vill man göra mer avancerade saker med datorn, rekommenderar jag att man kör på Nvme, pcie3. I alla fall om man kör med videoredigering ofta.

Jättestora hårddiskar (HDD) är bra för lagring. Tyvärr är det fortfarande "för dyrt" att lägga massor av TB på SSD, oavsett om det är SATA eller nvme-ssd. Så där har vanliga "snurrdiskar" en marknadsplats fortfarande.
Alltså HDD.