Permalänk
Medlem

Slipa med en orsa slipsten?

Jag har fått tag i en orsa slipsten men jag har ingen aning om hur den används!

Ska de stå i vatten ett tag eller är de såkallade "splash and go"? Vad är det för finhet/grynighet på de? Något speciellt man behöver tänka på?

Har kollat runt en del på nätet men hittar inget..

Tack på förhand!

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Jag har fått tag i en orsa slipsten men jag har ingen aning om hur den används!

Ska de stå i vatten ett tag eller är de såkallade "splash and go"? Vad är det för finhet/grynighet på de? Något speciellt man behöver tänka på?

Har kollat runt en del på nätet men hittar inget..

Tack på förhand!

/D

Jag antar att det är en fyrkantig "kloss" av sten med en finare och en grövre sida? Köpte en kina-variant för många år sedan för att skärpa mina knivar på. Den brukar jag lägga i vatten några minuter före användning. Beroende på hur lång tid jag slipar, om det är länge alltså, så får man hälla på mer vatten när stenen torkar.

Amerikanarna har tydligen en våt trasa under stenen. Har inte sett hela filmen, men det verkar vara slipnördar:
https://www.youtube.com/watch?v=KY8jvFqpZ_o

Permalänk

Jag hör kanske lite till nördarna när det kommer till slipning av köksknivar. Själv har tre japanska syntetstenar som jag kör mina knivar på. Naniwa Pro 400, 1000 och 5000 grit. Börjar oftast på 1000 stenen och avslutar med 5000 och striglar därefter på ett läderbälte. Är knivarna riktigt dåligt skick eller behöver profileras om så börjar jag på 400 stenen och går sedan uppåt. Det är både roligt och rogivande att sitta och slipa själv och dessutom får du i slutänden rakbladsvassa knivar som skär igenom råvaror utan att behöva använda våld. 😊

Har dock aldrig hört talas om Orsastenen och har ingen aning vilken grovlek det är på den.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag hör kanske lite till nördarna när det kommer till slipning av köksknivar. Själv har tre japanska syntetstenar som jag kör mina knivar på. Naniwa Pro 400, 1000 och 5000 grit. Börjar oftast på 1000 stenen och avslutar med 5000 och striglar därefter på ett läderbälte. Är knivarna riktigt dåligt skick eller behöver profileras om så börjar jag på 400 stenen och går sedan uppåt. Det är både roligt och rogivande att sitta och slipa själv och dessutom får du i slutänden rakbladsvassa knivar som skär igenom råvaror utan att behöva använda våld. 😊

Har dock aldrig hört talas om Orsastenen och har ingen aning vilken grovlek det är på den.

Jag googlade på orsa slipsten, kom fram till ett museum:
https://www.orsaslipsten.se/

Undrar om det är ett "fornfynd" TS har skaffat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag googlade på orsa slipsten, kom fram till ett museum:
https://www.orsaslipsten.se/

Undrar om det är ett "fornfynd" TS har skaffat?

Det är nog mer troligt att den kommer från Orsa stenhuggeri, men de har inte heller någon information annat än att de säljer såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag hör kanske lite till nördarna när det kommer till slipning av köksknivar. Själv har tre japanska syntetstenar som jag kör mina knivar på. Naniwa Pro 400, 1000 och 5000 grit. Börjar oftast på 1000 stenen och avslutar med 5000 och striglar därefter på ett läderbälte. Är knivarna riktigt dåligt skick eller behöver profileras om så börjar jag på 400 stenen och går sedan uppåt. Det är både roligt och rogivande att sitta och slipa själv och dessutom får du i slutänden rakbladsvassa knivar som skär igenom råvaror utan att behöva använda våld. 😊

Har dock aldrig hört talas om Orsastenen och har ingen aning vilken grovlek det är på den.

Har själv en 400/1000 grit sten och en 3000/8000 grit sten. Mina räcker med att man stänker lite vatten på dem (enligt manuelan) så de är blöta. Stänker sen på ytterligare lite vatten medans man håller på.

400 om det är jack i stenen, men rekommendationen jag läst är att alltid börja med 400 även om den verkar bra. Men jag anser att om man bedömer att eggen är bra, som du skriver, så duger 1000 att börja med. Jag är själv nybörjare så arbetar med att få in snitsen, är ju lite avslappnande hantverk Har än så länge nöjt med mig att stanna på 1000 (samt läder) vilket duger bra för mig just nu. Men har en bekant som är frisör så jag har bett henne att få börja öva på hennes saxar. Hon lär ha rätt höga krav så vi får se

Vet inte heller vad orsasten är men det viktiga är väl bara att ta reda på vilken grit det är?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Jag har fått tag i en orsa slipsten men jag har ingen aning om hur den används!

Ska de stå i vatten ett tag eller är de såkallade "splash and go"? Vad är det för finhet/grynighet på de? Något speciellt man behöver tänka på?

Har kollat runt en del på nätet men hittar inget..

Tack på förhand!

/D

Förr i tiden var Orsa- och Gotlandsstenar de två vanligaste slipstenarna i Sverige, speciellt de lite större runda sandstenarna som drevs med en enkel handvev som fanns på de flesta bondgårdar (japp, uppväxt mitt ute på östgötaslätten ).

Nej stenarna ska inte stå i vatten, i synnerlighet inte om det är en av de runda med vät tråg under, den del som blir uppblött och mjukare så stenen förlorar sin rundhet. Vattnet är dels till för att föra bort metall och stendamm som bildas under slipningen och dels för att metallen (knivens, yxans eller liens egg) inte ska bli för varm och förlora sin härdning.

Kommer inte ihåg grovleken på sandstenen, men efter slipning behöver eggen normalt brynas.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Keramisk sten eller diamantsten. Då slipper man joxet med vatten och de är plana mycket mycket längre. Att plana ut en slipsten är ett drygt jobb imo. (En skålformad sten ger ojämn slipning)

De är dessutom endast marginellt dyrare.

@TS: Kan du inte ta en bild på vad du köpt? Orsa tillverkar sten men namnet säger inget om typen eller grovleken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Keramisk sten eller diamantsten. Då slipper man joxet med vatten och de är plana mycket mycket längre. Att plana ut en slipsten är ett drygt jobb imo. (En skålformad sten ger ojämn slipning)

De är dessutom endast marginellt dyrare.

@TS: Kan du inte ta en bild på vad du köpt? Orsa tillverkar sten men namnet säger inget om typen eller grovleken.

Inga som helst problem att plana stenar. Åtminstone om du har mindre stenar. Bara att ta ett våtslippapper i grövre storlek och se till att du har en plan skiva under. Själv planar jag mina med en Atoma 140.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-atoma-diamond-stone-140...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Inga som helst problem att plana stenar. Åtminstone om du har mindre stenar. Bara att ta ett våtslippapper i grövre storlek och se till att du har en plan skiva under. Själv planar jag mina med en Atoma 140.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-atoma-diamond-stone-140...

Kör faktiskt själv på ett riktigt budgetbygge nu men som funkar perfekt. Vanligt slippapper för metall i en stor mängd grovlekar. Sen är de limmade på en glasskiva för att få det helt plant.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kör faktiskt själv på ett riktigt budgetbygge nu men som funkar perfekt. Vanligt slippapper för metall i en stor mängd grovlekar. Sen är de limmade på en glasskiva för att få det helt plant.

Perfekt! Har också hört att detta ska fungera bra. Huvudsaken att man har en plan yta och att resultatet bra. 👍

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Köpte för några år sedan ett par Naniwa Ebi Chosera keramiska stenar. 400 / 1000 / 3000. Dessa klarar då sig att bara blötas lite lätt strax innan du börjar mantra med blocken. Rätar ut stenarna med Naniwas egna flattening stone. 220 / 24.

400an används sällan. Om man nu ska fixa en bruten spets, eller chip längst eggen. Efter slipning så stroppar jag på läderpaddel med Bark River white/green/black compound.

Som underlag har jag en större och tjockare bit gummi från ett skrotat transportband.

Är varken bra eller dålig på att slipa. Men det är ett härligt sätt att zona ut i vardagen o/ Samtidigt så har man lärt sig en del om stål och att det faktiskt behövs plåster hemma.

virtuovice var en bra husse på YT som fick mig och trilla dit/hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Förr i tiden var Orsa- och Gotlandsstenar de två vanligaste slipstenarna i Sverige, speciellt de lite större runda sandstenarna som drevs med en enkel handvev som fanns på de flesta bondgårdar (japp, uppväxt mitt ute på östgötaslätten ).

Nej stenarna ska inte stå i vatten, i synnerlighet inte om det är en av de runda med vät tråg under, den del som blir uppblött och mjukare så stenen förlorar sin rundhet. Vattnet är dels till för att föra bort metall och stendamm som bildas under slipningen och dels för att metallen (knivens, yxans eller liens egg) inte ska bli för varm och förlora sin härdning.

Kommer inte ihåg grovleken på sandstenen, men efter slipning behöver eggen normalt brynas.

Uppvuxen på Västgötaslätten här! Farfar hade en handvevad slipsten med nederdelen i ett "halvrunt" tråg med vatten. Jag fick veva, medan han slipade lien. Måste varit en orsasten. Den hade gått i arv sa han. Tidpunkten när jag vevade orsasten var på 70-talet senast. Inte en aning vilken grovlek det var på stenen, min "kubistiska" kinasten har en grov sida, påminner om den. Tyvärr så stod siffrorna på kartongen som jag slängde när jag köpte stenen på Göfab här i Göteborg på 80-talet. Den funkar fortfarande finemang. Använder den ett par gånger/år. Kostade 30 spänn då. Den ersatte min värdelösa elektriska knivslip av märket "Hugin" jag hade köpt på Obs! (Nuvarande Coop Forum i Bäckebol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag googlade på orsa slipsten, kom fram till ett museum:
https://www.orsaslipsten.se/

Undrar om det är ett "fornfynd" TS har skaffat?

Skrivet av perost:

Det är nog mer troligt att den kommer från Orsa stenhuggeri, men de har inte heller någon information annat än att de säljer såna.

Skrivet av Johan_G3:

Förr i tiden var Orsa- och Gotlandsstenar de två vanligaste slipstenarna i Sverige, speciellt de lite större runda sandstenarna som drevs med en enkel handvev som fanns på de flesta bondgårdar (japp, uppväxt mitt ute på östgötaslätten ).

Nej stenarna ska inte stå i vatten, i synnerlighet inte om det är en av de runda med vät tråg under, den del som blir uppblött och mjukare så stenen förlorar sin rundhet. Vattnet är dels till för att föra bort metall och stendamm som bildas under slipningen och dels för att metallen (knivens, yxans eller liens egg) inte ska bli för varm och förlora sin härdning.

Kommer inte ihåg grovleken på sandstenen, men efter slipning behöver eggen normalt brynas.

Skrivet av talonmas:

Keramisk sten eller diamantsten. Då slipper man joxet med vatten och de är plana mycket mycket längre. Att plana ut en slipsten är ett drygt jobb imo. (En skålformad sten ger ojämn slipning)

De är dessutom endast marginellt dyrare.

@TS: Kan du inte ta en bild på vad du köpt? Orsa tillverkar sten men namnet säger inget om typen eller grovleken.

Skrivet av Networker:

Uppvuxen på Västgötaslätten här! Farfar hade en handvevad slipsten med nederdelen i ett "halvrunt" tråg med vatten. Jag fick veva, medan han slipade lien. Måste varit en orsasten. Den hade gått i arv sa han. Tidpunkten när jag vevade orsasten var på 70-talet senast. Inte en aning vilken grovlek det var på stenen, min "kubistiska" kinasten har en grov sida, påminner om den. Tyvärr så stod siffrorna på kartongen som jag slängde när jag köpte stenen på Göfab här i Göteborg på 80-talet. Den funkar fortfarande finemang. Använder den ett par gånger/år. Kostade 30 spänn då. Den ersatte min värdelösa elektriska knivslip av märket "Hugin" jag hade köpt på Obs! (Nuvarande Coop Forum i Bäckebol).

Dumt av mig att inte inkludera bild från början: https://imgur.com/mRQl4vK
Köpte den inte utan farsan hade fått det som en gåva av en granne som varit på orsa stenhuggeri (museum?). Grannen och internet (såvitt jag kan hitta) har ingen info om grynighet/instruktioner.

EDIT: Har själv funderat på att köpa ett shapton pro set men tyckte det skulle vara kul att slipa en svensk kniv med en svensk sten

Permalänk
Medlem

Ah där ses orsastenens fina färg
Jag tycker det ser ut som en av de mindre bitarna från tillverkningen av de stora runda som oftast användes till köks- och slidknivar.
Ha på relativt rikligt med vatten och använd stenen för att ge eggen rätt vinkel, skär sedan med ett fint bryne. Har du en läderbit till övers kan du sedan öka skärpan ytterligare genom att strigla eggen tills den blir rakknivsvass.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Ah där ses orsastenens fina färg
Jag tycker det ser ut som en av de mindre bitarna från tillverkningen av de stora runda som oftast användes till köks- och slidknivar.
Ha på relativt rikligt med vatten och använd stenen för att ge eggen rätt vinkel, skär sedan med ett fint bryne. Har du en läderbit till övers kan du sedan öka skärpan ytterligare genom att strigla eggen tills den blir rakknivsvass.

Visst är det snygg färg!
Så inget dränkande i vatten i 20 minuter som vissa stenar men mer åt splash-and-go-hållet. Tolkar det du skriver som att stenen då typ ligger runt 1000grit ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Dumt av mig att inte inkludera bild från början: https://imgur.com/mRQl4vK
Köpte den inte utan farsan hade fått det som en gåva av en granne som varit på orsa stenhuggeri (museum?). Grannen och internet (såvitt jag kan hitta) har ingen info om grynighet/instruktioner.

EDIT: Har själv funderat på att köpa ett shapton pro set men tyckte det skulle vara kul att slipa en svensk kniv med en svensk sten

Inte dumt alls! -Egentligen lite "halvdumt" vid eftertanke..

Din tråd fick mig att tänka efter varför jag "vevade slipsten" hos farfar på 1970-talet. Sannolikt en orsasten. Farfar och jag slipade lien med den handvevade orsastenen. Stenen var ett arvegods från farfars far, kanske "farfarsfarfars far", farfar var osäker på hur länge slipstenen hade varit i släkten,, och hur länge vi slitit ner den..
"Denn ää ooa-utslitlig" (Farfar pratade nästan som Åsa-Nesse, no pun intended).

Sa alltså min farfar förra seklet..

Borde ha varit en "orsasten" rent logiskt. (Inte någon "kina-kopia"?)
Plus i kanten för lite nostalgi jag glömt att jag minns!
Bra tråd!

Hoppas att jag inte gick OT nu, men blev väldigt nostalgisk. Varför vet jag inte riktigt exakt. Triggade väl några synapser kanske?

Edit: Den stenbiten bör du absolut inte slipa några knivar med! Såvida du inte heter "Fred Flinta". Det du har är en turistrgrej, ungefär som vad som säljs på diverse turistorter. Slipar du dina köksknivar/kockknivar med stenen du visade nyss, sabbar du antagligen eggen på alla.

Undvik, ha den på bokhyllan som rolig grej att prata om när du har party hemma, typ.

Viktig grej
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte dumt alls! -Egentligen lite "halvdumt" vid eftertanke..

Din tråd fick mig att tänka efter varför jag "vevade slipsten" hos farfar på 1970-talet. Sannolikt en orsasten. Farfar och jag slipade lien med den handvevade orsastenen. Stenen var ett arvegods från farfars far, kanske "farfarsfarfars far", farfar var osäker på hur länge slipstenen hade varit i släkten,, och hur länge vi slitit ner den..
"Denn ää ooa-utslitlig" (Farfar pratade nästan som Åsa-Nesse, no pun intended).

Sa alltså min farfar förra seklet..

Borde ha varit en "orsasten" rent logiskt. (Inte någon "kina-kopia"?)
Plus i kanten för lite nostalgi jag glömt att jag minns!
Bra tråd!

Hoppas att jag inte gick OT nu, men blev väldigt nostalgisk. Varför vet jag inte riktigt exakt. Triggade väl några synapser kanske?

Edit: Den stenbiten bör du absolut inte slipa några knivar med! Såvida du inte heter "Fred Flinta". Det du har är en turistrgrej, ungefär som vad som säljs på diverse turistorter. Slipar du dina köksknivar/kockknivar med stenen du visade nyss, sabbar du antagligen eggen på alla.

Undvik, ha den på bokhyllan som rolig grej att prata om när du har party hemma, typ.

Nostalgi är alltid kul! Dock undrar jag varför stenen inte skulle funka? En slipsten är en slipsten eller har jag missat något? Plan är den också.

Sen efter att ha sett den här (nöten?) slippa knivar med en helt vanlig sten (han gjorde samma med en tegelsten i en annan video) ger mig lite intrycket att det är bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Nostalgi är alltid kul! Dock undrar jag varför stenen inte skulle funka? En slipsten är en slipsten eller har jag missat något? Plan är den också.

Sen efter att ha sett den här (nöten?) slippa knivar med en helt vanlig sten (han gjorde samma med en tegelsten i en annan video) ger mig lite intrycket att det är bara att tuta och köra?

Testa med en kniv du inte är rädd om först i så fall. Själv när jag ska få till eggen "på studs" tar jag fram en porslinskopp ur köksskåpet och skärper kniven på undersidan av koppen. Funkar görbra.

Permalänk
Medlem

Fin sten! Orsa är en natursten så det finns såklart ingen angiven "grit" som med de syntetiska stenarna. Dock gissar jag på att den är ganska grov och antagligen långsam ifall den är lik gotlandsbrynet som är den referensen jag har (också nån sandstensvariant).

Gällande soak vs splash and go: Om stenen får vatten på sig men inte dricker upp vattnet supersnabbt utan det ligger kvar på ytan så kan man ganska säkert splash and go. Ifall vattnet inte sugs upp superfort men ändå lite brukar jag bara köra under vattenkranen med svag stråle.

Berätta gärna hur det gick efter du testat!

Permalänk
Medlem

Naturals:
1 Swedish Gotlandsbryne aprox 400 grit
1 Swedish Orsabryne aprox 600 grit
https://www.badgerandblade.com/forum/threads/new-to-honing-if...

Natural Water Whetstones:
100-300 grit - Orsa-bryne from Sweden -
https://www.facebook.com/Natural.Whetstones.not.from.Japan/

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+