Permalänk

Är färdigbyggd en dum idé?

Tjena, grunnat ett tag på att köpa ny dator och tänker då färdigbyggd. Mest för att de är smidigt och enkelt och så verkar de som de är en brist på gpu så verkar smidigt att bara gå för en färdigbyggd från till exempel inet eller komplett.

Är lite osäker dock ifall de är en dum idé. Priset vet jag blir högre men tänker mest ifall datorn blir "låst" att man inte kan byta delar ifall man skulle vilja eller att för installerade program kommer göra den slö.

Håller en färdigbyggd dator lika länge som en färdigbyggd eller skiljer de något?

Ursäkta för många frågor men är rätt ny till detta och vill vara säker på att de blir bra. Datorn jag har nu är rätt bottleneckad och överhettas lätt så behöver nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasKonrad1337:

Tjena, grunnat ett tag på att köpa ny dator och tänker då färdigbyggd. Mest för att de är smidigt och enkelt och så verkar de som de är en brist på gpu så verkar smidigt att bara gå för en färdigbyggd från till exempel inet eller komplett.

Är lite osäker dock ifall de är en dum idé. Priset vet jag blir högre men tänker mest ifall datorn blir "låst" att man inte kan byta delar ifall man skulle vilja eller att för installerade program kommer göra den slö.

Håller en färdigbyggd dator lika länge som en färdigbyggd eller skiljer de något?

Ursäkta för många frågor men är rätt ny till detta och vill vara säker på att de blir bra. Datorn jag har nu är rätt bottleneckad och överhettas lätt så behöver nytt.

Beror på vad du köper för färdigbyggd. Inet har exempelvis sina Taurus-datorer som är egenbyggda men med bra delar. Där kan du exempelvis byta grafikkortet senare (vilket torde vara det man byter oftast) eller uppgradera RAM/lagring.

Köper du exempelvis en Acer, Dell eller dylikt lär du inte ha samma tur på den fronten.

Vilken prisklass har du kollat på?

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla mig till en datorbyggare service och inte köpa färdiga byggen från t.ex Dell, Asus, Acer, Lenovo osv. Dessa är alltid byggda för att maximera vinsten för tillverkaren.

Ex på datorbyggare, https://www.inet.se/datorbyggare/ och https://www.webhallen.com/se/campaign/4619-Webhallen-Config-C...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Skiljer på tillverkare och tillverkare. Oftast är det billiga PSU och egenmärkta moderkort men fullt fungerande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasKonrad1337:

Tjena, grunnat ett tag på att köpa ny dator och tänker då färdigbyggd. Mest för att de är smidigt och enkelt och så verkar de som de är en brist på gpu så verkar smidigt att bara gå för en färdigbyggd från till exempel inet eller komplett.

Är lite osäker dock ifall de är en dum idé. Priset vet jag blir högre men tänker mest ifall datorn blir "låst" att man inte kan byta delar ifall man skulle vilja eller att för installerade program kommer göra den slö.

Håller en färdigbyggd dator lika länge som en färdigbyggd eller skiljer de något?

Ursäkta för många frågor men är rätt ny till detta och vill vara säker på att de blir bra. Datorn jag har nu är rätt bottleneckad och överhettas lätt så behöver nytt.

Märkesdatorer skulle jag generellt vara mer skeptisk till jämfört datorerna som butiker monterar själva. Just märkdesdatorer brukar kunna ha konstiga delar som inte följer någon som helst standard och därmed blir onödigt svåra att göra något med i framtiden.

Sett till datorpaket som butikerna bygger ihop själva så brukar det ju vara normala komponenter som vem som helst kan köpa (och de brukar ju visa just vad det är för grejer), så där blir det mer en fråga om prisvärdhet och en fråga om det är de komponenter man faktiskt vill ha än att det skulle vara konstiga grejer.

"Bästa av båda världar" om man har åsikter om vilka komponenter det ska vara men inte vill bygga själv är väl att inte välja något färdigt paket utan att välja ut alla komponenter själv och köpa till montering. (Vet att åtminstone Inet har det valet: https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da... )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Beror på vad du köper för färdigbyggd. Inet har exempelvis sina Taurus-datorer som är egenbyggda men med bra delar. Där kan du exempelvis byta grafikkortet senare (vilket torde vara det man byter oftast) eller uppgradera RAM/lagring.

Köper du exempelvis en Acer, Dell eller dylikt lär du inte ha samma tur på den fronten.

Vilken prisklass har du kollat på?

Koller på datorer runt 15k typ ingen nasa maskin men ändå något som klarar de mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Skiljer på tillverkare och tillverkare. Oftast är det billiga PSU och egenmärkta moderkort men fullt fungerande.

Dyrt men tror jag såg en sälja orion 3000 med Rtx 3070 oöppnad på tradera för 13000kr. Rätt bra pris ändå, dock hade jag byggt eget och lagt 20k så har man en finare data

Permalänk
Skrivet av Coca:

Jag skulle hålla mig till en datorbyggare service och inte köpa färdiga byggen från t.ex Dell, Asus, Acer, Lenovo osv. Dessa är alltid byggda för att maximera vinsten för tillverkaren.

Ex på datorbyggare, https://www.inet.se/datorbyggare/ och https://www.webhallen.com/se/campaign/4619-Webhallen-Config-C...

Kollade in de och verkar ändå som en vettig idé. Verkar vara lite brist på gpu men kan ju isåfall byta ut den i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det smartaste du kan göra är att först fråga här vilka komponenter du skall välja för en viss summa. Du kommer att få riktigt bra förslag.
Sedan beställer du dessa delar från ex inet och låter inet bygga ihop allt. Bättre än så blir det inte.

Permalänk
Skrivet av h.kan:

Det smartaste du kan göra är att först fråga här vilka komponenter du skall välja för en viss summa. Du kommer att få riktigt bra förslag.
Sedan beställer du dessa delar från ex inet och låter inet bygga ihop allt. Bättre än så blir det inte.

Kollat lite på inets datorbyggare och hade kört de men känns som de finns väldigt lite gpu alternativ.

Permalänk

Har själv en dator från Inet- Taurus som knallat fint i 7-8 år utan problem.
Blir nog en ny av samma märke i vinter.