PS4 laggar/dålig ping när dator laddar ned på knappt 50% hastighet. Varför?

Permalänk
Medlem

PS4 laggar/dålig ping när dator laddar ned på knappt 50% hastighet. Varför?

Jag har 250/250 internetuppkoppling och när jag har nedladdning igång dator, på knappa 100Mbit/s så nästintill havererar internet på mitt Playstation 4. Röstchatt är knappt hörbar, packetloss och lagg hit och dit.
Dock när jag gör hastighetstest på datorn samtidigt som denna nedladdning är igång får jag fina resultat. 8ms i ping och över 100mbit hastighet medans separat program laddar ned i 100 - 150Mbit/s, precis som min anslutning klarar av.

Vad är det som orsakar dessa problem på PS4an och vad är det som gör att det fungerar felfritt på datorn?
Jag vill inte framstå som någon som klagar på bagateller eller lider av "I-landsproblem", utan jag är mer nyfiken på varför det kan uppstå såna stora problem på en enhet medans en annan fungerar fint. Som hastighetstestet visar så är det ju inte internet det är fel på, utan att det måste vara något hos PS4ans ände.

Båda enheterna är kopplade i tråd, och jag använder en ny router som klarar hastigheter upp till 1750 Mbit/s. Jag har till och med satt PS4an som prioriterad enhet på routerns inställnignar.

Har ni någon förklaring?

Tack

Permalänk
Keeper of the Bamse

Med "nedladdning", menar du torrent då? För då har du uppemot hundratals med anslutningar samtidigt, och då blir ju PS4 bara en i mängden där.

Får du samma problem om du laddar hem en stor fil t.ex. en linux-iso från deras hemsida?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1.75Gbps lär vara över trådlöst, för kablat är det 1, 2.5 eller 10Gbps som "standard"

Vad har du för router till att börja med? Den kanske inte klarar 1Gbps WAN-LAN.
Vad "laddar du ned" och hur? (Protokoll, http, ftp, torrent)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Med "nedladdning", menar du torrent då? För då har du uppemot hundratals med anslutningar samtidigt, och då blir ju PS4 bara en i mängden där.
Får du samma problem om du laddar hem en stor fil t.ex. en linux-iso från deras hemsida?

Skrivet av tcntad:

1.75Gbps lär vara över trådlöst, för kablat är det 1, 2.5 eller 10Gbps som "standard"
Vad har du för router till att börja med? Den kanske inte klarar 1Gbps WAN-LAN.
Vad "laddar du ned" och hur? (Protokoll, http, ftp, torrent)

Har testat ladda ned med både torrent och via Steam, och det är samma problem.

Jag har routern ASUS RT-AC66U B1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Routern verkar ha bra throughput. Vad har du för kablar (Som minst ska det vara Cat5e) ? Se till att du i både datorn har en länk på 1Gbps. Windows 10: Settings > Network & Internet > Ethernet > "Nätverksanslutningens namn" > Linkspeed

Permalänk
Medlem

QoS problem troligen. Din ISP och din router gör ingen skillnad på PS4-trafiken eller din torrent-trafik. Allt kommer fram slumpmässigt. Du borde dock kunna nå 250/250 via någon bredbandstest-tjänst, finns kanske en risk att du har något lokalt som försämrar annars (du hade dock uteslutit det trådlösa som oftast är boven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Routern verkar ha bra throughput. Vad har du för kablar (Som minst ska det vara Cat5e) ? Se till att du i både datorn har en länk på 1Gbps. Windows 10: Settings > Network & Internet > Ethernet > "Nätverksanslutningens namn" > Linkspeed

Link speed ligger på 1000/1000 och jag kollade precis kablarna och det är Cat 6.
Kan även tillägga att kablarna har en maxlängd på 20 meter.

Skrivet av maDa:

QoS problem troligen. Din ISP och din router gör ingen skillnad på PS4-trafiken eller din torrent-trafik. Allt kommer fram slumpmässigt. Du borde dock kunna nå 250/250 via någon bredbandstest-tjänst, finns kanske en risk att du har något lokalt som försämrar annars (du hade dock uteslutit det trådlösa som oftast är boven)

Jag når 250/250 om testet får använda hela linan (dvs ingen nedladdning sker). Dock vill jag minnas att detta problem har varit med innan också. Jag har bytt router relativt nyligen och den jag hade innan tror jag inte har QoS (en Netgear WNR3500L v2)

Permalänk
Medlem

Dilemmat med QoS är att det måste ske från båda håll, annars ger det ingen full effekt. Du kan endast kontrollera det som lämnar dej (alltså upload) och ut mot Internet. Du kan teoretiskt inte styra inkommande. Det enda du kan göra är att pausa nedladdningar tyvärr. Däremot kan du prioritera om din seeding och annat.