Visa din mest kreativa mod och vinn chassi från CSFG värt 9 500 kronor

Permalänk

Vattenkylning

Innan det blev smidigt och de flesta av dessa funktioner fanns i moderkortet så byggde jag detta:
2" rör i rostrfritt stål med akrylrör i toppen med ett tunnare rostfritt returrör så man kan se att det flödar
Filter under innan pumpen längst ner

360 radiator monterat i bordets kant med fläktarna på baksidan
Termostat som startar fläktarna när temp överstiger inställ värde
Inställ temp för fläktarna just nu är 32grader (behöver ej vara högre då systemet har en hyffsad volym)

Att den fortfarande är i bruk är väl lite nostaligi från min sida
men även att kylsystemet rymmer lite större volym och att i ögonvrån kunna se att vattnet faktiskt flödar gillar jag.

https://imgur.com/d0nhzVn

https://imgur.com/43QxzA5

Bildlänkar fixade //mod
Visa signatur

Gigabyte Z390 gaming-X, Intel I9 - 9900K, 32Gb DDR4 (3200mhz), Nvidia GTX 1080Ti 11Gb, M.2-SSD:250Gb Samsung 970evo+, SSD 240Gb S-ata, HDD:1 Tb, Nätdel Fraktal Design"Integra" 650W
(CPU+GPU vattekylt, customloop 5x120rad. ca 3L vätska)
Skärm:AOC 32" 100hz (1440)

Permalänk
Medlem

På 90-talet som student hade jag inte råd att köpa alla delar på en gång, chassi fick vänta. Resten av delarna tjänstgjorde i hörnet direkt på golvet (linoleummatta) i studentlägen. Mod? Kanske inte, men ghetto AF

Permalänk
Medlem

Köpte PS4 till tjejen i julklapp när det var nytt, tog dock inte lång tid innan den började låta som en dammsugare där den stod inne i TV-bänken, så det blev en snabb ghettomod med en 120mm Fractal Design-fläkt som blivit över från ett Define-chassi, en 12V nätadapter som låg i någon låda, och lite breadboard kopplingstråd från ett Arduino-kit. Sen flyttades tillräckligt med luft för att både jag, sambon och PS4:an skulle bli nöjda. Har i stort sett snurrat 24/7 de senaste 5 åren, man orkar ju inte lägga sig på golvet för att rycka ut/sätta i kontakten under TV-bänken varje gång Definitivt den enklaste, mest uppskattade och mest nyttjade ghettomod jag åstadkommit!

https://imgur.com/PT4KI5C

Permalänk
Medlem

Jag har en post om ett gammalt Comhemmodem som överhettades hela tiden och startade om sig.
https://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhet...

Inte nog med att värmeproblemen försvann, jag fick bättre hastigheter än modemet skulle klara av efter modden.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Work in progress:

Det sitter en 280mm-radiator i bakkanten i ett fläktfäste för en 140mm-fläkt.

Håller just nu på och moddar fronten på detta chassit för att kunna fästa en 280mm-radiator (för att sedan koppla in grafikkortet på loopen).

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Hemmagjord AC

Hej!
Försökte en sommar i ett desperat försök att svalka mig, bygga mig en hemmagjord AC. Så med en förvaringslåda, en båtfläkt, en värmeslang för bilar och ett gammalt PSU skred jag till verket. Värmeslangen ringlade jag i lådan som jag sen fyllde med vatten och frös in över natten. Sen kopplade jag in båtfläkten och ställde i datorrummet för att njuta av svalkan.
Trodde jag ja!
Resultatet var långt under förväntan och trots att luften som sprutade ut kändes väldigt kall så sjönk bara tempen i rummet med en grad eller två. Oväsendet från fläkten var dessutom öronbedövande och isen smällte rätt fort. Projektet hamnade snabbt i garderoben men jag fick iaf lite kreativt byggande.

Bild på skönheten:

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo 3000 som jag ville överklocka lite, den passiva kylaren dög inte så jag tog lite sånt där termiskt lim som man använder för att limma fast kylflänsar osv och slängde på en "modern" kylare från något ATI kort jag hade liggandes. Inga problem att övervolta skiten ur kortet efter att kylaren satt fast!

Kopplar du in fläkten så går den dock i maxfart, inte att rekommendera såvida du inte gör något extremt med kortet xD

Permalänk
Medlem

Eftersom alla bordsfläktar i hela landet var slut 2018 och ACn på kontoret inte räckte till så tjuvkopplade jag en chassifläkt till datorn. Den reglerade hastigheten utifrån belastningen på datorn dvs ju mer jag fick den att jobba ju svalare arbetsplats... Uppenbarligen felkopplat, så kunde jag ju inte ha det... Nytt för detta år är en införskaffad USB-fläkt

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Entusiast

Slänger väl in min lilla ghettolösning... då man fick en kartong med WC-delar men inte hade ett chassi att sätta detta i. Då fick man "snickra" ihop en liten ställning för att kunna nyttja dessa. För man kan helt enkelt inte bara låta en kartong med WC-delar ligga oanvänt? 960mm radyta för CPU är väl inte overkill?

Plexiskiva som utsattes för borrmaskin, sticksåg och värmepistol

Permalänk

när man har eb sån där rig på väggen helt öppet. e man inte rädd för stänk o sånt? kanske öppnar en bira osv

Permalänk

Vet inte om detta platsar som "Getto mod" men i alla fall. jag hade dåliga temperaturer och störde mig på ljudet från fläktarna som gick upp till 100% av värmen. Så jag tog överblivna aluminiumlister, plåtbitar och popnitar från jobbet, och snickrade ihop en ram till en extern kylare i trädgården.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk

Detta hade ju kunnat vara en tävling för mig, synd att jag inte är hemma och (nästan) aldrig fotar för hela in maskinpark är scrap-ihopplock och ghettomoddar.
Men å andra sidan har jag ingen användning av priserna heller då jag inte vattenkyler.

Just nu är backupservern en trälåda byggd på förmiddagskafferasten (3e gången jag gjort så) innehållandes en gammal skrotad jobbdator med omkopplade fläktkontakter och psu för att passa det proprietära moderbordet (men hårddiskarna köpte jag nya)

Htpcn är moderbordsplattan och en sida av ett gammalt coolermasterchassi kapat och bockat till en fyrkantig tunnel med en slaktad strumpbyxa som dammfilter fram och alunät vid utblåset bak. Psu och hdd fick inte plats, så dom är kopplade via en slang till hyllan bredvid i Ikea möbeln. Hårddiskarna är inbyggda i en trälåda med svart vävtejp (camo i mörkret i hyllan s.a.s.)

Datorn i sigrig ligger chassilöst på en träbräda jag borrat fast moderbordsdistanser på i botten på en hemnes. Där var grafikkortet ett HD5850 med aftermarketkylare, men eftersom vrmkylningen var dålig på den bockade jag till kylflänsen och behöll originalkylarens platta. Och en kondning satt löst, så jag klickade dit ledande pasta vid en pin som var av och limmade fast den. Klarade all stresstest jag kunde slänga på skiten sen.

På förra moderbordet i den överhettade nordbryggan vid transcoding till mitt PSP, så efter en del experimenterande hade jag nån liten thermaltake tornkylare (Tror den var för grafikkort) stroppad med kopparshims och kylpasta emellan ovanpå den asymmetriska originalkylaren och med en 80mm fläkt som var paralellkopplad med chassifläktstyrningen, sänkte tempen från 110c°+ till max 80.

I min nuvarande laptop har jag tryckt in den gamla Windows hddn i dvdvaggan så jag kan ha Linux som primärsystem på ssd i hdsloten.

I den förra laptopen moddade jag in kylflänsen jag hade över från min hd5850 och en gammal laptopfläkt i dvdvaggan för att effektivt dubblera kyleffekten. Dvdbrännaren kunde fortfarande kopplas in genom att dra ut en sladd jag köpte på ebay och la bredvid kylflänsen.

Samtliga laptops jag ägt har jag lagat sen släkt och vänner köpt nya då dom slutat fungera, (eller köpt trasiga för en spottstyver) ofta har jag slagit ihop delar från trasiga och fått en hel.

I samma tvbänk kyldes en svettig ps3 av 3 80mm cassifläktar faststroppade på en gammal skärbräda och kopplade till en gammal nokialaddare

Ursäkta WOT

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FluXeN:

Året var 2010 och jag fick för mig att ljudisolera hela datorn, minns inte ens om det funkade bra, tror jag tyckte det såg coolt ut back in the days, blev inte overkligt varmt i det heller trots en dubbelmacka Gtx295.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/56226?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjU2MjI2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjQxYmY4M2UzNDlmNTI5NThjOTZmYzg4NjI2M2Q1ZjljIn0%3D

Måste ha blivit tystare i alla fall, jag satte biltemas självhäftande isolering endast på insidan av sidoplåten på en dator och det hjälpte en hel del faktiskt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Base_Camp2:

Vet inte om detta platsar som "Getto mod" men i alla fall. jag hade dåliga temperaturer och störde mig på ljudet från fläktarna som gick upp till 100% av värmen. Så jag tog överblivna aluminiumlister, plåtbitar och popnitar från jobbet, och snickrade ihop en ram till en extern kylare i trädgården.

https://i.imgur.com/wIxJRRr.jpg

https://i.imgur.com/cxCQBjM.jpg

Är det där färgat vatten eller äckligt vatten?

Permalänk
Medlem

Vodka datorn

Inspirerades av "Life of Boris" när jag bygde min drömdator i december. Min första custom loop. De osleevade kablarna är idag utbytta mot sleevade

Permalänk
Skrivet av My2nd:

Är det där färgat vatten eller äckligt vatten?

Det var färgat ^^ Såg bättre ut i blocken i datorn jämfört med hur det såg ut i den externa radiatorn

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Threadripper - ghettorigg

Jag har en lite äldre threadripper-setup placerad i ett riktigt lågkvalitativt hemmabygge som jag tycker passar skapligt i den här tråden.

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill |

Överst återfinns en Lian-Li moderkortsplåt som fästs i två sammanfogade IKEA-skohyllor av zinkad stålplåt. Dessa har fulbockats med ögonmått till cirka 90 grader. Mellansektionen består av en bockad takplåt för att täcka sidorna och bakstycket. I fronten är hörnen elegant formade med polygrip och en liten extra urklippning med plåtsax möjliggjorde ett lätt införande av en 400x200 mm Phobya-radiator i botten. Pump, fläktkontroller (används inte), HDDs och PSU vilar på en överhylla bestående av toppen av från ett no-name-chassi och radiatorn vilar på en ram utklippt från bottenplåten till samma chassi. Hela riggen vilar på två handsågade reglar av tryckimpregnerat trä. Hela härligheten är målade med svart spray från Biltema och är sammanfogad med en blandning av popnitar, plåt- och träskruvar.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Jag ville bygga en lättare gamingmaskin till TV:n och hade delar från en märkesdator med hemskt fult moderkort.
Då jag ville ha en öppen burk så det blev till att täcka alla öppna ytor på moderkortet med shrouds!
Mycket 3D-printande och svetsande blev det men det var ett kul projekt!

Hela galleriet:
https://imgur.com/a/6ZKJVyX

Permalänk
Medlem

Jösses vad många sköna moddar i den här tävlingen.
Själv ligger jag i lä med min gamla 'barb-wire'-PIII:a från 2002, som jag har visat tidigare.

Eller varför inte denna tjusiga lösning, också från 2002 :

Och så här såg min skärm ut på jobbet, 2003 :

En av dom där kuberna är ju min avatar.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

I ghettot måste man vara cool om man ska förbli hel.
Broshan "coolermaster" kunde inte vara cool och började få knas..
Ett par meddelanden på encrochat och en drive by senare så fick broshan lära sig att inte jiddra med fel folk..
Dra lärdom! Var inte för het!

bildlänken..
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Här är mitt gamla Nvidia 7600GT som jag monterade en AMD processorkylare på, kylflänsarna till minnena som jag plockade ur en kasserad CRT-skärm. Den ynkliga orginalkylaren till kortet är med på den första bilden:

Ett Shuttle barebonechassi som ursprungligen hade ett moderkort för socket A. När moderkortet i det dog efter några års trogen tjänst i min garderob som server ersatte jag moderkortet med mini-ITX-moderkort med en Atomprocessor samt ett vanligt ATX nätagg. Med lite vilja fick dessa plats i chassit. Efter en tid dog dock nätagget och jag bytte ut det mot ett annat, jag iddes dock inte göra något nytt hål till kabeln till nätagget då, men det fanns gott om hål att dra ut sladden till nätagget genom ändå:

Permalänk

Stort tack alla ni som deltagit! Det har varit så kul att få se alla häftiga och ibland även galna ghettomods! Vi ser fram emot få att få se en vinnare inom kort!

Visa signatur

CSFG Creative Solutions For Gamers AB
CSFG Facebook
CSFG Hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ett Shuttle barebonechassi som ursprungligen hade ett moderkort för socket A. När moderkortet i det dog efter några års trogen tjänst i min garderob som server ersatte jag moderkortet med mini-ITX-moderkort med ...

Damb..... = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |