Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Majoriteten av youtubeinnehållet är ju reklam i sig själv redan. Reklam innan youtubevideor är lite som reklamavbrått under en TV-shopsändning. Helt retarderat.

Detta inlägg bör +1 till skyarna.
--------------------------------------------------

Och ja, det som inte är reklam håller oftast extremt låg kvalité eller noll kvalité produktionsmässigt. Youtube är roliga katter, P12-15 som gör "ascoola" klipp i after effects, skräp - sponsrad reklamfilm med låg kvalité innehålls och produktionsmässigt samt en liten liten klick kvalité som i det stora hela försvinner i mängden om man inte vet vad man ska söka på eller besöker exempelvis sweclockers. Donerar hellre en liten slant via patreon till de få kanaler jag gillar och uppfyller "standarden" (läs netflix B-indie produktioner).

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Helt perfekt! Går över till detta direkt.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att det enbart gäller nya användare som skrevs? Eller har nån lyckats få igång det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen hade jag gärna hoppat på om de hade behållit de andra funktionerna så som offline playback och bakgrundsuppspelning. Utan dem så får jag lite motvilligt stanna kvar på vanliga Premium trots att jag aldrig använder det usla Youtube Music.

Men av alla prenumerationstjänster jag har så är det nog inget jag är så bekväm med att betala som YT Premium. Tittar sjukt mycket på YT jämfört med alla andra, dyrare, tjänster.

I samma sits. Använder YouTube som musiktjänst/poddar när jag tränar/promenerar. Använder inte YT Music dock utan har använt mycket offlinespellistor. Har tidigare haft studentabonnemang, men då har jag betalat 69kr/månad för Premium.

Hade jag kunnat få bakgrundsuppspelning hade det varit ett givet köp, men betalar gärna inte 119kr/månad.

Tänkte att jag skall prova Vanced nu när mitt studentmedlemskap går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du menar att youtube "typ" inte har några kostnader?

Om alla tänkte som du skulle det inte kunna finnas något youtube.

Jag menar att undvika eller blockera annonser på Youtube inte går att jämföra med att snatta i en butik.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RVX:

Är det bekräftat att det enbart gäller nya användare som skrevs? Eller har nån lyckats få igång det?

Jag försökte precis men Youtube verkar inte låta mig ändra något förrän min nuvarande prenumeration löper ut, och den förnyad såklart idag så det är om exakt 30 dagar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Detta är mest något jag hört, så kan inte precis styrka detta men jag får för mig att "creators" eller skaparna av de videos du ser på youtube får mer pengar om du tittar på deras video med youtube premium prenumeration än om du ser deras video med reklam.

"Om du är medlem i YouTube Premium ser du inga annonser. Då delar vi istället din månatliga medlemsavgift med innehållsskaparna. Det bästa av allt är att dina favoritinnehållsskapare tjänar mer pengar ju fler av deras videor du tittar på. "

Hur stor andel youtube behåller och hur stor de ger bort säger de inte, men jag ser mer min prenumeration som att jag köper mig fri från strulet med ad-blockers samt att min chromecast och telefon också slipper reklam. Men jag ser det också som ett sätt att stödja de kanaler som jag följer lite extra eftersom jag tycker de förtjänar det.

Jag tänkte nedgradera min prenumeration till youtube premium lite, dock har jag inte hittat vart jag gör detta eller om detta ens är möjligt just nu, om någon vet få de gärna hojta till.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Finns det andra kanaler än P4-Plus? Menar, som det går att lyssna på.

Det krävs något som spelar upp radio och hörsel sedan går det utmärkt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

Jag menar att undvika eller blockera annonser på Youtube inte går att jämföra med att snatta i en butik.

Visst det ena är mer abstrakt än det andra men de leder ju till samma sak: producenten av en vara eller tjänst får inte betalt.

Men om det är just själva grejen med att man tar något som har ett monetärt värde i ett fysiskt objekt. Jämför det med att planka in på bio tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Svårare att ha det på tex webOS för tex smart tvs eller de som inte vågar roota sin mobil för vanced

Behövs ingen root för vanced. Fullt funktionellt för mig i alla fall.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Root behövs inte för yt vanced.

Skrivet av klotim:

Svårare att ha det på tex webOS för tex smart tvs eller de som inte vågar roota sin mobil för vanced

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har YT premium familj, blir att kolla om det är värt att gå ner på Lite (om det finns för familj).

YT premium är imo helt klart värt det, YT är en grym tjänst även fast de helt fuckade upp rekommenderat för två år sen.

Premium familj finns inte i lite, märkte jag nu när jag skulle kolla om jag kunde spara en hawaii med kebabsås i månaden på att byta ner.

Skrivet av pine-orange:

Var står det att background play inte fungerar med Lite? Jag hittar inte det.

https://www.youtube.com/premiumlite

Klicka på "Restrictions apply. Learn more here."

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wiloh:

Detta är mest något jag hört, så kan inte precis styrka detta men jag får för mig att "creators" eller skaparna av de videos du ser på youtube får mer pengar om du tittar på deras video med youtube premium prenumeration än om du ser deras video med reklam.

"Om du är medlem i YouTube Premium ser du inga annonser. Då delar vi istället din månatliga medlemsavgift med innehållsskaparna. Det bästa av allt är att dina favoritinnehållsskapare tjänar mer pengar ju fler av deras videor du tittar på. "

Hur stor andel youtube behåller och hur stor de ger bort säger de inte, men jag ser mer min prenumeration som att jag köper mig fri från strulet med ad-blockers samt att min chromecast och telefon också slipper reklam. Men jag ser det också som ett sätt att stödja de kanaler som jag följer lite extra eftersom jag tycker de förtjänar det.

Jag tänkte nedgradera min prenumeration till youtube premium lite, dock har jag inte hittat vart jag gör detta eller om detta ens är möjligt just nu, om någon vet få de gärna hojta till.

Så är det, Youtube Premium har bara några tiotals miljoner användare (under 1% av användarna) men Premium bidrar tex till SweClockers kanal med över 20% av intäkterna.

Personligen tittar jag på många "halvstora" youtubers, jag vet hur svårt det är att få det där att gå runt och vilken enorm press det sätter på individer. Så att mina videovisningar bidrar extra mycket känns extra bra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte precis men Youtube verkar inte låta mig ändra något förrän min nuvarande prenumeration löper ut, och den förnyad såklart idag så det är om exakt 30 dagar.

Hmmm, min går ut den 19:e. Antar att man får testa då och se vad som händer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Detta är mest något jag hört, så kan inte precis styrka detta men jag får för mig att "creators" eller skaparna av de videos du ser på youtube får mer pengar om du tittar på deras video med youtube premium prenumeration än om du ser deras video med reklam.

"Om du är medlem i YouTube Premium ser du inga annonser. Då delar vi istället din månatliga medlemsavgift med innehållsskaparna. Det bästa av allt är att dina favoritinnehållsskapare tjänar mer pengar ju fler av deras videor du tittar på. "

Hur stor andel youtube behåller och hur stor de ger bort säger de inte, men jag ser mer min prenumeration som att jag köper mig fri från strulet med ad-blockers samt att min chromecast och telefon också slipper reklam. Men jag ser det också som ett sätt att stödja de kanaler som jag följer lite extra eftersom jag tycker de förtjänar det.

Jag tänkte nedgradera min prenumeration till youtube premium lite, dock har jag inte hittat vart jag gör detta eller om detta ens är möjligt just nu, om någon vet få de gärna hojta till.

Bra skrivet 🙂👍
Tänker också nergradera, har ingen nytta av music tjänsten. Apple music är awesome för egen del.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har för flera år sedan alltid använt mig av blockerare men på senare tid har YT blivit bättre o bättre på att bypassa blockerarna och man måste hitta bättre eller mer avancerade grejer så jag betalade motvilligt för YT P för att skippa all hustle. men nu när det finns billigare alternativ så e det sjukt nice.

btw finns det någon tjänst som man kan prenumerera på som ger en tillgång till alla streaming/music/audiobook tjänster? tänker mig att det borde finnas något sånt i dagsläget.

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem

de som inte kan hitta eller nedgradera till YT PL så är länken här:
https://www.youtube.com/premiumlite

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Det finns rätt smidigt lösning pi-hole där du blockar all reklam i allt spel,videos etc nackdelen är väl att det bara funkar när du är på nätverket.

Missade ditt inlägg. Ja det är ju en nackdel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Skolexempel på "skapa problemet och sälja lösningen. Hade varit nice om denna lösningen plockade bort "sponsrade segment, press subscribe etc", men det hade ju krävt att alla gjorde videos efter samma mall, vilket videos inte bör vara på en sådan plattform oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att man kanske vill stödja vissa personer. Använder du adblock så får de som du tittar på inte några pengar. Ditt val så klart, men som en som tidigare var aktiv så känns det som ett stort hyckleri att använda adblock.

Varför ge pengar till Google om man vill "stödja vissa personer"? Pengarna går väl inte direkt ner i fickan på just de du kollar på, eller har jag missat något? Vill man stödja direkt till någon så är väl typ Patreon etc bättre val (dock inte alla som har det).

Man kan också slå av adblock till just de man tittar mest på om man vill.

Kommer använda adblock så länge det går. Internet går inte att använda utan det. Enbart någon enstaka sida som jag har det avslaget på som inte har allt för störande reklam.

Jag ser dock en mörk framtid där du måste betala på i princip alla sidor du surfar på.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Förmodar att du har en potta bredvid TV:n så du med gott samvete kan sitta kvar och titta på reklamen utan att behöva lämna rummet, något annat skulle ju vara stöld av tv kanalens pengar

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Var nog ett av dom löjligaste jämförelserna jag sett (och hur du fick massa upvotes på det vet bara gudarna)

Att blockera reklam när man kollar Youtube, Twitch eller dylikt har ingen som helst jämförelse med snattning. Är det snattning om man byter kanal på TVn medans reklamen pågår mitt i favorit-filmen eller serien då eller?

Förstår att Reklam fyller en viss funktion, men ibland är det rent utsagt irriterande och meningslös. En 10-min YouTube video kan ibland ha reklam efter bara nån minut, och kanske totalt 3 reklamavbrott på 10 minuter. Tittar man på TV så är det iallafall oftast reklamavbrott var 20:e eller 30:e minut. Antal reklamavbrott på en YouTube video måste ställas i relation till längden av den aktuella videon. På 10 min så bör det således vara MAX 1 reklamavbrott.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Hade detta gett tillgång till någon form av API hade jag hoppat på. Mycket av mitt tittande sker via Kodi och YouTube har nu börjat throttla tredjepartsåtkomst. Har för mig att den endpoint som används av tredjepartsverktyg inte ens är officiell till att börja med.

Personligen kollar jag mer eller mindre enbart på videor från mina favoritkanaler och föredrar att stödja dem direkt via Patreon istället. Blockerar därför reklamen på dessa videor med gott samvete.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag avslutade mitt youtube premium, som går ut 20:e augusti, och gick in på länken och köpte youtube premium lite. Den 20:e förnyas mitt medlemskap för 69kr istället för 119kr.

Permalänk

Jag har försök med efter att jag avslutade mitt Premium, har även ett annat konto. = "Det här erbjudandet är inte tillgängligt. Hantera ditt konto genom att öppna Konto > Köp och medlemskap."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Svårare att ha det på tex webOS för tex smart tvs eller de som inte vågar roota sin mobil för vanced

Behöver inte root dock och numera finns det en fin installer också.

Permalänk

Funkade utmärkt att byta

Så fort jag såg nyheten gick jag in i appen (android om det spelar någon roll) och valde avsluta abonnemang. Då fick jag direkt upp att jag kunde byta till Lite. Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag har försök med efter att jag avslutade mitt Premium, har även ett annat konto. = "Det här erbjudandet är inte tillgängligt. Hantera ditt konto genom att öppna Konto > Köp och medlemskap."

scrolla upp lite grann så ser du länken.

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Detta är mest något jag hört, så kan inte precis styrka detta men jag får för mig att "creators" eller skaparna av de videos du ser på youtube får mer pengar om du tittar på deras video med youtube premium prenumeration än om du ser deras video med reklam.

"Om du är medlem i YouTube Premium ser du inga annonser. Då delar vi istället din månatliga medlemsavgift med innehållsskaparna. Det bästa av allt är att dina favoritinnehållsskapare tjänar mer pengar ju fler av deras videor du tittar på. "

Om man ska tro t.ex Linus Tech Tips så är delen de får per visning enormt mycket högre om någon har premium eller inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Får upp detta bara när jag klickar på länken. Det är endast för första gången medlemmar. Väldigt dålig stil av Youtube. Min kompis skaffade Premium Lite för 89kr 1 vecka sen men nu har dom sänkt priset igen.

https://i.imgur.com/anvENEX.jpg

Får samma sak när jag försöker, men med engelskt språk istället. Förhoppningsvis har de inte redan lagt ner tjänsten utan något krångel som behöver lösas.

Skrivet av Smasher89:

Skolexempel på "skapa problemet och sälja lösningen. Hade varit nice om denna lösningen plockade bort "sponsrade segment, press subscribe etc", men det hade ju krävt att alla gjorde videos efter samma mall, vilket videos inte bör vara på en sådan plattform oavsett.

Typ något i stil med: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/sponsorblock/

Men som ingår när man redan betalar för Premium hade varit fint. Den där kan skala av rejält många minuter per avsnitt.