Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag betalar för premium. Jag spelar typ nästan all min musik via youtube också. Även på mobilen (ifån).
Använder alltså inte youtube music för väldigt många videos är inte tillgängliga på youtube music men går hur bra som helst o spela på youtube.

Så behöver background playback så blir o betala fortfarande.
På PC hade det kvittat pga adblock. Men eftersom jag kollar youtube en hel del både på ipad och iphone samt lyssnar på musik via youtube på mobilen när man är borta så har man inget val

Vanced har backgrund playback också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Youtube har något nytt anti-adblock skit de jobbar på där youtube klippen inte laddar tills reklamen spelat, triggar lite då och då och man måste ladda om sidor. Ublock Origin som används då. Samma med Adblock.

Antar att de kommer rulla ut något ännu värre anti-adblock system.

Adblock Plus funkar bra här.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag blev SÅ taggad, tills jag såg att det även exkluderar bakgrundsuppspelning. Jag blir därmed kvar på vanliga Premium Haft det sedan 2017 när det fortfarande hette Red, och det är kanske det sett till antalet timmar per krona den prenumeration jag fått ut mest av utöver möjligtvis Spotify. Bakgrundsfunktionen används väldigt mycket till videos som fungerar lika bra som poddformat.

Jag har vid det här laget mer eller mindre glömt bort att reklam på Youtube är en grej. Blir lika förvånad varje gång när jag missat att logga in eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Ser du det även som stöld om jag sätter upp "ingen reklam tack" på brevlådan eller gäller det bara om jag väljer bort reklamen från digitala tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Jobbigt att fixa adblock på samtliga enheter.

Youtube använder jag på 5 enheter iallafall. På min Mii-box och Nvidia Shield vet jag inte ens om det är möjligt tex så 69 kr lätt vara värt det för att slippa mecka.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Visst kan man hävda att adblocks är lika fel som att pirata, men mycket reklam drar sjukt mycket datatrafik, segar ner surfandet, drar batteri osv. Jag kör glatt med adblock, men har det inte på alla enheter.

Nu på semester har jag dock Youtube Lite sedan igår, dels visas massa knäpp reklam på Youtube, dels trycker barnen fel hela tiden och minstingen börjar gråta när någon skit visas istället för Just Dance eller vad hon nu vill se på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du förstår väl också själv att det inte ens är nära likt? Det kostar pengar att spela upp en video för just dig. Radio har samma kostnad även om 1 eller 10000000 ska lyssna.

Menade mer som att det inte är bakom en betalvägg. Du måste aktivt välja att lyssna på en kanal på radion, på samma sätt som att du aktivt måste välja att se en video på Youtube, men båda är där, tillgängliga gratis.
Att sno en sak i en butik är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

19 kr månaden hade jag kunnat tänka mig betala för reklamfritt i mobilen men inte en krona mer.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då finns det Patreon och ibland merch eller andra sätt att bidra. YT premium ger nästan inget till skaparna ändå vad jag förstått.

Ublock origin för webbläsaren, Vanced för Android och Smart Tube nextför Android tv. Sponsorblock är sjukt gött för att skippa intron och inbakad reklam vilket jag antar premium inte gör.

Allt utom sponsordeals är en piss i havet men premium ger mer än de som kollar utan. Om jag skulle vara patreon istället så skulle jag betala långt mer för alla jag följer.

Extremt få som har merch som jag ens skulle överväga köpa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du menar det som du numera betalar via skatten?

Halv sanning, är väl endast Sveriges Radio som får pengar av det? Finns många fler radiokanaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Var står det att background play inte fungerar med Lite? Jag hittar inte det.

Kom upp i rutan när jag klickade för att nedgradera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mecka? Ladda bara ner Smart Youtube TV för din nvidia shield/Mii box, apk har du här https://github.com/yuliskov/SmartYouTubeTV . På mobila android enheter använder jag alltid Youtube vanced.

Skrivet av Ceogar:

Jobbigt att fixa adblock på samtliga enheter.

Youtube använder jag på 5 enheter iallafall. På min Mii-box och Nvidia Shield vet jag inte ens om det är möjligt tex så 69 kr lätt vara värt det för att slippa mecka.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Verkligen inte samma sak. Att inte betala för Youtube är mer som att inte betala för FM radio.

Skrivet av Snubb1:

Ser du det även som stöld om jag sätter upp "ingen reklam tack" på brevlådan eller gäller det bara om jag väljer bort reklamen från digitala tjänster?

Skrivet av pine-orange:

Du förstår nog själv skillnaden.

Skillnaden mellan era exempel och detta är att ni på Youtube medvetet väljer att titta på en video som någon producerat. Producenten förlorar intäkter och Google hostar gratis en video på en server som kostar pengar att köpa in och driva.

Hur är det annorlunda för producenterna och återförsäljarna jämfört med stulna produkter på ICA?

Ta Linus Tech Tips som exempel, om alla använde adblock hade företaget med >40 anställda inte kunnat fortsätta producera videos.

Permalänk
Medlem

Youtube Vanced <3

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Mecka? Ladda bara ner Smart Youtube TV för din nvidia shield/Mii box, apk har du här https://github.com/yuliskov/SmartYouTubeTV . På mobila android enheter använder jag alltid Youtube vanced.

Och det ingår inte i din definition av meckigt?

Får fixa på båda mii-boxarna på sommarstället också då. Att behöva manuellt installera apk på massvis med enheter är väl inte svårt, men definitivt meckigt enligt mig.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Skillnaden mellan era exempel och detta är att ni på Youtube medvetet väljer att titta på en video som någon producerat. Producenten förlorar intäkter och Google hostar gratis en video på en server som kostar pengar att köpa in och driva.

Hur är det annorlunda för producenterna och återförsäljarna jämfört med stulna produkter på ICA?

Du ser alltså ingen skillnad mellan någonting som kan kopieras i oändlighet mot typ noll i kostnad vs någonting som fysiskt behöver ersättas med en ny vara?

Permalänk
Medlem

Ja vi har olika syn på vad som är meckigt. Du behöver bara installera en gång för sen kommer uppdateringar direkt via appen.

Skrivet av Ceogar:

Och det ingår inte i din definition av meckigt?

Får fixa på båda mii-boxarna på sommarstället också då. Att behöva manuellt installera apk på massvis med enheter är väl inte svårt, men definitivt meckigt enligt mig.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du ser alltså ingen skillnad mellan någonting som kan kopieras i oändlighet mot typ noll i kostnad vs någonting som fysiskt behöver ersättas med en ny vara?

Du menar att youtube "typ" inte har några kostnader?

Om alla tänkte som du skulle det inte kunna finnas något youtube.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv

Har Firefox med ublock på Android och tidigare funkade det även att stänga ned webbläsaren och fortsätta spela klipp, men det ändrades för ett tag sedan.
Annonsblockeringen funkar fortfarande dock tack och lov.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mithras:

Adblocker fungerar bra på PC,
och på mobilen är det bara att spola till slutet av en video, trycka på restart-knappen, och voilá - reklamen borta.

Har inga problem att betala abbonemang i månaden (Har Netflix, Spotify Premium, HBO Nordic, Disney+, Cmore) men då ska det fan erbjudas något av värde. Kommer aldrig betala för att bli av med reklam. Vill de ha mina pengar måste de erbjuda mig något annat än att INTE störa mig med reklam och artificella begränsningar som uppspelning i bakgrunden.

Men vad säger att YouTube är nån slags mänsklig rättighet som måste erbjudas gratis? Plattformen kostar trots allt att driva, oavsett vad du tror. Och nånstans måste de pengarna komma ifrån, antingen reklam eller månadsavgifter från användarna.

Adblocker gör det bara sämre för alla andra, eftersom de intäkter som förloras på dig måste tas ifatt nån annanstans. Lite som att vaccinvägra. DU kanske får som du vill, men för alla andra blir den samlade situationen sämre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jo jag ser en liten skillnad men jag tycker inte att den spelar någon roll. Tycker du det är mindre fel att inte betala för en hårklippning än att sno produkter för samma pris i affären?

Varför har ni medvetet stängt av Adblock på Sweclockers då? Det är ju något som kan kopieras i oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jo jag ser en liten skillnad men jag tycker inte att den spelar någon roll. Tycker du det är mindre fel att inte betala för en hårklippning än att sno produkter för samma pris i affären?

Varför har ni medvetet stängt av Adblock på Sweclockers då?

Bra, då förstår du varför analogin inte fungerar. Jag har inte stängt av Adblock här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bra, då förstår du varför analogin inte fungerar.

Svara gärna på frågan, är det mindre fel att inte betala för något bara för att det inte är en fysisk produkt? Hur skulle du känna om din arbetsgivare inte gav dig lön eftersom det du producerar är digitalt?

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad vi behöver. Google behöver verkligen motstånd i sin monopolställning och genom detta draget så hoppas jag på uppstickare som är gratis likt Youtube var en gång i tiden. Vi alla vet hur det går när varor blir för dyra. Se bara på word där diverse gratis-program ploppat upp efter att Microsoft blivit för dyra. Go google, gräv din egen grav 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

De kommer förmodligen lägga mer energi på motåtgärder mot annonsblockerare i och med det här.
Kan blir besvärligt, 345kr/månad för youtube till hela familjen är ändå pengar, kanske kommer något familjeabonnemang.

179kr/månad för familjeabonnemang med upp till fem användare har funnits länge

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av m4gnify:

Halv sanning, är väl endast Sveriges Radio som får pengar av det? Finns många fler radiokanaler

Finns det andra kanaler än P4-Plus? Menar, som det går att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Menade mer som att det inte är bakom en betalvägg. Du måste aktivt välja att lyssna på en kanal på radion, på samma sätt som att du aktivt måste välja att se en video på Youtube, men båda är där, tillgängliga gratis.
Att sno en sak i en butik är inte samma sak.

Nja reklamen är ju kostnaden för att se (eller premium). Så tar man bort reklamen är det som att man snor något.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder Vanced för background play, vilket verkar saknas i Lite. Tänker inte betala 140-ish SEK/månad för att kunna låsa min telefon.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tycker du det är mindre fel att inte betala för en hårklippning än att sno produkter för samma pris i affären?

Eftersom du ville att jag skulle svara på frågan.
Du kan inte kopiera en hårklippning i oändlighet mot noll kostnad, det tar frisören lika mycket tid varje gång. Den här analogin håller med andra ord inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Svårare att ha det på tex webOS för tex smart tvs eller de som inte vågar roota sin mobil för vanced

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB