Steams Linux-användare stiger till 1 procent

Permalänk
Melding Plague

Steams Linux-användare stiger till 1 procent

Efter en längre period av nedåtgående siffror ökar andelen Linux-användare. En stor del av ökningen består av användare med Ubuntu 21.04.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du att Linux är en fullgod spelplattform?

Ja, och nu är det bara spelstödet kvar. Och om man ska tro Valve är vi där inom ett halvår.

Permalänk
Medlem

För en som inte vet, hur funkar det med Steam och spel på Linux?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För en som inte vet, hur funkar det med Steam och spel på Linux?

Steam funkar native på Linux. Steam Deck kör Linux och om de håller vad de lovar kommer i princip hela deras bibliotek funka på Linux inom ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Steam funkar native på Linux. Steam Deck kör Linux och om de håller vad de lover kommer i princip hela deras bibliotek funka på Linux inom ett halvår.

Det vore fantastiskt. Är det då lika lätt att spela med en kontroller som på win?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del linux users som kör Virituella maskiner med VGA passtrough.

Gjorde så i flera år själv men numera är steam/proton så bra att det bara är enklare att köra det direkt i Linux.

Sedan är ju Lutris bra med, kört in Origin via det så ja kan installera alla mina EA spel via det, mest Mass Effect.

Origin integrerar då direkt i panelen som det gör i windows.

Det är så enkelt att installera Linux i dag så som Mint eller Ubuntu och likaså Steam eller vad man vill ha.
Windows största problem i dag är att det är ett Betal OS med Reklam och övervakning som bara tar upp ens tid och drar man inte ut nätverkskablen vid install så insisterar det på att du ska ha ett MS konto.

Behöver man inte specifikt windows så finns det ju alternativt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det vore fantastiskt. Är det då lika lätt att spela med en kontroller som på win?

Enklare, alla kontroller har native drivrutiner inbygga i kärnan. Inga tredjepartsmjukvaror behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För en som inte vet, hur funkar det med Steam och spel på Linux?

Stam har haft linux stöd i många många år. Det har stöd för majoriteten av Windows spel med via en kryss ruta kan du aktivera proton som ger dig möjlighet att installera windows spel och köra dom.

Skrivet av SCORPIUS:

Det vore fantastiskt. Är det då lika lätt att spela med en kontroller som på win?

Majoriteten av kontroller stöds.
Själv kör jag med Xbox 360 trådlös kontroller, finns 2st drivers för bara 360 att välja mellan så mer än väl stödd.

Det är väl just detta som är problemet, folk vet inte att typ saker är lika enekelt eller enklare i linux än i windows i dag, att 90% av spel fungerar, att linux har exceptionellt bra hårdvarustöd för typ allt kör linux i dag.

Permalänk
Medlem

Ett rätt stort hinder för gaming med Nvidia-kort på Linux är att dom flesta distar går över till Wayland istället för X som fönsterhanterare, Nvidia har ännu ingen 3D-drivrutin för Wayland, så vill man spela med Nvidia är man tvungen att byta till X som fönsterhanterare vilket kan vara krångligt för nybörjare. I det här fallet fungerar AMD bättre eftersom deras fria drivrutin har hyfsad 3D vilket Nvidias fria drivrutin(som fungerar med Wayland) inte har.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

lär skippa w11 till fördel av linux, inte säker på vilken version dock.

Permalänk
Medlem

När Valve lanserar SteamOS 3, som körs på Steam Deck, ska det definitivt testas. I dagsläget finns bara den gamla (nerlagda?) versionen baserad på debian att ladda ner vad jag vet.

Kanske Swec borde göra en recension av SteamOS vs Windows spel prestanda när det lanserats. Alltså inte Steam Deck utan Linux OS:et på eran test-bench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Stam har haft linux stöd i många många år. Det har stöd för majoriteten av Windows spel med via en kryss ruta kan du aktivera proton som ger dig möjlighet att installera windows spel och köra dom.

Majoriteten av kontroller stöds.
Själv kör jag med Xbox 360 trådlös kontroller, finns 2st drivers för bara 360 att välja mellan så mer än väl stödd.

Det är väl just detta som är problemet, folk vet inte att typ saker är lika enekelt eller enklare i linux än i windows i dag, att 90% av spel fungerar, att linux har exceptionellt bra hårdvarustöd för typ allt kör linux i dag.

https://youtu.be/_Ua-d9OeUOg

Generellt sett ser jag en stor skillnad i attityd mot Linux bland vanligt teknikintresserat folk mot för bara 2-3 år sedan. Jag tror folk börjar få upp ögonen för att det kan vara ett alternativ även för dem och inte bara för riktiga nördar. Kul utveckling.

Skrivet av Smurfn:

När Valve lanserar SteamOS 3, som körs på Steam Deck, ska det definitivt testas. I dagsläget finns bara den gamla (nerlagda?) versionen baserad på debian att ladda ner vad jag vet.

Kanske Swec borde göra en recension av SteamOS vs Windows spel prestanda när det lanserats. Alltså inte Steam Deck utan Linux OS:et på eran test-bench.

Kan tipsa om att Phoronix brukar göra såna tester, dock inte lika gedigna som Sweclockers tester brukar vara. Jag skulle vilja se sådan testning på SweC också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

lär skippa w11 till fördel av linux, inte säker på vilken version dock.

Funderar på samma sak jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett rätt stort hinder för gaming med Nvidia-kort på Linux är att dom flesta distar går över till Wayland istället för X som fönsterhanterare, Nvidia har ännu ingen 3D-drivrutin för Wayland, så vill man spela med Nvidia är man tvungen att byta till X som fönsterhanterare vilket kan vara krångligt för nybörjare. I det här fallet fungerar AMD bättre eftersom deras fria drivrutin har hyfsad 3D vilket Nvidias fria drivrutin(som fungerar med Wayland) inte har.

Men jag har för mig att Nvidia jobbar på waylandstöd?
Inte säker på det, men har för mig att jag hört det i någon podd jag lyssnar på.

Själv så är jag nöjd med gaming på Linux. Dom spel jag spelar stöds. Det enda är att vissa anti-fuskmjukvaror inte fungerar. Men Valve säger att dom jobbar på det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Beltet:

Men jag har för mig att Nvidia jobbar på waylandstöd?
Inte säker på det, men har för mig att jag hört det i någon podd jag lyssnar på.

Själv så är jag nöjd med gaming på Linux. Dom spel jag spelar stöds. Det enda är att vissa anti-fuskmjukvaror inte fungerar. Men Valve säger att dom jobbar på det.

Vad jag förstått jobbar de i alla fall på fullt stöd under XWayland om än inte "native" Wayland.
Så med senaste drivrutinerna och senaste wayland bör det funka redan nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

lär skippa w11 till fördel av linux, inte säker på vilken version dock.

Skrivet av Gurrrra:

Funderar på samma sak jag

Ta och testa Pop!_OS. Det var det som fick mig att byta för ett år sedan. Det var super enkelt att komma igång. Och det är stabilt så man kan lära sig Linux specifika grejer i lugn takt.
Det bygger på Ubuntu, så om man har problem kan man i 99% av fallen applicera problemlösning som är tänkt för Ubuntu, vilket är den distron med störst community.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Beltet:

Ta och testa Pop!_OS. Det var det som fick mig att byta för ett år sedan. Det var super enkelt att komma igång. Och det är stabilt så man kan lära sig Linux specifika grejer i lugn takt.
Det bygger på Ubuntu, så om man har problem kan man i 99% av fallen applicera problemlösning som är tänkt för Ubuntu, vilket är den distron med störst community.

Vill man ha något som känns ännu mer old school Windows så är Linux Mint ett vettigt alternativ också. Och samma sak där, bygger på Ubuntu med de fördelar det för med sig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om Swec kunde ta en lite närmare titt på Linux. Jag själv är ganska erfaren inom ämnet men kan tänka mig att det finns andra som inte är det men är nyfikna på Linux. Vet inte hur man ska utforma det med tanke på att Linux är så brett. Men ta en mainstream distro typ Pop!_OS och testa för dagligt bruk för spel osv. Lite prestanda tester kontra windows osv. Ta upp lite fördelar och nackdelar. Kan bli en väldigt matig artikel kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

1 procent av 120 miljoner eller hur många användare Steam har nuförtiden är ju fortfarande rätt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad jag förstått jobbar de i alla fall på fullt stöd under XWayland om än inte "native" Wayland.
Så med senaste drivrutinerna och senaste wayland bör det funka redan nu.

Nej det gör det inte, jag har varit inne och kollat på utvecklarsidan för serie 470 som är den aktuella för Wayland-stöd. Den bootar visserligen in till desktop, vilket 46* och äldre inte gjorde, men det mesta i form av program visar blanka fönster även i 2D osv det är lååångt kvar innan det fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej det gör det inte, jag har varit inne och kollat på utvecklarsidan för serie 470 som är den aktuella för Wayland-stöd. Den bootar visserligen in till desktop, vilket 46* och äldre inte gjorde, men det mesta i form av program visar blanka fönster även i 2D osv det är lååångt kvar innan det fungerar.

Tråkigt, men ändå bra att de jobbar på det.
Men om Steam Deck slår, så kanske de vill också ha en del av kakan och släpper en ny shield med Linux stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vill man ha något som känns ännu mer old school Windows så är Linux Mint ett vettigt alternativ också. Och samma sak där, bygger på Ubunutu med de fördelar det för med sig.

Jag gjorde ett videoklipp för några år sedan som visar hur lätt det är att köra ett Windows spel i Linux Mint.
https://www.youtube.com/watch?v=jOtJtbRSqeE

Ni kanske borde göra någon guide hur man enkelt kan komma igång med Linux och steam med några olika Linuxdistar.

Idag är det typ simplare att installera Linux än Windows, det är typ 50/50).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vill man ha något som känns ännu mer old school Windows så är Linux Mint ett vettigt alternativ också. Och samma sak där, bygger på Ubunutu med de fördelar det för med sig.

Eller något helt anat med Window Managers som t.ex i3, open/fluxbox och awesome.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

lär skippa w11 till fördel av linux, inte säker på vilken version dock.

Funderar på samma. Man kan alltid testa Linux på en annan SSD disk och bara koppla ur den med Windows på. Då kan man experimentera lite.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

"Tycker du att Linux är en fullgod spelplattform?" Nej, av samma anledningar som förra gången.

Windows 7 fortsätter att öka: Windows 7 64 bit 5.48% +0.60%

Lite så jag undrar om dessa ökande Windows 7-system är felräknade Windows 11-system som klumpas ihop med just Windows 7. Windows 10 64bit minskar med 0,7 Procent.

Permalänk
Medlem

Älskar Linux och använder det på min server och bärbara men tyvärr använder jag Nvidia (fck nvidia - Linus Torvalds) och har kört xorg. Problemet är att jag har 1 st 2k skärm och 2 1080 skärmar och de blir typ bara helt förstört med upplösningen om man ska köra på 125% på 1080 skärmarna.. Får de inte att funka klokt med Xorg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Tycker du att Linux är en fullgod spelplattform?" Nej, av samma anledningar som förra gången.

Windows 7 fortsätter att öka: Windows 7 64 bit 5.48% +0.60%

Lite så jag undrar om dessa ökande Windows 7-system är felräknade Windows 11-system som klumpas ihop med just Windows 7. Windows 10 64bit minskar med 0,7 Procent.

Vad har windows 7 marknadsandel med Linux spelduglighet att göra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Vad har windows 7 marknadsandel med Linux spelduglighet att göra?

Ingenting

Men Windows interna andelar har sett lite märkliga ut o både juni och juli.

Men det verkar inte svårare än att Steam inte detekterar/sorterar 11 ordentligt ännu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vill man ha något som känns ännu mer old school Windows så är Linux Mint ett vettigt alternativ också. Och samma sak där, bygger på Ubunutu med de fördelar det för med sig.

Håller med, jag har kört linux Mint i många år som huvudburk. Det enda problemet jag haft är att det blir tråkigt eftersom det är så sjukt stabilt. Jag har haft helt klart bäst spelupplevelse med Mint också, även om jag tror detta är högst individuellt beroende på vilka spel man spelar och vilken hårdvara man har.

När det gäller "look-and-feel" så är det inte distron i sig som avgör eftersom alla olika distros kan installera en uppsjö av desktops. När du talar om att Mint känns mer som old school Windows så antar jag att du menar Cinnamon (eller XFCE?). Jag skulle inte säga att det är någon markant skillnad mellan Windows 10 och senaste Cinnamon. Det är busenkelt att byta theme så att man kan "köra" Windows 10 också (varför man skulle vilja det är en annan fråga).

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Windows-10

Det fina med Linux är valfrihet. Det är också det största problemet med Linux. Att utveckla mot 100 olika distros kan inte vara kul. Det är också riktigt enkelt att bli fast i "distro-hopping" vilket inte är direkt produktivt (men sjukt kul!)

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ford Prefect:

Håller med, jag har kört linux Mint i många år som huvudburk. Det enda problemet jag haft är att det blir tråkigt eftersom det är så sjukt stabilt. Jag har haft helt klart bäst spelupplevelse med Mint också, även om jag tror detta är högst individuellt beroende på vilka spel man spelar och vilken hårdvara man har.

När det gäller "look-and-feel" så är det inte distron i sig som avgör eftersom alla olika distros kan installera en uppsjö av desktops. När du talar om att Mint känns mer som old school Windows så antar jag att du menar Cinnamon (eller XFCE?). Jag skulle inte säga att det är någon markant skillnad mellan Windows 10 och senaste Cinnamon. Det är busenkelt att byta theme så att man kan "köra" Windows 10 också (varför man skulle vilja det är en annan fråga).

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Windows-10

Det fina med Linux är valfrihet. Det är också det största problemet med Linux. Att utveckla mot 100 olika distros kan inte vara kul. Det är också riktigt enkelt att bli fast i "distro-hopping" vilket inte är direkt produktivt (men sjukt kul!)

Jo men precis nu tänkte jag så kallat out of the box experience och cinnamon.

Visa signatur

240p är livet