Thunderbolt 5 kan nå 80 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja. Om jag hade haft det installerat på mitt Asrock kort hade jag kunnat slå på det.
Men om jag slår på det nu så botar inte datorn och Bip koden säger att min CPU är trasig. En CMOS reset fixade det hela.

Edit:
@Tea42BBS
Som du redan fått svar på bland annat Ljudkort som behöver ASIO då Thunderbolt stöder direkt åtkomst till PCI-E så inte en massa latens. Samma direktåtkomst som gör att Microsoft av säkerhetsskäl inte har den funktionen på sina Surface datorer sedan en tid. Vet inte om de första hade det. I och med PCI-E kopplingen har den även eller kan ha minnesåtkomst till andra delar i systemet enligt utsaga.

mm, jag är en synthare själv Upplever mer latency som ett bekymmer än själva kapaciteten. Har ett Steinberg UR22 USB2 ASIO kort idag - funkar finfint. Det finns USB3 modeller - men tror alla är bakåtkompatibla med USB2. Har inte heller hittat någon test som visar att USB3 är bättre för ASIO. Möjligt att TB4/USB4 kan få ner latensen vilket skulle vara bra.

För externa skärmar med bra upplösning o hög frekvens så verkar denna nya standard toppen

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

mm, jag är en synthare själv Upplever mer latency som ett bekymmer än själva kapaciteten. Har ett Steinberg UR22 USB2 ASIO kort idag - funkar finfint. Det finns USB3 modeller - men tror alla är bakåtkompatibla med USB2. Har inte heller hittat någon test som visar att USB3 är bättre för ASIO. Möjligt att TB4/USB4 kan få ner latensen vilket skulle vara bra.

För externa skärmar med bra upplösning o hög frekvens så verkar denna nya standard toppen

mvh Lazze

Hehe, jag köpte en midisynth (Keylab 61) att lattja lite med i Logic Pro i vintras/våras, minns inte riktigt.

Kom hem, packade upp grejerna. Startade Logic Pro, nytt projekt och slängde på mig mina Bose NC 700 och satte igång.

Latency. Jisses, det var ju nästan en halv sekund delay på allting, jag tänkte "Neeeej, jag har kastat bort 8K på något jag inte kan använda"

Ringde brorsan och han sade "Du har väl kopplat in lurarna med kabel så du inte kör Bluetooth?"

Ähum, kopplade in Bose-lurarna med kabel och andades ut.

Nu har jag ett par Apple Airpods Max med Lightning -> 3.5 mm och det fungerar helt seamless.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hehe, jag köpte en midisynth (Keylab 61) att lattja lite med i Logic Pro i vintras/våras, minns inte riktigt.

Kom hem, packade upp grejerna. Startade Logic Pro, nytt projekt och slängde på mig mina Bose NC 700 och satte igång.

Latency. Jisses, det var ju nästan en halv sekund delay på allting, jag tänkte "Neeeej, jag har kastat bort 8K på något jag inte kan använda"

Ringde brorsan och han sade "Du har väl kopplat in lurarna med kabel så du inte kör Bluetooth?"

Ähum, kopplade in Bose-lurarna med kabel och andades ut.

Nu har jag ett par Apple Airpods Max med Lightning -> 3.5 mm och det fungerar helt seamless.

nice! Skönt att du fick det att "lira"

Spelar mest för att det är QL - skön hjärnavslappning att klinka lite

O sjukt QL med Arturias moog och prophet synthar - dreglade över dem som "ung", men då var priserna galna på "riktiga" synthar (vilket de är idag oxo) - men som VST för några hundralappar så funkar de galant!

Med mitt UR22 så har jag cirka 6ms latency med lagom buffers som inte stressar cpu:n för mycket

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nice! Skönt att du fick det att "lira"

Spelar mest för att det är QL - skön hjärnavslappning att klinka lite

O sjukt QL med Arturias moog och prophet synthar - dreglade över dem som "ung", men då var priserna galna på "riktiga" synthar (vilket de är idag oxo) - men som VST för några hundralappar så funkar de galant!

Med mitt UR22 så har jag cirka 6ms latency med lagom buffers som inte stressar cpu:n för mycket

mvh Lazze

Ja, Arturia följde med, 6 preset packs. Har inte hunnit gå igenom allt, det är hundratals banker med ljud.
Jag är väldigt nöjd.
Skulle vilja köpa Roland D-50 modulen, lite nostalgi för mig.
Spelar själv mycket ambient och en del "vanligt" piano/flygel och lägger på lite stråk. Meditativt.

Mycket att sätta mig in i, just nu har Logic Pro och midisynthen fått ge plats åt Final Cut Pro då jag är ute och filmar en del. Lär mig där också Dessa två program är bra "nästlade" och det går att importera, tajma, exportera projekt mellan utan problem.

Det som är jobbigast är att vara ensam. Det är lite slit och inte minst planering som krävs för att filma, editera, göra musik, spela in ljud (Zoom H6 mic) i 14 timmar för typ 5 minuters färdigt resultat.

Men ack så kul.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, Arturia följde med, 6 preset packs. Har inte hunnit gå igenom allt, det är hundratals banker med ljud.
Jag är väldigt nöjd.
Skulle vilja köpa Roland D-50 modulen, lite nostalgi för mig.
Spelar själv mycket ambient och en del "vanligt" piano/flygel och lägger på lite stråk. Meditativt.

Mycket att sätta mig in i, just nu har Logic Pro och midisynthen fått ge plats åt Final Cut Pro då jag är ute och filmar en del. Lär mig där också Dessa två program är bra "nästlade" och det går att importera, tajma, exportera projekt mellan utan problem.

Det som är jobbigast är att vara ensam. Det är lite slit och inte minst planering som krävs för att filma, editera, göra musik, spela in ljud (Zoom H6 mic) i 14 timmar för typ 5 minuters färdigt resultat.

Men ack så kul.

Har 2 barn(nu tonåringar) så har oxo varit i filma / redigera svängen - dock med Premiere Pro

Håller med, skulle vara QL att köra olika projekt tillsammans med likasinnad - känns svårt, är själv 48 o de flesta kompisar har familj/karriär/hus-renovering etc som tar upp all deras tid. Min son, som är 16 är kodare precis som jag, så vi har glädje av varandra där!

Jag finns i södra stockholm, gissar att du inte är i närheten annars klämmer jag gärna p dina synthar

Roland D50, kan man köpa den som modul? Fick för mig att Roland gjort om så att man måste "hyra" deras moduler i någon molntjänst o betala per månad? Hade en Roland U110 modul för 100 år sen

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Har 2 barn(nu tonåringar) så har oxo varit i filma / redigera svängen - dock med Premiere Pro

Håller med, skulle vara QL att köra olika projekt tillsammans med likasinnad - känns svårt, är själv 48 o de flesta kompisar har familj/karriär/hus-renovering etc som tar upp all deras tid. Min son, som är 16 är kodare precis som jag, så vi har glädje av varandra där!

Jag finns i södra stockholm, gissar att du inte är i närheten annars klämmer jag gärna p dina synthar

Roland D50, kan man köpa den som modul? Fick för mig att Roland gjort om så att man måste "hyra" deras moduler i någon molntjänst o betala per månad? Hade en Roland U110 modul för 100 år sen

mvh Lazze

Jag bor på Södermalm
Jag kan mycket väl ha fel gällande Roland D-50 och det stämmer säkert det du skriver om molntjänst. Har inte gjort så djupa efterforskningar, utan mest sladdrat runt på YouTube och kollat/lyssnat.

Just nu är jag mitt uppe i ett projekt. Ode till Södermalm har jag spelat in och redigerat, som ett test, alldeles för lång film (över 7 minuter, ingen orkar kolla på så långa klipp på ex. IGTV)
Så den skall jag göra om. Jag har lärt av mina misstag efter första försöket.
Sedan vidare med Ode till Kungsholmen, Gamla stan, Norrmalm/Vasastan och så vidare.
Mest som ett träningsprojekt, men skall hålla filmerna på absolut max 2,5-3 minuter, men då försöka få till ett koncentrat istället för random klipp på människor/händelser. Aja, jag får se hur jag gör.
Det är lätt att "glida iväg" tidsmässigt när jag redigerar, och tycka att mycket mer skall "få plats" men det är bara jag som skapare som tycker det. Det gläder ingen tittare

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Val av kabel blir viktigt.

Det är lite motsvarande diskussionen om max fps på en modern spegellös systemkamera. Spec säger 22 bilder i sekunden, men det är under extrema förutsättningar. Typ bländare f/1.2 och lite smått och gott

Vill man ha en kamera för både stillbild och video så låter det... mindre bra.

Nu är jag inte en professionell fotograf...
Men min första digitalkamera var en Canon Powershot någonting för många år sen.
Har för mig att medföljande minneskort var på 16MB men att jag köpte till ett 512MB SD kort.
Hursom...
Den var en rätt okej stillbildskamera. Jag har tagit några riktigt bra bilder under rätt förutsättningar och de flesta bilderna tagna med den har ändå blivit okej.
Självklart så finns det mycket bättre kameror idag och eftersom det inte var en proffskamera ens när den var ny så fanns det bättre redan då.
Men skulle man använda den idag så skulle man ändå kunna ta många bilder som är tillräckligt bra.
Inte som att omvärlden ser ut att vara gjord i EGA grafik helt plötsligt.
Den hade även ett läge för att filma video, men video läget var bedrövligt.
Såg väl ungefär ut som något som var filmat med 2Mpixel mobilkamera typ.

För några år sen köpte jag en Canon Powershot G7X Mark II.
Återigen ingen professionell kamera.
Men en som är hyfsat kompakt, inte var jättedyr och kan ta bra bilder.
Förutom att den gamla använde AA batterier som kan vara fördel ibland (bättre tillgänglighet) så är den nyare bättre på allt.
Framförallt om man ska filma video så är skillnaden som dag och natt.
Går att filma 1080p video i 24/30/60 fps i en kvalitet som åtminstone kan duga för typ en vlog stil youtube kanal.
Medan video från gamla kameran var nästan som något taget med en Gameboy kamera.

Att många moderna foto kameror även duger bra för video om man inte ska göra högbudget produktioner.
Men då vill man inte vara låst till 22 fps eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vill man ha en kamera för både stillbild och video så låter det... mindre bra.

Nu är jag inte en professionell fotograf...
Men min första digitalkamera var en Canon Powershot någonting för många år sen.
Har för mig att medföljande minneskort var på 16MB men att jag köpte till ett 512MB SD kort.
Hursom...
Den var en rätt okej stillbildskamera. Jag har tagit några riktigt bra bilder under rätt förutsättningar och de flesta bilderna tagna med den har ändå blivit okej.
Självklart så finns det mycket bättre kameror idag och eftersom det inte var en proffskamera ens när den var ny så fanns det bättre redan då.
Men skulle man använda den idag så skulle man ändå kunna ta många bilder som är tillräckligt bra.
Inte som att omvärlden ser ut att vara gjord i EGA grafik helt plötsligt.
Den hade även ett läge för att filma video, men video läget var bedrövligt.
Såg väl ungefär ut som något som var filmat med 2Mpixel mobilkamera typ.

För några år sen köpte jag en Canon Powershot G7X Mark II.
Återigen ingen professionell kamera.
Men en som är hyfsat kompakt, inte var jättedyr och kan ta bra bilder.
Förutom att den gamla använde AA batterier som kan vara fördel ibland (bättre tillgänglighet) så är den nyare bättre på allt.
Framförallt om man ska filma video så är skillnaden som dag och natt.
Går att filma 1080p video i 24/30/60 fps i en kvalitet som åtminstone kan duga för typ en vlog stil youtube kanal.
Medan video från gamla kameran var nästan som något taget med en Gameboy kamera.

Att många moderna foto kameror även duger bra för video om man inte ska göra högbudget produktioner.
Men då vill man inte vara låst till 22 fps eller lägre.

Nu kom vi en bra bit utanför ämnet haha.

22 fps är alltså stillbild och inte film på min kamera. Det var just i kontext "teoretisk hastighet" jag exemplifierade med motsvarande i kameravärlden. (där den, under normala förutsättningar kanske ligger på 10-12 fps)

Tillverkare och säljare flashar oftast med just den teoretiska hastigheten. Men begreppet "upp till" står ofta med små gemener i en sidfot någonstans.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag gillar ej tillverkningslåsta standarder. Men jag gillar denna prestanda på Thunderbolt 5 och hoppas usb 4.1 eller något får den..

Användning. Ta en helt vanlig datatekniker som vill ha en laptop där den från denna genom en docka kan köra 2st skärmar 4K, minst 100Hz, sedan 1Gbit ethernet, kanske någon ssd på usb osv. Så tror jag inte ens kommande Thunderbolt 5 klarar av att leverera till denna bandbredd till dockan.

Och kravet jag hade ovanför är ju inget superextremt, många här på sweclockers vill minst ha 144Hz på skärmen, kanske 10G0bit ethernet, riktigt snabba ssd etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag bor på Södermalm
Jag kan mycket väl ha fel gällande Roland D-50 och det stämmer säkert det du skriver om molntjänst. Har inte gjort så djupa efterforskningar, utan mest sladdrat runt på YouTube och kollat/lyssnat.

Just nu är jag mitt uppe i ett projekt. Ode till Södermalm har jag spelat in och redigerat, som ett test, alldeles för lång film (över 7 minuter, ingen orkar kolla på så långa klipp på ex. IGTV)
Så den skall jag göra om. Jag har lärt av mina misstag efter första försöket.
Sedan vidare med Ode till Kungsholmen, Gamla stan, Norrmalm/Vasastan och så vidare.
Mest som ett träningsprojekt, men skall hålla filmerna på absolut max 2,5-3 minuter, men då försöka få till ett koncentrat istället för random klipp på människor/händelser. Aja, jag får se hur jag gör.
Det är lätt att "glida iväg" tidsmässigt när jag redigerar, och tycka att mycket mer skall "få plats" men det är bara jag som skapare som tycker det. Det gläder ingen tittare

Lycka till!

mvh Lazze