Thunderbolt 5 kan nå 80 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Thunderbolt 5 kan nå 80 Gbps

Intel-anställd lade av misstag upp bild på Twitter som ser ut att avslöja detaljer kring nästa Thunderbolt-generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

Om de gör det är det väldigt ovanligt, tyvärr. Och i så fall via tredjepartschip på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

Yupp
Mitt Asrock X570 ITX/TB3

- 1 Thunderbolt™ 3 Type-C

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Med tanke på att 4 lanes PCI-e 5.0 når knappt 128Gb/s så känns detta fullt rimligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

Hur är det med USB4?
Finns det moderkort för AMD med USB4?
För USB4 skulle väl vara kompatibelt med Thunderbolt 3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur är det med USB4?
Finns det moderkort för AMD med USB4?
För USB4 skulle väl vara kompatibelt med Thunderbolt 3 ?

Tror inte att någon alls har implementerat USB4 ännu.

Permalänk
Medlem

Gpbs? Det måste väl ändå vara Gbps?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
DingDongerMcDongface

@trickeh2k: Det smög sig in en typo, det är åtgärdat

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

@trickeh2k: Det smög sig in en typo, det är åtgärdat

Tur det, blev redig hjärnkonflikt här och började ifrågasätta hela min världsbild :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

QL med nytt o snabbare. Men finns det några enheter som nyttjar denna hastighet? Ja, externa gfx-kort i en låda, men det måste väl ändå ses som en smal nisch produkt?

Jag använder USB till tangentbord/mus - en o annan USB sticka för installation eller filflytt( tycker dessutom det är svårt att köpa snabba stickor, många har OK read, men dålig write).

Någon minneskortsläsare kopplas in ibland - inget som direkt kräver denna hastighet. Kan man tänka sig att det kommer nya typer av enheter? Typ encoders för film? M2 nvme RAID enclosures med 4 st snabba diskar kanske..

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

QL med nytt o snabbare. Men finns det några enheter som nyttjar denna hastighet? Ja, externa gfx-kort i en låda, men det måste väl ändå ses som en smal nisch produkt?

Jag använder USB till tangentbord/mus - en o annan USB sticka för installation eller filflytt( tycker dessutom det är svårt att köpa snabba stickor, många har OK read, men dålig write).

Någon minneskortsläsare kopplas in ibland - inget som direkt kräver denna hastighet. Kan man tänka sig att det kommer nya typer av enheter? Typ encoders för film? M2 nvme RAID enclosures med 4 st snabba diskar kanske..

// LZ

Musiker som behöver låg latency till utrustning, typ in till DAW från synth. Det var väl en grej med macs att dem hade thunderbolt ett tag, men personligen blir det alltid genom mixern eller externa ljudkortet- visst, genom ljudkortet kanske hastigheten när man spelar "kännas bättre" om det är thunderbolt men det är knappt märkbart.

Känns som det E-sporten med allt vad det innebär kanske skulle tjäna på det, om ens det. Överflödigt men det blir säkert standard det här seklet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

QL med nytt o snabbare. Men finns det några enheter som nyttjar denna hastighet? Ja, externa gfx-kort i en låda, men det måste väl ändå ses som en smal nisch produkt?

Jag använder USB till tangentbord/mus - en o annan USB sticka för installation eller filflytt( tycker dessutom det är svårt att köpa snabba stickor, många har OK read, men dålig write).

Någon minneskortsläsare kopplas in ibland - inget som direkt kräver denna hastighet. Kan man tänka sig att det kommer nya typer av enheter? Typ encoders för film? M2 nvme RAID enclosures med 4 st snabba diskar kanske..

// LZ

Thunderbolt 3/4 är begränsat till 2st 4k skärmar i 60hz. Så en laptop dockad där man kanske vill slänga in high speed ethernet, snabba usb portar och 2 4k skärmar så är bandbredden pressad.
Thunderbolt 5 hade i teorin kunnat ge 2st 4k @120Hz eller 3-4st 4k skärmar eller bara mer headroom för andra tillbehör att köra full speed.

Känns rimligt att de arbetar upp en högre nivå redo tills att det behövs. Det som ingår i tb3/4 är väldigt lagom för dagens användare skulle jag tro.
Jag har inte nått behovet av tb3 på min jobbdator som bara har usb-c med dp1.2 (1.4 hade dock varit trevligt), usb 5gbps och laddning, men använder den inte dagligen heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nvme raid gör inte så stor skillnad kan jag upplysa om. I syntetisk benchmark ja eller om man bara ska läsa en enda stor fil.

Jag har en nvme 2tb x 8st i RAID 0. Den ger nästan 20000MB/s om jag minns rätt (pci 3.0 x8 interface) syntetiskt , men när man kopierar många små filer så är den som en singeldisk, kanske något snabbare bara.

Sedan om du ska nyttja och streama så måste du ha 10 gbe smb multicast el liknande i bägge ändarna annars sätter du gränser där med. Jag har 3x10 gbe på servern och WS så mer än max 3 GB/s kommer jag ändå inte upp i mot min workstation men oftast "bara" runt 1.2-1.7 GB/s Sedan ska ju den hinna skriva i samma hastighet osv. (Om det inte bara är streaming/läsa)

Att köra 100gb/s interface hemma är lite dyrt än så länge...

Men för att lägga steam bibliotek etc på servern så fungerar det lika fort som att ha det i burken så där fyller de mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Musiker som behöver låg latency till utrustning, typ in till DAW från synth. Det var väl en grej med macs att dem hade thunderbolt ett tag, men personligen blir det alltid genom mixern eller externa ljudkortet- visst, genom ljudkortet kanske hastigheten när man spelar "kännas bättre" om det är thunderbolt men det är knappt märkbart.

Känns som det E-sporten med allt vad det innebär kanske skulle tjäna på det, om ens det. Överflödigt men det blir säkert standard det här seklet.

Hur tänkte du att mer bandbredd hjälper musiker eller E-sport?

Det kommer dock hjälpa folk med flera skärmar på en kabel och om man har massa data att flytta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte att någon alls har implementerat USB4 ännu.

Apple på sina M1-datorer.

Permalänk
Medlem

En sak som jag gärna hade sett är att nya standarder för usb och thunderbolt möjliggör längre kablage också, inte bara kortare och kortare som det varit nu om man tittar på USB 2.0 till 3.0 (3.2 gen1) till 3.2 (3.2 gen2x2). Idag måste man köpa väldigt dyra optiska usb-kablar om man vill ha lite längd på kablaget och vill bibehålla hastigeten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Thunderbolt 3/4 är begränsat till 2st 4k skärmar i 60hz. Så en laptop dockad där man kanske vill slänga in high speed ethernet, snabba usb portar och 2 4k skärmar så är bandbredden pressad.
Thunderbolt 5 hade i teorin kunnat ge 2st 4k @120Hz eller 3-4st 4k skärmar eller bara mer headroom för andra tillbehör att köra full speed.

Om Thunderbolt 5 är tillräckligt för att driva 4st 4K skärmar @ 60Hz så borde det också vara möjligt att istället driva 1st 8K skärm @ 60Hz.

Jag tror att andelen 8K skärmar/TV kommer öka inom detta årtiondet.
Kommer sannolikt vara betydligt vanligare med hushåll som har minst 1st 8K TV/skärm under 2029 mot var det var 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

AFAIK så finns det inga AMD-laptops som supportar TB och bara enstaka AM4-moderkort.

Permalänk
Medlem

Hmm misstag. Själv är jag lite cyniskt lagd så lutar mer åt marknadsföring och strategisk läcka. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Apple på sina M1-datorer.

Stämmer, fungerar fint.

Här är lite mer info för den nyfikna.

https://www.cablematters.com/blog/Thunderbolt/usb4-vs-thunder...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Sötast

Tänk att ethernet genom tiderna nästan alltid varit snabbare än fysiska median och liknande, numera känns ethernet som en massiv flaskhals rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk att ethernet genom tiderna nästan alltid varit snabbare än fysiska median och liknande, numera känns ethernet som en massiv flaskhals rent generellt.

Ethernet finns visserligen i olika hastigheter.
Men jag antar att du framförallt syftar på 1Gbps Ethernet?

Stöd för 2.5/5/10 Gbps Ethernet har väl åtminstone blivit något bättre senaste 1-2 åren.
Fler datorer/moderkort som har något snabbare än 1Gbps inbyggt.
Dåligt med utbud/konkurrens på switchar. Men går åtminstone hitta något som inte kostar en förmögenhet.

Exempelvis
Finally "Cheap" 2.5GbE Unmanaged Switches From TRENDnet

Om jag förstått det rätt så är framförallt 2.5Gbps portar något som ger ungefär samma strömförbrukning/värme som 1Gbps portar och liten prisskillnad för tillverkarna.
Så åtminstone stöd för 2.5Gbps borde bli standard snart.

Men behöver man något snabbare än 10Gbps så blir det troligtvis dyrt.
Ett alternativ för den med stora plånboken...
LTT - A $15,000 Network Switch?? - HOLY $H!T - 100GbE Networking

Permalänk
Medlem

jag önskar jag kunde förstå varför fokusera på så snabb "teoretisk" hastighet eller vad man ska kalla det då så fort kabeln blir mer än 1m så blir det sämmre

medans cat kablar klarat höga hastigheter på väldigt långa kablar från första början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk att ethernet genom tiderna nästan alltid varit snabbare än fysiska median och liknande, numera känns ethernet som en massiv flaskhals rent generellt.

Helt sant. 1 Gbit är ~125 Megabyte i sekunden (vilket inte är alltför illa ändå) men vid fildelningsstjänster och liknande är det precis som du skriver, i dagens läge, en av flaskhalsarna.

Nu är det ju inte alla tjänster på internet som kräver sådan majestätisk uppkoppling så klart, men det sade man om smått fantastiska 512 Kbit-bredbandet när det kom också

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

jag önskar jag kunde förstå varför fokusera på så snabb "teoretisk" hastighet eller vad man ska kalla det då så fort kabeln blir mer än 1m så blir det sämmre

medans cat kablar klarat höga hastigheter på väldigt långa kablar från första början

Val av kabel blir viktigt.

Det är lite motsvarande diskussionen om max fps på en modern spegellös systemkamera. Spec säger 22 bilder i sekunden, men det är under extrema förutsättningar. Typ bländare f/1.2 och lite smått och gott

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wolfkin:

Hmm misstag. Själv är jag lite cyniskt lagd så lutar mer åt marknadsföring och strategisk läcka. 😊

Va!? Jag brukar ofta ta bild på kollegor som kollar bort och i övrigt saknar motiv men råkar ha med "hemlig" information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur tänkte du att mer bandbredd hjälper musiker eller E-sport?

Det kommer dock hjälpa folk med flera skärmar på en kabel och om man har massa data att flytta.

Sa aldrig bandbredd i något sammanhang, latensen på hårdvara i musikproduktion är det jag menar med thunderbolt och "när det behövs". Thunderbolt kan svara snabbare än vissa typer av USB.

Om du kikar på NAMM ett par år sedan så ser du att det var en fluga. Eller är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Va!? Jag brukar ofta ta bild på kollegor som kollar bort och i övrigt saknar motiv men råkar ha med "hemlig" information.

Heh tänkte inte ens på det men du har klart en poäng där. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

om jag inte har helt fel, så stödjer väl en del AMD moderkort också thunderbolt?

Skrivet av dlq84:

Om de gör det är det väldigt ovanligt, tyvärr. Och i så fall via tredjepartschip på moderkortet.

Ja. Om jag hade haft det installerat på mitt Asrock kort hade jag kunnat slå på det.
Men om jag slår på det nu så botar inte datorn och Bip koden säger att min CPU är trasig. En CMOS reset fixade det hela.

Edit:
@Tea42BBS
Som du redan fått svar på bland annat Ljudkort som behöver ASIO då Thunderbolt stöder direkt åtkomst till PCI-E så inte en massa latens. Samma direktåtkomst som gör att Microsoft av säkerhetsskäl inte har den funktionen på sina Surface datorer sedan en tid. Vet inte om de första hade det. I och med PCI-E kopplingen har den även eller kan ha minnesåtkomst till andra delar i systemet enligt utsaga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.