Permalänk
Medlem

Köpa musik digitalt

Har länge skaffat musik på annat håll *hosthost*. Men för att göra rätt för sig och dels för att det börjar bli svårt att hitta.
Ni få som köper istället för att streama. Var köper ni eran musik?

Jag hittade 7digital och HDtracks igår. De verkar komplettera varandra ganska bra.
Men jag märkte att 7digital har varierande kvalité på låtarna. Det står att alla ska vara minst 320kbs mp3, men många låter mer som 128.
Har bara ett par Sennheiser 363D som drivs av interna ljudet på moderkortet, men många låtar som jag har låter mycket bättre än de som 7digital har. Märker dock ingen skillnad på nyare låtar, utan det är mest bara äldre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så har du "köpt" licensen för låten och då kan du använda din "hostkopia" lagligt enligt privatkopiering tänker jag.
Annars så känner jag ingen som köper digital musik då man ändå inte äger det utan licens med mera kan alltid dras tillbaka. Spotify kommer väl med lossless snart och annars finns ju Tidal men dem är ju sisådär?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Har nog aldrig köpt musik digitalt och förstår inte riktigt meningen sen alla dessa streamingtjänster dykt upp. Sen finns det alltid de som har en udda eller väldigt udda musiksmak där inte tjänsterna tillhandahåller rätt musik.
Mina gamla CD-skivor gav jag till någon rödakorset handel för länge sen och hoppas väl att de iallafall drog in några kronor på dessa, la ner all musik på en hårddisk i FLAC innan jag lämnade dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bäst är det nog att köpa hem en cd och Kopiera från den till datorn. För bäst kvalité mm.

Permalänk
Medlem

Köper det mesta jag inte hittar i lossless någonstans på Itunes. Där får man alltid 256+kbps AAC vilket är rätt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

ITunes brukar jag köpa ifrån. Kan vara lite bökigt att få ut det utanför ITunes dock…

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Bäst är det nog att köpa hem en cd och Kopiera från den till datorn. För bäst kvalité mm.

Jo, det är ju ett alternativ för äldre musik. Men lite bökigt.

Skrivet av reaperishere:

Köper det mesta jag inte hittar i lossless någonstans på Itunes. Där får man alltid 256+kbps AAC vilket är rätt bra.

Var köper du lossless?

Skrivet av ronz:

ITunes brukar jag köpa ifrån. Kan vara lite bökigt att få ut det utanför ITunes dock…

Mm, det är på NASen jag vill ha det för att enkelt kunna synka till enheter eller bara spela upp direkt. Så utanför iTunes.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

https://www.hdtracks.com/#/artist/Morcheeba har jag tittat på dock ej handlat från än men kommer nog att göra.
Edit. Ah, såg att OP nämnde.

https://avantgardemusic.bandcamp.com/ har jag handlat från, finns fysiska media (lp, cd etc)
samt flac (och numera även en strömmande tjänst), inga klagomål, beror på vad för typ av musik man gillar dock.

I övrigt är det inte så drygt att rippa cd-skivor med iTunes eller Apple Music, till ex alac som är enkelt att göra till flac om man vill. Asunder är rätt bra på Linux. Säger detta för att köper ibland av Ginza, dom har allt möjligt obskyrt av alla möjliga genrer: https://www.ginza.se/product/drudkh/a-few-lines-in-archaic-uk... och jag tycker det vore kul om de fortsatte operera.

Strömmande är bra men det beror på om man har bredband överallt, vad man betalar för sitt mobilabonnemang (mitt är 30kr/mån) etc. YT har blivit bra på sistone när skivbolagen förser Google med diskografier via "topics" eller kanaler för artister, där skivor är playlists. Antar att det det är som cd -> 128kbps aac och med adblocker försvinner reklamsnuttar. Går inte så bra i mobilen vad jag vet dock, funkar inte så bra om man har cappat internet eller om man behöver lossless.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Teoretiskt sett så har du "köpt" licensen för låten och då kan du använda din "hostkopia" lagligt enligt privatkopiering tänker jag.
Annars så känner jag ingen som köper digital musik då man ändå inte äger det utan licens med mera kan alltid dras tillbaka. Spotify kommer väl med lossless snart och annars finns ju Tidal men dem är ju sisådär?

Alltså, det är själva akten att ladda ner och inneha material som är piratkopierat som är olagligt, spelar ingen roll om du har ägt låten tidigare. Har jag fel får du gärna visa mig lagtexten som säger något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Var köper du lossless?

På samma ställen som du redan hittat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Apropå den specifika affären på bandcamp jag länkade till ovan så såg jag kort efter posten att bandcamp är en ganska så stor plattform för digital musik med flera affärer i. En del skivor från större artister men fördel att man kan hitta en hel del obskyrt som man råkar på på youtube. Ett sätt att stödja mindre artister, oftast till priser som är relativt humana. Detta kanske folk redan begrep och jag är något slow on the uptake men för posterity (av folk som är lite slow on the uptake ).

Edit. Sen så måste jag säga att Ginza är väldigt bra på att hålla en meddelad om någon del av ens order tar tid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Köper det mesta jag inte hittar i lossless någonstans på Itunes. Där får man alltid 256+kbps AAC vilket är rätt bra.

Numer får du ju lossless från itunes/apple music också:
https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Även jag använder redan nämnda tjänster.

Bandcamp.com
HDtracks.com
Fysisk media från Ginza, Tradera, eBay och Amazon.

Formatet blir FLAC som jag spelar upp via Plex.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Numer får du ju lossless från itunes/apple music också:
https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Frågan är om det gäller nedladdning också till filer eller bara streaming ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Köper inget digitalt, själva artworken och liknande är ju en del i sig av upplevelsen med att köpa musik.
Köper i princip Discogs och rippar över det till pc'n.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Frågan är om det gäller nedladdning också till filer eller bara streaming ?

Det gäller bara streaming.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller