Microsoft experimenterar med "Super Duper Secure Mode" i Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft experimenterar med "Super Duper Secure Mode" i Edge

Det nya säkerhetsläget kan komma att offra prestanda för att utöka säkerheten i framtida versioner av Microsofts webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va! Har Steve Ballmer hyrts in som kunsult? Känns om ett namn han kunde ha hittat på...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Sötast
Skrivet av orginallinus:

Va! Har Steve Ballmer hyrts in som kunsult? Känns om ett namn han kunde ha hittat på...

Good one

Namnet kändes ju lite fjantigt, men med din hjälp så satt bilden perfekt alltså!

Permalänk
Medlem

Är bara Chromebooks som känns säkra att använda på nätet ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

"Super Duper Secure Mode"
Allt du gör loggas bara hos Microsoft, ingen annan får tillgång till din data.
Om inte vi säljer den till dem förstås

Permalänk
Medlem

Vad är det med Microsoft och fjanterier i sin mjukvara? Tänker på smileyn i bluescreen, "something happened", "oopsie woopsie" osv.

Ang. frågeställningen: Firefox hemma och på mobilen, Brave på jobbet. Tycker Brave får bort allt skrot utan att förstöra webbplatser såsom NoScript gör och jag orkar inte flytta min privata whitelist mellan datorerna hela tiden.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Super Duper Secure Mode"
Allt du gör loggas bara hos Microsoft, ingen annan får tillgång till din data.
Om inte vi säljer den till dem förstås

Har jag fel om jag tolkar det som att du inte läst eller förstått artikeln? Annars får du gärna förklara dina tankegångar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör själv Vivaldi och är väldigt nöjd med den. Nu är jag långt ifrån en "poweruser" med 100 tabbar öppna konstant (har aldrig förstått poängen på hemmasurfandet) men på jobbet är det skillnad och där tycker jag att webbläsaren helt klart sticker ut av de jag har testat hittils med alla dess funktioner

Nya Edge måste jag säga dock är mycket trevlig den med!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra ’noScript’ istället?

@UndaC: hur väl stämmer snabbkollen med riktig data på sidan? Går det att se skillnad i möstret för inloggade vs plebs?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köra ’noScript’ istället?

@UndaC: hur väl stämmer snabbkollen med riktig data på sidan? Går det att se skillnad i möstret för inloggade vs plebs?

Den stämmer ungefär exakt inte alls över huvud taget
Inte heller mot inloggade överlag. Så det är nog väldigt överrepresenterat antal respondenter med stort intresse för webbläsarsäkerhet och anonymitet i pollen i nyheten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Super Duper Secure Mode"
Allt du gör loggas bara hos Microsoft, ingen annan får tillgång till din data.
Om inte vi säljer den till dem förstås

Jag får erkänna att jag skrockade lite när jag läste nyheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är bara Chromebooks som känns säkra att använda på nätet ärligt talat.

Hur tänkte du här?
Iofs. kan det kännas säkrare att veta vilket bolag det är som tar all din data, men "säkert" det är nog att ta i.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kör Safari där det går, annars är det Edge. Ska bli spännande med nya versionerna till hösten med annonserade integritetsfunktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hur tänkte du här?
Iofs. kan det kännas säkrare att veta vilket bolag det är som tar all din data, men "säkert" det är nog att ta i.

Det är väl först och främst skillnad på att google har min data, eller om nisse 14år som kommit på att man kan via äldre edge browsern kan exekvera powershellscript via java på sin hemsida, och installerar keyloggers på besökares dator?

istället för chromeos som kör allt i en sandbox, för att sedan ha flera säkerhetslager under detta.
vet inte om det är så längre, men förr hade chromebook även en mirrorpartition av startdisken, så om startdisken och mirror inte stämmer så har någon gjort något med operativsystemet och det sist kända säkra exekveras och reparar den andra tex.

har bara hört om 1 enda gång att chromeos hackats sedan 2013. så det är min definition på säkrare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Chrome på jobbet (vilket jag är på nu) men kör FireFox hemma så röstande FireFox.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det blir primärt Edge där jag har windows och nu även på min macbook. Ungoogled-chromium på min linux partition.

EDIT: Fick lite feeling av att läsa tråden, så provar nu LibreWolf på både Windows och Linux samt Fennec på mobilen.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vad är det med Microsoft och fjanterier i sin mjukvara? Tänker på smileyn i bluescreen, "something happened", "oopsie woopsie" osv.

Just detta verkar väl vara ett internt namn på ett utvecklingsprojekt snarare än något som namnmässigt finns i mjukvaran?
Sedan kan man tycka vad man vill om namnet, sådär helt seriöst låter det ju inte... dock känns det ju som ett ickeproblem när det bara är vad de internt kallar projektet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Super Duper Secure Mode"
Allt du gör loggas bara hos Microsoft, ingen annan får tillgång till din data.
Om inte vi säljer den till dem förstås

Det kan man ju säga samma sak om dom flesta "alla?" företag som utvecklar webbläsare, eller annan "gratis" mjukvara.

Men google kanske inte tjänar pengar på användardata, eller mozilla?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köra ’noScript’ istället?

Noscript och förändringarna som artikeln handlar om (del av "Project SDSM") är ju två olika saker som inte ersätter varandra.

"Project SDSM"-förändringarna gör så att den kod som faktiskt exekveras i webbläsaren körs på ett säkrare sätt, Noscript begränsar vilken kod som tillåts köra.

Helst har man väl båda (räknar med att man inte i praktiken har Noscript inställt att alltid blocka alla former av script överallt, det är väl enda fallet då "Project SDSM"-grejerna blir onödiga).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just detta verkar väl vara ett internt namn på ett utvecklingsprojekt snarare än något som namnmässigt finns i mjukvaran?
Sedan kan man tycka vad man vill om namnet, sådär helt seriöst låter det ju inte... dock känns det ju som ett ickeproblem när det bara är vad de internt kallar projektet.

Internt eller inte, det låter oseriöst. Och andra exempel har faktiskt nått slutanvändare, som de jag nämnde eller varför inte gull-gullandet under installationsprocessen som lyder ungefär "snart är vi klara med att fixa din datoj", "sitt ned lugnt medan vi fixar" osv. Tyckte det var bättre när man lät det nördiga vara nördigt än att försöka gulla med användaren som om de alla vore småbarn.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fortfarande Palemoon. Native tabs on bottom ör väldigt viktigt för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Internt eller inte, det låter oseriöst. Och andra exempel har faktiskt nått slutanvändare, som de jag nämnde eller varför inte gull-gullandet under installationsprocessen som lyder ungefär "snart är vi klara med att fixa din datoj", "sitt ned lugnt medan vi fixar" osv. Tyckte det var bättre när man lät det nördiga vara nördigt än att försöka gulla med användaren som om de alla vore småbarn.

Okey, där ser man. Jag brukar göra annat än stirra mig irriterad på dylika texter, typ ta mig en kaffe eller göra något annat produktivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Är bara Chromebooks som känns säkra att använda på nätet ärligt talat.

Problemet där är ju att Google vet vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okey, där ser man. Jag brukar göra annat än stirra mig irriterad på dylika texter, typ ta mig en kaffe eller göra något annat produktivt.

Vad kul att du är en bättre människa än jag, ska också göra något produktivt som att ta en kopp kaffe så kanske jag blir lika stor och stark som du.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vad kul att du är en bättre människa än jag, ska också göra något produktivt som att ta en kopp kaffe så kanske jag blir lika stor och stark som du.

Jasså är jag? Chilla istället för reta upp dig på allt och alla…

Permalänk
Rekordmedlem

Inte flerval i omröstningen ? Ingen använder väl bara en webbläsare ?
Firefox, Pale moon, Edge och Chrome är de jag använder var och en till det de är bäst på för ingen är riktigt bra på allt.
Firefox är däremot den som har flest fönster och flikar igång eftersom Chrome och Edge bryter ihop totalt och ofta kraschar om man har många fönster och flikar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men varför inte bara köra FireFox med noscript? Då är det ju löst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Jag kör vidare med FireFox som jag gjort sedan länge tillbaka.

Chrome, Edge och Safari är de sämsta alternativen efter FireFox helt enkelt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Men varför inte bara köra FireFox med noscript? Då är det ju löst.

Bara för att försöka reda ut påståendet... Har Firefox alltså redan stöd för funktionerna som de ska introducera här eller är det Noscript (som faktiskt gör något helt annat) som du menar löser problemet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har länge tyckt att Javascript-driivna website:r med "AJAX" etc. varit ett misstag från början. Det ledde till för mycket komplexitet och för många site:r som bryter mot hur UI i websidor varit avsedd att fungera. Man borde istället ha arbetat med en revision av HTTP/HTML för att ha uppnått samma nätverks-prestanda på ett sätt som varit mer lättviktigt och överskådligt för programmerarna.
Men nu är vi där vi är, och argumenten i blogginlägget verkar rimliga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.