AMD: "Våra kommande produkter har inga problem att möta Apples systemkretsar"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Våra kommande produkter har inga problem att möta Apples systemkretsar"

I en intervju med Indian Express ger AMD:s David McAfee en inblick i hur bolaget ser på den nya kretskonkurrenten Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Med den positionen kan han väl inte säga så mycket annat...

Permalänk
Medlem

AMD säger att AMDs systemkretsar är bra.
Missa inte vårt nästa avsnitt av Things Corporations Say där Nvidia säger att Nvidias grafikkretsar är bra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Konstigt att marknadsansvarige inte säger att våra produkter kommer ej prestera som konkurrenterna.
Nå Apple är idag konkurrent på en viss produkttyp som är ultratunna laptops gjorda för det som vanliga användare brukar använda dessa till. Det ryktas att Apple ska bredda sitt utbud, men man vet lite om dem.
Ja Apple gör allt Apple pro med Intel som kostar runt 70 000kr och mac mini, men jag ser dessa marknadsmässigt som försumbara.

*edit*
Just ultratunna laptops tror jag kommer ta över allt mer. Nästan alla jag känner har ej en jobbstationär utan laptops. De som idag kör lite tyngre laster där det ej är grafik, så ligger lasterna ofta på en server och deras laptop mer är en terminal emot servern. Detta leder till att det går att göra mer krävande saker från sin laptop och argument att hellre man vill ha en stationär ratas av cheferna.
*edit*
Min poäng är det är framförallt inom gaming och liknande som AMD idag kan prata om att de inte har några problem. Vissa säger att det även gäller andra kategorier, men de är ofta så små så de är mer försumbara.

Min gissning, skulle pc gamers försvinna så skulle pc-stationära i princip göra det samtidigt, då hårdvarorna med den lilla volymen hade blivit svindyr med trög utveckling. Bara se på bättre nätdelar, de hade nog kostar det 3 dubbla om inte typ varenda ungdom skulle ha haft en sådan.

Permalänk
Datavetare

Läser det som: "vi är fullt medvetna om att Apple är den måttstock alla mäts mot just nu" (inom bärbara datorer). D.v.s. de säger att Apple är ledaren som övriga jobbar att ta sig förbi i framtiden.

I.o.f.s. sant, men normalt "erkänner" man inte sådant, så att man säger detta är lite udda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tufft att jobba i IT branschen och ha efternamnet McAfee

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

AMD är klart bäst på cpu marknaden

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Läser det som: "vi är fullt medvetna om att Apple är den måttstock alla mäts mot just nu" (inom bärbara datorer). D.v.s. de säger att Apple är ledaren som övriga jobbar att ta sig förbi i framtiden.

I.o.f.s. sant, men normalt "erkänner" man inte sådant, så att man säger detta är lite udda.

Men nu har väl AMD återupptagit arbetet med sin ARM version?

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

AMD är klart bäst på cpu marknaden

Hummer är bäst på bilmarknaden.
Det finns många olika produkter Apple har en bra processor för ultratunn laptop för vanliga användare. Gruppen kan låtas vara liten, speciellt för 15år sedan. Men utvecklingen går emot att det i princip endast är gamers och server som kör andra datorer. Resten är mer försumbara. Vi andra finns, men det är inget en cpu tillverkare enbart kan leva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser det som: "vi är fullt medvetna om att Apple är den måttstock alla mäts mot just nu" (inom bärbara datorer). D.v.s. de säger att Apple är ledaren som övriga jobbar att ta sig förbi i framtiden.

I.o.f.s. sant, men normalt "erkänner" man inte sådant, så att man säger detta är lite udda.

Det är från en intervju, så McAffee har svarat på en fråga från reportern, vad nu den frågan var. Sen läser du in något i det som inte existerar i svaret.

Han "erkänner" inte något i det han citeras ha sagt i artikeln, och han har inte sagt det heller. Annat än i ditt huvud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hummer är bäst på bilmarknaden.
Det finns många olika produkter Apple har en bra processor för ultratunn laptop för vanliga användare. Gruppen kan låtas vara liten, speciellt för 15år sedan. Men utvecklingen går emot att det i princip endast är gamers och server som kör andra datorer. Resten är mer försumbara. Vi finns, men det är inget en cpu tillverkare kan leva på.

M1 är bra för att den var först på 5nm. Kan tänka mig hur Zen 4 krossar på 5nm.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

M1 är bra för att den var först på 5nm. Kan tänka mig hur Zen 4 krossar på 5nm.

Storlek är inte allt, utan även hur man använder den! (och x86 tror att den är bra bara för att den är stor... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av filbunke:

Det är från en intervju, så McAffee har svarat på en fråga från reportern, vad nu den frågan var. Sen läser du in något i det som inte existerar i svaret.

Han "erkänner" inte något i det han citeras ha sagt i artikeln, och han har inte sagt det heller. Annat än i ditt huvud...

Världen och i synnerhet ett diskussionsforum blir en ganska tråkig plats om folk inte ska få använda sina insikter, erfarenheter och för den delen fantasi för att tolka omvärlden.

Ett ganska vanligt PR-svar när företag blir tillfrågade om konkurrenters produkter är helt enkelt att man inte talar om konkurrenters produkter. Det ställt mot tidigare uttalanden, beteenden, faktiska ställningar på marknaden osv gör att man kan extrapolera lite mer information än bara den som ordagrant framförs.

Sen behöver man ju förstås inte hålla med om alla andras tolkningar bara för det. Men det är ju därför det här brukar kallas diskussionsforum.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SectionX2:

M1 är bra för att den var först på 5nm. Kan tänka mig hur Zen 4 krossar på 5nm.

Det är väl ändå en lite väl grov förenkling.

En dåligt designad processor med en föråldrad ISA på 5 nm är ju inte värd ett dugg tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Vadå, motorolas 68xxx är grym på 2nm @Undac så seså!

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Vadå, motorolas 68xxx är grym på 2nm @Undac så seså!

Det finns bara två typer av människor i världen. De som har programmerat M68000 i assembler och de som ej har det. Processorn satt i princip allt, den programmerades i så många kurser även gymnasiet i elprogrammet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns bara två typer av människor i världen. De som har programmerat M68000 i assembler och de som ej hat det. Processorn satt i princip allt, den programmerades i så många kurser även gymnasiet i elprogrammet.

Jag var tyvärr för ung för att vara med i den eran. Har programmerat lite assembler till PIC:ar, men det är ju ingenting mot M68000. Så respekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Världen och i synnerhet ett diskussionsforum blir en ganska tråkig plats om folk inte ska få använda sina insikter, erfarenheter och för den delen fantasi för att tolka omvärlden.

Ett ganska vanligt PR-svar när företag blir tillfrågade om konkurrenters produkter är helt enkelt att man inte talar om konkurrenters produkter. Det ställt mot tidigare uttalanden, beteenden, faktiska ställningar på marknaden osv gör att man kan extrapolera lite mer information än bara den som ordagrant framförs.

Sen behöver man ju förstås inte hålla med om alla andras tolkningar bara för det. Men det är ju därför det här brukar kallas diskussionsforum.

Man kan diskutera saker och ting utan att få för sig att uppfinna vad andra sagt och argumentera utifrån det man precis har uppfunnit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Jag var tyvärr för ung för att vara med i den eran. Har programmerat lite assembler till PIC:ar, men det är ju ingenting mot M68000. Så respekt.

Fram tills för några år sedan kunde man råka ut för den i datorteknikslaborationer på Liu, men nu verkar de ha bytt till något modernt trams.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av filbunke:

Man kan diskutera saker och ting utan att få för sig att uppfinna vad andra sagt och argumentera utifrån det man precis har uppfunnit.

Vi har nog olika syn på vad en tolkning innebär helt enkelt.

Personligen uppskattar jag när insatta personer ger sin syn på ett ämne eller uttalande. Det behöver ju inte betyda att de har rätt. I det här fallet så skrev till och med vederbörande ”jag läser det som”.

Att bara stänga ner det med:
”Han sa inte exakt så” blir i mina ögon ett helt menlöst motargument. Självklart sa han inte exakt så: men man kan tolka vad han sagt betyder i en större kontext.

Som sagt. Du behöver inte hålla med om tolkningarna såklart. Men att bara säga åt folk att inte försöka tolka saker är i mina ögon inte ett dugg bidragande här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Sötast

Så han säger själv zen3 prestanda, fast strömsnål.

Imponerande uttalande!

Permalänk
Medlem

Väntar på benches, som vanligt! x86 är ineffektiv, men det är där större delen av all mjukvara för gemene man finns, känns det som. Är inte lönt att vara snabbast på att göra ingenting imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Någon som vet om Zen 3+ kör AM5 med DDR5 eller kör gamla AM4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om Zen 3+ kör AM5 med DDR5 eller kör gamla AM4?

AMD har ju visat upp ny sockel, så är det inte så troligt med AM4 skulle jag säga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns bara två typer av människor i världen. De som har programmerat M68000 i assembler och de som ej har det. Processorn satt i princip allt, den programmerades i så många kurser även gymnasiet i elprogrammet.

Tror referensboken med alla instruktionsanrop och adresser fortfarande finns kvar på vinden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om Zen 3+ kör AM5 med DDR5 eller kör gamla AM4?

DDR5 kräver ny sockel. Zen 3+ kommer köra AM4 och därmed DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD har ju visat upp ny sockel, så är det inte så troligt med AM4 skulle jag säga.

AMD har också sagt att Zen 4 blir först med DDR5. Inte en chans att de släpper en AM5 CPU med DDR4. Zen3+ blir AM4, det tar jag gift på. Chipset support är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser det som: "vi är fullt medvetna om att Apple är den måttstock alla mäts mot just nu" (inom bärbara datorer). D.v.s. de säger att Apple är ledaren som övriga jobbar att ta sig förbi i framtiden.

I.o.f.s. sant, men normalt "erkänner" man inte sådant, så att man säger detta är lite udda.

Jag läste det ungefär likadant. Väldigt freudianskt, eller vad man ska kalla det: "Vi ser absolut inget hot från Apples - absolut inget alls!". Faktum är ju dock att om så vore fallet hade de bara hållit käft och fortsatt med sina grej. Nu känner de sig dock manade att gå ut med att de minsann inte har några problem att möta Apples systemkretsar. Jomevisst, så varför pratar de ens om Apple?

Förhoppningsvis inser de själva att detta bara är BS och istället jobbar på saken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Det är från en intervju, så McAffee har svarat på en fråga från reportern, vad nu den frågan var. Sen läser du in något i det som inte existerar i svaret.

Han "erkänner" inte något i det han citeras ha sagt i artikeln, och han har inte sagt det heller. Annat än i ditt huvud...

Läser man originalartikeln går det faktiskt inte alls att avgöra vilka frågor som ställs. Det man ändå slås av är hur mycket det handlar om vad Apple gjort, det i en intervju med en AMD-exec.

För alla som testat M1 borde det vara uppenbart varför AMD/Intel borde vara skräckslagna. Som ägare av en >400 HP amerikansk muskelbil och en AMD 5950X är det inte så att jag uppskattar råkraft. Men har man kört Tesla och jobbat på en M1 Mac är det rätt uppenbart vad som representerar framtiden och vad som är sluttampen på en stenåldersteknik förfinat till slutet av S-kurvan...

Ja, det är min tolkning, men kolla t.ex. på Intel: när de visste att de var den odiskutabla ledaren så skulle de inte drömma om att prata om AMDs produkter, nu när de i många fall ligger efter finns helt plötsligt AMD med i presentationer. AMD och Intel pratar om Apple för det är pinsamt uppenbart hur långt efter de är Apple just nu!

Zen4 nämns både i tråden och i artikeln, problemet att den kommer inte gå upp mot vare sig M1 eller M2, utan M3 (om nu Apple inte helt ändrar sin kadens) givet att det mesta pekar på en 2H 2022 lansering för Zen4. Under 2022 kommer även Qualcomm in i mixen, får se hur bra/dålig deras (Nuvias) krets är, men de verkar ju rätt kaxiga och säger att man ska bräcka Apple...

För oss konsumenter är detta supergoda nyheter, till skillnad från bilsidan där elbilarna tyvärr är skitdyra är faktiskt M1 Mac:arna bland de mest prisvärda "ultrabooks" på marknaden just nu.

Får se om Qualcomm också lägger sig på en konkurrenskraftig perf/$ nivå. De borde de göra, dels måste man för att få fart på Windows on ARM64, dels borde man kunna då ARM64 gör det möjligt med bättre prestanda per transistor. Som exempel: Cortex A76 och Zen2 har väldigt snarlik "IPC", på samma TSMC 7 nm tar Cortex A76 ca 1/3 så många transistorer som Zen2!

Qualcomm perf/W -> perf/$
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är från en intervju, så McAffee har svarat på en fråga från reportern, vad nu den frågan var. Sen läser du in något i det som inte existerar i svaret.

Han "erkänner" inte något i det han citeras ha sagt i artikeln, och han har inte sagt det heller. Annat än i ditt huvud...

Det han säger i svaret är att Zen3 presterar likvärdigt i singeltrådad prestanda som M1 och han menar alltså att de är jämförbara. Problemet är ju att Apples kretsar levererar den prestandan med en bråkdel av energianvändningen och vid mycket lägre klockfrekvenser, vilket han såklart inte nämner. Det han säger är att han tror AMD kan hålla jämna steg i prestanda, men 150W vs 20W är ju lite skevt tycker jag