Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

I en testsvit bestående av 27 olika applikationer lyckas Linux dra ifrån Windows 10 och Windows 11 med god marginal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas innerligen på att supporten för windows applikationer genom emulering blir bättre i linux så jag kan skippa windows helt inom några år

Permalänk
Medlem

Vi såg enorm skillnad i nodejsprestanda på mitt tidigare uppdrag. Tog ungefär dubbelt så lång tid att köra testerna på windows 10 som det got på ubuntu (samma laptop, samma versioner av node) så de flesta utvecklare satt på ubuntu.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

The Year of the Linux Desktop is HERE!

Edit:

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att snart kunna kasta ut windows! 😁

Permalänk
Medlem

Önskar att jag kunde säga att jag var förvånad. Har haft arbetslaster på jobb som under Windows tagit en heldag att utföra men i en virtuell maskin (på samma Windows-host med få tilldelade resurser) körande Linux tagit 30 minuter.

Det aktuella exemplet var en MATLAB-grej, så knappast något som ska antas vara Linux-orienterat.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Är Linux "rookie friendly"?
Jag har bara hört bra saker om Linux men alltid trott att man måste vara riktig vass på PC för att kunna använda Linux.

Jag läste att även spel flyttar bättre på Linux, det ser inte bra ut för Windows 😄

Permalänk
Avstängd

hur bloatat är arch när clear linux har sån prestanda jag trodde arch var bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon221805:

Jag har bara hört bra saker om Linux men alltid trott att man måste vara riktig vass på PC för att kunna använda Linux.

Jag läste att även spel flyttar bättre på Linux, det ser inte bra ut för Windows 😄

Ja, nästan bättre om man är nybörjare så man inte förväntar sig dumheter från Windows-land.
Testa Mint en sväng, trevligt för nybörjaren.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Håller tummarna för att snart kunna kasta ut windows! 😁

jag hoppas också på detta... jag stör mig mer och mer på MS och vill bara hitta en bra ursäkt att gå över till linux (trial by fire :/)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Bloat och prestanda hänger inte nödvändigtvis ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon221805:

Allt går att googla fram. Rekommenderar varmt Pop OS om du ska spela (sömlöst med drivrutiner).
Jag gick över för några år sedan, inte ångrat det alls, enda problemet jag har kvar är egentligen Office-paketet, men det är mest för att jag inte vill lära mig Libre Office

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon221805:

Skulle säga avsevärt mer rookie friendly än windows, iaf distar som Manjaro. Tänk typ windows 10 vs android-telefon, vilken är enklast att lära farmor? Android är ju linuxbaserat och mycket fungerar på samma sätt, där alla "appar" och sånt redan är inbyggt,

Har haft flera som testat linux och tycker det är skit, men grunden till det är alltid den samma, de förväntar sig att allt ska fungera som i windows.

Vanligast är att de antingen "städar" på hårddisken, vilket ju i linux/android är ungefär som att manuellt gå in och städa upp regedit i windows för man förstår inte vad alla mappar ska där och göra. Resultat är helt fucked OS.

Sen nummer 2 är när de ska installera något, vanligtvis drivrutiner från nvidia eller ibland något program, då letar de runt på hemsidor och laddar hem källkod och försöker få det att fungera och liknande, vilket iofs är möjligt men gäller att veta vad man gör då.

Hade de istället använt inbyggda "marknaden" och bara sökt på nvidia, spotify, steam eller vad de nu kan tänkas vilja ha och klickat "installera" precis som på telefonen hade allt fungerat felfritt.

Är du inbiten windowsanvändare är risken stor att du fukkar nåt i linux, har du aldrig sett en dator innan så är det utmärkt för nybörjare

Permalänk
Medlem

Hade velat testa men som jag nämnt förut så är det synd att spel som valorant, apex, pubg strular iom deras anti-cheat

Permalänk
Medlem

Skaffade en ny dator häromdan o körde in Kubuntu på den, men efter bråk o irritation med random skit så tröttnade jag o körde in Win10 igen, det vet jag iaf hur det funkar även om det finns skräp jag stör mig på där också.
Men jag hann iaf provrendera lite i Blender o testscenen jag körde renderade _på sekunden_ lika snabbt i Windows som i Linux. Så även om det inte stämmer överens med Phoronix test så är jag nöjd ändå

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att det inte lönar sig att göra Linux bättre. Alla förväntar sig att få det gratis, då finns det inte mycket incitament till förbättring (för ren desktop användning)

Permalänk

Dual-bootar fortfarande för jag inte orkat undersöka att få HDR och surround att gå när jag skickar spel över min långa HDMI-kabel till TVn. Linux på skrivbordet annars är toppen dock.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska definitivt testa Linux och för office jag har jobb-laptop med Windows 10 pro.
Jag googlade lite igår på Linux och läste lite, många rekommenderar att nybörjare ska köra Pop Os.
Jag är så less på Windows och alla deras uppdateringar som är ibland 5 i veckan men allt blir bara sämre och sämre!

Jag har precis lämnat iOS och kommit till Android och ångrar inte det en sekund, älskar min Google Pixel som kostade 3500kr ny 😄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexman:

Clear linux förutsätter väl också någorlunda modern hårdvara medan "vanliga" distributioner typiskt har väldigt beskedliga systemkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är lite synd att det inte lönar sig att göra Linux bättre. Alla förväntar sig att få det gratis, då finns det inte mycket incitament till förbättring (för ren desktop användning)

Vad menar du behöver bli bättre i Linux? Spelstödet? Det fattas ju uteslutande för att spel inte utvecklas för Linux. De spel som faktiskt utvecklas för Linux fungerar ju jättebra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Önskar att jag kunde säga att jag var förvånad. Har haft arbetslaster på jobb som under Windows tagit en heldag att utföra men i en virtuell maskin (på samma Windows-host med få tilldelade resurser) körande Linux tagit 30 minuter.

Det aktuella exemplet var en MATLAB-grej, så knappast något som ska antas vara Linux-orienterat.

Samma här med BI system (Business intelligence)
De mesta går fortare i Linux när man sammanställer data för rapporter.

Kunder som jag har och haft som kör linux istället för windows för BI lösningar är H&M Globalt, BEC och ett antal Banker i Danmark osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon221805:

Jag ska definitivt testa Linux och för office jag har jobb-laptop med Windows 10 pro.
Jag googlade lite igår på Linux och läste lite, många rekommenderar att nybörjare ska köra Pop Os.
Jag är så less på Windows och alla deras uppdateringar som är ibland 5 i veckan men allt blir bara sämre och sämre!

Jag har precis lämnat iOS och kommit till Android och ångrar inte det en sekund, älskar min Google Pixel som kostade 3500kr ny 😄

Ge annars libre office ett försök, har själv kört det sedan 2008 eller så(open office) och det gör jobbet fint

Kan även vara tråkig och ge en rekommendation för ubuntu. Kör det i jobbet, och har installerat det på säkert 20 olika maskiner (i jobbet och privat), och det är bara en maskin där jag fått drivrutinsstrul för nätverkskortet. Funkar överlag väldigt smidigt och enkelt att sätta upp.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Vad menar du behöver bli bättre i Linux? Spelstödet? Det fattas ju uteslutande för att spel inte utvecklas för Linux. De spel som faktiskt utvecklas för Linux fungerar ju jättebra.

Kanske polish, användarvänlighet.

I teorin älskar jag linux men i praktiken hatar jag det varje gång jag försöker använda det på desktop. Så mycket saker som strular och lösningarna är mestadels sjukt invecklade. Och då sitter jag ändå med linux (dock utan GUI) hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I teorin älskar jag linux men i praktiken hatar jag det varje gång jag försöker använda det på desktop. Så mycket saker som strular och lösningarna är mestadels sjukt invecklade. Och då sitter jag ändå med linux (dock utan GUI) hela dagarna.

Beror väl lite HUR man använder det. Sitter med Ubuntu på jobbet och har alldrig direkt ändrat mer än gnome extentions för användarupplevelse och config för python och tmux för jobbgrejer.
Allt annat jag skulle behöva göra för jobb är lika idiotiskt med paths och skit på windows som på linux, även om man i teorin kan scripta så man inte behöver göra om det på linux sidan vid ominstallation.... om man orkade.
Nu finns det 0 stöd för de spel jag spelar på linux men som office/hemdator så hade jag nog alldrig behövt pilla.
Det som tidigare stört mig är google drive support som inte funkat bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du några konkreta exempel? Genuint intresserad. De gånger jag hör talas om sånt är det sjuuukt specifika grejer som i Windows antingen kräver att du hittar rätt GUI av de 3-5 det kan vara, en HEX-nyckel i regedit, eller helt enkelt inte går att ändra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Vänta bara, clear linux är bara första steget, operating thetan linux kommer att kunna göra saker du aldrig trott var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det jag tänker mig skulle behövas är en stabil, buggfri (så gott det går) desktop-distro. Har Debian på jobbet, och det är rätt värdelöst på desktop imo. Visst, det dyker inte upp oväntade buggar, men istället får man en hel drös kända sådanna, men utan någon work-around.
Det bästa jag använt för desktop är manjaro, som jag förvisso gillar skarpt med xfce, men det är inte problemfritt.

Sedan är, tyvärr, programstöd en viktig faktor. Det är ju inte distrons fel att drivrutiner saknar features, program inte fungerar alls, eller väldigt dåligt, etc.

Jag älskar linux, men det har en bit kvar. Det har inte nått den kritiska massan som behövs för att få fokus från mjukvaruutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det jag tänker mig skulle behövas är en stabil, buggfri (så gott det går) desktop-distro. Har Debian på jobbet, och det är rätt värdelöst på desktop imo. Visst, det dyker inte upp oväntade buggar, men istället får man en hel drös kända sådanna, men utan någon work-around.
Det bästa jag använt för desktop är manjaro, som jag förvisso gillar skarpt med xfce, men det är inte problemfritt.

Sedan är, tyvärr, programstöd en viktig faktor. Det är ju inte distrons fel att drivrutiner saknar features, program inte fungerar alls, eller väldigt dåligt, etc.

Jag älskar linux, men det har en bit kvar. Det har inte nått den kritiska massan som behövs för att få fokus från mjukvaruutvecklare.

Har du några konkreta exempel? Jag har kört Debian med xfce sedan 2011 utan att stöta på några buggar som stört mig. Jag är väl medveten om att ”det fungerar på min maskin” är ett kasst argument, tar därför gärna in andras erfarenheter!

Kritisk massa vore fint att ha, helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Clear Linux är Intels egna dist som är specifikt kompilerat för moderna Intel-CPU:er. De kan göra en del optimeringar som man inte kan göra i ett OS som ska funka på en lång rad olika CPUer.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag gick över 100% till Linux på min privata burk här i våras (popOS) och tycker att det fungerar helt OK. Visst jag har fått lära mig lite nya saker, som att ladda ner och installera drivrutiner genom terminalen etc men jag saknar egentligen inget speciellt från windows för det jag gör numera på en dator. Min erfarenhet i linux är för övrigt inte lång, bara använt lite mint/ubuntu/elementaryOS tidigare.

Kan surfa, pilla med Gimp/Inkscape, spela enklare spel, lyssna på musik, skriva ut lite dokument, knacka lite R... har inte försökt mig på något mer avancerat än så, kanske ändrar mig sen om jag typ kör in Arch eller nåt