Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Clear Linux är Intels egna dist som är specifikt kompilerat för moderna Intel-CPU:er. De kan göra en del optimeringar som man inte kan göra i ett OS som ska funka på en lång rad olika CPUer.

”Moderna” är lite sanning med modifikation. Kravet är SSE4 stöd, dvs Core2 eller senare. Möjligen krävs även stöd för specialinstruktioner som POPCNT, då blir kravet Nehalem.

Phoronix har ändå noterat att de ”vanliga” distrona har närmat sig ClearLinux i prestanda. Clear Linux har varit lite inkubatorn för Intels jobb med att SIMD accelerera en rad bibliotek och applikationer.

Även AMDs CPU tenderar prestera bättre i Clear Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Beror väl lite HUR man använder det. Sitter med Ubuntu på jobbet och har alldrig direkt ändrat mer än gnome extentions för användarupplevelse och config för python och tmux för jobbgrejer.
Allt annat jag skulle behöva göra för jobb är lika idiotiskt med paths och skit på windows som på linux, även om man i teorin kan scripta så man inte behöver göra om det på linux sidan vid ominstallation.... om man orkade.
Nu finns det 0 stöd för de spel jag spelar på linux men som office/hemdator så hade jag nog alldrig behövt pilla.
Det som tidigare stört mig är google drive support som inte funkat bra.

Jo det finns absolut use cases som funkar. Jag hade kunnat installera typ Mint till min morsa och det hade sannolikt fungerat bra utan strul för hennes användning, så länge jag fick allt att fungera efter installationen. Alltså browser, lite dokument, kanske zoom och så. På andra änden av skalan är det säkert också bra, för de som lägger många timmar på att fixa och tweaka sitt Windows-system eller liknande så är det kanske inte krångligare med Linux.

Men de flesta användare är emellan dessa ytterligheter. Man kanske vill göra lite bildbehandling av foton från sin systemkamera, men så stöds inte det specifika raw-formatet och man måste lära sig att använda Gimp istället för Photoshop Elements. Eller så kanske man vill koppla datorn till teven för att se på en film, och så funkar inte HDR som det ska, eller ljudet blir osynkat, eller så får man bara 720p från Netflix, eller så kan man inte casta till sin chromecast. Eller så finns inte DSP-mjukvaran som hör till ens hörlurar. Eller så funkar inte den USB C-docka som man har som den ska. Eller så går fläktarna på max hela tiden. Eller så går datorn inte att väcka efter sleep eller bara efter man har stängt locket utan man är tvungen att force reboota. Eller så finns inte mjukvaran till ens tangentbord så man inte kan stänga av det bländande ljuset.

De flesta av dessa problem går att lösa, har work-arounds eller handlar helt enkelt om att vänja sig, men det hjälper ju inte. De flesta vill ha en trevlig och enkel upplevelse, de vill inte meka med sin dator för att få den att funka det spelar ingen roll att de kan anpassa gränssnittet mer exempelvis.

När det gäller PATH-variabler och liknande så var det väldigt struligt (på Windows) när jag pluggade java och förstås även senare när jag prövar på vissa ramverk eller så. Men på jobbet sitter jag med .Net, Angular och VS och har sluppit alla sådana problem. Därmed inte sagt att det är problemfritt, utveckling är komplicerat och utvecklingsmjukvara är likaledes komplicerad.

Skrivet av Dracc:

Har du några konkreta exempel? Genuint intresserad. De gånger jag hör talas om sånt är det sjuuukt specifika grejer som i Windows antingen kräver att du hittar rätt GUI av de 3-5 det kan vara, en HEX-nyckel i regedit, eller helt enkelt inte går att ändra.

Ett ganska nytt exempel från en annan tråd och en annan person: #19196057

För mig har det mer varit hårdvarurelaterat. Typ osynkat ljud, hackig video, WiFi som funkar typ en dag i veckan, fel skärmupplösning som inte går att ändra till rätt, grafikkort som kör fullt med fläktarna konstant och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traetaona:

Jag gick över 100% till Linux på min privata burk här i våras (popOS) och tycker att det fungerar helt OK. Visst jag har fått lära mig lite nya saker, som att ladda ner och installera drivrutiner genom terminalen etc men jag saknar egentligen inget speciellt från windows för det jag gör numera på en dator. Min erfarenhet i linux är för övrigt inte lång, bara använt lite mint/ubuntu/elementaryOS tidigare.

Kan surfa, pilla med Gimp/Inkscape, spela enklare spel, lyssna på musik, skriva ut lite dokument, knacka lite R... har inte försökt mig på något mer avancerat än så, kanske ändrar mig sen om jag typ kör in Arch eller nåt

Så är det en bra upplevelse? Användarvänligt? Jag använder terminalen mycket i jobbet, men om en hemanvändare behöver lära sig terminalkommandon bara för att få systemet att snurra som det ska så kommer det aldrig att bli "year of the linux desktop".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Så är det en bra upplevelse? Användarvänligt? Jag använder terminalen mycket i jobbet, men om en hemanvändare behöver lära sig terminalkommandon bara för att få systemet att snurra som det ska så kommer det aldrig att bli "year of the linux desktop".

Klart du inte behöver använda terminalen, du behöver inte ens göra nåt alls.
Har inte själv kört popOS men saxat från wiki:

"Pop!_OS provides full out-of-the-box support for both AMD and Nvidia GPUs. It is regarded as an easy distribution to set up for gaming, mainly due to its built-in GPU support. Pop!_OS provides default disk encryption, streamlined window and workspace management, keyboard shortcuts for navigation as well as built-in power management profiles. The latest releases also have packages that allow for easy setup for TensorFlow and CUDA"

Dock kört debian och arch baserade distros och man behöver aldrig röra terminalen om man inte vill i nån av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du några konkreta exempel? Jag har kört Debian med xfce sedan 2011 utan att stöta på några buggar som stört mig. Jag är väl medveten om att ”det fungerar på min maskin” är ett kasst argument, tar därför gärna in andras erfarenheter!

Kritisk massa vore fint att ha, helt klart.

Bluetooth-drivarna funkar knappt alls. Det går att ansluta till mitt headset, men får extremt distat mono-ljud. Måste även para om vsrje gång.
Åkte på en bugg som får datorn att hänga sig med ett par dagars mellanrum. It-avdelningen trodde det var relaterat till en backportad version av kernelen. Men när jag testar den äldre kernelen fungerar inte wifi alls istället.

Har nyligen installerat xfce ist för gnome, vilket gör den galet mycket trevligare att använda. Får se om det löser några problem.

Har även stött på buggar i program som är lösta sedan många år tillbaka, men får inte de nya versionerna eftersom det är Debians repos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

”Moderna” är lite sanning med modifikation. Kravet är SSE4 stöd, dvs Core2 eller senare. Möjligen krävs även stöd för specialinstruktioner som POPCNT, då blir kravet Nehalem.

Phoronix har ändå noterat att de ”vanliga” distrona har närmat sig ClearLinux i prestanda. Clear Linux har varit lite inkubatorn för Intels jobb med att SIMD accelerera en rad bibliotek och applikationer.

Ja, men för att få prestandan som Clear visar i detta test så krävs AVX512.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du några konkreta exempel? Genuint intresserad. De gånger jag hör talas om sånt är det sjuuukt specifika grejer som i Windows antingen kräver att du hittar rätt GUI av de 3-5 det kan vara, en HEX-nyckel i regedit, eller helt enkelt inte går att ändra.

Det handlar väl om allmän kunskap, behöva lära om människor hur man installerar ett program, när något strular, hur ofta det händer, ...

Lite blandad rädsla med annat, men skulle inte släppa lös linux på mina föräldrar till exempel. Man måste vara beredd att lösa problem själv lite oftare, det är min erfarenhet i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Klart du inte behöver använda terminalen, du behöver inte ens göra nåt alls.
Har inte själv kört popOS men saxat från wiki:

"Pop!_OS provides full out-of-the-box support for both AMD and Nvidia GPUs. It is regarded as an easy distribution to set up for gaming, mainly due to its built-in GPU support. Pop!_OS provides default disk encryption, streamlined window and workspace management, keyboard shortcuts for navigation as well as built-in power management profiles. The latest releases also have packages that allow for easy setup for TensorFlow and CUDA"

Dock kört debian och arch baserade distros och man behöver aldrig röra terminalen om man inte vill i nån av dem.

Måste och måste.

Söker man efter hjälp med i princip vad som helst på en linuxmaskin så är det ju terminalkommandon man får liksom. Men som jag säger ovan så funkar det förstås bra när det väl är igång för de som inte gör så komplicerade saker. Och de som gör riktigt komplicerade saker måste meka oavsett OS, men merparten är emellan och gör lite komplicerade saker ibland. Då funkar Windows generellt smidigt, automatiskt eller lätthanterligt med GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var därför jag skrev "en del" i "De kan göra en del optimeringar". Och Arch kan köras på CPU:er som är mycket äldre än Core 2 duo, så det jag sade var inte fel.

Permalänk
Medlem

Skönt att Windows har 30% bättre användarvänlighet

Skämt och sido så skulle kanske föräldrarna klara sig lika bra med Linux då de surfar mest och kör redan Open office så med lite hjälp att installera printern och appar så hade de nog klarat sig. Men eftersom de inte gör något mer avancerat så är det väl som för många att de 15% kommer de inte märka av men att det är jobbigt att lära sig nytt kommer de märka så man stannar kvar på Windows för enkelhetens skull ( och jag slipper extra jobb och support )

Jag tror tyvärr att Linux med alla sina distributioner aldrig kommer vara tillräckligt enkelt för icke datorkunniga hemmanvändare att sätta upp och använda. Chromebook är nog bästa chansen för Linux, förinstallerat och apparna finns lätt att hitta och installera.

Personligen så finns det inte en chans för mig att gå över till Windows då appar/spel/hårdvarustöd jag behöver helt enkelt inte finns på Linux och bara tanken att få 165Hz Tripple screen med Nvidia kort att fungera i Linux känns tungt

Permalänk
Medlem

Det enda som gör att jag har kvar Windows är att spelstödet är så taskigt på Linux.
Sedan är det ett evinnerligt krångel för mig som nybörjare att felsöka något när det väl jävlas.

Windows kan jag innan och utantill med alla obskyra verkytyg som finns.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har knåpat ihop en liten stationär med delar från jobbet och köpt en billig usb wifi adapter från wish. Hade jag tagit en bärbar istället hade det förmodligen fungerat utan att behöva fixa lika mycket i terminalen.

Min mamma hade nog fixat popOS (förutom setup). Frugan har testat i typ 10 min, och var inte så nöjd eftersom det inte var som på hennes mac men jag tror att hon hade kunnat vänja sig.

Jag ville köra elementaryOS från början. Det gick dock inte alls att installera wifi-drivers där utan att ha internet först och det såg OK ut till att börja med men något kändes mindre bra jämfört med popOS tyvärr. Solus som jag ville köra efter det hade jag också problem att få igång wifi på . popOS har varit 90% smärtfritt.

Hade jag suttit närmare routern så att jag hade kunnat installera med ethernetkabel i datorn så hade det varit ganska lugnt att bara ladda ner alla dependencies oavsett linuxversion tror jag. Har också haft lite problem med något spel från gog där min användare inte är ägare till filerna så jag har fått fixa och trixa lite i terminalen där.

Än så länge har linux inte varit svårare än något annat i livet. Google ger en svar på allt ifrån "hur spacklar man en vägg" till "hur installerar man wifi drivrutin i linux" så än så länge är jag nöjd men jag är nog som en hemanvändare+. Linux är absolut mindre "idiotsäkert" än windows och macos men med några fler versioner av popOS bakom sig så kan det nog vara ett fint 3e alternativ för de som vågar ta steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är lite synd att det inte lönar sig att göra Linux bättre. Alla förväntar sig att få det gratis, då finns det inte mycket incitament till förbättring (för ren desktop användning)

Fast folk jobbar hela tiden för att göra Linux bättre. Det är det som är så fantastiskt med Linux.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon221805:

Jag har precis lämnat iOS och kommit till Android och ångrar inte det en sekund, älskar min Google Pixel som kostade 3500kr ny 😄

Jag gör tvärtom, lämnar Android för iOS.. Har visserligen kört iOS länge på jobbtelefonen.. Varför lämnar du iOS? Nu kommer dom ju med mer blockering av googles och fb:s spårande så nu börjar det ju bli intressant.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traetaona:

Jag har knåpat ihop en liten stationär med delar från jobbet och köpt en billig usb wifi adapter från wish. Hade jag tagit en bärbar istället hade det förmodligen fungerat utan att behöva fixa lika mycket i terminalen.

Min mamma hade nog fixat popOS (förutom setup). Frugan har testat i typ 10 min, och var inte så nöjd eftersom det inte var som på hennes mac men jag tror att hon hade kunnat vänja sig.

Det är klart att man kan vänja sig, men vad är USP:n? Varför ska man lägga tiden det tar att vänja sig?

Min morsa hade som sagt säkert klarat av sin dagliga användning utan större problem också, men hon hade knappast varit glad över det.

Citat:

Jag ville köra elementaryOS från början. Det gick dock inte alls att installera wifi-drivers där utan att ha internet först och det såg OK ut till att börja med men något kändes mindre bra jämfört med popOS tyvärr. Solus som jag ville köra efter det hade jag också problem att få igång wifi på . popOS har varit 90% smärtfritt.

Hade jag suttit närmare routern så att jag hade kunnat installera med ethernetkabel i datorn så hade det varit ganska lugnt att bara ladda ner alla dependencies oavsett linuxversion tror jag. Har också haft lite problem med något spel från gog där min användare inte är ägare till filerna så jag har fått fixa och trixa lite i terminalen där.

Det låter som om du har lagt ett antal timmar och lyckats få det att funka ganska bra, eller till 90% i alla fall, så var det värt det? Har du fått avkastning på din investering av tid? Man kan förstås se det som en rolig grej, man måste inte göra saker för att det är smart eller bäst hela tiden, det var så jag tänkte när jag försökte mig på Linux för första gången på nittiotalet och återkommande med några års mellanrum sedan dess. Idag är tanken på det fortfarande lite lockande men jag ser också problemen och frustrationen jag kommer att skapa för mig själv, så då är det inte lika roligt längre. Att jag spenderar allt för stor del av mina arbetsdagar med att bråka med bash, git, docker och så vidare kanske spelar in en del förstås, men jag började tröttna långt innan jag började jobba med det.

Citat:

Än så länge har linux inte varit svårare än något annat i livet. Google ger en svar på allt ifrån "hur spacklar man en vägg" till "hur installerar man wifi drivrutin i linux" så än så länge är jag nöjd men jag är nog som en hemanvändare+. Linux är absolut mindre "idiotsäkert" än windows och macos men med några fler versioner av popOS bakom sig så kan det nog vara ett fint 3e alternativ för de som vågar ta steget.

Jo det är väldigt fint att det finns, absolut. I mina ögon är öppenheten väldigt fin, i tanken i alla fall, men samtidigt tror jag det också är det som står i vägen för några större framgångar för desktopanvändning.

Permalänk
Medlem

Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10 och är en jävla massa procent mindre användarvänligt. Jahaaa, du har ett 4g modem i din laptop?! Moahahahaha, glhf med det skrockar linux..

Ne, det är en herrejösses massa år kvar tills det blir "year of the linux". Jag försöker med jämna mellanrum, inte för att jag ogillar alternativen utan för att jag tycker om att lära mig. Sist höll jag ut ett halvår tills jag gick tillbaka till windows där allt bara helt magiskt fungerade direkt.
Känslan att kunna se på media i vlc.. eller att faktiskt kunna höja och sänka volymen istället för att ha min eller max.. eller för den delen ett fungerande 4g kort var ganska nice när jag väl gick tillbaka

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har inte kört desktop Linux på länge. Är det fortfarande problem att göra byggen av applikationer för Linux som fungerar på de flesta distributioner?
Så länge det är svårt att göra byggen av applikationer på egen hand som inte behöver handpåläggning för varje Linux-distribution blir det nog tufft för Linux att ta över från Windows/Mac även om man kan se fördelar i benchmarks.

Vill minnas att Linus Torvalds klagade lite på hur distribution fungerar under Linux för ett tag sedan.
(Hittade youtube-klippet jag kom ihåg)

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10 och är en jävla massa procent mindre användarvänligt. Jahaaa, du har ett 4g modem i din laptop?! Moahahahaha, glhf med det....

Ja exakt! Hjälper inte heller att så fort någon försöker göra Linux mer användarvänligt så går Linux-fanatikerna i taket. Som att hela grejen med Linux är att det ska vara så komplicerat som möjligt för att hålla andra användare borta.

Att göra saker via det grafiska gränssnittet är helt tabu. Man måste upp med terminalen för att göra helt elementära saker, annars använder man inte Linux på riktigt.

De vill helt enkelt inte att Linux ska bli mainstream.

Permalänk
Medlem

finns bra alternativ ifall man vill skippa Libre

Skrivet av SuperSverker:

Jag gick över för några år sedan, inte ångrat det alls, enda problemet jag har kvar är egentligen Office-paketet, men det är mest för att jag inte vill lära mig Libre Office

Jag skulle rekommendera att testa WPS Office ingår default ifall man kör Deepin..
MS OFFICE klon som är jävligt bra med ett läge där man kan få office utseende från 2010:
https://linux.wps.com/

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Jag gör tvärtom, lämnar Android för iOS.. Har visserligen kört iOS länge på jobbtelefonen.. Varför lämnar du iOS? Nu kommer dom ju med mer blockering av googles och fb:s spårande så nu börjar det ju bli intressant.

Jag har varit iOS användare i många år, byter lur en gång om året och jag har lämnat all sociala medier, det enda jag gör med mobilen lyssna på podcast eller musik på gymmet och surfa lite. Jag försöker bli mer social 😁

En vanlig iPhone kostar 10k och Pro modellen upp till 17k, jag tycker inte att det är värd det med tanke på hur lite jag använder mobilen.

Angående Apples privacy policy det påverkar folk som har Facebook eller använder deras andra appar som Whatsapp, Instagram osv.

Jag gillar Pixel som är clean och har riktigt bra kamera dessutom man är inte låst till PlayStore, man kan hämta andra program från internet.
Man kan även installera egen OS som GrapheneOS då slipper man google och Apple 😁

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna pröva något annat än Windows för en gångs skull. Men finns det verkligen något på andra sidan som funkar smärtfritt om man använder datorn till gaming 80% av tiden?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Datavetare
Skrivet av test0r:

Ja, men för att få prestandan som Clear visar i detta test så krävs AVX512.

Absolut. Men en sak som kommit ut ur Clear Linux och andra projekt Intel haft kring Linux, containers etc är att stödet för SIMD (SSE/AVX för x86_64) är långt mer utbrett nu än det var för ~10 år sedan.

Har själv mest erfarenhet av Ubuntu, även där används AVX-512 i applikationer/bibliotek som NumPy, PyTorch, TensorFlow, Blender och liknande förutsatt att den CPU man kör på stödjer AVX-512.

Enda skillnaden är att Clear Linux bryr sig inte om att lägga in stöd för CPUer som inte minst har SSE4 medan Ubuntu stödjer SSE2 och uppåt.

Skrivet av dlq84:

Det var därför jag skrev "en del" i "De kan göra en del optimeringar". Och Arch kan köras på CPU:er som är mycket äldre än Core 2 duo, så det jag sade var inte fel.

Ubuntu droppade officiellt stöd för 32-bitars x86 slutet av 2019, googlade lite snabbt på ArchLinux, där verkar man droppat officiellt 32-bitars stöd redan slutet av 2017.

Så dessa distron stödjer inget äldre än Pentium4 med x86_64 (verkar som kodnamnet på den var "Yamhill"), d.v.s. om äldst modeller från 2004.

Fast var egentligen inte det jag försökte belysa, det var mer att Clear Linux kräver i.o.f.s. "modernare" CPUer, men de lyfter bara kravet till Core2 med SSE4 stöd ("Penryn") vilket då inkluderar CPUer från 2008 och framåt. Intel speciellt "modernt", men absolut modernare än andra (så försökte inte säga att du hade fel, bara belysa att Clear Linux har inte heller speciellt "hårda" krav)!

Att Clear Linux krävde lite nyare CPUer är inte det som primärt gjort projektet viktigt, utan det är att Intel bl.a. använt det som inkubator för SIMD.

Resten är teknik-dravel för den som orkar läsa

En riktigt cool sak Intel gjort är ISPC. Krävs fortfarande en insats från programmerare för att använda ISPC, men den insatsen är relativt liten och när man väl fått in ISPC-stöd är det trivialt att stödja allt från SSE2 till AVX-512 (men relativt finkorniga steg). Det har gjort att långt mer saker använder SSE/AVX idag jämfört med när man var tvungen att mer eller mindre hacka assembler för att utnyttja det.

Intel har snabbare pushat in sådan stöd i Clear Linux, det är huvudförklaringen till bättre prestanda. Trevliga är att dessa optimeringar har nästan alltid "upstream:ats" av Intel, vilket gjort att även de "vanliga" distrona får samma prestandavinst. Enda skillnaden där är att de stödjer SSE2 och framåt, vilket inte kräver mer än en extra switch till kompilatorn om man kör ISPC.

Valet på SSE4 i Clear Linux tror jag var lite: "då täcker vi in ungefär ett decennium av CPU-modeller", Clear Linux dök upp 2015. SSE3 (som finns redan i Pentium 4) har en del instruktioner som är bra för "reduce" steget i map-reduce" modellen som ofta används i SIMD-optimerad kod.

SSE4 har en den saker som accelererar strängoperationer.

Så krav på SSE4 i ClearLinux gjorde initialt att man fick bättre prestanda i både "beräkningsprogram" och mer server-orienterade program. Men framförallt optimeringar i stränghantering anammades rätt snabbt av relevanta bibliotek, om SSE2, SSE4 eller "vanlig x86" används avgörs dynamiskt baserat på CPU-modell.

Frågan är: att Linux kan köra samma program snabbare än Windows, hur mycket av det kommer från att Windows ännu inte har den typ av optimeringar som nämns ovan vilka är rätt standard i "Linux" (i.e. all distros) idag?

Edit: ISPC stöds i alla fall av Windows. Har noterat att Unreal Engine 4/5 använder ISPC, inte kollat för exakt vad men fysikberäkningar känns inte helt osannolikt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Jag skulle gärna pröva något annat än Windows för en gångs skull. Men finns det verkligen något på andra sidan som funkar smärtfritt om man använder datorn till gaming 80% av tiden?

Beror helt på vilka titlar du spelar, steams bibliotek med officiellt stöd (antingen native eller via proton) skulle jag anse som helt smärtfritt.

Att försöka få igång t'ex origin så räkna med mycket strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar väl om allmän kunskap, behöva lära om människor hur man installerar ett program, när något strular, hur ofta det händer, ...

Lite blandad rädsla med annat, men skulle inte släppa lös linux på mina föräldrar till exempel. Man måste vara beredd att lösa problem själv lite oftare, det är min erfarenhet i alla fall

Har installerat Linux, oftast Mint, åt ett tiotal pensionärer och när jag frågar hur det går så går det bara bra. Ingen ringer och ber mig komma över för att fixa installationen, det bara funkar. De flesta tycker det är bra att det dyker upp en ikon med uppmaningen att uppdatera och att det är bättre än i windows där man får uppmaningen att inte stänga av för att uppdatering sker och att man i Windows var tvungen att vänta vid nästa start eftersom uppdateringen inte var slutförd, medan man i Linux bara har en vanlig start. Enda tillfället som var lite tröttsamt var då ny version av distrot skulle in och då för att det tar ett bra tag att utföra men fortfarande bara en knapptryckning.

Ingen av dem kan sägas vara datorvana i annan bemärkelse än att de surfar, skickar och tar emot mail, fixar lite med foton, betalar räkningar, m.m. och ingen av dem har behövt "lösa problem själv lite oftare", faktiskt har ingen av dem behövt lösa problem alls. Däremot var jag vid ett tillfälle tvungen att hjälpa en nyss avliden pensionärs barn, som trots kunskap om användarnamn och lösenord inte lyckades ta sig in på datorn eftersom "det inte liknade nåt begripligt". När jag visade så var kommentaren "jaha, det ser inte ut som på min dator men verkar ju funka". Så det verkar inte vara problem för de som inte är totalt insnöade på Windows.

Själv har jag (som många redan noterat i andra trådar) använt Linux sedan 1994 utan problem och aldrig använt Windows annat än vid "tvång" och då gissat mig fram med möda (som inte beror på något ingrott Windows-hat utan bara på det faktum att jag aldrig annars använder det och glömmer mellan gångerna).

Permalänk
Medlem

Försökte gå över 100% till Linux.
Älskar Linux och hur smidigt det går att arbeta i. Tyvärr så lyckas jag inte hålla mig kvar.
Jag tycker Office 365 och Adobe suite är för starka för släppa. Ja det finns andra varianter och genvägar för att kunna köra dom via Wine etc. Men allt i Libre finns tyvärr inte i Office. Adobe Premiere + Photoshop är svårlagna.
Det som föll mest på var gamingen. Spelar LOL ( kan man absolut sluta med ... ) , och det fungerar långt ifrån klockrent i Linux.
Hälften av mina STEAM games fungerade inte i Linux, då jag spelar mycket VR. Så ska jag fortsätta spela mina spel men även vara lycklig i Linux är det dualboot som gäller. Även där tröttnar man efter ett tag att hoppa fram och tillbaks.

Tog bort Linux och väntar några år till. Förhoppningsvis kan man återvända och stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det enda som gör att jag har kvar Windows är att spelstödet är så taskigt på Linux.
Sedan är det ett evinnerligt krångel för mig som nybörjare att felsöka något när det väl jävlas.

Windows kan jag innan och utantill med alla obskyra verkytyg som finns.

Bortsett från spel med anti-fusk så fungerar nästan allt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Ja exakt! Hjälper inte heller att så fort någon försöker göra Linux mer användarvänligt så går Linux-fanatikerna i taket. Som att hela grejen med Linux är att det ska vara så komplicerat som möjligt för att hålla andra användare borta.

Att göra saker via det grafiska gränssnittet är helt tabu. Man måste upp med terminalen för att göra helt elementära saker, annars använder man inte Linux på riktigt.

De vill helt enkelt inte att Linux ska bli mainstream.

Njä, där håller jag inte riktigt med. När man väl har vant sig vid terminalen så är den så otroligt mycket smidigare än GUIn, därav kommer förmodligen mycket av den upplevda ”oviljan” att föreslå GUIn.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut. Men en sak som kommit ut ur Clear Linux och andra projekt Intel haft kring Linux, containers etc är att stödet för SIMD (SSE/AVX för x86_64) är långt mer utbrett nu än det var för ~10 år sedan.

Har själv mest erfarenhet av Ubuntu, även där används AVX-512 i applikationer/bibliotek som NumPy, PyTorch, TensorFlow, Blender och liknande förutsatt att den CPU man kör på stödjer AVX-512.

Enda skillnaden är att Clear Linux bryr sig inte om att lägga in stöd för CPUer som inte minst har SSE4 medan Ubuntu stödjer SSE2 och uppåt.

Ubuntu droppade officiellt stöd för 32-bitars x86 slutet av 2019, googlade lite snabbt på ArchLinux, där verkar man droppat officiellt 32-bitars stöd redan slutet av 2017.

Så dessa distron stödjer inget äldre än Pentium4 med x86_64 (verkar som kodnamnet på den var "Yamhill"), d.v.s. om äldst modeller från 2004.

Fast var egentligen inte det jag försökte belysa, det var mer att Clear Linux kräver i.o.f.s. "modernare" CPUer, men de lyfter bara kravet till Core2 med SSE4 stöd ("Penryn") vilket då inkluderar CPUer från 2008 och framåt. Intel speciellt "modernt", men absolut modernare än andra (så försökte inte säga att du hade fel, bara belysa att Clear Linux har inte heller speciellt "hårda" krav)!

Att Clear Linux krävde lite nyare CPUer är inte det som primärt gjort projektet viktigt, utan det är att Intel bl.a. använt det som inkubator för SIMD.

Resten är teknik-dravel för den som orkar läsa

En riktigt cool sak Intel gjort är ISPC. Krävs fortfarande en insats från programmerare för att använda ISPC, men den insatsen är relativt liten och när man väl fått in ISPC-stöd är det trivialt att stödja allt från SSE2 till AVX-512 (men relativt finkorniga steg). Det har gjort att långt mer saker använder SSE/AVX idag jämfört med när man var tvungen att mer eller mindre hacka assembler för att utnyttja det.

Intel har snabbare pushat in sådan stöd i Clear Linux, det är huvudförklaringen till bättre prestanda. Trevliga är att dessa optimeringar har nästan alltid "upstream:ats" av Intel, vilket gjort att även de "vanliga" distrona får samma prestandavinst. Enda skillnaden där är att de stödjer SSE2 och framåt, vilket inte kräver mer än en extra switch till kompilatorn om man kör ISPC.

Valet på SSE4 i Clear Linux tror jag var lite: "då täcker vi in ungefär ett decennium av CPU-modeller", Clear Linux dök upp 2015. SSE3 (som finns redan i Pentium 4) har en del instruktioner som är bra för "reduce" steget i map-reduce" modellen som ofta används i SIMD-optimerad kod.

SSE4 har en den saker som accelererar strängoperationer.

Så krav på SSE4 i ClearLinux gjorde initialt att man fick bättre prestanda i både "beräkningsprogram" och mer server-orienterade program. Men framförallt optimeringar i stränghantering anammades rätt snabbt av relevanta bibliotek, om SSE2, SSE4 eller "vanlig x86" används avgörs dynamiskt baserat på CPU-modell.

Frågan är: att Linux kan köra samma program snabbare än Windows, hur mycket av det kommer från att Windows ännu inte har den typ av optimeringar som nämns ovan vilka är rätt standard i "Linux" (i.e. all distros) idag?

Edit: ISPC stöds i alla fall av Windows. Har noterat att Unreal Engine 4/5 använder ISPC, inte kollat för exakt vad men fysikberäkningar känns inte helt osannolikt.

Det enda jag sa, och det enda jag menade, var att Clear vinner dessa typer av prestandatester eftersom de stödjer AVX512. Som du själv säger så kräver Clear ej AVX512 eftersom de även har versioner av allt som endast kräver SSE4.

Men som du säger och har rätt i så är Clear intressant av främst andra anledningar än att det toppar prestandatester.

Det var inte allt för länge sen som Arch började diskutera att kräva x86_64 v2 som är just SSE4 men eventuellt också distribuera v3 versioner. Intressant balans för distros och Windows för den delen, hur ny hårdvara är rimligt att kräva. Är man Intel så är nog det valet enklare.

Har inte hört talas om ISPC tidigare, men sen är jag ingen C/C++ programmerare heller, men generellt så är väl inte Intel-compilers kända för att vara rättvisa mot icke-Intel CPUer. Är ISPC annorlunda mot ICC på den fronten?

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Avstängd

När Linux kan köra nästan lika många olika appar som Windows 10 så hoppar jag på det tåget. Hellre Linux då än Windows 10 och hellre Windows 10 än MacOS.

Linux kan väl "emulera" för att starta Windows 10-appar men frågan är hur man får dessa installerade från första början utan att de gnäller på att det är fel OS?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Har du några konkreta exempel? Jag har kört Debian med xfce sedan 2011 utan att stöta på några buggar som stört mig. Jag är väl medveten om att ”det fungerar på min maskin” är ett kasst argument, tar därför gärna in andras erfarenheter!

Att stänga locket på en bärbar dator medan den är igång innebär tyvärr än idag ett visst risktagande. Visst fungerar det i nio fall av tio, men i Windows misslyckas det aldrig.