Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av test0r:

Det enda jag sa, och det enda jag menade, var att Clear vinner dessa typer av prestandatester eftersom de stödjer AVX512. Som du själv säger så kräver Clear ej AVX512 eftersom de även har versioner av allt som endast kräver SSE4.

Men som du säger och har rätt i så är Clear intressant av främst andra anledningar än att det toppar prestandatester.

Det var inte allt för länge sen som Arch började diskutera att kräva x86_64 v2 som är just SSE4 men eventuellt också distribuera v3 versioner. Intressant balans för distros och Windows för den delen, hur ny hårdvara är rimligt att kräva. Är man Intel så är nog det valet enklare.

Har inte hört talas om ISPC tidigare, men sen är jag ingen C/C++ programmerare heller, men generellt så är väl inte Intel-compilers kända för att vara rättvisa mot icke-Intel CPUer. Är ISPC annorlunda mot ICC på den fronten?

Angående AVX-512: nu lär något fler applikationer ha SIMD stöd i Clear Linux än andra distron, det lär förklarar en stor del varför Clear Linux fortfarande ser vinster i vissa lägen. Men även Ubuntu använder idag AVX-512 i de lite mer vanliga fallen, som t.ex. TensorFlow, PyTorch, Octave, Matlab, NumPy och liknande.

Angående det sista: när Phoronix testar distron brukar ju Clear Linux vara snabbaste även om man använder en Zen-baserade CPU. ISPC lär knappast göra så mycket som är Intel-specifikt, utan huvudpoängen med den kompilatorn är att utnyttja SSE/AVX så långt som möjligt.

ISPC bygger på LLVM, i första steget kompileras programmet till LLVM IR, d.v.s. ett "generellt" format som fungerar för alla CPU-arkitekturer där det finns en LLVM "back-end". Semantiken i C++ (och även C, C#, Java m.fl.) gör det tyvärr rätt svårt att "automagiskt" effektivt utnyttja SIMD, ISPC (som använder en syntax som är extremt nära C/C++) gör det möjligt för programmerare att uttrycka potentiell parallellism i algoritmer på ett sätt som gör det enkelt för en kompilator att utnyttja SIMD instruktioner. Faktum är att ISPC även stödjer Arm/NEON, så svårt att se hur man kan "straffa" AMDs CPUer då de är långt närmare Intels än Arm/NEON.

En orsak att Zen3 kan se ett sådant rejält lyft mot Zen2 är att teoretisk prestanda när man kör AVX/AVX2 är dubbelt så hög i Zen3 mot Zen2. D.v.s, från Zen3 ser även AMD rejäla vinster med SIMD. Allt pekar på att Zen4 får AVX-512 stöd, så otroligt värdefullt även för AMD att SIMD har börjat användas i så pass stor utsträckning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Njä, där håller jag inte riktigt med. När man väl har vant sig vid terminalen så är den så otroligt mycket smidigare än GUIn, därav kommer förmodligen mycket av den upplevda ”oviljan” att föreslå GUIn.

Ett text-baserat system är aldrig smidigare än att kunna klicka på en knapp med mus-pekaren. För vem i så fall? Systemadministratörer? Eller de som sitter och knåpar med datorn 12 timmar om dagen utan att egentligen göra något, bara underhålla själva systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Att stänga locket på en bärbar dator medan den är igång innebär tyvärr än idag ett visst risktagande. Visst fungerar det i nio fall av tio, men i Windows misslyckas det aldrig.

?

Kört linux på min nuvarande laptop sen jag köpte den för ca 5 år sedan och aldrig haft problem att stänga locket.
Först mint och senare år Manjaro, båda har enkla inställningar i "power manager" där du väljer vad som ska hända när locket stängs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående AVX-512: nu lär något fler applikationer ha SIMD stöd i Clear Linux än andra distron, det lär förklarar en stor del varför Clear Linux fortfarande ser vinster i vissa lägen. Men även Ubuntu använder idag AVX-512 i de lite mer vanliga fallen, som t.ex. TensorFlow, PyTorch, Octave, Matlab, NumPy och liknande.

Angående det sista: när Phoronix testar distron brukar ju Clear Linux vara snabbaste även om man använder en Zen-baserade CPU. ISPC lär knappast göra så mycket som är Intel-specifikt, utan huvudpoängen med den kompilatorn är att utnyttja SSE/AVX så långt som möjligt.

ISPC bygger på LLVM, i första steget kompileras programmet till LLVM IR, d.v.s. ett "generellt" format som fungerar för alla CPU-arkitekturer där det finns en LLVM "back-end". Semantiken i C++ (och även C, C#, Java m.fl.) gör det tyvärr rätt svårt att "automagiskt" effektivt utnyttja SIMD, ISPC (som använder en syntax som är extremt nära C/C++) gör det möjligt för programmerare att uttrycka potentiell parallellism i algoritmer på ett sätt som gör det enkelt för en kompilator att utnyttja SIMD instruktioner. Faktum är att ISPC även stödjer Arm/NEON, så svårt att se hur man kan "straffa" AMDs CPUer då de är långt närmare Intels än Arm/NEON.

En orsak att Zen3 kan se ett sådant rejält lyft mot Zen2 är att teoretisk prestanda när man kör AVX/AVX2 är dubbelt så hög i Zen3 mot Zen2. D.v.s, från Zen3 ser även AMD rejäla vinster med SIMD. Allt pekar på att Zen4 får AVX-512 stöd, så otroligt värdefullt även för AMD att SIMD har börjat användas i så pass stor utsträckning.

Tack!

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

?

Kört linux på min nuvarande laptop sen jag köpte den för ca 5 år sedan och aldrig haft problem att stänga locket.
Först mint och senare år Manjaro, båda har enkla inställningar i "power manager" där du väljer vad som ska hända när locket stängs

Laptops är extremt specifika per modell vad som fungerar och inte.
Exempelvis så på min laptop (Yoga 7i Pro med 1135G7) så hur jag än vänder och vrider och vilka lösningar jag än testar så har jag en 50/50 chans att tangentbordet inte fungerar efter bootloader. Behöver även köra med parametern i915.psr_enable=0 för annars så flimrar skärmen något satan så fort något rör sig, exempelvis muspekaren.
I övrigt inga problem

Så jag kör helt enkelt Windows på den. Kommer ge det ett försök lite då och då för att se om i alla fall tangentbordet fungerar som det ska.

Ska man ha en laptop med "garanterat" stöd i linux så antingen får man köpa en laptop från någon av de mindre tillverkare som säljer (System76, Tuxedo Computers osv) eller från en större tillverkare med explicit stöd typ en Thinkbook Thinkpad från Lenovo.

Råkade skriva Thinkbook, Lenovos laptops med linux stöd är Thinkpad
Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Ett text-baserat system är aldrig smidigare än att kunna klicka på en knapp med mus-pekaren. För vem i så fall? Systemadministratörer? Eller de som sitter och knåpar med datorn 12 timmar om dagen utan att egentligen göra något, bara underhålla själva systemet.

Att leta reda på rätt ikon bland en massa andra är väl osmidigt om något. Kommandon memorerar man enkelt och sedan går det snabbt att använda dem.

Jag startar aldrig program i Windows genom att klicka på deras ikoner utan jag trycker på Windows-knappen, skriver programmets namn och trycker på Enter. Visst, det går genom sökfunktionen men i praktiken så blir det ju samma sak som att skriva ett kommando i en terminal.

Men jag tror att en stor anledning till att man ofta hänvisar nybörjare till att göra någonting i terminalen är att det är mycket svårare att se till att användaren gör rätt om man ska guida dem genom gränssnittet. Med terminalkommandon så vet man att det blir rätt bara de klipper och klistrar rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

?

Ja, allt ser bra ut (och oftast fungerar det ju också) men då och då brukar den låta bli att stänga av sig, låta bli att vakna igen eller vakna med kraschat eller fryst X. En gång på tio är kanske att överdriva, men det händer ibland och då har jag kört på rätt många modeller och individer. Främst Ubuntu och Dell dock (somliga har till och med sålts med Ubuntu). Du har kanske tur med din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att leta reda på rätt ikon bland en massa andra är väl osmidigt om något. Kommandon memorerar man enkelt och sedan går det snabbt att använda dem.

Jag startar aldrig program i Windows genom att klicka på deras ikoner utan jag trycker på Windows-knappen, skriver programmets namn och trycker på Enter. Visst, det går genom sökfunktionen men i praktiken så blir det ju samma sak som att skriva ett kommando i en terminal.

Men jag tror att en stor anledning till att man ofta hänvisar nybörjare till att göra någonting i terminalen är att det är mycket svårare att se till att användaren gör rätt om man ska guida dem genom gränssnittet. Med terminalkommandon så vet man att det blir rätt bara de klipper och klistrar rätt.

Kan även tillägga att det är helt underbart när man ska hjälpa någon med relativt lite datorvana. Bara att maila över en oneliner till dem att skriva in i terminalen, istället för att stega dem igenom menyer och undermenyer.

Ett annat bra exempel är ju git.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att stänga locket på en bärbar dator medan den är igång innebär tyvärr än idag ett visst risktagande. Visst fungerar det i nio fall av tio, men i Windows misslyckas det aldrig.

Jag har flera bärbara datorer, en ASUS, en ACER och en Toshiba. Alla kör Linux (Manjaro), ingen stängs av mer än startas om när det blir ny kärna. Alla kommer igång från sovande tillstånd varje gång locket öppnas och somnar snällt varje gång locket stängs. Alla tre används tillsammans med tv, alla tänder automatiskt tv:n som extraskärm direkt då datorn "vaknar", så jag har under ett stort antal år, först med Ubuntu och sedan med Manjaro, "tagit en viss risk" utan att en enda gång få något problem. Så jag väntar med spänning på alla "tioende gånger" som nu tydligen står på kö, c:a 300 eller mer per dator.

Permalänk
Medlem

Det här väger förstås in ytterligare på mitt kalkylark jag länge haft för att avgöra om/när jag ska växla över till Linux för vardagsbruk, där Windows för närvarande har 2160 poäng och Linux 2047. Dags att uppdatera arket och pilla in en prestandakategori också, så får jag se.

Annars börjar gpu passthrough mogna, så att köra Linux som host och Windows i en VM enbart för spel vore en intressant väg att testa (men det förutsätter att det fungerar fläckfritt, jag har nolltolerans för krascher.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Ja, allt ser bra ut (och oftast fungerar det ju också) men då och då brukar den låta bli att stänga av sig, låta bli att vakna igen eller vakna med kraschat eller fryst X. En gång på tio är kanske att överdriva, men det händer ibland och då har jag kört på rätt många modeller och individer. Främst Ubuntu och Dell dock (somliga har till och med sålts med Ubuntu). Du har kanske tur med din?

Kan vara så, är allergisk mot sovlägen dock så använder ju bara "stäng av skärmen" funktionen.
Är en passivt kyld skitdator med M3 cpu så det behövs verkligen inget sovläge ändå, har glömt den igång i typ 2 veckor ibland, öppnar locket och har 80% batteri kvar typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

För alla med normala armar? Det kallas musarm, inte tangentbordsarm. Vet man bara vad man ska skriva så har det potential att gå väldigt mycket snabbare än att klicka sig fram i menyer.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Ja exakt! Hjälper inte heller att så fort någon försöker göra Linux mer användarvänligt så går Linux-fanatikerna i taket. Som att hela grejen med Linux är att det ska vara så komplicerat som möjligt för att hålla andra användare borta.

Att göra saker via det grafiska gränssnittet är helt tabu. Man måste upp med terminalen för att göra helt elementära saker, annars använder man inte Linux på riktigt.

De vill helt enkelt inte att Linux ska bli mainstream.

Skrivet av Smurfn:

Alla är olika. Försök du hitta någon Guide till Windows 10 som stämmer då Microsoft har flyttat runt settings höger och vänster. Samma problem har du i Linux speciellt då du har gnome, kde, xfce, etc.
Istället för att skriva 10 olika guider till 10 olika versioner så kan man skriva ett enkelt kommando och saken är löst för alla versioner.

Föredrar terminalen i Windows och Linux alla dagar i veckan.
Enkla saker som kolla upp ip både lokala och externa:

Lokala: Windows Terminal: => ipconfig /all => Done Linux: F12 (quake terminal) => ifconfig => Done Externa: Windows Terminal: => curl ifconfig.me => Done Linux: F12 (quake terminal) => curl ifconfig.me => Done

Skrivet av Elgot:

Tror mycket beror på hårdvara. Vet att RDNA2 har lite problem på Linux just nu, inväntar själv Linux 5.14 som skall komma med massa buggfixar just gällande suspend.

Har dock själv problem med min egna Dell XPS 9570 där C3 Sleep inte finns tillgänglig utan Microsoft tvingar på Modern Sleep vilket gör att den aldrig riktigt går i suspend och vaknar upp i väskan, Dell har sagt att de skulle lösa det för 2 år sen men fortfarande funkar det inte på en laptop som kostar 30,000:- på ett OS som den byggdes för medans sleep funkar utmärkt i Linux för den. Lär nog alldrig komma en fix till Windows då Microsoft lär trycka på sin Modern Sleep medans Dell lär vara Dell och skiter i vilket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det tänkbart att det finns fördelar att köra Linux som bas med Windows 10 via Wine sen för både stabilitet, snabbhet och säkerhet om man kör lite överdimensionerat CPU+RAM+GPU? Ej för spel då?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Alla ni som vill kasta ut windows.
Vad har ni för problem som får ett att känna så starkt för en utkastning?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Säger det igen: Linux är ett hobbysystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Dåligt användargränssnitt som man inte kan ändra på. Dålig säkerhet. Samt att jag i allmänhet vill kunna ha kontroll över mitt eget system.

Permalänk
Medlem

Touch crowd här, inte helt oväntat
Ska ta några varv i Automobilista2 och sen lite MSFS2020 på Manjaro bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Skrivet av Iskra:

Dåligt användargränssnitt som man inte kan ändra på. Dålig säkerhet. Samt att jag i allmänhet vill kunna ha kontroll över mitt eget system.

+ att windows verkar lagra all min jäkla data och visa annonser om saker jag bara viskat om. Jag vill tro att Linux är bättre på att dölja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Har redan kastat ut Windows sedan många år tillbaka och längtar inte tillbaka. Det var som att datorer blev roligt igen när jag fick frihet att bestämma själv över min dator. Med Windows känner jag ingen glädje. Att känna kontroll över sin dator och frihet att kunna göra vad man vill är viktigt för mig. Detta känner jag när jag använder Linux.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråd så kan jag hjälpa till med lite tips till dom som funderar på om Linux är nåt för dem. Jag har Linux erfarenhet sen 1998.

Inledning:
Linux har kommit långt, ingen tvekan om detta. Om det bara är som Desktop till vanlig kontor användning (då pratar vi INTE Photoshop, Premiere och Cinema HD, videoredigering och 100% gaming).

Vad Linux är och varför det inte är no#1 på desktoppen idag:

Linux är ett operativsystem på lik linje med Windows och Mac OS X, och andra operativsystemen. Det är en kärna med drivrutiner som binder ihop hårdvara med mjukvara så allting fungerar för oss människor så vi faktisk kan använda våra datorer.

Filosofin bak Linux är annorlunda än den för Windows och Mac os X. Linux var ursprunglig född som ett filsystem för att hantera filer och arbeta via nätverk på ett så effektivt sätt som möjligt. Faktisk så hade Linus Torvalds utvecklat detta för att UNIX (som är ett liknande, men kommersiellt OS) var alldeles för dyrt for honom och hans vänner.

Sen så utvecklades detta nätverk och filsystem, och folk började privat att lägga till egna stöd för hårdvara, drivrutiner och utvidga möjligheterna till Linux så det blev mera anpassad för egna behov dem hade då, den gång.

Linux blev släppt under GNU och GPL licensen, vilket i princip betyder att ingen ÄGER Linux, förutom DU.

Windows ägs av Microsoft, Mac OS X (är baserat lite på en Unix variant vid namn FreeBSD som är en fri variant av UNIX och som här ett kommersiellt gränssnitt med kommersiella drivrutiner utvecklat primärt av Apple och ägs av Apple).

Windows har alltså inte mycket gemensamt med värken Linux eller FreeBSD/UNIX, men FreeBSD som har ursprunglighet i UNIX har mkt. gemensamt med Linux, men hela OS X paketet med deras användare gränssnitt är inte fritt, såsom Xorg (Linux's eget Windows miljö/grafiska användare gränssnitt).

Linux drivrutiner och mjukvara är för det mesta utvecklat av olika privata initiativ världen över, dom mest inbitna Linux fans ogillar stärkt att det finns för många kommersiella intressen involverat i Linux utveckling då dom gärna ser att Linux förblir så fritt och tillgängligt för alla som möjligt utan att kommersiella krafter ska ha nåt att säga / styra Linux på egen väg, men att Linux förblir folkets egendom, dvs. du och jag.

Komplikationer och förmåner vid ett öppet - icke kommersiellt operativsystem:

Förmånerna är att alla kan deltaga i Linux källkod, dvs. erbjuda egna färdigheter, egna funktioner som privata aktörer har haft behov utav, och som dem kan implementera efter egen drivkraft och vilja, du äger din mjukvara såväl som att du äger din dator, och bestämmer 100 procent vad den ska användas till, och ingen har några förpliktelser till att dela av sig med hur den används och vad du gör med din egen dator och mjukvara, alltså - privatlivet och säkerheten är i högsätet och PRIO NO#1.

Men det finns ett pris att betala för detta. Även om Linux idag är en helt ENORM gåva med massor av fri och gratis mjukvara, drivrutiner och användare funktioner så är den INTE perfekt för alla.

Oftast så är det så att det krävs speciella hårdvara rutiner för att alla dina prylar ska fungera perfekt med Linux, och eftersom hårdvaran är utvecklat av olika företag som har helt egna intressen och det syfte att tjäna så mkt. pengar på deras dyrbart utvecklade prylar, så har dom absolut INGEN intresse utav att dela med sig denna hårdvara, vi pratar här om konkurrens på marknaden, och det går inte hand-i-hand med en fri och öppen värld vart alla kan vara med och kopiera från varann som dem önskar.

Nvidia hårdvara är skyddad företags hemlighet, hur dom har konstruerat grafik kortet får ingen riktig veta, tjo - tekniska speccs finns och grova fotos av chippen finns den med, men själva drivrutinerna är toppen hemlighet och utvecklas primärt av Nvidia.

Det finns många chippar på ditt motherboard - alla dessa är inte fria, och var och en producent producerar egna drivrutiner för detta.

En typisk Linux programmör som önskar att all hårdvara ska vara fritt, och att hur den används ska vara upp till varje och en måste ha tillgång till alla data över chippen, och då det finns risk att chippen kopieras av konkurrenten - så är det inte nåt de olika producenterna av mikrochips vill ut med offentlig.

Men det finns Linux användare som har studerat chipsen i din dator som har "reverse-engineered" funktionaliteten i dessa chippar och hur man åstadkommer och använder dom vid hjälp av egna hemmasnickrade drivrutiner, detta för att du som användare ska ha fri och total kontroll över din egen hårdvara, som vi Linux folk anser att är DIN egendom.

Tyvärr är det så att när alla specs inte är tillgängliga för Linux programmerare och privatpersoner, så är det svårt att uppnå full kompatibilitet och att utnyttja hårdvara 100 procent såsom producenterna hade i tankarna för deras produkter.

Eftersom Linux är fortfarande mkt. populärt, och b.la. används som Android till Android baserade produkter, har hårdvara producenterna utvecklat egna drivrutiner till Linux, men dom är låsta och varken fria eller öppna så Linux programmerarna kan själva kompilera eller göra egna drivrutiner, förbättra dom, kolla säkerheten och mera, så med andra ord - dom är hemliga.

Det är vad vi Linux folk kallar för 3Dje parts drivers.

Konsekvenserna av 3Dje parts drivers / kommersiella drivrutiner för Linux:

Konsekvenserna är ganska uppenbara, vi har ingen koll på hur din Linux (den DU väljer att använda) funkar, vi kan inte längre garantera att det inte finns bakdörrar och säkerhets brister på din dator, för att detta ska vara säkert, måste drivrutinerna ha öppen källkod så vi kan titta in i drivrutinerna (mjukvaran) så att vi kan se att allt går rätt före sig. Detta går INTE alla producenter med på, så dom skapar egna drivrutiner, och det är DITT VAL att installera en distribution som innehåller dessa drivrutiner.

Du som använder Mac och Windows har ingen koll på om du är trygg eller inte, du är helt på nåd att lita på Microsoft och Apple, vi har ingen koll, tyvärr - och kan inte ge dig några garantier, och som du redan vet...finns hur många som helst brister inom Windows när det gäller säkerhet, detta är ju ingen nyhet eller hemlis.

Men du får några förmåner - du får drivrutiner som är som skapat för din dator och din användare upplevelse som du förväntar att den ska vara, spel kör på max läge, WiFi funkar som det ska, och stort sätt all modern hårdvara körs som du förväntar att det ska köra, med andra ord - du har en dator som gör det du har betalat för, men du får inte bestämma helt över ditt privatliv, man kan säga som Facebook, du skriver under på vissa avtal när du installerar denna mjukvara och hårdvara - att du medger och tillåter dessa bolag att samla in data om dig och vad du använder datorn till, du ger ditt fria samtycke till detta - vare du vill eller inte, för tackar du nej till detta - så fungerar inte din hårdvara eller drivrutiner.

Ja - det var mycket att läsa, men JAG VILL att DU SKA vara väl insatt i hur det är och då du kan nu bättre förstå hur det i verkligheten går till, kan välja att offra den tid och insikt det krävs av dig som användare om du nu önskar total frihet eller går med på att ge lite av din frihet och privatliv till förmån för en smärtfri användare upplevelse på Mac och Windows.

Men detta gäller även Linux, för om du vill ha samma upplevelse på Linux som du får från Mac och Windows, så måste du ha kommersiella drivrutiner installerat på din dator. Du måste även gå med på de användare villkor som producenterna har givit dig som användare av deras produkter, även under LINUX om du vill ha den samma smärtfria upplevelse under LINUX, så du släpper inte så lätt som du kanske trodde ändå! Men du har åtminstone ett VAL - det har du inte med Windows.

Men varför använda Linux då?

Om du bara vill spela spel, arbeta med video redigering på proffsnivå, arbeta med Adobe paketen etc. så är det ingen väg utom Mac och Windows, tyvärr. Ditt privatliv är fortfarande ditt privatliv, men det ligger nu i Microsoft och Apples händer, och deras 3rdje parts samarbetspartners och alla kommersiella produkter du har vald, och som du med 99% garanti absolut INTE har läst användare avtalen du har skrivit under på.

Men med Linux, och om du använder den som tilltänkt, så har du mkt. högre säkerhet. Det finns möjlighet för dig att lära sig programmera utan så mkt. som en krona investerat, det finns hur mkt. som helst gratis mjukvara, och du behöver inte bekymra dig om att din internet uppkoppling blir belastad med 100 tals mjukvara installationer som spionerar på dig och skickar användare data hela tiden du använder din dator, och även om du tänker - jag har ju intet att dölja, I don't really care... så används mindre trafik ur ditt system, din hårdvara blir mindre belastad, du får mera krafter ur din dator och allt som finns i den tillhör dig, och ingen andra, med andra ord - högre säkerhet, bättre driftssäkerhet, all information finns öppet och tillgängligt och du äger allt som finns på datorn, för några människor är detta livsviktigt, men inte alla.

Ok, jag är lite småsugen på Linux, men allt du skrev ovan, gör mig mera sugen på att bara behålla Windows...

Ja och det är därför Linux inte är - och nog aldrig blir redo för Desktoppen.

Och du har rätt, för om du gör Linux lika så smidig som Windows, så använder du ju likaväl alla dessa kommersiella installationer för att få det hela till att vara smidigt och få den hårdvara stöd som du önskar, och som producenterna ger dig.

Om jag nu vill ha Linux, för att testa detta - vad missar jag?

Du missar omkring 85% spelkompatibilitet, ca. 15% av alla spel på Steam är idag Linux kompatibla.
Du missar vissa kommersiella mjukvara lösningars nativa stöd för din hårdvara såsom Photoshop, InDesign, Premiere etc. Det kan komma att fungera med lite mekande, men fungera är inte det samma som total smidighet.
Du missar att din granne kan komma och hjälpa dig med Windows, eller följa med i den mjukvara hen har rekommenderat och själv använder, du hittar kanske alternativ till dom, men det blir lite mekande då du får "gissa" vilka funktioner som saknas/finns extra här och där, så du måste vara lite mera beredd på att "tänka själva".

Annars funkar Linux direkt ur lådan (såsom Mint Linux), och vid hjälp av lite automatisk installerat 3dje parts drivers kan du surfa nätet som du brukar, se film och SVT som du gör under Windows etc. utan att direkt se att du faktisk använder Linux.

Hoppas det gör dig lite mera informerat inför ditt nästa val.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Så rätt! Det går inte att hobby:a med Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Som jag har använt i jobbet och privat till allt i 27 år. Känns trevligt att veta att mitt jobb och allt jag gör med dator egentligen bara är en hobby. Just det, innan Linux använde jag UNIX och innan dess TOPS, VMS och lite andra leksakssystem.
Kanske ska testa Windows någon gång så jag får känna på ett "riktigt" OS. Hmm... jag gjorde ju det men det var så främmande att jag efter en ångestfylld tid gick tillbaka till mitt hobbysystem så jag kunde få jobbet gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast folk jobbar hela tiden för att göra Linux bättre. Det är det som är så fantastiskt med Linux.

Alla gör det dock ’bättre’ enligt deras eget tycke och smak, typ som PimpMyRide vad för bilar. Jag säger inte att det är dödsdömt på något sätt, men mer och ’bättre’ är inte alltid bättre för alla, till slut blir komplexiteten och alla val nya problem (och dessa har inte så många eller alldeles för många lösningar)

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, windows börjar komma i kapp, glappet var betydligt större förut.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har installerat Linux, oftast Mint, åt ett tiotal pensionärer och när jag frågar hur det går så går det bara bra. Ingen ringer och ber mig komma över för att fixa installationen, det bara funkar. De flesta tycker det är bra att det dyker upp en ikon med uppmaningen att uppdatera och att det är bättre än i windows där man får uppmaningen att inte stänga av för att uppdatering sker och att man i Windows var tvungen att vänta vid nästa start eftersom uppdateringen inte var slutförd, medan man i Linux bara har en vanlig start. Enda tillfället som var lite tröttsamt var då ny version av distrot skulle in och då för att det tar ett bra tag att utföra men fortfarande bara en knapptryckning.

Ingen av dem kan sägas vara datorvana i annan bemärkelse än att de surfar, skickar och tar emot mail, fixar lite med foton, betalar räkningar, m.m. och ingen av dem har behövt "lösa problem själv lite oftare", faktiskt har ingen av dem behövt lösa problem alls. Däremot var jag vid ett tillfälle tvungen att hjälpa en nyss avliden pensionärs barn, som trots kunskap om användarnamn och lösenord inte lyckades ta sig in på datorn eftersom "det inte liknade nåt begripligt". När jag visade så var kommentaren "jaha, det ser inte ut som på min dator men verkar ju funka". Så det verkar inte vara problem för de som inte är totalt insnöade på Windows.

Själv har jag (som många redan noterat i andra trådar) använt Linux sedan 1994 utan problem och aldrig använt Windows annat än vid "tvång" och då gissat mig fram med möda (som inte beror på något ingrott Windows-hat utan bara på det faktum att jag aldrig annars använder det och glömmer mellan gångerna).

Det har inte varit min erfarenhet de hånger hag testat, men tiderna förändras såklart. Senast jag körde var ju ett par år sedan nu. Kommer ihåg en gång ca 2005 när en kompis ville prova, något strulade med drivrutiner med hans moderkort och han fick knappt bild på skärmen. Svaret han fick i något forum var att skriva en egen drivrutin... såklart har vi kommit långt sedan dess, men den känslan har tyvärr levt kvar i mig. Linux på servrar och bash och terminaler är fantastiskt och skulle aldrig ens fundera på windows server och annat. Jag har även använt många live-cd (-usb?) genom åren för dataräddning och annat kul, men har aldrig själv orkat jobba mig över tröskeln där det känts stabilt nog och bättre och smidigare än de windows-installationer som jag haft länge. Min stationära är till exempel en ’longhorn’/vista-beta en gång i tiden som jag uppgraderat och bytt plattform och disk på flera gånger, men där har jag allt jag vill ha.

Visst kan man lära sig på nytt att få igång sina gamla spel igen, eller böka med halvkass bildredigering, eller andra saker, men jag är helt enkelt inte på det humöret... jag litar inte på att det är värt investeringen. Då är jag alltså ändå en van linuxanvändare och programmerare. Det kanske är samma sak som för många yrkesgrupper att de har andra hobbys som inte liknar jobbet så mycket?

Permalänk
Medlem

Jag är en förespråkare av Linux, men det är alldeles för bräckligt för Desktop.

Det blir tillslut alltid något paket som krånglar, något med Desktopen som glitchar.

Windows är inte felfritt, men när jag sitter med Windows lägger jag nästan all min tankekraft åt riktiga problem, medans i linux blir mer Admin.

De gånger jag behöver Linux fungerar WSL utmärkt för min egen del.

Permalänk
Medlem

Skoj läsning!

Det är en fröjd när pingvinerna krossar fönster (absolut inte något förhärligande av vandalism detta!)

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla gör det dock ’bättre’ enligt deras eget tycke och smak, typ som PimpMyRide vad för bilar. Jag säger inte att det är dödsdömt på något sätt, men mer och ’bättre’ är inte alltid bättre för alla, till slut blir komplexiteten och alla val nya problem (och dessa har inte så många eller alldeles för många lösningar)

Är det inte samma sak som Microsoft gör med sina Windows-uppdateringar? Bara för att saker kostar innebär det inte automatiskt att det görs varken bättre eller efter dina önskemål.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast folk jobbar hela tiden för att göra Linux bättre. Det är det som är så fantastiskt med Linux.

Det gör ju Microsoft med Windows också har ju inte funnits ett bättre operativsystem från Microsoft än Windows 10 och Windows 11 ser ju lovande ut när det släpps till hösten så att det går ju och säga samma sak om Windows.