Veckans fråga: Har din dator RGB-belysning?

Permalänk
Medlem

Det har RGB men kör allt på statiskt blått.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hypermode:

Jo jag har RGB. Dock kanske lite annorlunda än de flesta RGB-setupsen då mitt chassi inte har tempered glass.

https://preview.redd.it/krrxwghivt071.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=a46f41d3ee4425d5b654489f18383a0cf1514b85

Tycker själv den här typen av RGB är rätt trevlig och inte så skrikig.

Lite likt glödskenet från elektronrör där.

Svarade nej, har slagit av RGB i UEFI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag har RGB på moderkortet, grafikkortet och RAM-minnet (tyvärr var det utan RGB dyrare). Och allt RGB är avstängt då jag inte har behov av all störande belysning samt inga fönster i chassit

Permalänk
Medlem

GPU block, CPU block, Reservoar, 5 fläktar, 4 ram stickor, tangentbord, mus, 4x30cm strips. Böt nyligen skärm och tyvärr hade inte den nya RGB. Men men kan inte få allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Fanns RGB på moderkortet som jag stängde av. Har inget fönster i datorchassit och det står instuvat långt under skrivbordet så det vore rätt meningslöst att köra det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Vad ska man svara om man använder RGB-slingorna för att få precis rätt nyans av vitt ljus som får kopparrören att glänsa?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har RGB inbyggt, spelar ingen roll för mig. Varken undviker eller söker efter det.

Permalänk
Medlem

jag tror det jag brukar inte titta i den.

Permalänk
Medlem

Svara nej och kom på att mitt G810 är ju rgb bestyggelsesatt... och används med ett svagt grön/blått schema. Vet inte om det räknas. Överallt annars: hell no.
Kan inte få mitt huvud runt hur detta fenomen ens uppkommit.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tidigare körde jag ett PC-O11 med RGB överallt, inklusive 24pin.

Sen fattade jag tycker för mindre burkar igen och det blev ett NR200P utan fönster

För stunden har jag istället landat i ett Meshify 2 Compact utan något fönster öht med sikte på ljudnivå istället. Men ja några komponenter har ju trots allt RGB där inne.

Får väl se vart nästa bygge leder, nog rycker det lite när jag ser PC-O11D mini med deras SL120-fläktar

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tidigare körde jag ett PC-O11 med RGB överallt, inklusive 24pin.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/194832?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5NDgzMiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxZjA1NzhmNzI5NDI1NDYwYmRkNDRhMzIyYTcxOThkNyJ9

Sen fattade jag tycker för mindre burkar igen och det blev ett NR200P utan fönster

https://i.imgur.com/Y4pqVD3.jpg

För stunden har jag istället landat i ett Meshify 2 Compact utan något fönster öht med sikte på ljudnivå istället.

https://i.imgur.com/pLqhqIz.jpg

Får väl se vart nästa bygge leder, nog rycker det lite när jag ser PC-O11D mini med deras SL120-fläktar

Snyggt! Måste erkänna att den första med RGB faktiskt såg rätt smakfull ut även om jag inte är galen i RGB.

Lite kul annars, jag gick precis själv från en NR200 till en Meshify 2 Compact Snabb fråga dock, upplever du inte att toppfläkten monterad framme suger ut den kalla luften som framsidefläkten suger in, innan den når CPU-kylaren?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Snyggt! Måste erkänna att den första med RGB faktiskt såg rätt smakfull ut även om jag inte är galen i RGB.

Tack! Ja jag tycker faktiskt fortfarande om det bygget.

Skrivet av Kyraal:

Lite kul annars, jag gick precis själv från en NR200 till en Meshify 2 Compact Snabb fråga dock, upplever du inte att toppfläkten monterad framme suger ut den kalla luften som framsidefläkten suger in, innan den når CPU-kylaren?

Har inte testat utan den fläkten så kan inte svara på det riktigt, men jag har inga problem med temperaturer på någon komponent. Jag har för mig att jag resonerade så att datorn står väldigt nära väggen så det kanske skulle bli svårt att trycka ut att luften bak så jag satte en i taket också. Men det är inte baserat på fakta öht

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har inte testat utan den fläkten så kan inte svara på det riktigt, men jag har inga problem med temperaturer på någon komponent. Jag har för mig att jag resonerade så att datorn står väldigt nära väggen så det kanske skulle bli svårt att trycka ut att luften bak så jag satte en i taket också. Men det är inte baserat på fakta öht

Makes sense Har mixtrat så mycket de sista dagarna att jag stirrat mig blind på olika placeringar när det nog inte finns så mycket att tjäna på det. Hur som helst, tack för svar!

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Inaktiv

Klart man måste ha lite RGB...hur ska man annars få såna här bilder?
(Min frus dator)

Permalänk
Medlem

Intressant hur många försöker förklara varför de inte har RGB som om de ett politiskt landskap.
Ingen tvingar er till de. Går att stänga av dessutom om de nu följer med 😊

Permalänk
Medlem

Nej, ingen RGB i något av mina system och skulle inte införskaffa en produkt som erbjöd denna funktionalitet.
När jag var yngre (15 år sedan) användes en del RGB-fläktar, men idag finns det inte på kartan och aktivt undviker produkter med sådan belysning.

Ju mindre de syns och hörs, desto bättre för min del.

Permalänk
Medlem

Jag har RGb på min AIO kylare annars inget alls, RGB är inget för mig men det fanns på kylaren jag ville ha så det får jag leva med

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Bara minnena och grafikkortet har RGB. Skulle helst köra utan.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Ja, har rgb på flertalet av komponenterna. Även på mus och tangentbord.

Sitter jag hemma vid datorn efter mörkrets inbrott brukar jag aldrig ha någon lampa tänd i rummet. Så rgb-belysningen är en stämningshöjare.

Permalänk
Inaktiv

Så här ser det ut i min egen burk.
(Lägg märke till att det ser ut att lysa starkare på bilden än i verkligheten.)

Skrivet av Lodisen:

Bara minnena och grafikkortet har RGB. Skulle helst köra utan.

Är bara att stänga av.

Permalänk
Inaktiv

Nej usch. Och det blir bara svårare och svårare att hitta delar utan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roosterx:

Har stängd av all intern belysning. Inget soms stör mig mera än massa blinkande ljus o skit.

Förutom softwaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Så här ser det ut i min egen burk.
(Lägg märke till att det ser ut att lysa starkare på bilden än i verkligheten.)
https://i.imgur.com/33aHm7D.jpg

Är bara att stänga av.

Så om man inte vill ha RGB ska man ladda ner ett program som ska gå i bakgrunden hela tiden? Det var det värsta jag hart, det är ju primärt därför man vill slippa skiten, finns tillräcklit med bloat i windows ändå

Permalänk
Medlem

Jag vill helst gömma undan datorlådan så den inte syns alls, slipper man dels en del av ljudet från pumpar/fläktar och man får mer fritt på bordet.
Hade jag haft den på bordet hade jag kopplat ur dioderna för om datorn är påslagen och de blinkande som visar att diskarna jobbar. 🙂

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har RGB lite här och var, men inställt statiskt på lila som var min favoritfärg samt temafärg när jag byggde ihop det för ett antal år sedan nu

Jag tycker att RGB kan vara både riktigt snyggt och riktigt onödigt, det beror väldigt mycket på hur man kombinerar det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Så om man inte vill ha RGB ska man ladda ner ett program som ska gå i bakgrunden hela tiden? Det var det värsta jag hart, det är ju primärt därför man vill slippa skiten, finns tillräcklit med bloat i windows ändå

Brukar räcka med att ställa in hur man vill ha det. Jag har inga såna program installerade för tillfället.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har RGB, men har stängt av det, så nej.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Det går ju knappt att köpa grejer utan RGB idag.

Permalänk
Medlem

RGB, ja, man känner sig yngre med RGB!
(och till alla som har RGB: PIC OR IT DIDN'T HAPPEN! )

...och ja, jag vet att jag borde böja ett rör istället för slangen till GPU:n, men detta är första hard-tube bygget och jag har inte lärt mig böja rör själv än.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag svarade "nej", med en liten brasklapp.
* Processorns kylblock har RGB-dioder monterade, men jag har dem inte inkopplade.
* Vattenreservoaren, en AlphaCool Eisball, har en RGB-ring som jag kör med ett fast grönt sken men den sitter utanför (ovanpå) datorlådan (även om den utgör en aktiv del av kylsystemet).

Förekomsten av belysning är inget som lockar mig, särskilt inte för komponenter som ändå inte syns eftersom de sitter dolda inne i datorlådan. Oftare ser jag RGB som en nackdel.

Länkade till film.